img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.

Jeg går ut fra at du må langt inn i Einstein for å kunne akselerere fra null til et eller annet på ikkeno’. Men folkene fra japanske Aspark påstår i hvert fall at deres Owl akselererer fortere enn noen annen – selv om vi har vel ikke sett noe Guinness på det enda.

Uansett, nulltilhundre på under 1,9 og null til 299 km/t på 10,6 høres raskt ut.

Det var i Frankfurt 2017 vi møtte dette entusiastiske teamet første gang. Ikke bare hadde de høytflyvende ideer – de viste dem i praksis også, for den bilen de viste da så veldig godt ut.

Så kom de til Paris året etter, med enda noen nye tider – det var først og fremst aksene de var opptatt av. At de også gjorde 400 km/t var liksom ikke så viktig. Og med en bil som så enda mer ferdig ut.

Hovedbudskapet i Genève skulle vært for det første at de fremdeles var verdens raskeste, men siden det har dukket opp flere påstander om under 2 sekunder til 100 i det siste, føyer de nå til verdens best akselererende produksjonsbil.

Og for det andre at nå skulle de bli produksjonsbil. I hvert fall etter deres definisjon.

De har tegnet kontakt med Manifattura Automobili Torino om å få frem femti eksemplarer. MAT har bygget biler før, de. Blant annet en kort serie med «moderne» Lancia Stratos. Og bilene til Scuderia Glickenhaus er satt sammen der

Den bilen de nå skal bygge er en to-dørs toseter som måler 480 x 190 x 99 cm. Med alt om bord, batterier og det hele, er vekten oppe i 1900 kg selv om de har gjort hva de kunne for å holde vekten nede. Karbon-monocoquen veier for eksempel bare 120 kg

Grunnen til at det skjer såpass mye når man bruker stoppeklokken er at vi har firehjulsdrift ved hjelp av fire motorer som er ganske spesielle.

Til sammen yter de 2012 hk og 2000m Nm – som vel gjør bilen enda sterkere enn andre superbiler – og med inntil 15.000 omdreininger har de en slags verdensrekord der også.

Dette er dobbelt så mye hestekraft som en Formel 1 bil, og tre ganger så mye som en Formula E konkurrent.

64 kWh skal kunne gi en rekkevidde på 451 kilometer – hvis du ikke praktiserer for mange null til etellerannet.

Hvis du er veldig god til å se vil du legge merke til en ny bakrute, du vil se den har fått vanlige sidespeil og en aktiv hekkvinge.

Det var opprinnelig tatt sikte på at den første bilen skulle leveres fra Torino i Q2 i år – men ting tyder på en smule forsinkelse. 

For en gangs skyld ljuger dem ikke om at hele serien er utsolgt lenge før første karbondel er bakt slik refrenget på mange andre superbiler går.

Men for ordens skyld: de ber om € 50.000 når kontrakten skrives, og totalt 2,9 millioner av samme valuta. 

På hjemmesiden sin skriver de forresten, som en hilsen til alle oss som ikke traff dem på ikke-Genève:

«Vi kickstartet en ny æra med batterielektriske Hyperbiler med Owl, men det stanser ikke der.  Utviklingsarbeidet på et nytt prosjekt har allerede startet. Detaljer vil komme om noen uker».

Hva kan det være? Null til hundre på minus 2? Einstein – vi trenger deg.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYD med SUV-premiere
Akkurat i tide til den store bilutstillingen i Beijing presenterer BYD sin nye SUV. Men den mangler en vesentlig BYD-detalj.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde2
Nå kan du bestille Fords nye elbil
I dag åpner Ford for bestilling av nye Mustang Mach-E. Men om ikke allerede står på reservasjonsliste, er det noen tusen nordmenn foran deg i køen.
Les mer
layid-bilde3
Eksklusiv Femmer for Kina
BMW strekker seg bokstavelig talt langt for å tilfredsstille kinesiske kunder. Det resulterer blant annet i et spesialutgave av 5-serien.
Les mer
layid-bilde4
Første glimt av ny Z
Det er masse retro i det første inntrykket vi har fått av Nissans kommende Z. Men - ingen tvil: dette skal bli en moderne sportsbil. Bare ikke for Europa.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Facelift for Jaguars første SUV
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Jaguars første SUV. Også her gjør strøm sitt inntog.
Les mer
layid-bilde6
Ny Hyundai Tucson blir ladbar
Hyundai har i natt vist sin nye Tucson. Til Norge kommer den som ladbar hybrid tidlig i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Lucid Air holder hva de lover
Lucid Motors har lovet lengste rekkevidde og kjappest lading i klassen, og nå får vi bekreftelsen. Ikke blir den så dyr vi fryktet heller - i alle fall ikke om du har god tålmodighet.
Les mer


layid-bilde8
Skoda Enyaq på plass i Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Marginalisert volumselger
Norges suverent mest solgt bil gjennom tidene kommer nå i ny innpakning. Du får neppe se den hos din VW-forhandler.
Les mer
layid-bilde10
Nå kommer Defender med plugg
Les mer
layid-bilde11
Stort og ladbart fra Jeep
Les mer
layid-bilde12
Hyper på hydrogen
Les mer
layid-bilde13
En titt inn i Volkswagens neste ID
Volkswagen har startet nedtellingen til lanseringen av sin første el-SUV. Her får du en titt på innsiden av ID.4.
Les mer
layid-bilde14
Overklasse fra Kinas første
Det er klart at dersom noen skal bygge luksuslimousiner i Kina, må det være FAW, First Automotive Works. Det var tross alt de som bygde Maos representasjonsbiler.
Les mer
toppsak-bilde15
I fotsporene til lillebror
To dager etter at Peugeot presenterte sin oppdaterte 3008, følger storebror 5008 etter i de samme fotsporene.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes hever lista med ny S-Klasse
Les mer
layid-bilde17
Gammel drømmebil med ny oppskrift
Les mer
layid-bilde18
Toyota fresher opp Land Cruiser
Toyota lanserer nå en oppgradert versjon av sin populære Land Cruiser. Klarer du deg med to seter sparer du mange avgiftskroner samtidig som du får glede av de nye egenskapene og sterkere motor.
Les mer
layid-bilde19
Her er Skoda Enyaq
I kveld har Skoda avduket sin første egne elbil basert på MEB-plattformen under et arrangement i Praha. Dermed kan vi endelig publisere de første bildene av en umaskert bil.
Les mer
layid-bilde20
Stor nok for de fleste
Rolls-Royce har i dag dratt lakenet av sin nye Ghost. Her er det komfort og luksus vi vanlig dødelige bare kan drømme om.
Les mer
layid-bilde21
Facelift for Peugeot 3008
Midtveis i sin livssyklus får Peugeots viktigste SUV er oppdatering med hensyn til både design og teknologi.
Les mer
layid-bilde22
Dennis Hauger viste gode takter
I helgens Formel 3-løp på Spa fikk Dennis Hauger vist hvilken fighter han kan være. Dessverre uten å få med seg poeng.
Les mer
toppsak-bilde23
Forsinket AMG på bane
Det har lenge vært ganske stille om AMGs Project One, men nå fortelles det litt igjen. Problemet har blant annet vært tomgangen.
Les mer
layid-bilde24
Nytt eventyr fra Kina
På restene av Saab har det plutselig - fra ingenting - dukket opp seks nye kinesiske biler. Alle er elektriske. Ambisjonene er enorme.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Panamera
Porsche foretar en midtlivs oppdatering av Panamera-familien. En helt ny hybridvariant er trolig det mest interessante for Norge.
Les mer
layid-bilde26
Across, en Toyota RAV4 som Suzuki, men bare i Europa og først i Norge
Skal Suzuki også selge ladbar Toyota RAV4? Ja og nei. Forskjellen på de to bilene er så liten at de lett kan forveksles.
Les mer
layid-bilde27
Kia presenterer ladbar Sorento
Les mer
toppsak-bilde28
Bestillingsklar E-Klasse
Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.
Les mer
layid-bilde29
Prisene klare for ny Octavia
Les mer
layid-bilde30
Perler for svin?
Det jeg er mest spent på er om Gordon Murray er like god på målgruppe som han er på biler? Han nyeste skapning er åpenbart bygget for kjøring, men folk som kjøper slike biler - kjører de?
Les mer
layid-bilde31
Cadillac til Europa igjen
Plutselig har de begynt å ansette hos GM-importøren i Zürich. Dette skjer samtidig som merket forteller at de har en elbil på beddingen.
Les mer
layid-bilde32
Kia lanserer elegant Carnival
Det er synd at denne biltypene er nærmest død hos oss, for Kias nye Carnival ser både elegant og praktisk ut. Bilen er også kjent som Sedona i enkelte markeder.
Les mer
toppsak-bilde33
Spesialversjon på Ford GT
Ford lanserer nye spesialversjoner av GT for å minne oss om at de for 55 år siden hadde stor suksess i langdistanseløp.
Les mer
layid-bilde34
Italiano - fra Nederland
Les mer
layid-bilde35
Skodas nye designspråk
Les mer
layid-bilde36
Her er nye Audi S3
De som er på jakt etter en kompakt spreking i premium-segmentet får et nytt alternativ når Audi nå lanserer S3 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde37
Kjapt besøk i Oslo
Med Bentayga på hvert gatehjørne og en Urus som allerede er et år gammel, er det klart den nye DBX må bli en hit. Inntil neste über-SUV lanseres.
Les mer
layid-bilde38
Her kommer en M3 mange har ønsket seg
BMW bekrefter at de for første gang skal produsere en M3 Touring. Dermed er det duket for festlige familieturer.
Les mer