img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon – de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.

Dette kan godt bli verdens siste analoge superbil, sier professor Gordon Murray når han presenterer sitt ferskeste prosjekt.

Du har ofte møtte ham i disse spaltene, men en kjapp recap: Designsjef hos Brabham, 22 GP-seire og VM til Nelson Piquet i 1975 og 1981.

Så teknisk sjef hos McLaren i Senna- og Prost-tiden, med bl.a. MP4/4 som vant 15 av 16 løp (hvem sier at Mercedes gjør F1 monoton?) og tok hjem fire VM til McLaren pluss et VM til Alain Prost og tre til Ayrton Senna.

Så satte han seg ned og konstruerte den mytiske F1 landeveisbilen, som fremdeles er benchmark for alle som vil bygge «kjørbar», hvoretter det er blitt konsulentvirksomhet, blant annet med iStream produksjonsprosess og gode ideer innimellom.

Jeg visste for eksempel ikke at han hadde konstruert OX da jeg fortalte om den – det vet jeg nå. 

Nå har han startet et nytt selskap, Gordon Murray Automotive. Produksjonsenheten skal få en kapasitet på rundt 100 biler per år, og det første produktet skal bli den nye T50.

– Den skal bli som F1, bare litt bedre overalt, sier han. 

Layouten er som på F1, med føreren i midten og et sete på hver side, trukket litt bakover. Og det som går igjen i alt han gjør, Lav Vekt, blir også et viktig tema her. 980 kg!

Da han kom til England fra Australia i 1969 håpet han på jobb hos Lotus fordi de bygget så lett. Fremdeles har han en nydelig gammel Elite på 600 kg, og kjører veldig nødig ting over tusen.

Han kan vekten på hver eneste av bilene han eier, 45 klassikere – bare ti av dem veier over 800 kg, og han syns fremdeles den opprinnelige Elan hadde den beste styringen av alle.

– Vi forsøkte å få den styrefølelsen inn i F1 men klarte det aldri, klaget han til Gavin Green i CAR.

Han har en annen dille også: han er fanatisk motstander av turbo.

– Samme hva de sier, det er alltid en forsinkelse i turboen. Og det han alltid har vært ute etter, og er fremdeles, er den direkte kontakten med menneske/maskin uten noen kunstig Interface.

Derfor er han også komplett uinteressert i rekorder rundt Ringen. Helt irrelevant, sier han om toppfarter og nulltilhundrer. Han har riktignok utstyrt denne nye bilen med 700 hester – ikke akkurat blodfattig det heller, men poenget er opplevelsen.

Derfor skrev han spesifikasjoner som har presset Cosworth til å bygge det som vil bli verdens letteste V12 motor med verdens raskeste gassrespons og et turtall som er mer enn de fleste kan drømme om i dag: 12.400 omdreininger!

Verdens siste gedigne V12 motor?

Og overhodet ikke lik den som Aston Martin skal bruke i Valkyrien, selv om begge kommer fra Cosworth.

Murray har også tegnet transmisjonen. Manuell sekstrinns med H-spor i gulvet. Ikke noe med manualer under rattet – det bare matter ut alle følelser av direkte kontakt. Og bakhjulsdrift spør man ikke om engang, ethvert forsøk på å drive forhjulene gjør styringen enda sløvere.

(saken fortsetter)

Men på ett område har han virkelig vist veien inn i en ny verden.

Noen minnes (eller leser seg opp på det) Sveriges Grand Prix i 1978 der Niki Lauda vant så overlegent i en BT46B med Murrays vifte som sugde bilen til banen. Den smarte løsningen ble øyeblikkelig forbudt.

I T50 har han igjen installert en propell. 400 mm diameter, elektrisk drevet (fordelen må åpenbart oppveie vekttillegget!) som jobber med overflatene både over og under bilen – dessuten sørger den for en virtuell strømlinjehekk – mange meter lang.

Med viften på øker du marktrykket når du ønsker det – sånn opp til 160 km/t. Men omvendt opphever den marktrykket når du ikke ønsker det – ved skikkelig høy fart rett frem.

I slike tilfeller sørger de statiske aerodynamiske hjelpemidlene for å produsere et marktrykk som både trykker fjæringen ned, og dermed spolerer komforten, og som begrenser toppfarten.

Dessuten kan viften fylle på med luft bakover, der det ofte er et hestekraftslukende vakuum som forsøker å bremse bilen. Blås ut luft der bak og du minsker luftmotstanden.

Propellen jobber avhengig av farten og gjør at bilen ikke trenger noen spoilere eller splittere eller vinglets eller andre eksterne forstyrrelser, og burde kunne sikre skikkelig rene linjer.

Som er det Murray alltid har jobbet for – færrest mulig forstyrrelser både i konstruksjonen og estetikken.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYD med SUV-premiere
Akkurat i tide til den store bilutstillingen i Beijing presenterer BYD sin nye SUV. Men den mangler en vesentlig BYD-detalj.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde2
Nå kan du bestille Fords nye elbil
I dag åpner Ford for bestilling av nye Mustang Mach-E. Men om ikke allerede står på reservasjonsliste, er det noen tusen nordmenn foran deg i køen.
Les mer
layid-bilde3
Eksklusiv Femmer for Kina
BMW strekker seg bokstavelig talt langt for å tilfredsstille kinesiske kunder. Det resulterer blant annet i et spesialutgave av 5-serien.
Les mer
layid-bilde4
Første glimt av ny Z
Det er masse retro i det første inntrykket vi har fått av Nissans kommende Z. Men - ingen tvil: dette skal bli en moderne sportsbil. Bare ikke for Europa.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Facelift for Jaguars første SUV
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Jaguars første SUV. Også her gjør strøm sitt inntog.
Les mer
layid-bilde6
Ny Hyundai Tucson blir ladbar
Hyundai har i natt vist sin nye Tucson. Til Norge kommer den som ladbar hybrid tidlig i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Lucid Air holder hva de lover
Lucid Motors har lovet lengste rekkevidde og kjappest lading i klassen, og nå får vi bekreftelsen. Ikke blir den så dyr vi fryktet heller - i alle fall ikke om du har god tålmodighet.
Les mer


layid-bilde8
Skoda Enyaq på plass i Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Marginalisert volumselger
Norges suverent mest solgt bil gjennom tidene kommer nå i ny innpakning. Du får neppe se den hos din VW-forhandler.
Les mer
layid-bilde10
Nå kommer Defender med plugg
Les mer
layid-bilde11
Stort og ladbart fra Jeep
Les mer
layid-bilde12
Hyper på hydrogen
Les mer
layid-bilde13
En titt inn i Volkswagens neste ID
Volkswagen har startet nedtellingen til lanseringen av sin første el-SUV. Her får du en titt på innsiden av ID.4.
Les mer
layid-bilde14
Overklasse fra Kinas første
Det er klart at dersom noen skal bygge luksuslimousiner i Kina, må det være FAW, First Automotive Works. Det var tross alt de som bygde Maos representasjonsbiler.
Les mer
toppsak-bilde15
I fotsporene til lillebror
To dager etter at Peugeot presenterte sin oppdaterte 3008, følger storebror 5008 etter i de samme fotsporene.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes hever lista med ny S-Klasse
Les mer
layid-bilde17
Gammel drømmebil med ny oppskrift
Les mer
layid-bilde18
Toyota fresher opp Land Cruiser
Toyota lanserer nå en oppgradert versjon av sin populære Land Cruiser. Klarer du deg med to seter sparer du mange avgiftskroner samtidig som du får glede av de nye egenskapene og sterkere motor.
Les mer
layid-bilde19
Her er Skoda Enyaq
I kveld har Skoda avduket sin første egne elbil basert på MEB-plattformen under et arrangement i Praha. Dermed kan vi endelig publisere de første bildene av en umaskert bil.
Les mer
layid-bilde20
Stor nok for de fleste
Rolls-Royce har i dag dratt lakenet av sin nye Ghost. Her er det komfort og luksus vi vanlig dødelige bare kan drømme om.
Les mer
layid-bilde21
Facelift for Peugeot 3008
Midtveis i sin livssyklus får Peugeots viktigste SUV er oppdatering med hensyn til både design og teknologi.
Les mer
layid-bilde22
Dennis Hauger viste gode takter
I helgens Formel 3-løp på Spa fikk Dennis Hauger vist hvilken fighter han kan være. Dessverre uten å få med seg poeng.
Les mer
toppsak-bilde23
Forsinket AMG på bane
Det har lenge vært ganske stille om AMGs Project One, men nå fortelles det litt igjen. Problemet har blant annet vært tomgangen.
Les mer
layid-bilde24
Nytt eventyr fra Kina
På restene av Saab har det plutselig - fra ingenting - dukket opp seks nye kinesiske biler. Alle er elektriske. Ambisjonene er enorme.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Panamera
Porsche foretar en midtlivs oppdatering av Panamera-familien. En helt ny hybridvariant er trolig det mest interessante for Norge.
Les mer
layid-bilde26
Across, en Toyota RAV4 som Suzuki, men bare i Europa og først i Norge
Skal Suzuki også selge ladbar Toyota RAV4? Ja og nei. Forskjellen på de to bilene er så liten at de lett kan forveksles.
Les mer
layid-bilde27
Kia presenterer ladbar Sorento
Les mer
toppsak-bilde28
Bestillingsklar E-Klasse
Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.
Les mer
layid-bilde29
Prisene klare for ny Octavia
Les mer
layid-bilde30
Perler for svin?
Det jeg er mest spent på er om Gordon Murray er like god på målgruppe som han er på biler? Han nyeste skapning er åpenbart bygget for kjøring, men folk som kjøper slike biler - kjører de?
Les mer
layid-bilde31
Cadillac til Europa igjen
Plutselig har de begynt å ansette hos GM-importøren i Zürich. Dette skjer samtidig som merket forteller at de har en elbil på beddingen.
Les mer
layid-bilde32
Kia lanserer elegant Carnival
Det er synd at denne biltypene er nærmest død hos oss, for Kias nye Carnival ser både elegant og praktisk ut. Bilen er også kjent som Sedona i enkelte markeder.
Les mer
toppsak-bilde33
Spesialversjon på Ford GT
Ford lanserer nye spesialversjoner av GT for å minne oss om at de for 55 år siden hadde stor suksess i langdistanseløp.
Les mer
layid-bilde34
Italiano - fra Nederland
Les mer
layid-bilde35
Skodas nye designspråk
Les mer
layid-bilde36
Her er nye Audi S3
De som er på jakt etter en kompakt spreking i premium-segmentet får et nytt alternativ når Audi nå lanserer S3 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde37
Kjapt besøk i Oslo
Med Bentayga på hvert gatehjørne og en Urus som allerede er et år gammel, er det klart den nye DBX må bli en hit. Inntil neste über-SUV lanseres.
Les mer
layid-bilde38
Her kommer en M3 mange har ønsket seg
BMW bekrefter at de for første gang skal produsere en M3 Touring. Dermed er det duket for festlige familieturer.
Les mer