img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
Elektrisk kjøreglede fra BMW
Når BMW drar sløret av Concept i4 gir de oss en forsmak på hva vi har i vente når de skal presentere sin første elbil i mellomklassen i 2021.

Med Concept i4 ønsker BMW å signalisere at elbiler også kan inneholde den samme premium kvaliteten og kjøregleden som merket er kjent for.

– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. På mange måter blir BMW i4 summen av en perfekt BMW – som også er elektrisk, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Han legger til at serieproduksjonen av BMW i4 starter i 2021.

– Med konseptbilen BMW Concept i4 gis publikum et godt innblikk i hva som er i vente: En elegant Gran Coupe med fire dører, og et langt romsligere interiør enn hva bilens dynamiske proporsjoner antyder, fortsetter Tegneby.

Eksteriørdesignen preges av skarpe og glatte linjer, og en rekke aerodynamiske elementer maksimerer bilens elektriske rekkevidde. Den spesielle fargen, Frozen Light Copper, er den samme som benyttes på BMW Vision iNEXT, studiemodellen til den helelektriske SUV-en som også går i produksjon i 2021

Mer oversiktlig
I Concept i4 har BMW hatt som mål å redusere antall fysiske knapper på dashbordet og midtkonsollen. Derfor er nesten alle betjeningsfunksjonene lagt til i BMW Curved Display-skjermen, som strekker seg hele veien fra førersiden over til passasjersiden.

Den tradisjonelle girspaken er byttet ut med en skyvebryter som skyves opp og ned. Elementer som iDrive Controller-hjulet i midtkonsollen og seteminneknapper i dørene er laget i en lekker krystallglass-finish, et element man kjenner igjen fra luksusmodellene til BMW.

BMW lover at en rekke designelementer fra både eksteriøret og interiøret til konseptbilen vil finne veien til både i4 og andre kommende elektriske modeller fra BMW.

Nytt operativsystem
BMW Curved Display gir en smakebit av neste generasjons operativsystem, som introduseres i nye BMW-modeller fra 2021. Her kan man blant annet veksle mellom tre modi for å utforske de forskjellige fasettene til ren elektrisk kjøreglede – Core, Sport og Efficient.

BMW har allerede i flere år tilbudt såkalt «gesture control» hvor definerte håndbevegelser kan styre ulike funksjoner i infotainment-systemet. Volum, radiokanal, mediespor, telefonanrop og annet kan endres med enkle håndbevegelser foran dashbordet.

Et kamera i cockpiten registrerer gestikuleringen og infotainment-systemet reagerer like raskt som om man skulle trykke på en fysisk knapp eller en pekeskjerm. I fremtidige modeller vil stadig nye funksjoner legges til for sømløs betjening.

God rekkevide
BMW i4 vil bygge på femte generasjon eDrive-teknologi fra BMW. Den elektriske motoren, ladeenheten og høyspenningsbatteriet er helt nyutviklet, og gjør det mulig for BMW Group å ta et nytt og viktig skritt fremover med de elektriske drivlinjene.

Motoren genererer en maksimal effekt på 390 kW/530 hk, noe som tilsvarer V8-bensinmotoren som sitter i en rekke BMW-modeller.

Batteripakken har en kapasitet på rundt 80 kWt og gir en elektrisk rekkevidde på opptil 600 km (WLTP). Sprinten fra 0-100 km/t vil gjøres unna på rundt 4 sekunder, mens toppfarten blir over 200 km/t.

Teknologi
Nyre-grillen i fronten på bilen, en kjent BMW-detalj, fremstår her i ny drakt. Mange vil nok syns den er vel dominerende, men vi må nok bare venne oss til den. For, som BMW sider, den lukkede grillen er koblingen mellom BMWs historie og nye elektriske fremtid.

Grillen har også fått ny funksjonalitet, siden den ikke lenger har som hovedoppgave å kjøle ned en tradisjonell forbrenningsmotor. Nå er den nemlig hjemmet til et «intelligenspanel» som inneholder flere sensorer.

BMW Concept i4 har ikke bare en karakteristisk design, den har også fått sitt eget karakteristiske og unike lydbilde, komponert av ingen ringere enn Hans Zimmer som er kjent for musikk til en rekke kjente filmer fra Blade Runner til Løvenes Konge.

Sammen med BMWs egen lyddesigner har han skapt BMW IconicSounds Electric, som skal gi de elektriske bilene fra BMW en personlighet gjennom ulike lydbilder.

På samlebånd fra 2021
Serieproduksjonen av BMW i4 vil starte i 2021 på BMWs fabrikk i München, side om side med modeller med vanlige forbrenningsmotorer og en rekke ladbare hybrider.

Selskapet investerer til sammen rundt 200 millioner euro i fabrikken i München for å begynne serieproduksjon av BMW i4.

BMW i4 er bare én av de kommende ladbare modellene som lanseres fra BMW Group de neste årene.

I 2023, to år tidligere enn opprinnelig planlagt, vil selskapet tilby 25 ladbare modeller. Frem mot 2025, forventes salget av BMW Groups ladbare modeller å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år.

I 2021 vil BMW ha serieproduksjon av fire vidt forskjellige elbiler; BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iNEXT. Mer informasjon og detaljer om de kommende modellene vil slippes frem mot de ulike lanseringene.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde1
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
layid-bilde2
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde3
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder - men ikke-Genève forsinket dem nok litt.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega - hvorfor har ingen brukt det før?
Les mer
layid-bilde6
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde7
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer


layid-bilde8
Fra Bulgaria med en god idé
Les mer
toppsak-bilde9
Rimac endrer alt
Rimac skulle vist sin produksjonsbil i Genève i år. Slik ble det ikke, men her er noen av detaljene.
Les mer
layid-bilde10
RUF drar til Oklahoma
Les mer
layid-bilde11
Ladbar Kuga klar for Norge
Les mer
layid-bilde12
Her er Kias nye Sorento
Les mer
layid-bilde13
Sportsbil med røtter i Gulfen
Nå setter Jannarelly opp anlegg både i London og Paris. Kanskje de mener alvor med sin forbausende akseptable sportsbil.
Les mer
layid-bilde14
BYD nærmer seg
BYD kommer stadig med meldinger om store buss-ordrer i Europa. Personbilene derimot … Men det må være en grunn til at de stadig sprer bilder av så attraktive biler som disse gjennom sine internasjonale kanaler?
Les mer
toppsak-bilde15
Rask familietransportør
Sportsbil og SUV: Straks kommer GLE og GLS med den råeste AMG-motoren.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes-Benz GLB med norske priser
Les mer
layid-bilde17
Mazdas nye elbil fra 250.000 kroner
Les mer
layid-bilde18
T-Roc har mistet taket
Denne blir dessverre et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde19
Bilhistorie fra Giugiaro
Giorgetto Giugiaro har vært på Genève-utstillingen hele sitt kreative liv. I år måtte han ta til takke med å lage en streamet forestilling fra hovedkvarteret utenfor Torino.
Les mer
layid-bilde20
Nytt fra Aston - ikke bare bil
Aston Martin har åpenbare problemer for tiden. De får juling på børsen og kansellerer modeller. Men til Genève skulle de i hvert fall hatt med seg en ny investor og kommende styreformann.
Les mer
layid-bilde21
Et skikkelig Bugatti-mysterium
Av en eller annen grunn har det plutselig dukket opp to bildeserier som viser Bugattier vi ikke ante eksisterte. Er dette et ledd i å mørne oss for en ny Bugatti?
Les mer
layid-bilde22
Nye Defender på Norges-turné
Helt nye Land Rover Defender har vært rundt hos landets forhandlere. Spørsmålet «alle» har stilt er om den kommer som varebil.
Les mer
toppsak-bilde23
McLaren pøser på
Er det noen der ute som kan alle McLarens typebetegnelser og vet hva de hører til? Her er en ny en å lagre på hjernedisken: 765 LT.
Les mer
layid-bilde24
Pininfarina, nittiåring!
Der gikk vi glipp av en liten 90-års feiring. Pininfarina hadde lagt opp til et lite event i Genève. Det måtte droppes. Men de har hele året på seg, og det skal ikke ta lang tid før du ser selve jubileumsbilen, Battista, i Oslo.
Les mer
layid-bilde25
Her er Fiats nye elbil
Fiat har i dag presentert sin nye 500 EV som har egenskaper til å bli en volumselger i Norge.
Les mer
layid-bilde26
Bentleys rasjonerte Bacalar
Den nyeste Bentleyen, litt for feit til å kunne kalles barchetta, men allikevel seriøst åpen, skal bygges i 12 eksemplarer. Ingen kan bli din - foreløpig er det kunder på dem alle. Men kanskje en auksjon om fem år?
Les mer
layid-bilde27
50 år siden sist: Fireseters superbil
Les mer
toppsak-bilde28
Toppene i 911-familien
Porsche lanserer sin nye 911 Turbo S med og uten tak. Aldri har den hatt mer krefter å rutte med.
Les mer
layid-bilde29
Norgestilpasset E-Klasse
Les mer
layid-bilde30
Med pris som viktigste våpen
Dacia har avduket sitt rimelige alternativ på elbilfronten, Spring Electric Concept.
Les mer
layid-bilde31
Neste Octavia RS får stikkontakt
En ny generasjon Octavia er på plass til sommeren, og nå er også toppmodellen avduket. Ikke overraskende blir den ladbar med tilnavnet iV.
Les mer
layid-bilde32
Her er fjerde generasjon Audi A3
Nå lanseres den fjerde generasjonen av Audi A3. Den er på plass i Norge i mai.
Les mer
toppsak-bilde33
Volkswagen bekrefter ID.4
ID.4 blir den første helelektriske SUV-en fra Volkswagen. Og den kommer med drivlinjen nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde34
Elektrisk kjøreglede fra BMW
Les mer
layid-bilde35
Her er Hyundais helt nye elbilkonsept
Les mer
layid-bilde36
Cupras første originale
Formentor er Cupras første egendesignede modell. Sporty, praktisk og naturligvis oppkalt etter et sted i Spania.
Les mer
layid-bilde37
Ladbar trio fra Mercedes
Mercedes utvider porteføljen av ladbare hybrider. Tre nye modeller kommer til landet i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde38
Liten A i ny GTA
GTA er hellige bokstaver. Og de eies av Alfa Romeo! Derfor er det veldig spennende når de kommer med en ny GTA. Inntil det viser seg at den burde vært stavet GTa.
Les mer