img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder – men ikke-Genève forsinket dem nok litt.

Changan var en av de få kinesiske fabrikkene som virkelig hadde meldt seg på årets Genève-utstilling. (Flere andre hadde invitert til pressekonferanse, men utenfor utstillingsområdet. De ønsket å hekte seg på som gratispassasjerer under pressedagene. Byton var en av dem.)

Det var også, viser det seg nå, en av fabrikkene som ville ha en skikkelig nyhet å vise frem. Det ser ut som den har alt det som skal til for å skape suksess i Europa, selv om opplevd- og virkelig kvalitet selvfølgelig er noe vi ikke vet noe om, foreløpig.

Men jeg kjenner et par av designerne som jobber ut fra Changan-studioet i Torino – det som het Delta Studio før Changan overtok det hele. Det er folk som har lært et trick eller to underveis.

Claas Connor, for eksempel, eller Bertrand Bach.

Bach var hos Opel i Rüsselsheim i mange år før han gikk til Volkswagen Design Center i Potsdam. Han kan noe om oppfattet kvalitet.

Og Connor – utdannet i Pforzheim og også mange år hos Volkswagen. Eller Marc Gauthie som har jobbet med digital modellering både hos PSA, BMW og Volkswagen før han også ble fanget opp av Changan.

Det er ikke feil å ha litt VW-erfaring for å etterlate inntrykk av kvalitet på noe så primitivt som en bil.

Men som sagt, akkurat det vet jeg ikke noe om. Men jeg vet at Uni-T (Universitetet i Trondheim?) har en Lexus-aktig grill – ellers ser det ut som smakfullt rundt baut.

Dette er en kompakt SUV, akkurat som Europa ønsker for tiden. Fireogenhalv meter er som det skal være. To 10,25-tommers skjermer inni også. Et enormt oppmøte av kameraer og sensorer skal gjøre bilen selvkjørende på nivå 3.

Med en AI-chip som styrer et intelligent HMI-system skal denne by på segmentets beste interaktive kjøreopplevelse – sier de. Hva nå det måtte bety.

Mer interessant syns jeg det er at en ny kineser, 2021-modell, kommer med en 1,5-liters turbo bensinmotor. 180 hk, 300 Nm, og en syvtrinns automat.

Egentlig rett i trynet på Tiguan. 

I Kina ligger prisen et sted mellom 160 og 200 tusen kroner.

Jeg er mer opptatt av utseendet. Ganske bra. Integrert design – noen i Torino har døpt formspråket Fashion-Forward.

At de har klart å gjemme alle dørhåndtakene så bra er ganske spennende, og den V-formede hekk-vingen er ikke bare dekorativ. Den er også med på å styre luftstrømmen.

Bilen kan være så intelligent den bare vil, men for meg betyr det også mye at den faktisk er ganske vellykket designmessig.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde1
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer
layid-bilde4
Ny variant på Kamiq
Skoda lanserer nå sin mest kompakte SUV i en røffere utstyrsversjon.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde6
Retro i ny innpakning
Her får vi et nytt møte med en bil vi omtalte for nokså nøyaktig to år siden. Nå er den klar for salg, til og med i to ulike varianter.
Les mer
layid-bilde7
Kinesisk designperle skal til Europa
En uke er gått siden det ble klart at BYD skal etablere seg i Norge med RSA som importør. Nå bekrefter de at deres el-sedan klargjøres for europeisk lansering.
Les mer


layid-bilde8
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde10
Volumselgere på løpende bånd
Les mer
layid-bilde11
Stor kineser til Europa - via Norge
Les mer
layid-bilde12
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde13
Peugeot realiserer muskelbil
Ikke alle ladbare hybrider bygges kun med elektrisk rekkevidde i tankene. Det fins noen som fokuserer på muskler også. Her viser Peugeot sitt eksempel.
Les mer
layid-bilde14
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde16
Genesis imponerer igjen og igjen
Les mer
layid-bilde17
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Les mer
layid-bilde18
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
layid-bilde19
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde20
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde21
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde22
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
toppsak-bilde23
Frem fra glemselen
Karma er en bil som på mange måter har sklidd i bakgrunnen etter at kineserne overtok for fem års tid siden. Nå hadde de bestemt seg for å vise seg frem, på utstillingen i Genève.
Les mer
layid-bilde24
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde25
Monoton? Ikke akkurat
Mono er nå inne i sitt tiende år. Hvem skulle trodd det? Og ikke bare lever den - den ble enda spissere foran Genève-presentasjonen.
Les mer
layid-bilde26
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde27
Flere Volvoer med plugg
Les mer
toppsak-bilde28
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
layid-bilde29
Apex må vente
Les mer
layid-bilde30
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder - men ikke-Genève forsinket dem nok litt.
Les mer
layid-bilde31
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega - hvorfor har ingen brukt det før?
Les mer
layid-bilde32
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
toppsak-bilde33
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde34
Fra Bulgaria med en god idé
Les mer
layid-bilde35
Rimac endrer alt
Les mer
layid-bilde36
RUF drar til Oklahoma
Den meget stilige kona til Alois Ruf, Estonia, fikk et preg av Annie Get Your Gun da paret presenterte sin Genève-debutant.
Les mer
layid-bilde37
Ladbar Kuga klar for Norge
Nye Ford Kuga er klar for lansering, nå også som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Her er Kias nye Sorento
Etter noen runder med sniklansering har Kia i dag endelig offentliggjort sin helt nye Sorento - større og mer praktisk, og ikke minst - med attraktive drivlinjer for Norge.
Les mer