img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
63 bilder i galleri
Bilhistorie fra Giugiaro
Giorgetto Giugiaro har vært på Genève-utstillingen hele sitt kreative liv. I år måtte han ta til takke med å lage en streamet forestilling fra hovedkvarteret utenfor Torino.

Det er mulig at noe av det han gjorde for Fiats eksperimentavdeling på slutten av femti-tallet også ble vist på bilutstillinger. Men de produktene var veldig kollektive og aldri utstyrt med noen kredit, så hvem som gjorde hva da vet vi ikke.

Derimot vet vi at det tok ikke lang tid før han kom til Bertone i 1959 og gjorde en 250 GT SWB Berlinetta – den sto i Torino det året, og var med til Genève året etter.

Siden det har han vært der, enten med Bertone, eller med Ghia, eller med sitt eget Italdesign – eller med sitt nye GFG Style etter at Volkswagen-Gruppen kjøpte Italdesign i 2015.

Sju konsepter har det kommet derfra på disse få årene – 82-åringen har ikke satt ned tempoet, «guttungen» – Fabrizio, den andre bokstaven i firmanavnet – har sin fulle hyre med å henge med.

Årets biler er dels en helelektrisk firehjulsdrevet bil, øremerket for Saudi Arabia som allerede er vist på en utstilling i Riyadh i vinter.

Den het Vision 2030 og danner grunnlaget for en av årets nye: Vision 2030 Desert Raid. Det vil si den er hevet, hjulene er bedre egnet for sand, og den har fått en fasong som gjør den enda mer til en off-road Gran Turismo. En Hyper-SUV for ørkenen!

Det er den siste jeg syns er litt morsom for den gjør at vi må sjekke opp Bandini igjen.

Lorenzo Bandini var en av de gamle Grand Prix-heltene. Han kjørte nesten bare Ferrari til han døde – Monaco-krasj 1967. Riktignok var han innom noe Maserati-motorisert Cooper i starten, og et løp eller to med BRM på midten, men ellers bare Ferrari.

Det hjelper på ettermælet!

Men det Giugiaro egentlig minner oss på, når han kaller den tredje bilen Bandini Dora, er at det var en annen Bandini på denne tiden. Ilario, het han – og bygde noen av de virkelig klassiske Barchettaene på 50- og 60-tallet.

Da snakker vi biler på under 400 kg med hvinende, blodtrimmede 996 kubikk versjoner av Fiat 600 – gjerne med en hjemmelaget dobbeltkam-topp.

Disse to herrene var ikke i slekt, møttes svært sjelden – men etternavnet vibrerer fremdeles og vekker minner.

Den Bandini-barchettaen Giugiaro viser er fra en litt annen planet – 400 kW på de to akslene er milevidt fra hva både Lorenzo og Ilario drev med. Men en frontrute som hvelver seg rundt de om bord, et langt panser og veldig åpent – det er noe den har felles med 50-talls oppskriften.

Det er mulig Ilario til og med kunne gått for profilene langs siden – som nesten definerer bilen som en coupé, skjønt jeg tror han hadde ment at det var i meste laget.

Heldigvis har Giugiaro inkludert en perfekt Bandini 750 Sport Internationale på noen av bildene. Den skulle har vært med til Genève og er vel en av de bilene jeg er mest lei for å ha gått glipp av. (Den står imidlertid til vanlig på Mille Miglia museet i Brescia.

Nå er ikke vekten på denne bilen oppgitt, der ville definitivt forbindelsen med den opprinnelige Bandini forduftet. 4,8 meter lang er kanskje også i meste laget. Men et aluminium chassis og et karosseri i karbonfiber rimer helt opplagt med den gamle oppskriften.

La meg også ta med de store lysene foran. De har også litt av «her-kommer-jeg»-preget til den opprinnelige.

Jeg er ikke like begeistret for alt Giugiaro, far&sønn, gjør for tiden. Men så lenge de henter frem spennende italiensk romantikk skal jeg fortsette å applaudere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde1
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
layid-bilde2
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde3
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder - men ikke-Genève forsinket dem nok litt.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega - hvorfor har ingen brukt det før?
Les mer
layid-bilde6
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde7
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer


layid-bilde8
Fra Bulgaria med en god idé
Les mer
toppsak-bilde9
Rimac endrer alt
Rimac skulle vist sin produksjonsbil i Genève i år. Slik ble det ikke, men her er noen av detaljene.
Les mer
layid-bilde10
RUF drar til Oklahoma
Les mer
layid-bilde11
Ladbar Kuga klar for Norge
Les mer
layid-bilde12
Her er Kias nye Sorento
Les mer
layid-bilde13
Sportsbil med røtter i Gulfen
Nå setter Jannarelly opp anlegg både i London og Paris. Kanskje de mener alvor med sin forbausende akseptable sportsbil.
Les mer
layid-bilde14
BYD nærmer seg
BYD kommer stadig med meldinger om store buss-ordrer i Europa. Personbilene derimot … Men det må være en grunn til at de stadig sprer bilder av så attraktive biler som disse gjennom sine internasjonale kanaler?
Les mer
toppsak-bilde15
Rask familietransportør
Sportsbil og SUV: Straks kommer GLE og GLS med den råeste AMG-motoren.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes-Benz GLB med norske priser
Les mer
layid-bilde17
Mazdas nye elbil fra 250.000 kroner
Les mer
layid-bilde18
T-Roc har mistet taket
Denne blir dessverre et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde19
Bilhistorie fra Giugiaro
Giorgetto Giugiaro har vært på Genève-utstillingen hele sitt kreative liv. I år måtte han ta til takke med å lage en streamet forestilling fra hovedkvarteret utenfor Torino.
Les mer
layid-bilde20
Nytt fra Aston - ikke bare bil
Aston Martin har åpenbare problemer for tiden. De får juling på børsen og kansellerer modeller. Men til Genève skulle de i hvert fall hatt med seg en ny investor og kommende styreformann.
Les mer
layid-bilde21
Et skikkelig Bugatti-mysterium
Av en eller annen grunn har det plutselig dukket opp to bildeserier som viser Bugattier vi ikke ante eksisterte. Er dette et ledd i å mørne oss for en ny Bugatti?
Les mer
layid-bilde22
Nye Defender på Norges-turné
Helt nye Land Rover Defender har vært rundt hos landets forhandlere. Spørsmålet «alle» har stilt er om den kommer som varebil.
Les mer
toppsak-bilde23
McLaren pøser på
Er det noen der ute som kan alle McLarens typebetegnelser og vet hva de hører til? Her er en ny en å lagre på hjernedisken: 765 LT.
Les mer
layid-bilde24
Pininfarina, nittiåring!
Der gikk vi glipp av en liten 90-års feiring. Pininfarina hadde lagt opp til et lite event i Genève. Det måtte droppes. Men de har hele året på seg, og det skal ikke ta lang tid før du ser selve jubileumsbilen, Battista, i Oslo.
Les mer
layid-bilde25
Her er Fiats nye elbil
Fiat har i dag presentert sin nye 500 EV som har egenskaper til å bli en volumselger i Norge.
Les mer
layid-bilde26
Bentleys rasjonerte Bacalar
Den nyeste Bentleyen, litt for feit til å kunne kalles barchetta, men allikevel seriøst åpen, skal bygges i 12 eksemplarer. Ingen kan bli din - foreløpig er det kunder på dem alle. Men kanskje en auksjon om fem år?
Les mer
layid-bilde27
50 år siden sist: Fireseters superbil
Les mer
toppsak-bilde28
Toppene i 911-familien
Porsche lanserer sin nye 911 Turbo S med og uten tak. Aldri har den hatt mer krefter å rutte med.
Les mer
layid-bilde29
Norgestilpasset E-Klasse
Les mer
layid-bilde30
Med pris som viktigste våpen
Dacia har avduket sitt rimelige alternativ på elbilfronten, Spring Electric Concept.
Les mer
layid-bilde31
Neste Octavia RS får stikkontakt
En ny generasjon Octavia er på plass til sommeren, og nå er også toppmodellen avduket. Ikke overraskende blir den ladbar med tilnavnet iV.
Les mer
layid-bilde32
Her er fjerde generasjon Audi A3
Nå lanseres den fjerde generasjonen av Audi A3. Den er på plass i Norge i mai.
Les mer
toppsak-bilde33
Volkswagen bekrefter ID.4
ID.4 blir den første helelektriske SUV-en fra Volkswagen. Og den kommer med drivlinjen nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde34
Elektrisk kjøreglede fra BMW
Les mer
layid-bilde35
Her er Hyundais helt nye elbilkonsept
Les mer
layid-bilde36
Cupras første originale
Formentor er Cupras første egendesignede modell. Sporty, praktisk og naturligvis oppkalt etter et sted i Spania.
Les mer
layid-bilde37
Ladbar trio fra Mercedes
Mercedes utvider porteføljen av ladbare hybrider. Tre nye modeller kommer til landet i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde38
Liten A i ny GTA
GTA er hellige bokstaver. Og de eies av Alfa Romeo! Derfor er det veldig spennende når de kommer med en ny GTA. Inntil det viser seg at den burde vært stavet GTa.
Les mer