img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Monoton? Ikke akkurat
Mono er nå inne i sitt tiende år. Hvem skulle trodd det? Og ikke bare lever den – den ble enda spissere foran Genève-presentasjonen.

Man skulle tro at plass til en, 305 hk og 580 kg var ekstremt nok. Det var noen av dataene for Mono fra BAC som i år skulle til Genève for første gang.

I den anledning hadde de bygget en ny versjon – flere hester, lavere vekt – tro det eller ei, men ikke et sete mer.

Fremdeles er Mono akkurat det navnet sier, en skikkelig ego-tralle.

Les også: Egotrippen blir virkelig

Skjønt tralle … Toppfart på 270 km/t og null til hundre på 2,7 – da er vi oppe i superbike-land. Bare at her er det to hjul mer og absolutt ingen antydning til krengning i svingene. Og akkurat som på en kompromissløs sykkel er det bare deg selv du kan skremme her.

B’en i BAC kommer fra brødrene Briggs som jobbet som konsulenter for den etablerte bilindustrien i mange år før de var blitt voksne nok til å bli så barnslige at de kastet seg ut i noe så vilt som dette.

Har du sett Magnum fra Canada? 

Hvorfor de lanserte den i Stuttgart – av alle steder – til og med på et Retro Classic show (er det noe denne bilen ikke er, så er det retro eller klassisk) aner jeg ikke. Men det var kanskje trygge omgivelser for disse to engelskmennene – de hadde gjort masse konsulentjobber for Mercedes, Maybach, Smart og Porsche.

Du skal se godt etter før du ser hvor den nye versjonen er blitt ny i forhold til den gamle. Men det er faktisk enda mindre visuell masse her, enn i den forrige. Frontarealet er redusert og den er blitt lavere også.

For første gang har de også valgt å bruke en turbo på motoren, som nå igjen er en EcoBoost-maskin på 2,3 liter. Ikke bare har den fått 332 hk, den møter også alle EU6D kravene både med hensyn til utslipp og støy – noe som betyr at den fortsatt vil være lovlig på alle markeder i Europa pluss en rekke andre.

Motoren drar bakhjulene gjennom en sekstrinns klikk-klakk kasse.

Tørrsump betyr at tyngdepunktet har kommet enda litt lavere og batteriet har også funnet en ny plass mye nærmere asfalten..

Men det er der du virkelig må lete de store endringene har skjedd. Konstruksjonen av felgene, for eksempel, der de har brukt et optimaliseringsprogram utviklet sammen med Autodesk. Resultatet er 35 % lavere vekt, som betyr at man har spart inn 1,22 kg uavfjæret vekt. Kjøreglade mennesker som vi må regne med at BAC-kundene er, merker slikt.

Et annet pionerinnslag er bruk av grafen-forsterkede kullfibre i karosseri og bærende elementer. Lettere, med enda bedre mekaniske og statiske egenskaper er noen av resultatene.

De har også utvidet bruken av 3D printede – eller additivt fremstilte, som det heter – komponenter i den nye bilen. 40 biter kommer fra printerne nå. Du finner dem i motorinnsuget, som speilarmer, eller rundt lyktene – blant andre steder. 

Karbon-keramiske bremser hjelper forresten også på vekten – de sparer 2,55 kg uavfjæret vekt i hvert hjørne de også.

Med en rekke nye detaljer og forbedringer er allikevel vekten på den nye versjonen bare 570 kg. 10 kg under førstegenerasjon.

Öhlin, Pirelli Trofeo R og en geometri som sørger for minimal krengning, og heller ikke noe dykking med nesen under oppbremsing er med på å sikre kjøreegenskapene.

Men jeg har en følelse av at når man sitter sånn og det virkelig går unna, er du så punch at kjøre-egenskapen ikke er noe du skjenker en eneste tanke. Den bare er der.

Nevnte jeg at den er ganske kompakt? 401 x 184 x 109 cm på en 257 cm lang akselavstand.

Nevnte jeg også at er det noensinne bygget en bil som først og fremst er beregnet på å kjøre – ikke fra A til B, men fra A til A så underholdene som mulig, så må det da være denne. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYD med SUV-premiere
Akkurat i tide til den store bilutstillingen i Beijing presenterer BYD sin nye SUV. Men den mangler en vesentlig BYD-detalj.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde2
Nå kan du bestille Fords nye elbil
I dag åpner Ford for bestilling av nye Mustang Mach-E. Men om ikke allerede står på reservasjonsliste, er det noen tusen nordmenn foran deg i køen.
Les mer
layid-bilde3
Eksklusiv Femmer for Kina
BMW strekker seg bokstavelig talt langt for å tilfredsstille kinesiske kunder. Det resulterer blant annet i et spesialutgave av 5-serien.
Les mer
layid-bilde4
Første glimt av ny Z
Det er masse retro i det første inntrykket vi har fått av Nissans kommende Z. Men - ingen tvil: dette skal bli en moderne sportsbil. Bare ikke for Europa.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Facelift for Jaguars første SUV
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Jaguars første SUV. Også her gjør strøm sitt inntog.
Les mer
layid-bilde6
Ny Hyundai Tucson blir ladbar
Hyundai har i natt vist sin nye Tucson. Til Norge kommer den som ladbar hybrid tidlig i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Lucid Air holder hva de lover
Lucid Motors har lovet lengste rekkevidde og kjappest lading i klassen, og nå får vi bekreftelsen. Ikke blir den så dyr vi fryktet heller - i alle fall ikke om du har god tålmodighet.
Les mer


layid-bilde8
Skoda Enyaq på plass i Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Marginalisert volumselger
Norges suverent mest solgt bil gjennom tidene kommer nå i ny innpakning. Du får neppe se den hos din VW-forhandler.
Les mer
layid-bilde10
Nå kommer Defender med plugg
Les mer
layid-bilde11
Stort og ladbart fra Jeep
Les mer
layid-bilde12
Hyper på hydrogen
Les mer
layid-bilde13
En titt inn i Volkswagens neste ID
Volkswagen har startet nedtellingen til lanseringen av sin første el-SUV. Her får du en titt på innsiden av ID.4.
Les mer
layid-bilde14
Overklasse fra Kinas første
Det er klart at dersom noen skal bygge luksuslimousiner i Kina, må det være FAW, First Automotive Works. Det var tross alt de som bygde Maos representasjonsbiler.
Les mer
toppsak-bilde15
I fotsporene til lillebror
To dager etter at Peugeot presenterte sin oppdaterte 3008, følger storebror 5008 etter i de samme fotsporene.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes hever lista med ny S-Klasse
Les mer
layid-bilde17
Gammel drømmebil med ny oppskrift
Les mer
layid-bilde18
Toyota fresher opp Land Cruiser
Toyota lanserer nå en oppgradert versjon av sin populære Land Cruiser. Klarer du deg med to seter sparer du mange avgiftskroner samtidig som du får glede av de nye egenskapene og sterkere motor.
Les mer
layid-bilde19
Her er Skoda Enyaq
I kveld har Skoda avduket sin første egne elbil basert på MEB-plattformen under et arrangement i Praha. Dermed kan vi endelig publisere de første bildene av en umaskert bil.
Les mer
layid-bilde20
Stor nok for de fleste
Rolls-Royce har i dag dratt lakenet av sin nye Ghost. Her er det komfort og luksus vi vanlig dødelige bare kan drømme om.
Les mer
layid-bilde21
Facelift for Peugeot 3008
Midtveis i sin livssyklus får Peugeots viktigste SUV er oppdatering med hensyn til både design og teknologi.
Les mer
layid-bilde22
Dennis Hauger viste gode takter
I helgens Formel 3-løp på Spa fikk Dennis Hauger vist hvilken fighter han kan være. Dessverre uten å få med seg poeng.
Les mer
toppsak-bilde23
Forsinket AMG på bane
Det har lenge vært ganske stille om AMGs Project One, men nå fortelles det litt igjen. Problemet har blant annet vært tomgangen.
Les mer
layid-bilde24
Nytt eventyr fra Kina
På restene av Saab har det plutselig - fra ingenting - dukket opp seks nye kinesiske biler. Alle er elektriske. Ambisjonene er enorme.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Panamera
Porsche foretar en midtlivs oppdatering av Panamera-familien. En helt ny hybridvariant er trolig det mest interessante for Norge.
Les mer
layid-bilde26
Across, en Toyota RAV4 som Suzuki, men bare i Europa og først i Norge
Skal Suzuki også selge ladbar Toyota RAV4? Ja og nei. Forskjellen på de to bilene er så liten at de lett kan forveksles.
Les mer
layid-bilde27
Kia presenterer ladbar Sorento
Les mer
toppsak-bilde28
Bestillingsklar E-Klasse
Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.
Les mer
layid-bilde29
Prisene klare for ny Octavia
Les mer
layid-bilde30
Perler for svin?
Det jeg er mest spent på er om Gordon Murray er like god på målgruppe som han er på biler? Han nyeste skapning er åpenbart bygget for kjøring, men folk som kjøper slike biler - kjører de?
Les mer
layid-bilde31
Cadillac til Europa igjen
Plutselig har de begynt å ansette hos GM-importøren i Zürich. Dette skjer samtidig som merket forteller at de har en elbil på beddingen.
Les mer
layid-bilde32
Kia lanserer elegant Carnival
Det er synd at denne biltypene er nærmest død hos oss, for Kias nye Carnival ser både elegant og praktisk ut. Bilen er også kjent som Sedona i enkelte markeder.
Les mer
toppsak-bilde33
Spesialversjon på Ford GT
Ford lanserer nye spesialversjoner av GT for å minne oss om at de for 55 år siden hadde stor suksess i langdistanseløp.
Les mer
layid-bilde34
Italiano - fra Nederland
Les mer
layid-bilde35
Skodas nye designspråk
Les mer
layid-bilde36
Her er nye Audi S3
De som er på jakt etter en kompakt spreking i premium-segmentet får et nytt alternativ når Audi nå lanserer S3 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde37
Kjapt besøk i Oslo
Med Bentayga på hvert gatehjørne og en Urus som allerede er et år gammel, er det klart den nye DBX må bli en hit. Inntil neste über-SUV lanseres.
Les mer
layid-bilde38
Her kommer en M3 mange har ønsket seg
BMW bekrefter at de for første gang skal produsere en M3 Touring. Dermed er det duket for festlige familieturer.
Les mer