img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
De morsomme Golf-variantene
Golf GTI har i årevis hatt sin tilhengerskare, men hva skjer når skjerpede utslippskrav tvinger frem et nytt alternativ?

Bilprodusenter er som barn i dagene før den store dagen – de holder ikke ut å vente. I dag er det Volkswagen som slår til.

De siste årene er det blitt vanlig at nyheter presenteres drypp for drypp i ukene før en internasjonal bilutstilling, skisser, bilder av detaljer som en lykt eller karosseribit, gjerne i følge med meningsløse svadauttalelser.

Men det er også blitt vanlig at hele biler avsløres noen dager før den offisielle pressedagen som nå, i tilfelle Genève-utstillingen, er tirsdag 3. mars.

Det er en dårlig skjult hemmelighet at Volkswagen skal vise de mer spennende innslagene i Golf-familien på messen, GTI, GTD og GTE. Sistnevnte den mest interessante med hensyn til volum i Norge grunnet verdi for pengene, GTI den mest spennende for menigheten.

Golf GTI blir som sine forgjengere en sportslig, rendyrket og effektiv kompaktsportsbil som beholder Golfens praktiske egenskaper. Den får en motor på 245 hestekrefter og er som den øvrige Golf 8-familien spekket med høyteknologi for en digital tid.

Bensinmotoren på 2,0 liter er en direkteinnsprøytet turbomotor med maksimalt dreiemoment på 370 Nm. Sekstrinns manuell girkasse er standard, men de fleste vil nok gå for syvtrinns DSG dobbelclutchkasse som er mest effektiv samtidig som du slipper å bruke venstrefoten.

Plug-in på GTI-nivå
Med en systemeffekt på 245 hk har andre generasjon Golf GTE akkurat samme effekt som GTI-en.

Hybriddrivlinjen er ifølge Volkswagen utviklet for sportslige ytelser, men gir i tillegg muligheten til å kjøre rundt 60 km utslippsfritt. Her får du med andre ord i pose og sekk, og du kan regne med at den blir prisgunstig i det norske avgiftssystemet.

Så sant batteriet har tilstrekkelig ladestatus, starter nye GTE alltid helelektrisk – i «E-MODE».

Smart pakkeløsning
I forhold til forgjengeren, er den elektriske rekkevidden betydelig forbedret. Det oppnås både gjennom bedre aerodynamikk, og at batteriet nå er på 13 kWt – en forbedring på rundt 50%. Golf GTE kan kjøre helelektrisk i opptil 130 km/t.

Drivlinjen er basert på en 1,4-liters TSI bensinmotor med turbo som yter 150 hk. Hybridmodulen består av en sekstrinns DSG girkasse, elektromotoren på 116 hk og litium-ion-batteriet.

Volkswagen har perfeksjonert understellet i både Golf GTI og Golf GTE, og GTI får et sportsunderstell som er 15 mm lavere enn standard øvrige Golf-modeller.

Et avansert chassis og elektroniske hjelpemidler skal sørge for økt forskjell mellom sportslige egenskaper og komfort slik at bilene er lekne når de utfordres, samtidig som komforten ivaretas på langtur.

Golf GTE kan bestilles fra juni med levering fra august. Golf GTI kan bestilles fra juli med levering fra september. En ny utgave av Golf GTD vises også i Genève, men denne er ikke aktuell for Norge.

Prisene vil nok avgjøre om entusiastene fortsatt vil velge en GTI eller om de ser fordelene med lang elektrisk rekkevidde kombinert med nesten tilsvarende ytelser. Et tredje alternativ er å vente på en enda heftigere Golf R med over 300 hk og firehjulsdrift.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde1
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
layid-bilde2
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde3
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder - men ikke-Genève forsinket dem nok litt.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega - hvorfor har ingen brukt det før?
Les mer
layid-bilde6
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde7
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer


layid-bilde8
Fra Bulgaria med en god idé
Les mer
toppsak-bilde9
Rimac endrer alt
Rimac skulle vist sin produksjonsbil i Genève i år. Slik ble det ikke, men her er noen av detaljene.
Les mer
layid-bilde10
RUF drar til Oklahoma
Les mer
layid-bilde11
Ladbar Kuga klar for Norge
Les mer
layid-bilde12
Her er Kias nye Sorento
Les mer
layid-bilde13
Sportsbil med røtter i Gulfen
Nå setter Jannarelly opp anlegg både i London og Paris. Kanskje de mener alvor med sin forbausende akseptable sportsbil.
Les mer
layid-bilde14
BYD nærmer seg
BYD kommer stadig med meldinger om store buss-ordrer i Europa. Personbilene derimot … Men det må være en grunn til at de stadig sprer bilder av så attraktive biler som disse gjennom sine internasjonale kanaler?
Les mer
toppsak-bilde15
Rask familietransportør
Sportsbil og SUV: Straks kommer GLE og GLS med den råeste AMG-motoren.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes-Benz GLB med norske priser
Les mer
layid-bilde17
Mazdas nye elbil fra 250.000 kroner
Les mer
layid-bilde18
T-Roc har mistet taket
Denne blir dessverre et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde19
Bilhistorie fra Giugiaro
Giorgetto Giugiaro har vært på Genève-utstillingen hele sitt kreative liv. I år måtte han ta til takke med å lage en streamet forestilling fra hovedkvarteret utenfor Torino.
Les mer
layid-bilde20
Nytt fra Aston - ikke bare bil
Aston Martin har åpenbare problemer for tiden. De får juling på børsen og kansellerer modeller. Men til Genève skulle de i hvert fall hatt med seg en ny investor og kommende styreformann.
Les mer
layid-bilde21
Et skikkelig Bugatti-mysterium
Av en eller annen grunn har det plutselig dukket opp to bildeserier som viser Bugattier vi ikke ante eksisterte. Er dette et ledd i å mørne oss for en ny Bugatti?
Les mer
layid-bilde22
Nye Defender på Norges-turné
Helt nye Land Rover Defender har vært rundt hos landets forhandlere. Spørsmålet «alle» har stilt er om den kommer som varebil.
Les mer
toppsak-bilde23
McLaren pøser på
Er det noen der ute som kan alle McLarens typebetegnelser og vet hva de hører til? Her er en ny en å lagre på hjernedisken: 765 LT.
Les mer
layid-bilde24
Pininfarina, nittiåring!
Der gikk vi glipp av en liten 90-års feiring. Pininfarina hadde lagt opp til et lite event i Genève. Det måtte droppes. Men de har hele året på seg, og det skal ikke ta lang tid før du ser selve jubileumsbilen, Battista, i Oslo.
Les mer
layid-bilde25
Her er Fiats nye elbil
Fiat har i dag presentert sin nye 500 EV som har egenskaper til å bli en volumselger i Norge.
Les mer
layid-bilde26
Bentleys rasjonerte Bacalar
Den nyeste Bentleyen, litt for feit til å kunne kalles barchetta, men allikevel seriøst åpen, skal bygges i 12 eksemplarer. Ingen kan bli din - foreløpig er det kunder på dem alle. Men kanskje en auksjon om fem år?
Les mer
layid-bilde27
50 år siden sist: Fireseters superbil
Les mer
toppsak-bilde28
Toppene i 911-familien
Porsche lanserer sin nye 911 Turbo S med og uten tak. Aldri har den hatt mer krefter å rutte med.
Les mer
layid-bilde29
Norgestilpasset E-Klasse
Les mer
layid-bilde30
Med pris som viktigste våpen
Dacia har avduket sitt rimelige alternativ på elbilfronten, Spring Electric Concept.
Les mer
layid-bilde31
Neste Octavia RS får stikkontakt
En ny generasjon Octavia er på plass til sommeren, og nå er også toppmodellen avduket. Ikke overraskende blir den ladbar med tilnavnet iV.
Les mer
layid-bilde32
Her er fjerde generasjon Audi A3
Nå lanseres den fjerde generasjonen av Audi A3. Den er på plass i Norge i mai.
Les mer
toppsak-bilde33
Volkswagen bekrefter ID.4
ID.4 blir den første helelektriske SUV-en fra Volkswagen. Og den kommer med drivlinjen nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde34
Elektrisk kjøreglede fra BMW
Les mer
layid-bilde35
Her er Hyundais helt nye elbilkonsept
Les mer
layid-bilde36
Cupras første originale
Formentor er Cupras første egendesignede modell. Sporty, praktisk og naturligvis oppkalt etter et sted i Spania.
Les mer
layid-bilde37
Ladbar trio fra Mercedes
Mercedes utvider porteføljen av ladbare hybrider. Tre nye modeller kommer til landet i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde38
Liten A i ny GTA
GTA er hellige bokstaver. Og de eies av Alfa Romeo! Derfor er det veldig spennende når de kommer med en ny GTA. Inntil det viser seg at den burde vært stavet GTa.
Les mer