img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.

De første eksemplarene av den nye, store 7-seters SUV-en Ford Explorer plug-in hybrid er kommet til Norge.

- Nye Ford Explorer ladbar hybrid er den største og råeste SUV-en vi noen gang har tilbudt våre norske kunder. Her er det god plass til 7 personer, alt av utstyr er standard, den kan trekke henger på 2500 kg og kjøre opptil 42 km på ren elektrisitet. Dette er en drømme-SUV for Norge, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

Under panseret på nye Explorer ligger Fords 3,0-liters V6 EcoBoost-motor. I kombinasjon med en elektrisk motor gir den en totaleffekt på hele 457 hk og dreiemoment på solide 825 Nm. Litium-ion batteriet er på 13,6 kWt.

Den elektriske rekkevidden er inntil 42 kilometer basert på WLTP-syklusen. Blandet forbruk er oppgitt til 0,31 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 71 g/km.

Nye Ford Explorer er den sjette generasjonen av det som ifølge Ford er Amerikas mest solgte SUV.

Velutstyrt
Nye Ford Explorer tilbys i to svært godt utstyrte varianter, begge med Fords avanserte firehjulstrekksystem:

  • Den Ford Performance-inspirerte Explorer ST-Line koster fra 887.500 kroner
  • For den luksuriøse Explorer Platinum vil prisen være fra 904.500 kroner

På listen over standardutstyr finner vi blant annet 20-tommers felger, LED hovedlys, 12,3-toms heldigitalt instrumentpanel, panorama soltak, 10-veis elektriske skinnseter med massasje, forseter med varme og kjøling, varme i baksetene, elektrisk nedfelling av tredje seterad, adaptiv cruisekontroll med køassistent og filsentrering, handsfree bakluke og premium lydanlegg fra B&O.

Elektrisk kjøring
Sjåføren kan selv bestemme når bilen skal kjøre elektrisk. Dette gjøres ved hjelp av kjøremodusene "EV-Auto", "EV-Nå", "EV-Senere" og "EV-Lading". Når batteriet begynner å bli tomt bytter bilen selv til "EV-Auto".

Forventet ladetid til 100 % fra en 230-volts kontakt er under 5 timer og 50 minutter – eller ca. 4 timer og 20 minutter med en Ford veggmontert ladeboks.

Explorers parallellhybridsystem gjør at du kan benytte kreftene og dreiemomentet fra begge motorene når du virkelig trenger det. Med Fords avanserte 10-trinns automatgirkasse blir både drivstoffeffektiviteten og kjørekomforten ytterligere forbedret.

Syv kjøremodi
Det intelligente firehjulsdriftsystemet sørger for maksimal fremkommelighet. Det skjer ved hjelp av en rekke sensorer som måler og analyserer data om alt fra lufttemperatur og veigrep til fart og eventuell hengerlast hvert 10. millisekund.

En elektromekanisk clutch sørger også for at kreftene mellom akslene sømløst justeres på 100 millisekunder.

God plass
Den mer enn 5 meter lange, 2 meter brede og nesten 2 meter høye Explorer har ifølge Ford god plass til 7 personer. Det er også hele fem 12-volt-uttak, doble USB-porter både for 1. og 2. seterad, 12 koppholdere og 3-soners klimaanlegg.

Elektrisk nedfelling av tredje seterad er standard. Med andre og tredje seterad foldet ned har du hele 2274 liter bagasjeromsplass. I kupeen er det også rikelig med oppbevaringsrom for passasjerene i alle de tre seteradene.

Forsetene leveres med både varme og kjøling, massasje og 10-veis elektrisk justering for maksimal komfort.

Oppvarmede seter i andre rad, trådløs lading av mobiltelefon, oppvarmet ratt og elektrisk justering av rattstammen er noen av komfortfunksjonene som leveres som standard. Bilen leveres også med premium B&O lydsystem med 14 høyttalere og 980 watt som standard.

- Med sin massive karisma, sin enestående tilstedeværelse på veien og med alt utstyr som standard er det egentlig bare valg av farge og eventuelt hengerfeste kundene trenger å tenke på. Vi garanterer at de får en helt unik SUV med kjøreglede, plass og krefter i massevis, lover Ford-direktøren.

En direkte konkurrent til Ford Explorer blir nylig omtalte Toyota Highlander, men den kommer ikke til Norge før i 2021.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde1
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer
layid-bilde4
Ny variant på Kamiq
Skoda lanserer nå sin mest kompakte SUV i en røffere utstyrsversjon.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde6
Retro i ny innpakning
Her får vi et nytt møte med en bil vi omtalte for nokså nøyaktig to år siden. Nå er den klar for salg, til og med i to ulike varianter.
Les mer
layid-bilde7
Kinesisk designperle skal til Europa
En uke er gått siden det ble klart at BYD skal etablere seg i Norge med RSA som importør. Nå bekrefter de at deres el-sedan klargjøres for europeisk lansering.
Les mer


layid-bilde8
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde10
Volumselgere på løpende bånd
Les mer
layid-bilde11
Stor kineser til Europa - via Norge
Les mer
layid-bilde12
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde13
Peugeot realiserer muskelbil
Ikke alle ladbare hybrider bygges kun med elektrisk rekkevidde i tankene. Det fins noen som fokuserer på muskler også. Her viser Peugeot sitt eksempel.
Les mer
layid-bilde14
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde16
Genesis imponerer igjen og igjen
Les mer
layid-bilde17
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Les mer
layid-bilde18
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
layid-bilde19
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde20
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde21
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde22
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
toppsak-bilde23
Frem fra glemselen
Karma er en bil som på mange måter har sklidd i bakgrunnen etter at kineserne overtok for fem års tid siden. Nå hadde de bestemt seg for å vise seg frem, på utstillingen i Genève.
Les mer
layid-bilde24
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde25
Monoton? Ikke akkurat
Mono er nå inne i sitt tiende år. Hvem skulle trodd det? Og ikke bare lever den - den ble enda spissere foran Genève-presentasjonen.
Les mer
layid-bilde26
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde27
Flere Volvoer med plugg
Les mer
toppsak-bilde28
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
layid-bilde29
Apex må vente
Les mer
layid-bilde30
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder - men ikke-Genève forsinket dem nok litt.
Les mer
layid-bilde31
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega - hvorfor har ingen brukt det før?
Les mer
layid-bilde32
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
toppsak-bilde33
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde34
Fra Bulgaria med en god idé
Les mer
layid-bilde35
Rimac endrer alt
Les mer
layid-bilde36
RUF drar til Oklahoma
Den meget stilige kona til Alois Ruf, Estonia, fikk et preg av Annie Get Your Gun da paret presenterte sin Genève-debutant.
Les mer
layid-bilde37
Ladbar Kuga klar for Norge
Nye Ford Kuga er klar for lansering, nå også som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Her er Kias nye Sorento
Etter noen runder med sniklansering har Kia i dag endelig offentliggjort sin helt nye Sorento - større og mer praktisk, og ikke minst - med attraktive drivlinjer for Norge.
Les mer