img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.

Sist jeg besøkte Zenvo bodde jeg på Hotel Frederiksminde.

Det er faktisk relevant, for jeg fikk visse assosiasjoner til forfinet bilutstillings-selskapsliv da jeg skulle sjekke opp hva Zenvo skulle ha av nyheter i Genève.

Hvor ofte har jeg ikke sett Christian von Koenigsegg ved enden av et stort bord sammen med venner – og sikkert også kunder – på Café de Paris i Genève, under bilutstillingstider.

Det er førsteklasses mat der, men det er ikke akkurat et sted med nesa i været. Man MÅ åpenbart ikke være snobb fordi om man kjøper eller selger biler i euro-millionklassen.

Og så ser jeg at i stedet for å presentere en bil med de siste innovasjoner på en ikke-Genève, inviterte Zenvo til en privat event hjemme ved hovedkvarteret.

Prestø heter det der de bor – du passerer det på vei fra Köbenhavn til Rödby, med kurs for Kontinentet. Og der har de Hotel Frederiksminde og der har de jommen meg en restaurant med en Michelin-rosett. 

Med andre ord: litt opp fra å spise entrecôte i Genève, men ikke så mye at det blir pinlig.

Les også: Sleipner fra Danmark

Og det de viste var i hvert fall en kundebil med de siste innovasjonene.

Siden denne håndverksbedriften nøyer seg med fem biler per år sier det seg at ingen biler er helt like. Og det sier seg også at fra et selskap som er så stappfullt av spennende, tekniske ideer, kommer det nyvinninger på hver eneste bil.

Den vi snakker om nå er også en TSR-S modell, med den forholdsvis kjente 1177-hesters dobbelt-kompressor motoren.

Det er karbon det først og fremst går på nå.  Blant annet med det de kaller fragmentert karbon-felg. Her ser overflaten ut som om hjulet er hogd ut av et glimmersteinfjell. Sikkert fascinerende. 

Men det er mer enn utseendet som teller her. 15 kg lavere vekt enn for alu-felg betyr mye for en bil som er nesten helt på grensen til ren banebil. Zenvo forteller at det tar to spesialister en hel uke å bygge bare en felg.

Fem biler i året gir plutselig mening.

Les også: Zenvo ekspanderer

I tillegg er det en helt spesiell vev i karbonduken som nå kommer til syne, her og der, i karosseridetaljene.

Det var sikkert kunden som ba om det – og her finnes det ikke akkurat noen katalog som viser mulighetene, eller noen konfigurator på nettet. Her setter kunden seg ned og så får han beskjed om hva som er mulig nå.

De har forresten lenge kjørt et slags vannmerke i karbonen sin – Zenvo-merket elegant vevd inn med et fiskebensmønster.

Men de har også en teknisk nyhet. Ytterligere forbedring av 7-trinns klikk-klakk-kassen. Denne er en egen konstruksjon, med skråttskårne tannhjul og to skifte-moduser som kontrolleres med haptisk skifte på rattet.

I «Road» blir girskiftet assistert elektronisk for å unngå de harde rykkene som ofte opptrer når man skifter denne type girhjul. Og i Race er det direkte mekanisk skifte, lynraskt – på linje med skikkelige banebiler.

Men nå har man også innført et åttende gir. Et sett girhjul er frigjort ved at man i stedet lar startmotoren sørge for revers.

Det er også verdt å minne om at i fjor dukket Zenvo opp med verdens første sentripetale hekkvinge (eller hva skal man kalle den?) som stiller seg på skrå og følger styreutslag ved høy hastighet for å øke marktrykket i svinger.

Kanskje det ikke er noe vits i? Ingen andre har kommet opp med noe tilsvarende. Men, uansett – det ser tøft ut.

Som hele bilen. Hvem skulle trodd – en superbilfabrikk noen skritt fra idylliske Frederiksminde-hotellet. Og der har de vært siden 2007 og solgt biler som nå koster fra 1,45 millioner euro hver.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde1
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer
layid-bilde4
Ny variant på Kamiq
Skoda lanserer nå sin mest kompakte SUV i en røffere utstyrsversjon.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde6
Retro i ny innpakning
Her får vi et nytt møte med en bil vi omtalte for nokså nøyaktig to år siden. Nå er den klar for salg, til og med i to ulike varianter.
Les mer
layid-bilde7
Kinesisk designperle skal til Europa
En uke er gått siden det ble klart at BYD skal etablere seg i Norge med RSA som importør. Nå bekrefter de at deres el-sedan klargjøres for europeisk lansering.
Les mer


layid-bilde8
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde10
Volumselgere på løpende bånd
Les mer
layid-bilde11
Stor kineser til Europa - via Norge
Les mer
layid-bilde12
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde13
Peugeot realiserer muskelbil
Ikke alle ladbare hybrider bygges kun med elektrisk rekkevidde i tankene. Det fins noen som fokuserer på muskler også. Her viser Peugeot sitt eksempel.
Les mer
layid-bilde14
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde16
Genesis imponerer igjen og igjen
Les mer
layid-bilde17
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Les mer
layid-bilde18
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
layid-bilde19
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde20
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde21
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde22
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
toppsak-bilde23
Frem fra glemselen
Karma er en bil som på mange måter har sklidd i bakgrunnen etter at kineserne overtok for fem års tid siden. Nå hadde de bestemt seg for å vise seg frem, på utstillingen i Genève.
Les mer
layid-bilde24
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde25
Monoton? Ikke akkurat
Mono er nå inne i sitt tiende år. Hvem skulle trodd det? Og ikke bare lever den - den ble enda spissere foran Genève-presentasjonen.
Les mer
layid-bilde26
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde27
Flere Volvoer med plugg
Les mer
toppsak-bilde28
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
layid-bilde29
Apex må vente
Les mer
layid-bilde30
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder - men ikke-Genève forsinket dem nok litt.
Les mer
layid-bilde31
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega - hvorfor har ingen brukt det før?
Les mer
layid-bilde32
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
toppsak-bilde33
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde34
Fra Bulgaria med en god idé
Les mer
layid-bilde35
Rimac endrer alt
Les mer
layid-bilde36
RUF drar til Oklahoma
Den meget stilige kona til Alois Ruf, Estonia, fikk et preg av Annie Get Your Gun da paret presenterte sin Genève-debutant.
Les mer
layid-bilde37
Ladbar Kuga klar for Norge
Nye Ford Kuga er klar for lansering, nå også som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Her er Kias nye Sorento
Etter noen runder med sniklansering har Kia i dag endelig offentliggjort sin helt nye Sorento - større og mer praktisk, og ikke minst - med attraktive drivlinjer for Norge.
Les mer