img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Her er Kias nye Sorento
Etter noen runder med sniklansering har Kia i dag endelig offentliggjort sin helt nye Sorento – større og mer praktisk, og ikke minst – med attraktive drivlinjer for Norge.

Nye Sorento er fjerde generasjon i rekken siden 2002, og første bil bygget på Kias nye plattform for SUV-er i mellomklassen.

Kombinert med et større karosseri gjør ifølge Kia den nye plattformen Sorento til en av de mest fleksible og romslige SUV-ene med tre seterader. I tillegg vil den nå for første gang leveres med elektrifiserte drivlinjer.

– Nye Sorento er en romslig og stor SUV med syv seter, firehjulsdrift og elektrifisert drivlinje. Senere i år kommer den som ladbar hybrid – noe som vil passe godt for det norske markedet. Vi gleder oss til å lansere bilen, sier Irene Solstad, adm. direktør for Kia i Bertel O. Steen.

Avanserte tilkoblingsmuligheter, førerassistentsystemer og infotainment-teknologi gjør ifølge produsenten Sorento til Kias hittil mest teknisk avanserte bil.

Nye Sorento har skarpere linjer, og i fronten er en nytolkning av Kias signaturgrill med en bredere form som omslutter de integrerte hovedlyktene med LED-kjørelys på hver side.

Ti millimeter ekstra lengde, bredde og høyde gjør at bilen er 481 cm lang og 190 cm bred. Akselavstanden er økt med 35 mm til 2815 mm slik at bilen har kortere overheng.

Interiørt har det også skjedd mye. Kupeen har ifølge Kia sofistikert og moderne design og er preget av kvalitetsmaterialer.

Den har et 12,3-tommers digitalt instrumentpanel og et infotainment- og navigasjonssystem med 10,25-tommers berøringsskjerm. Bilens funksjoner kan styres med nye brytere på begge sider av berøringsskjermen, og klimaanlegget styres med tilsvarende knapper lenger ned.

Kia lover god plass til opptil sju personer, samt et av de største bagasjerommene i klassen på inntil 821 liter med tredje seterad nedfelt. Det lover også godt med tanke på norsk varebil på grønneskilter.

Med syv seter i bruk har bagasjerommet økt med 32 prosent i forhold til forrige modell til 187 liter (VDA, dieselmodeller; 179 liter i hybridmodeller).

Med lengre akselavstand kan setene i andre rad skyves 45 mm lenger frem enn før. Det gir bedre benplass og forenkler adkomsten til tredje seterad.

Kia Sorento kan for første gang leveres med elektrifisert drivlinje, og kunder kan etter hvert velge mellom hybrid eller ladbar hybrid.

Sorento Hybrid har en ny «Smartstream» elektrifisert drivlinje, med en 1,6-liters turbo bensinmotor, en 1,49 kWh litiumionpolymer-batteripakke og en 44,2 kW (60 hk) elmotor, og 6-trinns automatgirkasse. Samlet effekt er 230 hk og maks dreiemoment 350 Nm.

I Europa vil Sorento også kunne leveres med en ny 4-sylindret 2,2-liters Smartstream dieselmotor, kombinert med Kias nye 8-trinns dobbelclutchgirkasse (8DCT).

Sorento Hybrid vil være tilgjengelig fra lanseringen, og versjonen med ladbar hybrid kommer fra slutten av 2020. Denne får vi foreløpig ingen detaljert informasjon om, men vi tør anta at den får en brukbar elektrisk rekkevidde.

Nye Sorento byr ifølge Kia på bedre kjøreegenskaper, bedre sikkerhet og økt komfort. Den har en ny terrengmodus som sammen med firehjulssystemet skal gjøre bilen bedre rustet til kjøring under ulike kjøreforhold.

Ifølge vår lanseringskalender er Sorento Hybrid på plass i Norge på ettersommeren, mens den ladbare hybrider kommer på slutten av året.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde1
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
layid-bilde2
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde3
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder - men ikke-Genève forsinket dem nok litt.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega - hvorfor har ingen brukt det før?
Les mer
layid-bilde6
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde7
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer


layid-bilde8
Fra Bulgaria med en god idé
Les mer
toppsak-bilde9
Rimac endrer alt
Rimac skulle vist sin produksjonsbil i Genève i år. Slik ble det ikke, men her er noen av detaljene.
Les mer
layid-bilde10
RUF drar til Oklahoma
Les mer
layid-bilde11
Ladbar Kuga klar for Norge
Les mer
layid-bilde12
Her er Kias nye Sorento
Les mer
layid-bilde13
Sportsbil med røtter i Gulfen
Nå setter Jannarelly opp anlegg både i London og Paris. Kanskje de mener alvor med sin forbausende akseptable sportsbil.
Les mer
layid-bilde14
BYD nærmer seg
BYD kommer stadig med meldinger om store buss-ordrer i Europa. Personbilene derimot … Men det må være en grunn til at de stadig sprer bilder av så attraktive biler som disse gjennom sine internasjonale kanaler?
Les mer
toppsak-bilde15
Rask familietransportør
Sportsbil og SUV: Straks kommer GLE og GLS med den råeste AMG-motoren.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes-Benz GLB med norske priser
Les mer
layid-bilde17
Mazdas nye elbil fra 250.000 kroner
Les mer
layid-bilde18
T-Roc har mistet taket
Denne blir dessverre et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde19
Bilhistorie fra Giugiaro
Giorgetto Giugiaro har vært på Genève-utstillingen hele sitt kreative liv. I år måtte han ta til takke med å lage en streamet forestilling fra hovedkvarteret utenfor Torino.
Les mer
layid-bilde20
Nytt fra Aston - ikke bare bil
Aston Martin har åpenbare problemer for tiden. De får juling på børsen og kansellerer modeller. Men til Genève skulle de i hvert fall hatt med seg en ny investor og kommende styreformann.
Les mer
layid-bilde21
Et skikkelig Bugatti-mysterium
Av en eller annen grunn har det plutselig dukket opp to bildeserier som viser Bugattier vi ikke ante eksisterte. Er dette et ledd i å mørne oss for en ny Bugatti?
Les mer
layid-bilde22
Nye Defender på Norges-turné
Helt nye Land Rover Defender har vært rundt hos landets forhandlere. Spørsmålet «alle» har stilt er om den kommer som varebil.
Les mer
toppsak-bilde23
McLaren pøser på
Er det noen der ute som kan alle McLarens typebetegnelser og vet hva de hører til? Her er en ny en å lagre på hjernedisken: 765 LT.
Les mer
layid-bilde24
Pininfarina, nittiåring!
Der gikk vi glipp av en liten 90-års feiring. Pininfarina hadde lagt opp til et lite event i Genève. Det måtte droppes. Men de har hele året på seg, og det skal ikke ta lang tid før du ser selve jubileumsbilen, Battista, i Oslo.
Les mer
layid-bilde25
Her er Fiats nye elbil
Fiat har i dag presentert sin nye 500 EV som har egenskaper til å bli en volumselger i Norge.
Les mer
layid-bilde26
Bentleys rasjonerte Bacalar
Den nyeste Bentleyen, litt for feit til å kunne kalles barchetta, men allikevel seriøst åpen, skal bygges i 12 eksemplarer. Ingen kan bli din - foreløpig er det kunder på dem alle. Men kanskje en auksjon om fem år?
Les mer
layid-bilde27
50 år siden sist: Fireseters superbil
Les mer
toppsak-bilde28
Toppene i 911-familien
Porsche lanserer sin nye 911 Turbo S med og uten tak. Aldri har den hatt mer krefter å rutte med.
Les mer
layid-bilde29
Norgestilpasset E-Klasse
Les mer
layid-bilde30
Med pris som viktigste våpen
Dacia har avduket sitt rimelige alternativ på elbilfronten, Spring Electric Concept.
Les mer
layid-bilde31
Neste Octavia RS får stikkontakt
En ny generasjon Octavia er på plass til sommeren, og nå er også toppmodellen avduket. Ikke overraskende blir den ladbar med tilnavnet iV.
Les mer
layid-bilde32
Her er fjerde generasjon Audi A3
Nå lanseres den fjerde generasjonen av Audi A3. Den er på plass i Norge i mai.
Les mer
toppsak-bilde33
Volkswagen bekrefter ID.4
ID.4 blir den første helelektriske SUV-en fra Volkswagen. Og den kommer med drivlinjen nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde34
Elektrisk kjøreglede fra BMW
Les mer
layid-bilde35
Her er Hyundais helt nye elbilkonsept
Les mer
layid-bilde36
Cupras første originale
Formentor er Cupras første egendesignede modell. Sporty, praktisk og naturligvis oppkalt etter et sted i Spania.
Les mer
layid-bilde37
Ladbar trio fra Mercedes
Mercedes utvider porteføljen av ladbare hybrider. Tre nye modeller kommer til landet i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde38
Liten A i ny GTA
GTA er hellige bokstaver. Og de eies av Alfa Romeo! Derfor er det veldig spennende når de kommer med en ny GTA. Inntil det viser seg at den burde vært stavet GTa.
Les mer