img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.

Allerede før jeg satte meg inn i Lexus UX 300e, Lexus' aller første batterielektriske bilmodell som prises fra 359.000 kroner, stusset jeg over at rekkevidden ikke er mer enn 300 WLTP-kilometer og at ladefarten begrenses til 50 kW.

Men jeg finner ganske raskt svar på spørsmålene mine.

Ville ha hydrogen
Elektrifiseringsspøkelset kom for raskt på Lexus, fra Kina og Europa. I Lexus-organisasjonen, som i moderselskapet Toyota, gjelder først og fremst hybrid-teknologi og nå også ladehybridteknologi inntil verden er klar for noe mer. Toyota har i et par tiår hardnakket hevdet at verden bør prioritere brenselceller og hydrogen, ikke batterielektriske biler.

Så pekte pilene i viktige deler av verden likevel en annen vei, og Lexus måtte finne en batterielektrisk løsning. Ikke unaturlig valgte de den nye kompaktbilen UX som første batteri-Lexus, og dyttet inn så mange kWt som tilrådelig i gulvet uten å redusere plassen inne i bilen.

Myk overgang
Lexus forklarer valget med å gjøre overgangen fra bensin til strøm så myk og smertefri som mulig for kundene. UX 300e skal først og fremst være Lexus, dernest elektrisk. Ja, så myk er overgangen at det knapt er mulig å se forskjellen på bensin- og strømvarianten verken fra utsiden eller innvendig. Lexus UX er UX enten det står en liten h eller e etter modelltallet.

Selv bensinmålerdesignet har de beholdt på strømmåleren inkludert reservetankindikasjonen – som betyr at når den grafiske måleren og tallet for gjenstående rekkevidde viser null, kan du fortsatt kjøre rundt 50 kilometer før bilen går over i nødmodus.

Parkert ved siden av sju år gamle BMW i3 er det ingen tvil om hvem av de to som appellerer til de tradisjonstro og hvem som henvender seg til innovatørene.

Konservative valg
Sånn sett overrasker det at Lexus, som på andre områder gjerne bryter grenser, ikke slår til med solid rekkevidde eller i det minste lynladefart a la Tesla Model 3 og Porsche Taycan.

Det siste hadde betinget CCS-ladestandard. Men Lexus klamrer seg til den japanske CHAdeMO-standarden som også Nissan fortatt tviholder på, og som Hyundai og Kia har forlatt.

Istedenfor å velge CCS-ladestandard som støtter inntil 350 kW ladefart, endte Lexus opp med den japanske standarden CHAdeMO som foreløpig kun støtter opp til 100 kW, men hvor så godt som alle aktive ladere yter maksimalt 50 kW. Lexus valgte derfor å legge seg på 50 kW som begrenser bilens bruksområde og gjør den til nummer to-bil i familien. Det skal godt gjøres å kun klare seg med UX 300e.

Bare 300 km rekkevidde
Og det er nettopp her e-varianten av kolliderer med grunntanken bak UX. For UX er i utgangspunktet noe langt mer enn til og fra jobben-bil i nærmiljøet. Dens kjøre- og sittekomfort, alt utstyret og opplevelsen av velvære inne i bilen oppfordrer til å ta den med på langtur.

Med inntil 300 km rekkevidde på gode sommerdager med fulladet batteri (i praksis egentlig ikke mer enn 250 km, og langt mindre om vinteren), blir en time ved ladestasjonen for å fylle på nye 200 km eller snaut det fort til en plage når Tesla Model 3-eiere gjør samme øvelsen på drøyt ti minutter, og samtidig har dobbelt rekkevidde og langt høyere motoreffekt til omtrent samme pris. Tesla tilbyr også 4x4, UX 300e trekker kun på forhjulene.

Den høye vekten på 1850 kg, 310 kg mer enn hybridvarianten og hele 580 kilo mer enn tidligere nevnte BMW i3, er med på å trekke forbruket opp. I gjennomsnitt målte jeg forbruket under ganske gjennomsnittlig kjøring til 19,4 kWt. Det viste seg vanskelig å komme under.

Dette er UX 300e-prisene:
Comfort:         359.000
Premium:       398.900
Luxury:           444.900

Jeg innrømmer at ærligheten min kan oppleves som surmaget. For så lenge det er strøm nok på batteriet skal det godt gjøres å ikke trives i UX 300e. Den er god å sitte i, men trang i baksetet med ytterst begrenset plass til føttene under forsetet. Bagasjerommet oppgitt til 367 liter må være inkludert ladekabelrommet under gulvet.

Lexus burde satt av plass til ladekablene under panseret (slik som Audi, BMW, Jaguar og Tesla), men der ser det ut som i et vanlig motorrom.

Kjapp nok
Med sportsknappen aktivert så alle de 204 hestekreftene og 300 Nm i moment slippes løs samtidig og fra start, tar det ikke mer enn 7,5 sekunder til 100. Til tross for den høye vekten synes jeg Lexus har klart å bygge inn mye sportslighet og kjøreglede.

Liker du knapper, så er det svært mange av dem i Lexus. Regenereringen aktiviseres med girspaken og stilles inn i trinn med hendler bak rattet. UX 300e ladebremser effektivt, men dette er ingen én pedals bil. Temperatur, setevarme og rattvarme kan automatiseres.

UX 300e er utstyrt med aerodynamiske skodder i nedre del av grillen. I situasjoner der luftstrømmen som genereres ved kjøring overstiger det som kreves til kjøling, lukkes lukene for å optimalisere luftstrømmen som kommer inn gjennom grillen.

Luftkjølte batterier
Lexus hevder at deres klimaanleggbaserte luftkjølingssystem for battericellene både er tryggere og lettere enn vannkjølte systemer. Den nedkjølte luften skal sikre stabil batteriytelse selv under ekstrem batteribelastning, for eksempel ved høy hastighet og under gjentatt hurtiglading. Systemet fungerer ved å sirkulere avkjølt luft inne i den forseglede batteripakken.

Lexus UX 300e kjører delvis av seg selv (nivå 2) og gjør det såpass behagelig at funksjonen knapt merkes.

Der flere bilprodusenter lar innholdet på infotainmentskjermen styres av et ratt på midtkonsollen, sverger Lexus til berøringsplate som etter min mening tar for mye oppmerksomhet bort fra selve kjøringen.

En snedig liten Lexus-detalj: Lokket over oppbevaringsrommet i midtkonsollen kan åpnes fra begge sider. Ingen billig løsning, men ganske smart.

Så litt ladefakta:
* Fra 13 til 73 prosent (35,34 kWt) på 52 minutter.
* Ladefart 13%: 41,9 kW
* Ladefart 20%: 43,5 kW
* Ladefart 44%: 41,4 kW
* Ladefart 56%: 38,7 kW
* Ladefart 70%: 36,6 kW

Uansett hurtigladevalg brøt bilen forbindelsen til laderen på 73 prosent. Resten måtte lades hjemme.

Siden dette er en prototyp kan forklaringen ligge i bilens elektronikk. Bilen nektet også å ta imot strøm fra Veefil 50 kW-ladere uansett hvem som opererte dem.

Å lade til full kapasitet hjemme var aldri noe problem. Ladefart inntil 6,6 kW.

Dersom fabrikkens helsesjekk beskrevet i vedlikeholdsprogrammet følges gir Lexus 10-års garanti (eller 1.000.000 km) på alle funksjonelle feil på på elbil-batteriet og garanterer minst 70 prosent kapasitet. Uten helsesjekk gjelder en batterigaranti på 8 år (eller 160.000 km). I tillegg til garantien på elbil-batteriet vil UX 300e eierne dra nytte av produsentgaranti på 5 år på bil og drivlinje (eller 200.000 km).

Lexus UX 300e

Pris fra

359.000 kroner

Pris testbil

454.800 kroner

L/B/H

450/184/155 cm

Akselavstand

264 cm

Bakkeklaring

16,0 cm

Bagasjerom

367 liter

Batteri

54,3 kWh

Hurtiglading

50 kW (CHAdeMO)

Ombordlader

6,6 kW

Motor

204 hk/300 Nm

0-100 km/t

7,5 sek

Toppfart

160 km/t

Forbruk WPLT/test

Ikke oppgitt/19,4 kWt

Rekkevidde WLTP

300 km

Vekt

1850 kg

Tilhengervekt

0 kg

 




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYD med SUV-premiere
Akkurat i tide til den store bilutstillingen i Beijing presenterer BYD sin nye SUV. Men den mangler en vesentlig BYD-detalj.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde2
Nå kan du bestille Fords nye elbil
I dag åpner Ford for bestilling av nye Mustang Mach-E. Men om ikke allerede står på reservasjonsliste, er det noen tusen nordmenn foran deg i køen.
Les mer
layid-bilde3
Eksklusiv Femmer for Kina
BMW strekker seg bokstavelig talt langt for å tilfredsstille kinesiske kunder. Det resulterer blant annet i et spesialutgave av 5-serien.
Les mer
layid-bilde4
Første glimt av ny Z
Det er masse retro i det første inntrykket vi har fått av Nissans kommende Z. Men - ingen tvil: dette skal bli en moderne sportsbil. Bare ikke for Europa.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Facelift for Jaguars første SUV
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Jaguars første SUV. Også her gjør strøm sitt inntog.
Les mer
layid-bilde6
Ny Hyundai Tucson blir ladbar
Hyundai har i natt vist sin nye Tucson. Til Norge kommer den som ladbar hybrid tidlig i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Lucid Air holder hva de lover
Lucid Motors har lovet lengste rekkevidde og kjappest lading i klassen, og nå får vi bekreftelsen. Ikke blir den så dyr vi fryktet heller - i alle fall ikke om du har god tålmodighet.
Les mer


layid-bilde8
Skoda Enyaq på plass i Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Marginalisert volumselger
Norges suverent mest solgt bil gjennom tidene kommer nå i ny innpakning. Du får neppe se den hos din VW-forhandler.
Les mer
layid-bilde10
Nå kommer Defender med plugg
Les mer
layid-bilde11
Stort og ladbart fra Jeep
Les mer
layid-bilde12
Hyper på hydrogen
Les mer
layid-bilde13
En titt inn i Volkswagens neste ID
Volkswagen har startet nedtellingen til lanseringen av sin første el-SUV. Her får du en titt på innsiden av ID.4.
Les mer
layid-bilde14
Overklasse fra Kinas første
Det er klart at dersom noen skal bygge luksuslimousiner i Kina, må det være FAW, First Automotive Works. Det var tross alt de som bygde Maos representasjonsbiler.
Les mer
toppsak-bilde15
I fotsporene til lillebror
To dager etter at Peugeot presenterte sin oppdaterte 3008, følger storebror 5008 etter i de samme fotsporene.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes hever lista med ny S-Klasse
Les mer
layid-bilde17
Gammel drømmebil med ny oppskrift
Les mer
layid-bilde18
Toyota fresher opp Land Cruiser
Toyota lanserer nå en oppgradert versjon av sin populære Land Cruiser. Klarer du deg med to seter sparer du mange avgiftskroner samtidig som du får glede av de nye egenskapene og sterkere motor.
Les mer
layid-bilde19
Her er Skoda Enyaq
I kveld har Skoda avduket sin første egne elbil basert på MEB-plattformen under et arrangement i Praha. Dermed kan vi endelig publisere de første bildene av en umaskert bil.
Les mer
layid-bilde20
Stor nok for de fleste
Rolls-Royce har i dag dratt lakenet av sin nye Ghost. Her er det komfort og luksus vi vanlig dødelige bare kan drømme om.
Les mer
layid-bilde21
Facelift for Peugeot 3008
Midtveis i sin livssyklus får Peugeots viktigste SUV er oppdatering med hensyn til både design og teknologi.
Les mer
layid-bilde22
Dennis Hauger viste gode takter
I helgens Formel 3-løp på Spa fikk Dennis Hauger vist hvilken fighter han kan være. Dessverre uten å få med seg poeng.
Les mer
toppsak-bilde23
Forsinket AMG på bane
Det har lenge vært ganske stille om AMGs Project One, men nå fortelles det litt igjen. Problemet har blant annet vært tomgangen.
Les mer
layid-bilde24
Nytt eventyr fra Kina
På restene av Saab har det plutselig - fra ingenting - dukket opp seks nye kinesiske biler. Alle er elektriske. Ambisjonene er enorme.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Panamera
Porsche foretar en midtlivs oppdatering av Panamera-familien. En helt ny hybridvariant er trolig det mest interessante for Norge.
Les mer
layid-bilde26
Across, en Toyota RAV4 som Suzuki, men bare i Europa og først i Norge
Skal Suzuki også selge ladbar Toyota RAV4? Ja og nei. Forskjellen på de to bilene er så liten at de lett kan forveksles.
Les mer
layid-bilde27
Kia presenterer ladbar Sorento
Les mer
toppsak-bilde28
Bestillingsklar E-Klasse
Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.
Les mer
layid-bilde29
Prisene klare for ny Octavia
Les mer
layid-bilde30
Perler for svin?
Det jeg er mest spent på er om Gordon Murray er like god på målgruppe som han er på biler? Han nyeste skapning er åpenbart bygget for kjøring, men folk som kjøper slike biler - kjører de?
Les mer
layid-bilde31
Cadillac til Europa igjen
Plutselig har de begynt å ansette hos GM-importøren i Zürich. Dette skjer samtidig som merket forteller at de har en elbil på beddingen.
Les mer
layid-bilde32
Kia lanserer elegant Carnival
Det er synd at denne biltypene er nærmest død hos oss, for Kias nye Carnival ser både elegant og praktisk ut. Bilen er også kjent som Sedona i enkelte markeder.
Les mer
toppsak-bilde33
Spesialversjon på Ford GT
Ford lanserer nye spesialversjoner av GT for å minne oss om at de for 55 år siden hadde stor suksess i langdistanseløp.
Les mer
layid-bilde34
Italiano - fra Nederland
Les mer
layid-bilde35
Skodas nye designspråk
Les mer
layid-bilde36
Her er nye Audi S3
De som er på jakt etter en kompakt spreking i premium-segmentet får et nytt alternativ når Audi nå lanserer S3 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde37
Kjapt besøk i Oslo
Med Bentayga på hvert gatehjørne og en Urus som allerede er et år gammel, er det klart den nye DBX må bli en hit. Inntil neste über-SUV lanseres.
Les mer
layid-bilde38
Her kommer en M3 mange har ønsket seg
BMW bekrefter at de for første gang skal produsere en M3 Touring. Dermed er det duket for festlige familieturer.
Les mer