img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Renaults fremtidsvisjon
Morphoz er Renaults ide om en fremtidsbil som skal på markedet en gang etter 2025. Her er det fokus på fleksibilitet.

Under bilen ligger alliansens nyutviklede plattform for elbiler, CMF-EV. Det byr på en rekke valgmuligheter med hensyn til effekt, kapasitet og rekkevidde i tillegg til et interiør som kan tilpasses behovet med hensyn til passasjerer og bagasje.

Viktigste utfordring med elbiler er rekkevidde, men her kommer Renault opp med smarte løsninger. De er jo sammen med alliansepartner Nissan blant selskapene med lengst erfaring når det gjelder elbiler, og tilbyr en større bredde enn noe annet selskap på denne fronten.

Zoe har i løpet av det tilbakelagte tiåret fått mange venner i Norge, og har nettopp kommet i ny utgave med økt rekkevidde

Siste tilskudd på stammen av Renaults elbiler er Twingo Z.E. – en typisk bybil for dem som kjører korte daglige avstander.

I tillegg har de toseteren Twizy og flere forskjellige varebiler som går på strøm. Renault ønsker å tilby ideelle løsninger for ulike behov, og her bringer konseptbilen Morphoz nye løsninger på banen.

Den er ikke bare en ren drømmebil – den viser også hvilke muligheter den nye plattformen kan by på. Fremtidens biler kan få ulik batterikapasitet og de kan være oppdatert med det siste på teknologifronten.

Morphoz er klargjort for induksjonslading, både når den står stille og når den kjøres på veier tilpasset dette formålet.

Den er konstant oppkoblet gjennom 5G teknologi og utstyr med autonome funksjoner på nivå 3 hvilket betyr at den under visse forutsetninger kan kjøre helautomatisk.

(saken fortsetter)

Bilens fleksibilitet understrekes av at den tilbys i to versjoner – den korte «City» og den lange «Travel». Rekkevidden kan i tillegg tilpasses en hverdag med moderate kjørelengder og en ferietur med lange motorveistrekninger.

City-versjonen er utstyrt med en batteripakke som gir mer enn nok rekkevidde i hverdagen for de aller fleste, mens Travel kan utstyres med ekstra kapasitet for de lange turene.

Den korte Morphoz har en lengde på 440 cm og en akselavstand på 273 cm. En batteripakke på 40 kWt holder vekten lavest mulig samtidig som den ifølge Renault gir en rekkevidde på rundt 400 kilometer med bykjøring.

Den lange Travel-versjon er 480 cm lang mens akselavstanden er økt til 293 cm.

Den har i utgangspunktet tilsvarende batterikapasitet, men når du skal på ferietur kan du kjøre innom en dedikert batteristasjon og laste inn 50 kWt ekstra i løpet av sekunder. Det skal ifølge Renault gi en kjørelengde på rundt 700 kilometer i motorveihastighet.

Tilbake fra reisen kjører du innom batteristasjonen igjen og leverer fra deg de ekstra 50 kWt du ikke trenger i hverdagen slik at disse kan lades med ren energi og andre kan benytte modulene for sin langtur.

Den ekstra lengden sørger også for mer benplass til passasjerer og et par ekstra kofferter.

Fremre passasjersete kan snus og vende bakover, men førersetet vil alltid vende forover slik at føreren kan ta over kontrollen på kort varsel i tilfelle dårlig sikt, manglende oppmerking eller andre situasjoner.

Til slutt noen tekniske data – lengdene har du allerede fått, bredden er to meter og høyden 155 cm. Bilene er forhjulsdrevet, City-utgaven har en motor på 100 kW (136 hk) mens Travel har 160 kW (218 hk).


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde1
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
layid-bilde2
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde3
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder - men ikke-Genève forsinket dem nok litt.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega - hvorfor har ingen brukt det før?
Les mer
layid-bilde6
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde7
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer


layid-bilde8
Fra Bulgaria med en god idé
Les mer
toppsak-bilde9
Rimac endrer alt
Rimac skulle vist sin produksjonsbil i Genève i år. Slik ble det ikke, men her er noen av detaljene.
Les mer
layid-bilde10
RUF drar til Oklahoma
Les mer
layid-bilde11
Ladbar Kuga klar for Norge
Les mer
layid-bilde12
Her er Kias nye Sorento
Les mer
layid-bilde13
Sportsbil med røtter i Gulfen
Nå setter Jannarelly opp anlegg både i London og Paris. Kanskje de mener alvor med sin forbausende akseptable sportsbil.
Les mer
layid-bilde14
BYD nærmer seg
BYD kommer stadig med meldinger om store buss-ordrer i Europa. Personbilene derimot … Men det må være en grunn til at de stadig sprer bilder av så attraktive biler som disse gjennom sine internasjonale kanaler?
Les mer
toppsak-bilde15
Rask familietransportør
Sportsbil og SUV: Straks kommer GLE og GLS med den råeste AMG-motoren.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes-Benz GLB med norske priser
Les mer
layid-bilde17
Mazdas nye elbil fra 250.000 kroner
Les mer
layid-bilde18
T-Roc har mistet taket
Denne blir dessverre et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde19
Bilhistorie fra Giugiaro
Giorgetto Giugiaro har vært på Genève-utstillingen hele sitt kreative liv. I år måtte han ta til takke med å lage en streamet forestilling fra hovedkvarteret utenfor Torino.
Les mer
layid-bilde20
Nytt fra Aston - ikke bare bil
Aston Martin har åpenbare problemer for tiden. De får juling på børsen og kansellerer modeller. Men til Genève skulle de i hvert fall hatt med seg en ny investor og kommende styreformann.
Les mer
layid-bilde21
Et skikkelig Bugatti-mysterium
Av en eller annen grunn har det plutselig dukket opp to bildeserier som viser Bugattier vi ikke ante eksisterte. Er dette et ledd i å mørne oss for en ny Bugatti?
Les mer
layid-bilde22
Nye Defender på Norges-turné
Helt nye Land Rover Defender har vært rundt hos landets forhandlere. Spørsmålet «alle» har stilt er om den kommer som varebil.
Les mer
toppsak-bilde23
McLaren pøser på
Er det noen der ute som kan alle McLarens typebetegnelser og vet hva de hører til? Her er en ny en å lagre på hjernedisken: 765 LT.
Les mer
layid-bilde24
Pininfarina, nittiåring!
Der gikk vi glipp av en liten 90-års feiring. Pininfarina hadde lagt opp til et lite event i Genève. Det måtte droppes. Men de har hele året på seg, og det skal ikke ta lang tid før du ser selve jubileumsbilen, Battista, i Oslo.
Les mer
layid-bilde25
Her er Fiats nye elbil
Fiat har i dag presentert sin nye 500 EV som har egenskaper til å bli en volumselger i Norge.
Les mer
layid-bilde26
Bentleys rasjonerte Bacalar
Den nyeste Bentleyen, litt for feit til å kunne kalles barchetta, men allikevel seriøst åpen, skal bygges i 12 eksemplarer. Ingen kan bli din - foreløpig er det kunder på dem alle. Men kanskje en auksjon om fem år?
Les mer
layid-bilde27
50 år siden sist: Fireseters superbil
Les mer
toppsak-bilde28
Toppene i 911-familien
Porsche lanserer sin nye 911 Turbo S med og uten tak. Aldri har den hatt mer krefter å rutte med.
Les mer
layid-bilde29
Norgestilpasset E-Klasse
Les mer
layid-bilde30
Med pris som viktigste våpen
Dacia har avduket sitt rimelige alternativ på elbilfronten, Spring Electric Concept.
Les mer
layid-bilde31
Neste Octavia RS får stikkontakt
En ny generasjon Octavia er på plass til sommeren, og nå er også toppmodellen avduket. Ikke overraskende blir den ladbar med tilnavnet iV.
Les mer
layid-bilde32
Her er fjerde generasjon Audi A3
Nå lanseres den fjerde generasjonen av Audi A3. Den er på plass i Norge i mai.
Les mer
toppsak-bilde33
Volkswagen bekrefter ID.4
ID.4 blir den første helelektriske SUV-en fra Volkswagen. Og den kommer med drivlinjen nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde34
Elektrisk kjøreglede fra BMW
Les mer
layid-bilde35
Her er Hyundais helt nye elbilkonsept
Les mer
layid-bilde36
Cupras første originale
Formentor er Cupras første egendesignede modell. Sporty, praktisk og naturligvis oppkalt etter et sted i Spania.
Les mer
layid-bilde37
Ladbar trio fra Mercedes
Mercedes utvider porteføljen av ladbare hybrider. Tre nye modeller kommer til landet i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde38
Liten A i ny GTA
GTA er hellige bokstaver. Og de eies av Alfa Romeo! Derfor er det veldig spennende når de kommer med en ny GTA. Inntil det viser seg at den burde vært stavet GTa.
Les mer