img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
59 bilder i galleri
Pininfarina, nittiåring!
Der gikk vi glipp av en liten 90-års feiring. Pininfarina hadde lagt opp til et lite event i Genève. Det måtte droppes. Men de har hele året på seg, og det skal ikke ta lang tid før du ser selve jubileumsbilen, Battista, i Oslo.

Vi møtte Battista i Genève i fjor. Den virket helt klar for produksjon, men det var åpenbart fremdeles ting som måtte gjøres, for det var på den Genève-utstillingen nå, som ikke ble noe av, at den virkelige premieren skulle funnet sted.

Derfor har den også fått nytt navn. Battista Anniversario heter den, men med det navnet blir den en spesialmodell som bare skal produseres i fem eksemplarer. Det gamle produksjonsmålet på maks 150 biler står fremdeles ved lag.

Det er helt naturlig at bilen er oppkalt etter grunnleggeren, Battista Pininfarina som via en regjeringsbeslutning fikk til at etternavnet skulle bli en kombinasjon av kjele-fornavnet hans, og etternavnet.

Hans store ønske var nemlig at en gang skulle Pininfarina bli merkevaren på en helt egen bil – ikke bare på omslaget til en lang rekke biler.

Nå er de der, ved hjelp av kroatiske Rimac som har sørget for den helt hinsides elektriske drivlinjen.

Oppunder 1900 hk, til hundre på under to og en toppfart som lukter på 350. Det påstås også en rekkevidde på ca. 450 km fra 120 kWh-batteriene.

Men det er ikke det det dreier seg om, først og fremst.  Det er Battista Pininfarinas evige mantra om at «Sopratutto d’essere bella» som betyr noe her også – først og fremst må den være vakker.

Dette er en klassisk italiensk superbil som åpenbart har gode gener å slekte på. Hadde det ikke vært for at du forgjeves lette etter eksosrør, og at glassdekslet over maskinrommet manglet, ville du vente at en snøftende V12 motor var i ferd med å tenne.

Det vil forresten bli lyd her. Ikke et kunstig resultat av finurlig sampling, men en blanding av elmotor, luftstrøm, HVAC-systemene og – ikke minst – omhyggelig beregnet resonans fra karbonelementene. De som har hørt den sier at du går glipp av noe av den gamle, til gjengjeld får du en helt ny musikkopplevelse. 

Dersom vi hadde vært på standen i Genève ville vi møtt tre versjoner. Den hvite heter Bianco Sestriere – kanskje den mest elegante og diskrete av dem. Så har vi en Blu Iconica som er utstyrt med litt mer aggressive detaljer for å understreke at her snakker vi fremtid.

Den tredje, i Grigio Luserna, har et trim- og utstyrsnivå omtrent midt mellom de to andre.

Og så har vi altså Anniversario i tillegg.

Det er egentlig interiøret jeg er mest spent på. Jeg har bare sett et eneste foto derfra som selvfølgelig viser en hybel med fokus på føreren som har noen skjermer på begge sider av rattet, men som ikke ser ut til å ha gått bananas i skjermløsninger.

De designerne jeg snakket med i Genève i fjor var alle helt klare på at her skulle det være viktigere å kjøre en superbil, med alle de tilbakemeldingene en garvet sjåfør forventer – enn å bla seg gjennom lag på lag av infotainment-menyer.

Men samtidig skulle bilen ha et «Internet of Things» på et høyt nivå, og autonom-talent på nivå 3 eller kanskje over.

Nå går jeg ut fra at denne bilen er så gryteklar at Pininfarinas nye sjefsdesigner Kevin Rice (tidligere bl.a. Mazda Europa) ikke kan ha noen innflytelse på Battista. Den var ansvaret til Carlo Bonzanigo som forlot jobben sin allerede i september i fjor «av personlige årsaker».

Derimot regner jeg med at Rice får mye å si om de kommende Pininfarina-bilene. Det snakkes om en serie, der den første blir en SUV, og heldigvis har Kevin Rice med seg Luca Borgogno som i sin Lamborghini-tilværelse også var med på Urus

Det er med andre ord de beste muligheter for at Pininfarina ikke går i den fella, men sørger for en SUV som er ren og elegant.

Du har kanskje oppfattet at denne 2 millioners bilen (i euro) har fått en norsk representant?  Nils Tronrud står bak det initiativet også, akkurat som med Bentley til Norge (og det kommer mer lover han) og han bekrefter at de skal sende en Battista til Jernbanetorget i Oslo.

Pininfarina er nemlig en av sponsorene til årets EV Summit som finner sted i Oslo i april. Da skal vi nok få høre mer om videre planer også.

Men du har kanskje også oppfattet at vi snakker om to Pininfarinaer for tiden. Begge er eid av indiske Mahindra & Mahindra, men de har opprettet en egen «produsent» med kontor i München. Automobili Pininfarina heter den.

Men bilen designes og bygges hjemme i Torino hos Pininfarina Spa.

Og det bringer meg tid dagens andre nyhet, for begge disse ville hatt hver sin stand i Genève, og hos Torino-avdelingen ville vi først og fremst lært at Bosch med sine elektriske drivlinjeløsninger, og Benteler med sine modulbygde, rullende chassiser, har slått seg sammen med Pininfarina for å kunne by på en sømløs, nøkkelferdig bil-løsning.

Sony har allerede vist hvordan dette gjøres. Deres CES-bil i vinter var nettopp denne Bosch/Benteler-kombinasjonen – med et karosseri fra en eller annen. (Skulle ikke forundre meg om det også var Pininfarina, men det har aldri blitt sagt). Og vi så det i fjor: Battista er bygget ved hjelp av Benteler.

Men med Bosch drivlinjer flytter vi oss litt vekk fra Rimacs hyperbil-oppskrift og ned til noe som ikke trenger motorveier i Gulfen for å få sjans til å lange ut.

Det sies at det første store samarbeidsprosjektet som skal brukes internt, og ikke utvikles for eksterne kunder, blir nettopp Pininfarina-SUV-en.

2022 er målet. Vi venter spent.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde1
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
layid-bilde2
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
layid-bilde3
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde4
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde6
Ny Taycan vist i Kina
Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
Les mer
layid-bilde7
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Audi lanserer nå nye toppmodeller i e-tron-familien med tre elmotorer og opptil 503 hester.
Les mer


layid-bilde8
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Les mer
toppsak-bilde9
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Volkswagen foretar en midtlivs oppgradering av Tiguan. Mest interessant for Norge er at den nå kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde10
Spennende el-SUV fra BYD
Les mer
layid-bilde11
Her er nye Citroën C4
Les mer
layid-bilde12
Mach 1 vender tilbake
Les mer
layid-bilde13
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
layid-bilde14
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Tro det eller ei, men i Kina arrangeres det en stor bilutstilling akkurat nå. Blant de mange nyhetene er en som sikkert kan bli aktuell på eksportmarkedene.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestselgeren i fornyet versjon
Ford viste sin 2021-versjon av F-150 i en on-line forestilling i natt. Du må se en gang til for å se at den er ny - men spesifikasjonene etterlater ingen tvil. Dette er den 14. generasjonen, og man kan trygt si at med den nærmer Ford seg cyber-alderen..
Les mer
layid-bilde16
VW-luksus i ny form
Les mer
layid-bilde17
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Les mer
layid-bilde18
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde19
Jaguar oppgraderer I-Pace
Jaguars suverene bestselger i Norge får nå oppgraderinger som vil glede dem som lader hjemme.
Les mer
layid-bilde20
Oppgraderinger for Focus
Ford foretar tekniske oppgraderinger av Focus-modellene. Mild hybridteknologi og nye digitale løsninger står på programmet.
Les mer
layid-bilde21
Nye toppmodeller i E-Klassen
Mercedes foretar en oppgradering av de mest potente modellene i E-Klassen.
Les mer
layid-bilde22
Nå skal den bli mer kjøreglad
Lexus USA har presentert 2021-utgaven av IS som nå er perfeksjonert for banebruk.
Les mer
toppsak-bilde23
Volkswagen ID.3: Endelig bestillingsklar
Den 17. juni 2020 markerer starten på en ny milepæl i Volkswagens historie i Norge. Da offentliggjøres prisene på ID.3 1st og en digital løsning åpnes opp for de første forhåndsbestillerne.
Les mer
layid-bilde24
BMW fornyer M5
BMW lanserer nå en oppgradert utgave av sin muskel-sedan. Som tidligere får du den i to graderinger.
Les mer
layid-bilde25
Ny Citroën får norsk fordel
Det nærmer seg lansering av ny Citroën C4. Nå letter produsenten på sløret.
Les mer
layid-bilde26
Forsmak på ny X-Trail
Nissan i Amerika har avduket en ny generasjon Rogue. Den gir en indikasjon på hva vi har i vente når ny X-Trail og Qashqai skal lanseres.
Les mer
layid-bilde27
Seat fornyer bestselger
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Cayenne GTS med V8
Porsche lanserer en ny generasjon av sine mest sportslige Cayenne-utgaver - nå med retur av V8-motorer.
Les mer
layid-bilde29
Maxus lanserer 7-seter
Les mer
layid-bilde30
Spesial på Targa
Det er ikke mange dagene siden Porsche lanserte sin nye 911 Targa, men nå er de allerede klar med en spesialutgave. Opplaget er begrenset, så trolig er det allerede for sent om du skulle være fristet.
Les mer
layid-bilde31
Ny Octavia Scout
Skoda har nylig lansert femte generasjon Octavia. Nå følger varianten som står høyest på ønskelisten til norske Skoda-kunder.
Les mer
layid-bilde32
Produksjonslinjen klargjøres i Kina
Nå starter snart produksjonen av BMW iX3 - selskapets første el-SUV som skal bygges for det globale markedet i Kina.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny Yaris er priset og klar
Norges mest populære småbil kommer i ny innpakning. Nå er nye Yaris bestillingsklar, og de første bilene kommer til landet i september.
Les mer
layid-bilde34
Med hilsen til TVR
Les mer
layid-bilde35
Arteon i ny tapning
Les mer
layid-bilde36
Elbil for storfamilien
Nå kommer Peugeot med løsningen for dem som ønsker en elbil med stor plass, brukbar rekkevidde og mulighet for å trekke tilhenger.
Les mer
layid-bilde37
Hyundai viser ny Santa Fe
Hyundai har i dag offentliggjort detaljer og bilder av sin nye Santa Fe - en fullvoksen SUV som kommer til Europa til høsten.
Les mer
layid-bilde38
Her kommer nye BMW 4-serie
BMW har i dag avduket sin nye 4-serie. Den dramatiske fronten krever utvilsomt en viss tilvenning.
Les mer