img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.

Ingenium-motoren er noe av det mest fleksible som er konstruert. Alt er basert på en 500 ccm. sylinder som settes sammen til 3-, 4-, 5- eller sekssylindret motor som kan gå på bensin eller diesel og stå på tvers eller langs.

Den siste versjonen av maskinen er en bensinutgave på tre sylindre som skal inn i to spennende hybrider, Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport.

P300e blir den ekstra modellbetegnelsen på disse som altså kommer i tillegg til de 48 Volts mild-hybrid vi allerede kjenner derfra

De to nye får da bensinmotoren på 200 hk, som trekkere gjennom en ny åtte-trinns automat – som sparer inn 5 kg i forhold til den gamle ni-trinns kassa.

I tillegg ligger det en 109 hesters elmotor på bakakselen som drives av en 15 kWh li-ion batteri som har funnet nok plass under baksetet.

Dette lader man enten hjemme, rett ut fra veggen, på 6 ¾ time. Du kan også lade fra en 7 kW vekselstrømlader, null til 80 (prosent denne gangen) på 1 ½ timer eller fra 32 kW ladere der den samme porsjonen tar en halv time.

Bilen selv har jo også ytelser – ikke bare laderen – for eksempel 6,4 sekunder til 100 for Evoquen. 0,2 sekunder treigere for Discoen – hvis det betyr noe.

Ved hastigheter over 135 km/t kobles elmotoren helt ut, for å redusere friksjon, men slår automatisk inn igjen ved lavere fart.

Selvfølgelig er disse bilene skreddersydd for WLTP kjøresyklusen. Se på disse tallene og spør deg selv om du tror dette kan skje i praksis. Vi snakker tross alt oppunder to-tonn klassen og strømlinjer som en middels låve.

Range Rover Evoque P300e er oppført med 32g/km CO2 (WLTP) – det tilsvarer 0,14 l/mil!  Den kan forresten kjøre 66 km med null utslipp, før batteriet er tomt. Discoen må nøye seg med 62 km.

Men Discovery Sport P300e slipper ut offisielle 36 g/km CO2 – det tilsvarer 0,16 liter bensin per mil.  

Det hadde vært interessant å vite hva motoren slipper ut uten bidrag fra støttekontakten. Skal du kjøre fra Trondheim til Oslo og ikke ønsker å stanse for lading hver halvtime, har du altså litt over 400 km kjøring på ren forbrenningsinnstas (og uten ekstra aks-boost fra elmotoren.)

Jeg tar gjerne et veddemål på at du ender et stykke unna 0,1-etterellerannet da. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde1
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer
layid-bilde4
Ny variant på Kamiq
Skoda lanserer nå sin mest kompakte SUV i en røffere utstyrsversjon.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde6
Retro i ny innpakning
Her får vi et nytt møte med en bil vi omtalte for nokså nøyaktig to år siden. Nå er den klar for salg, til og med i to ulike varianter.
Les mer
layid-bilde7
Kinesisk designperle skal til Europa
En uke er gått siden det ble klart at BYD skal etablere seg i Norge med RSA som importør. Nå bekrefter de at deres el-sedan klargjøres for europeisk lansering.
Les mer


layid-bilde8
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde10
Volumselgere på løpende bånd
Les mer
layid-bilde11
Stor kineser til Europa - via Norge
Les mer
layid-bilde12
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde13
Peugeot realiserer muskelbil
Ikke alle ladbare hybrider bygges kun med elektrisk rekkevidde i tankene. Det fins noen som fokuserer på muskler også. Her viser Peugeot sitt eksempel.
Les mer
layid-bilde14
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde16
Genesis imponerer igjen og igjen
Les mer
layid-bilde17
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Les mer
layid-bilde18
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
layid-bilde19
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde20
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde21
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde22
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
toppsak-bilde23
Frem fra glemselen
Karma er en bil som på mange måter har sklidd i bakgrunnen etter at kineserne overtok for fem års tid siden. Nå hadde de bestemt seg for å vise seg frem, på utstillingen i Genève.
Les mer
layid-bilde24
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde25
Monoton? Ikke akkurat
Mono er nå inne i sitt tiende år. Hvem skulle trodd det? Og ikke bare lever den - den ble enda spissere foran Genève-presentasjonen.
Les mer
layid-bilde26
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde27
Flere Volvoer med plugg
Les mer
toppsak-bilde28
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
layid-bilde29
Apex må vente
Les mer
layid-bilde30
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder - men ikke-Genève forsinket dem nok litt.
Les mer
layid-bilde31
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega - hvorfor har ingen brukt det før?
Les mer
layid-bilde32
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
toppsak-bilde33
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde34
Fra Bulgaria med en god idé
Les mer
layid-bilde35
Rimac endrer alt
Les mer
layid-bilde36
RUF drar til Oklahoma
Den meget stilige kona til Alois Ruf, Estonia, fikk et preg av Annie Get Your Gun da paret presenterte sin Genève-debutant.
Les mer
layid-bilde37
Ladbar Kuga klar for Norge
Nye Ford Kuga er klar for lansering, nå også som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Her er Kias nye Sorento
Etter noen runder med sniklansering har Kia i dag endelig offentliggjort sin helt nye Sorento - større og mer praktisk, og ikke minst - med attraktive drivlinjer for Norge.
Les mer