img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.

Sist jeg besøkte Zenvo bodde jeg på Hotel Frederiksminde.

Det er faktisk relevant, for jeg fikk visse assosiasjoner til forfinet bilutstillings-selskapsliv da jeg skulle sjekke opp hva Zenvo skulle ha av nyheter i Genève.

Hvor ofte har jeg ikke sett Christian von Koenigsegg ved enden av et stort bord sammen med venner – og sikkert også kunder – på Café de Paris i Genève, under bilutstillingstider.

Det er førsteklasses mat der, men det er ikke akkurat et sted med nesa i været. Man MÅ åpenbart ikke være snobb fordi om man kjøper eller selger biler i euro-millionklassen.

Og så ser jeg at i stedet for å presentere en bil med de siste innovasjoner på en ikke-Genève, inviterte Zenvo til en privat event hjemme ved hovedkvarteret.

Prestø heter det der de bor – du passerer det på vei fra Köbenhavn til Rödby, med kurs for Kontinentet. Og der har de Hotel Frederiksminde og der har de jommen meg en restaurant med en Michelin-rosett. 

Med andre ord: litt opp fra å spise entrecôte i Genève, men ikke så mye at det blir pinlig.

Les også: Sleipner fra Danmark

Og det de viste var i hvert fall en kundebil med de siste innovasjonene.

Siden denne håndverksbedriften nøyer seg med fem biler per år sier det seg at ingen biler er helt like. Og det sier seg også at fra et selskap som er så stappfullt av spennende, tekniske ideer, kommer det nyvinninger på hver eneste bil.

Den vi snakker om nå er også en TSR-S modell, med den forholdsvis kjente 1177-hesters dobbelt-kompressor motoren.

Det er karbon det først og fremst går på nå.  Blant annet med det de kaller fragmentert karbon-felg. Her ser overflaten ut som om hjulet er hogd ut av et glimmersteinfjell. Sikkert fascinerende. 

Men det er mer enn utseendet som teller her. 15 kg lavere vekt enn for alu-felg betyr mye for en bil som er nesten helt på grensen til ren banebil. Zenvo forteller at det tar to spesialister en hel uke å bygge bare en felg.

Fem biler i året gir plutselig mening.

Les også: Zenvo ekspanderer

I tillegg er det en helt spesiell vev i karbonduken som nå kommer til syne, her og der, i karosseridetaljene.

Det var sikkert kunden som ba om det – og her finnes det ikke akkurat noen katalog som viser mulighetene, eller noen konfigurator på nettet. Her setter kunden seg ned og så får han beskjed om hva som er mulig nå.

De har forresten lenge kjørt et slags vannmerke i karbonen sin – Zenvo-merket elegant vevd inn med et fiskebensmønster.

Men de har også en teknisk nyhet. Ytterligere forbedring av 7-trinns klikk-klakk-kassen. Denne er en egen konstruksjon, med skråttskårne tannhjul og to skifte-moduser som kontrolleres med haptisk skifte på rattet.

I «Road» blir girskiftet assistert elektronisk for å unngå de harde rykkene som ofte opptrer når man skifter denne type girhjul. Og i Race er det direkte mekanisk skifte, lynraskt – på linje med skikkelige banebiler.

Men nå har man også innført et åttende gir. Et sett girhjul er frigjort ved at man i stedet lar startmotoren sørge for revers.

Det er også verdt å minne om at i fjor dukket Zenvo opp med verdens første sentripetale hekkvinge (eller hva skal man kalle den?) som stiller seg på skrå og følger styreutslag ved høy hastighet for å øke marktrykket i svinger.

Kanskje det ikke er noe vits i? Ingen andre har kommet opp med noe tilsvarende. Men, uansett – det ser tøft ut.

Som hele bilen. Hvem skulle trodd – en superbilfabrikk noen skritt fra idylliske Frederiksminde-hotellet. Og der har de vært siden 2007 og solgt biler som nå koster fra 1,45 millioner euro hver.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYD med SUV-premiere
Akkurat i tide til den store bilutstillingen i Beijing presenterer BYD sin nye SUV. Men den mangler en vesentlig BYD-detalj.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde2
Nå kan du bestille Fords nye elbil
I dag åpner Ford for bestilling av nye Mustang Mach-E. Men om ikke allerede står på reservasjonsliste, er det noen tusen nordmenn foran deg i køen.
Les mer
layid-bilde3
Eksklusiv Femmer for Kina
BMW strekker seg bokstavelig talt langt for å tilfredsstille kinesiske kunder. Det resulterer blant annet i et spesialutgave av 5-serien.
Les mer
layid-bilde4
Første glimt av ny Z
Det er masse retro i det første inntrykket vi har fått av Nissans kommende Z. Men - ingen tvil: dette skal bli en moderne sportsbil. Bare ikke for Europa.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Facelift for Jaguars første SUV
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Jaguars første SUV. Også her gjør strøm sitt inntog.
Les mer
layid-bilde6
Ny Hyundai Tucson blir ladbar
Hyundai har i natt vist sin nye Tucson. Til Norge kommer den som ladbar hybrid tidlig i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Lucid Air holder hva de lover
Lucid Motors har lovet lengste rekkevidde og kjappest lading i klassen, og nå får vi bekreftelsen. Ikke blir den så dyr vi fryktet heller - i alle fall ikke om du har god tålmodighet.
Les mer


layid-bilde8
Skoda Enyaq på plass i Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Marginalisert volumselger
Norges suverent mest solgt bil gjennom tidene kommer nå i ny innpakning. Du får neppe se den hos din VW-forhandler.
Les mer
layid-bilde10
Nå kommer Defender med plugg
Les mer
layid-bilde11
Stort og ladbart fra Jeep
Les mer
layid-bilde12
Hyper på hydrogen
Les mer
layid-bilde13
En titt inn i Volkswagens neste ID
Volkswagen har startet nedtellingen til lanseringen av sin første el-SUV. Her får du en titt på innsiden av ID.4.
Les mer
layid-bilde14
Overklasse fra Kinas første
Det er klart at dersom noen skal bygge luksuslimousiner i Kina, må det være FAW, First Automotive Works. Det var tross alt de som bygde Maos representasjonsbiler.
Les mer
toppsak-bilde15
I fotsporene til lillebror
To dager etter at Peugeot presenterte sin oppdaterte 3008, følger storebror 5008 etter i de samme fotsporene.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes hever lista med ny S-Klasse
Les mer
layid-bilde17
Gammel drømmebil med ny oppskrift
Les mer
layid-bilde18
Toyota fresher opp Land Cruiser
Toyota lanserer nå en oppgradert versjon av sin populære Land Cruiser. Klarer du deg med to seter sparer du mange avgiftskroner samtidig som du får glede av de nye egenskapene og sterkere motor.
Les mer
layid-bilde19
Her er Skoda Enyaq
I kveld har Skoda avduket sin første egne elbil basert på MEB-plattformen under et arrangement i Praha. Dermed kan vi endelig publisere de første bildene av en umaskert bil.
Les mer
layid-bilde20
Stor nok for de fleste
Rolls-Royce har i dag dratt lakenet av sin nye Ghost. Her er det komfort og luksus vi vanlig dødelige bare kan drømme om.
Les mer
layid-bilde21
Facelift for Peugeot 3008
Midtveis i sin livssyklus får Peugeots viktigste SUV er oppdatering med hensyn til både design og teknologi.
Les mer
layid-bilde22
Dennis Hauger viste gode takter
I helgens Formel 3-løp på Spa fikk Dennis Hauger vist hvilken fighter han kan være. Dessverre uten å få med seg poeng.
Les mer
toppsak-bilde23
Forsinket AMG på bane
Det har lenge vært ganske stille om AMGs Project One, men nå fortelles det litt igjen. Problemet har blant annet vært tomgangen.
Les mer
layid-bilde24
Nytt eventyr fra Kina
På restene av Saab har det plutselig - fra ingenting - dukket opp seks nye kinesiske biler. Alle er elektriske. Ambisjonene er enorme.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Panamera
Porsche foretar en midtlivs oppdatering av Panamera-familien. En helt ny hybridvariant er trolig det mest interessante for Norge.
Les mer
layid-bilde26
Across, en Toyota RAV4 som Suzuki, men bare i Europa og først i Norge
Skal Suzuki også selge ladbar Toyota RAV4? Ja og nei. Forskjellen på de to bilene er så liten at de lett kan forveksles.
Les mer
layid-bilde27
Kia presenterer ladbar Sorento
Les mer
toppsak-bilde28
Bestillingsklar E-Klasse
Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.
Les mer
layid-bilde29
Prisene klare for ny Octavia
Les mer
layid-bilde30
Perler for svin?
Det jeg er mest spent på er om Gordon Murray er like god på målgruppe som han er på biler? Han nyeste skapning er åpenbart bygget for kjøring, men folk som kjøper slike biler - kjører de?
Les mer
layid-bilde31
Cadillac til Europa igjen
Plutselig har de begynt å ansette hos GM-importøren i Zürich. Dette skjer samtidig som merket forteller at de har en elbil på beddingen.
Les mer
layid-bilde32
Kia lanserer elegant Carnival
Det er synd at denne biltypene er nærmest død hos oss, for Kias nye Carnival ser både elegant og praktisk ut. Bilen er også kjent som Sedona i enkelte markeder.
Les mer
toppsak-bilde33
Spesialversjon på Ford GT
Ford lanserer nye spesialversjoner av GT for å minne oss om at de for 55 år siden hadde stor suksess i langdistanseløp.
Les mer
layid-bilde34
Italiano - fra Nederland
Les mer
layid-bilde35
Skodas nye designspråk
Les mer
layid-bilde36
Her er nye Audi S3
De som er på jakt etter en kompakt spreking i premium-segmentet får et nytt alternativ når Audi nå lanserer S3 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde37
Kjapt besøk i Oslo
Med Bentayga på hvert gatehjørne og en Urus som allerede er et år gammel, er det klart den nye DBX må bli en hit. Inntil neste über-SUV lanseres.
Les mer
layid-bilde38
Her kommer en M3 mange har ønsket seg
BMW bekrefter at de for første gang skal produsere en M3 Touring. Dermed er det duket for festlige familieturer.
Les mer