img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Nytt fra Aston – ikke bare bil
Aston Martin har åpenbare problemer for tiden. De får juling på børsen og kansellerer modeller. Men til Genève skulle de i hvert fall hatt med seg en ny investor og kommende styreformann.

Selv om de ikke fikk vist ham frem finnes han, og hjemme i Gaydon, ved fabrikken, fortalte han at Aston hadde potensialet til å bli en av verdens ledende bilprodusenter og at han skulle starte med å «resette» forretningsplanen.

Mannen heter Lawrence Stroll, velkjent for de av dere som følger med på Formel 1, som faren til en fører som blir stadig bedre og som nå har fått et komplett racing-team av pappa.

Først kjøpte han en plass til sønnen, Lance, deretter kjøpte han seg inn i Force India som nå er blitt Racing Point F1-teamet som han eier det alle meste av.

Nå leder han et konsortium som har kjøpt seg inn med nesten 20 prosent i Aston Martin som i dag har en verdi på 1/5 av da de gikk på børs for to år siden. Stoll-gruppen har med seg £ 500 millioner. Dermed er i hvert fall den kommende SUV-en DBX litt tryggere. 

Hva han ville sagt om den nye modellen som skulle glitret i Genève aner jeg ikke. Det er mulig han hadde syntes den var litt frivol og ikke helt stemte med dagens situasjon.

På den annen side, den ville opplagt ha skapt stor interesse selv om vi har da sett takløse racingaktige biler, nesten uten frontruter, før.

Vi behøver ikke tenke lenger tilbake enn til Ferrari Monza SP1 og SP2 – og på en stand rett bortenfor skulle det stått en McLaren Elva

Originalt? Ikke veldig.

Barchetta het dette på italiensk. Aston Martin har derimot valgt å bruke Porsche-språk og kaller sin for Speedster.

V12 Speedster, for sikkerhets skyld.

Den har alle kjennetegn på virkelig kjørebriller, kjørehansker og maskulin holdning: alt er åpent – det finnes egentlig ikke en eneste beskyttelse mot elementene.

Det ser ut som det er veldig mye motor der foran, og det er åpenbart at du har kommandoen.

Din kontorplass er helt separat – riktignok er det plass til en passasjer (kartleseren i Mille Miglia på femti-tallet, den gangen det var alvor) men hun er skilt fra deg med en massiv barriere som deler stua i to.

5,2-literen gir 690 hester og drar bakhjulene via en åtte trinns ZF og med et eksossystem som blåser ut rett på diffuseren der bak – du får med andre ord en ekstra bonus i lydeffektavdelingen.

Det hele er bygd på en plattform med litt DBS Superleggera og litt Vantage – multilink bak, med andre ord – og selvfølgelig tre-trinns adaptive dempere.

Og hva skal vi si om karosseriet, bortsett fra at det egentlig var ganske forutsigbart?

Vel, jeg ser jo spor av Astons racing-historie oversatt til grå karbon – det er til og med litt DB3S her sammen med DBR1 (Le Mans 1959). Og jeg ser CC100 Speedster og en del DBRS der – men den er også inspirert av jetjagere fortalte Miles Nurnberger – designeren.

Det må være i interiøret det da. Også ganske grått, men utstyrt med røde innslag – akkurat som utskytnings-tab’en i en cockpit.

Dette er en showmobil, skal riktignok bygges i 88 eksemplarer til 765.000 pund (ca. NOK 9,5 mill.) stykket, men det den egentlig er, er en klar beskjed om at akkurat nå har Aston Martin ikke noe nytt å vise.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde1
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
layid-bilde2
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde3
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder - men ikke-Genève forsinket dem nok litt.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega - hvorfor har ingen brukt det før?
Les mer
layid-bilde6
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde7
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer


layid-bilde8
Fra Bulgaria med en god idé
Les mer
toppsak-bilde9
Rimac endrer alt
Rimac skulle vist sin produksjonsbil i Genève i år. Slik ble det ikke, men her er noen av detaljene.
Les mer
layid-bilde10
RUF drar til Oklahoma
Les mer
layid-bilde11
Ladbar Kuga klar for Norge
Les mer
layid-bilde12
Her er Kias nye Sorento
Les mer
layid-bilde13
Sportsbil med røtter i Gulfen
Nå setter Jannarelly opp anlegg både i London og Paris. Kanskje de mener alvor med sin forbausende akseptable sportsbil.
Les mer
layid-bilde14
BYD nærmer seg
BYD kommer stadig med meldinger om store buss-ordrer i Europa. Personbilene derimot … Men det må være en grunn til at de stadig sprer bilder av så attraktive biler som disse gjennom sine internasjonale kanaler?
Les mer
toppsak-bilde15
Rask familietransportør
Sportsbil og SUV: Straks kommer GLE og GLS med den råeste AMG-motoren.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes-Benz GLB med norske priser
Les mer
layid-bilde17
Mazdas nye elbil fra 250.000 kroner
Les mer
layid-bilde18
T-Roc har mistet taket
Denne blir dessverre et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde19
Bilhistorie fra Giugiaro
Giorgetto Giugiaro har vært på Genève-utstillingen hele sitt kreative liv. I år måtte han ta til takke med å lage en streamet forestilling fra hovedkvarteret utenfor Torino.
Les mer
layid-bilde20
Nytt fra Aston - ikke bare bil
Aston Martin har åpenbare problemer for tiden. De får juling på børsen og kansellerer modeller. Men til Genève skulle de i hvert fall hatt med seg en ny investor og kommende styreformann.
Les mer
layid-bilde21
Et skikkelig Bugatti-mysterium
Av en eller annen grunn har det plutselig dukket opp to bildeserier som viser Bugattier vi ikke ante eksisterte. Er dette et ledd i å mørne oss for en ny Bugatti?
Les mer
layid-bilde22
Nye Defender på Norges-turné
Helt nye Land Rover Defender har vært rundt hos landets forhandlere. Spørsmålet «alle» har stilt er om den kommer som varebil.
Les mer
toppsak-bilde23
McLaren pøser på
Er det noen der ute som kan alle McLarens typebetegnelser og vet hva de hører til? Her er en ny en å lagre på hjernedisken: 765 LT.
Les mer
layid-bilde24
Pininfarina, nittiåring!
Der gikk vi glipp av en liten 90-års feiring. Pininfarina hadde lagt opp til et lite event i Genève. Det måtte droppes. Men de har hele året på seg, og det skal ikke ta lang tid før du ser selve jubileumsbilen, Battista, i Oslo.
Les mer
layid-bilde25
Her er Fiats nye elbil
Fiat har i dag presentert sin nye 500 EV som har egenskaper til å bli en volumselger i Norge.
Les mer
layid-bilde26
Bentleys rasjonerte Bacalar
Den nyeste Bentleyen, litt for feit til å kunne kalles barchetta, men allikevel seriøst åpen, skal bygges i 12 eksemplarer. Ingen kan bli din - foreløpig er det kunder på dem alle. Men kanskje en auksjon om fem år?
Les mer
layid-bilde27
50 år siden sist: Fireseters superbil
Les mer
toppsak-bilde28
Toppene i 911-familien
Porsche lanserer sin nye 911 Turbo S med og uten tak. Aldri har den hatt mer krefter å rutte med.
Les mer
layid-bilde29
Norgestilpasset E-Klasse
Les mer
layid-bilde30
Med pris som viktigste våpen
Dacia har avduket sitt rimelige alternativ på elbilfronten, Spring Electric Concept.
Les mer
layid-bilde31
Neste Octavia RS får stikkontakt
En ny generasjon Octavia er på plass til sommeren, og nå er også toppmodellen avduket. Ikke overraskende blir den ladbar med tilnavnet iV.
Les mer
layid-bilde32
Her er fjerde generasjon Audi A3
Nå lanseres den fjerde generasjonen av Audi A3. Den er på plass i Norge i mai.
Les mer
toppsak-bilde33
Volkswagen bekrefter ID.4
ID.4 blir den første helelektriske SUV-en fra Volkswagen. Og den kommer med drivlinjen nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde34
Elektrisk kjøreglede fra BMW
Les mer
layid-bilde35
Her er Hyundais helt nye elbilkonsept
Les mer
layid-bilde36
Cupras første originale
Formentor er Cupras første egendesignede modell. Sporty, praktisk og naturligvis oppkalt etter et sted i Spania.
Les mer
layid-bilde37
Ladbar trio fra Mercedes
Mercedes utvider porteføljen av ladbare hybrider. Tre nye modeller kommer til landet i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde38
Liten A i ny GTA
GTA er hellige bokstaver. Og de eies av Alfa Romeo! Derfor er det veldig spennende når de kommer med en ny GTA. Inntil det viser seg at den burde vært stavet GTa.
Les mer