img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon – de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.

Dette kan godt bli verdens siste analoge superbil, sier professor Gordon Murray når han presenterer sitt ferskeste prosjekt.

Du har ofte møtte ham i disse spaltene, men en kjapp recap: Designsjef hos Brabham, 22 GP-seire og VM til Nelson Piquet i 1975 og 1981.

Så teknisk sjef hos McLaren i Senna- og Prost-tiden, med bl.a. MP4/4 som vant 15 av 16 løp (hvem sier at Mercedes gjør F1 monoton?) og tok hjem fire VM til McLaren pluss et VM til Alain Prost og tre til Ayrton Senna.

Så satte han seg ned og konstruerte den mytiske F1 landeveisbilen, som fremdeles er benchmark for alle som vil bygge «kjørbar», hvoretter det er blitt konsulentvirksomhet, blant annet med iStream produksjonsprosess og gode ideer innimellom.

Jeg visste for eksempel ikke at han hadde konstruert OX da jeg fortalte om den – det vet jeg nå. 

Nå har han startet et nytt selskap, Gordon Murray Automotive. Produksjonsenheten skal få en kapasitet på rundt 100 biler per år, og det første produktet skal bli den nye T50.

– Den skal bli som F1, bare litt bedre overalt, sier han. 

Layouten er som på F1, med føreren i midten og et sete på hver side, trukket litt bakover. Og det som går igjen i alt han gjør, Lav Vekt, blir også et viktig tema her. 980 kg!

Da han kom til England fra Australia i 1969 håpet han på jobb hos Lotus fordi de bygget så lett. Fremdeles har han en nydelig gammel Elite på 600 kg, og kjører veldig nødig ting over tusen.

Han kan vekten på hver eneste av bilene han eier, 45 klassikere – bare ti av dem veier over 800 kg, og han syns fremdeles den opprinnelige Elan hadde den beste styringen av alle.

– Vi forsøkte å få den styrefølelsen inn i F1 men klarte det aldri, klaget han til Gavin Green i CAR.

Han har en annen dille også: han er fanatisk motstander av turbo.

– Samme hva de sier, det er alltid en forsinkelse i turboen. Og det han alltid har vært ute etter, og er fremdeles, er den direkte kontakten med menneske/maskin uten noen kunstig Interface.

Derfor er han også komplett uinteressert i rekorder rundt Ringen. Helt irrelevant, sier han om toppfarter og nulltilhundrer. Han har riktignok utstyrt denne nye bilen med 700 hester – ikke akkurat blodfattig det heller, men poenget er opplevelsen.

Derfor skrev han spesifikasjoner som har presset Cosworth til å bygge det som vil bli verdens letteste V12 motor med verdens raskeste gassrespons og et turtall som er mer enn de fleste kan drømme om i dag: 12.400 omdreininger!

Verdens siste gedigne V12 motor?

Og overhodet ikke lik den som Aston Martin skal bruke i Valkyrien, selv om begge kommer fra Cosworth.

Murray har også tegnet transmisjonen. Manuell sekstrinns med H-spor i gulvet. Ikke noe med manualer under rattet – det bare matter ut alle følelser av direkte kontakt. Og bakhjulsdrift spør man ikke om engang, ethvert forsøk på å drive forhjulene gjør styringen enda sløvere.

(saken fortsetter)

Men på ett område har han virkelig vist veien inn i en ny verden.

Noen minnes (eller leser seg opp på det) Sveriges Grand Prix i 1978 der Niki Lauda vant så overlegent i en BT46B med Murrays vifte som sugde bilen til banen. Den smarte løsningen ble øyeblikkelig forbudt.

I T50 har han igjen installert en propell. 400 mm diameter, elektrisk drevet (fordelen må åpenbart oppveie vekttillegget!) som jobber med overflatene både over og under bilen – dessuten sørger den for en virtuell strømlinjehekk – mange meter lang.

Med viften på øker du marktrykket når du ønsker det – sånn opp til 160 km/t. Men omvendt opphever den marktrykket når du ikke ønsker det – ved skikkelig høy fart rett frem.

I slike tilfeller sørger de statiske aerodynamiske hjelpemidlene for å produsere et marktrykk som både trykker fjæringen ned, og dermed spolerer komforten, og som begrenser toppfarten.

Dessuten kan viften fylle på med luft bakover, der det ofte er et hestekraftslukende vakuum som forsøker å bremse bilen. Blås ut luft der bak og du minsker luftmotstanden.

Propellen jobber avhengig av farten og gjør at bilen ikke trenger noen spoilere eller splittere eller vinglets eller andre eksterne forstyrrelser, og burde kunne sikre skikkelig rene linjer.

Som er det Murray alltid har jobbet for – færrest mulig forstyrrelser både i konstruksjonen og estetikken.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde1
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer
layid-bilde4
Ny variant på Kamiq
Skoda lanserer nå sin mest kompakte SUV i en røffere utstyrsversjon.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde6
Retro i ny innpakning
Her får vi et nytt møte med en bil vi omtalte for nokså nøyaktig to år siden. Nå er den klar for salg, til og med i to ulike varianter.
Les mer
layid-bilde7
Kinesisk designperle skal til Europa
En uke er gått siden det ble klart at BYD skal etablere seg i Norge med RSA som importør. Nå bekrefter de at deres el-sedan klargjøres for europeisk lansering.
Les mer


layid-bilde8
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde10
Volumselgere på løpende bånd
Les mer
layid-bilde11
Stor kineser til Europa - via Norge
Les mer
layid-bilde12
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde13
Peugeot realiserer muskelbil
Ikke alle ladbare hybrider bygges kun med elektrisk rekkevidde i tankene. Det fins noen som fokuserer på muskler også. Her viser Peugeot sitt eksempel.
Les mer
layid-bilde14
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde16
Genesis imponerer igjen og igjen
Les mer
layid-bilde17
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Les mer
layid-bilde18
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
layid-bilde19
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde20
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde21
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde22
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
toppsak-bilde23
Frem fra glemselen
Karma er en bil som på mange måter har sklidd i bakgrunnen etter at kineserne overtok for fem års tid siden. Nå hadde de bestemt seg for å vise seg frem, på utstillingen i Genève.
Les mer
layid-bilde24
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde25
Monoton? Ikke akkurat
Mono er nå inne i sitt tiende år. Hvem skulle trodd det? Og ikke bare lever den - den ble enda spissere foran Genève-presentasjonen.
Les mer
layid-bilde26
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde27
Flere Volvoer med plugg
Les mer
toppsak-bilde28
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
layid-bilde29
Apex må vente
Les mer
layid-bilde30
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder - men ikke-Genève forsinket dem nok litt.
Les mer
layid-bilde31
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega - hvorfor har ingen brukt det før?
Les mer
layid-bilde32
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
toppsak-bilde33
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde34
Fra Bulgaria med en god idé
Les mer
layid-bilde35
Rimac endrer alt
Les mer
layid-bilde36
RUF drar til Oklahoma
Den meget stilige kona til Alois Ruf, Estonia, fikk et preg av Annie Get Your Gun da paret presenterte sin Genève-debutant.
Les mer
layid-bilde37
Ladbar Kuga klar for Norge
Nye Ford Kuga er klar for lansering, nå også som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Her er Kias nye Sorento
Etter noen runder med sniklansering har Kia i dag endelig offentliggjort sin helt nye Sorento - større og mer praktisk, og ikke minst - med attraktive drivlinjer for Norge.
Les mer