img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
59 bilder i galleri
Pininfarina, nittiåring!
Der gikk vi glipp av en liten 90-års feiring. Pininfarina hadde lagt opp til et lite event i Genève. Det måtte droppes. Men de har hele året på seg, og det skal ikke ta lang tid før du ser selve jubileumsbilen, Battista, i Oslo.

Vi møtte Battista i Genève i fjor. Den virket helt klar for produksjon, men det var åpenbart fremdeles ting som måtte gjøres, for det var på den Genève-utstillingen nå, som ikke ble noe av, at den virkelige premieren skulle funnet sted.

Derfor har den også fått nytt navn. Battista Anniversario heter den, men med det navnet blir den en spesialmodell som bare skal produseres i fem eksemplarer. Det gamle produksjonsmålet på maks 150 biler står fremdeles ved lag.

Det er helt naturlig at bilen er oppkalt etter grunnleggeren, Battista Pininfarina som via en regjeringsbeslutning fikk til at etternavnet skulle bli en kombinasjon av kjele-fornavnet hans, og etternavnet.

Hans store ønske var nemlig at en gang skulle Pininfarina bli merkevaren på en helt egen bil – ikke bare på omslaget til en lang rekke biler.

Nå er de der, ved hjelp av kroatiske Rimac som har sørget for den helt hinsides elektriske drivlinjen.

Oppunder 1900 hk, til hundre på under to og en toppfart som lukter på 350. Det påstås også en rekkevidde på ca. 450 km fra 120 kWh-batteriene.

Men det er ikke det det dreier seg om, først og fremst.  Det er Battista Pininfarinas evige mantra om at «Sopratutto d’essere bella» som betyr noe her også – først og fremst må den være vakker.

Dette er en klassisk italiensk superbil som åpenbart har gode gener å slekte på. Hadde det ikke vært for at du forgjeves lette etter eksosrør, og at glassdekslet over maskinrommet manglet, ville du vente at en snøftende V12 motor var i ferd med å tenne.

Det vil forresten bli lyd her. Ikke et kunstig resultat av finurlig sampling, men en blanding av elmotor, luftstrøm, HVAC-systemene og – ikke minst – omhyggelig beregnet resonans fra karbonelementene. De som har hørt den sier at du går glipp av noe av den gamle, til gjengjeld får du en helt ny musikkopplevelse. 

Dersom vi hadde vært på standen i Genève ville vi møtt tre versjoner. Den hvite heter Bianco Sestriere – kanskje den mest elegante og diskrete av dem. Så har vi en Blu Iconica som er utstyrt med litt mer aggressive detaljer for å understreke at her snakker vi fremtid.

Den tredje, i Grigio Luserna, har et trim- og utstyrsnivå omtrent midt mellom de to andre.

Og så har vi altså Anniversario i tillegg.

Det er egentlig interiøret jeg er mest spent på. Jeg har bare sett et eneste foto derfra som selvfølgelig viser en hybel med fokus på føreren som har noen skjermer på begge sider av rattet, men som ikke ser ut til å ha gått bananas i skjermløsninger.

De designerne jeg snakket med i Genève i fjor var alle helt klare på at her skulle det være viktigere å kjøre en superbil, med alle de tilbakemeldingene en garvet sjåfør forventer – enn å bla seg gjennom lag på lag av infotainment-menyer.

Men samtidig skulle bilen ha et «Internet of Things» på et høyt nivå, og autonom-talent på nivå 3 eller kanskje over.

Nå går jeg ut fra at denne bilen er så gryteklar at Pininfarinas nye sjefsdesigner Kevin Rice (tidligere bl.a. Mazda Europa) ikke kan ha noen innflytelse på Battista. Den var ansvaret til Carlo Bonzanigo som forlot jobben sin allerede i september i fjor «av personlige årsaker».

Derimot regner jeg med at Rice får mye å si om de kommende Pininfarina-bilene. Det snakkes om en serie, der den første blir en SUV, og heldigvis har Kevin Rice med seg Luca Borgogno som i sin Lamborghini-tilværelse også var med på Urus

Det er med andre ord de beste muligheter for at Pininfarina ikke går i den fella, men sørger for en SUV som er ren og elegant.

Du har kanskje oppfattet at denne 2 millioners bilen (i euro) har fått en norsk representant?  Nils Tronrud står bak det initiativet også, akkurat som med Bentley til Norge (og det kommer mer lover han) og han bekrefter at de skal sende en Battista til Jernbanetorget i Oslo.

Pininfarina er nemlig en av sponsorene til årets EV Summit som finner sted i Oslo i april. Da skal vi nok få høre mer om videre planer også.

Men du har kanskje også oppfattet at vi snakker om to Pininfarinaer for tiden. Begge er eid av indiske Mahindra & Mahindra, men de har opprettet en egen «produsent» med kontor i München. Automobili Pininfarina heter den.

Men bilen designes og bygges hjemme i Torino hos Pininfarina Spa.

Og det bringer meg tid dagens andre nyhet, for begge disse ville hatt hver sin stand i Genève, og hos Torino-avdelingen ville vi først og fremst lært at Bosch med sine elektriske drivlinjeløsninger, og Benteler med sine modulbygde, rullende chassiser, har slått seg sammen med Pininfarina for å kunne by på en sømløs, nøkkelferdig bil-løsning.

Sony har allerede vist hvordan dette gjøres. Deres CES-bil i vinter var nettopp denne Bosch/Benteler-kombinasjonen – med et karosseri fra en eller annen. (Skulle ikke forundre meg om det også var Pininfarina, men det har aldri blitt sagt). Og vi så det i fjor: Battista er bygget ved hjelp av Benteler.

Men med Bosch drivlinjer flytter vi oss litt vekk fra Rimacs hyperbil-oppskrift og ned til noe som ikke trenger motorveier i Gulfen for å få sjans til å lange ut.

Det sies at det første store samarbeidsprosjektet som skal brukes internt, og ikke utvikles for eksterne kunder, blir nettopp Pininfarina-SUV-en.

2022 er målet. Vi venter spent.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde1
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
layid-bilde2
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde3
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder - men ikke-Genève forsinket dem nok litt.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega - hvorfor har ingen brukt det før?
Les mer
layid-bilde6
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde7
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer


layid-bilde8
Fra Bulgaria med en god idé
Les mer
toppsak-bilde9
Rimac endrer alt
Rimac skulle vist sin produksjonsbil i Genève i år. Slik ble det ikke, men her er noen av detaljene.
Les mer
layid-bilde10
RUF drar til Oklahoma
Les mer
layid-bilde11
Ladbar Kuga klar for Norge
Les mer
layid-bilde12
Her er Kias nye Sorento
Les mer
layid-bilde13
Sportsbil med røtter i Gulfen
Nå setter Jannarelly opp anlegg både i London og Paris. Kanskje de mener alvor med sin forbausende akseptable sportsbil.
Les mer
layid-bilde14
BYD nærmer seg
BYD kommer stadig med meldinger om store buss-ordrer i Europa. Personbilene derimot … Men det må være en grunn til at de stadig sprer bilder av så attraktive biler som disse gjennom sine internasjonale kanaler?
Les mer
toppsak-bilde15
Rask familietransportør
Sportsbil og SUV: Straks kommer GLE og GLS med den råeste AMG-motoren.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes-Benz GLB med norske priser
Les mer
layid-bilde17
Mazdas nye elbil fra 250.000 kroner
Les mer
layid-bilde18
T-Roc har mistet taket
Denne blir dessverre et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde19
Bilhistorie fra Giugiaro
Giorgetto Giugiaro har vært på Genève-utstillingen hele sitt kreative liv. I år måtte han ta til takke med å lage en streamet forestilling fra hovedkvarteret utenfor Torino.
Les mer
layid-bilde20
Nytt fra Aston - ikke bare bil
Aston Martin har åpenbare problemer for tiden. De får juling på børsen og kansellerer modeller. Men til Genève skulle de i hvert fall hatt med seg en ny investor og kommende styreformann.
Les mer
layid-bilde21
Et skikkelig Bugatti-mysterium
Av en eller annen grunn har det plutselig dukket opp to bildeserier som viser Bugattier vi ikke ante eksisterte. Er dette et ledd i å mørne oss for en ny Bugatti?
Les mer
layid-bilde22
Nye Defender på Norges-turné
Helt nye Land Rover Defender har vært rundt hos landets forhandlere. Spørsmålet «alle» har stilt er om den kommer som varebil.
Les mer
toppsak-bilde23
McLaren pøser på
Er det noen der ute som kan alle McLarens typebetegnelser og vet hva de hører til? Her er en ny en å lagre på hjernedisken: 765 LT.
Les mer
layid-bilde24
Pininfarina, nittiåring!
Der gikk vi glipp av en liten 90-års feiring. Pininfarina hadde lagt opp til et lite event i Genève. Det måtte droppes. Men de har hele året på seg, og det skal ikke ta lang tid før du ser selve jubileumsbilen, Battista, i Oslo.
Les mer
layid-bilde25
Her er Fiats nye elbil
Fiat har i dag presentert sin nye 500 EV som har egenskaper til å bli en volumselger i Norge.
Les mer
layid-bilde26
Bentleys rasjonerte Bacalar
Den nyeste Bentleyen, litt for feit til å kunne kalles barchetta, men allikevel seriøst åpen, skal bygges i 12 eksemplarer. Ingen kan bli din - foreløpig er det kunder på dem alle. Men kanskje en auksjon om fem år?
Les mer
layid-bilde27
50 år siden sist: Fireseters superbil
Les mer
toppsak-bilde28
Toppene i 911-familien
Porsche lanserer sin nye 911 Turbo S med og uten tak. Aldri har den hatt mer krefter å rutte med.
Les mer
layid-bilde29
Norgestilpasset E-Klasse
Les mer
layid-bilde30
Med pris som viktigste våpen
Dacia har avduket sitt rimelige alternativ på elbilfronten, Spring Electric Concept.
Les mer
layid-bilde31
Neste Octavia RS får stikkontakt
En ny generasjon Octavia er på plass til sommeren, og nå er også toppmodellen avduket. Ikke overraskende blir den ladbar med tilnavnet iV.
Les mer
layid-bilde32
Her er fjerde generasjon Audi A3
Nå lanseres den fjerde generasjonen av Audi A3. Den er på plass i Norge i mai.
Les mer
toppsak-bilde33
Volkswagen bekrefter ID.4
ID.4 blir den første helelektriske SUV-en fra Volkswagen. Og den kommer med drivlinjen nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde34
Elektrisk kjøreglede fra BMW
Les mer
layid-bilde35
Her er Hyundais helt nye elbilkonsept
Les mer
layid-bilde36
Cupras første originale
Formentor er Cupras første egendesignede modell. Sporty, praktisk og naturligvis oppkalt etter et sted i Spania.
Les mer
layid-bilde37
Ladbar trio fra Mercedes
Mercedes utvider porteføljen av ladbare hybrider. Tre nye modeller kommer til landet i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde38
Liten A i ny GTA
GTA er hellige bokstaver. Og de eies av Alfa Romeo! Derfor er det veldig spennende når de kommer med en ny GTA. Inntil det viser seg at den burde vært stavet GTa.
Les mer