img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Bare se, men ikke røre
Mazdas batterielektriske debut har vært teaset ganske lenge. Nå har den nye MX-30 vært på statisk besøk i Norge. Det kan vi i hvert fall påstå – den er i elbil-toppen når det gjelder utseende.

Utvilsomt Mazda forfra – med en begrenset grill, men tydelig Mazda logo og med lykter som bruker Mazdas LED-språk.

Fra siden har den en helt egen personlighet – hovedinntrykket er coupé, men samtidig står den ganske høyt på 18-tommers hjulene og den har en C-stolpe som forteller om en bil med edge.

Åpner du dørene, bakdørene er i3-oppskrift – det er med andre ord flatterende for en aftenkjolekledd, med anklene først, å åle seg ut fra dette baksetet. Og når alle er åpnet i nesten 90 grader ut fra karosseriet, har du Rolls-assosiasjoner i et par sekunder før du oppdager at dette er tross alt bare firemeterogførti langt.

Interiøret er ulikt tidligere Mazda-modeller, og selv om jeg ikke har prøvd dem er jeg sikker på at jeg fremdeles foretrekker å regulere inneklimaet med brytere i stedet for fra en berøringsskjerm dypt der nede.

Men det er kanskje krav til minst tre skjermer nå?

Tick den boksen også.

Pluss heddøpp display!

Fiffig finte er imidlertid innslag av kork inne i bilen (interiøret har selvfølgelig både vegan og gjenbruk-gener hele veien gjennom). Kork er et nydelig materiale (sjekk et av armbåndsurene fra Bottega Veneta), men her skal det også minne oss om at for 100 år siden var Mazda en lokal korkleverandør.

Og bakfra?

Cross-over-type støtfanger, en linje over registreringsskiltet som krummer seg ned i ytterkantene og som antyder en bredde mye større enn virkelighetens enmeterogåtti, tydelig Mazda-signatur i lysene igjen og en spoiler over bakruta som presiserer coupé-preget.

Jeg aner ikke hvor denne er tegnet. Europa, California eller Japan – men vellykket. 

Bortsett fra at det er ikke noe her som roper høyt at dette er en smart elbil. Her har man også en helt ny plattform – men å kaste seg uti det og utnytte mulighetene den nye arkitekturen har gitt dem, har ikke designerne våget.

Mekanisk – hvis vi kan kalle det det når det gjelder drivlinjen – har vi vært gjennom det meste før i fjorårets prøvekjøring av de samme spesifikasjonene, men i et CX-30 skall.

Hvordan det oppfører seg i denne innpakningen, og hvordan de endelige spesifikasjonene vil bli, aner vel ingen. Bare en slik forholdsvis kritisk detalj som vekten forblir ukjent – i hvert fall frem til Genève-utstillingen om noen uker.

La oss nøye oss med: 105 kW, 265 Nm, 35,5 kWt, og cirka 200 kilometer rekkevidde.

Men en annen del av spesifikasjonslisten er heldigvis klar, prisen!

For det importøren kaller First Edition (masse utstyr og en kilometer lang liste med assistentsystemer) pluss en hjemmelader, skal de ha kr 259.900. Det er inkludert levering av bilen og montering av stasjonen.

Når jeg sier verdt alle penga er det fordi jeg sammenligner den, utseendemessig, med en ex-forbrenningsmotor-nå-elbil i det samme prisnivået.

Utført i en av de smarte tre-fargekombinasjonene står den der som en parisisk nymanikurert negl i forhold til en solid arbeidsnevenegl fra Neubrandenburg.

La det være nevnt at med tiden kommer denne med en liten rotasjonsmotor som rekkeviddeforlenger.  Ingen spesifikasjoner er kjent, men også denne burde bli så mager at den blir en null-avgiftsbil (men selvfølgelig med moms). 

Hvor interessant den blir for Norge aner jeg ikke, men for resten av Europa må den være en drøm. En kompakt batterielektrisk bil med stil men uten rekkeviddeangst.

La meg også ta med at Mazda imponerer meg stadig med sine typiske left-field originale løsninger.

Her hadde de altså fått denne håndbygde utstillingsjuvelen til Norge, midt mellom EU-debuten på utstillingen i Brussel og stor-Europadebuten i Genève.

Og først hadde de et lite pressearrangement, så et stort forhandlerjippo og deretter to dager med kundeforestilling. Der kundene fikk lov til å gå rundt bilen, og titte inni – og til nød lukte litt på den, men ikke mer.

Dette var et åpenbart tilfelle av hennaåppådynagutt - gammelt råd fra Wesensteen.

Som ekstrautstyr til publikums-presentasjonene hadde de i tillegg til bilen hentet danske Jakob Rukov. Han presenterte seg selv og sine produkter for begeistrede tilhørere (journalistene gikk imidlertid glipp av ham).

Han dyrker et par tonn gresshopper i året i containere litt nord for København. De mates med avfallsmat og gjøres om til forskjellige former for mat. Også som snacks i hel figur – han hadde med noen på pinner. Pluss Bug-kjeks.

Gikk ned på høykant, og helt sentral til hovedbudskapet som Mazda-sjef Karianne Westby hamret inn: bærekraft.

Et budskap der Rukov ga meg et ekstra poeng til selskapsliv-bruk.

«Dersom den typiske syklisten, frem og tilbake til jobben, så spiste sen biff for å kompensere for kalori-tapet, kunne han like godt kjørt bensinbil – og latt vær’ det røde kjøttet».

Kanskje ikke det budskapet en elbilintroduksjon var ment å få frem, men «dropp kua, og du kan fortsette med bil, båt og fly».

Kanskje ikke helt korrekt, men A): bærekraft er ikke enkelt, B): uansett hva man gjør så blir det gæærnt, C): gresshoppe smaker godt og D): stol på Mazda, de greier å gjøre det både annerledes og bra.

Og – hvis du lurer – vår prøvekjøring blir ut mot sommeren en gang, og de første bilene leveres i september.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYD med SUV-premiere
Akkurat i tide til den store bilutstillingen i Beijing presenterer BYD sin nye SUV. Men den mangler en vesentlig BYD-detalj.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde2
Nå kan du bestille Fords nye elbil
I dag åpner Ford for bestilling av nye Mustang Mach-E. Men om ikke allerede står på reservasjonsliste, er det noen tusen nordmenn foran deg i køen.
Les mer
layid-bilde3
Eksklusiv Femmer for Kina
BMW strekker seg bokstavelig talt langt for å tilfredsstille kinesiske kunder. Det resulterer blant annet i et spesialutgave av 5-serien.
Les mer
layid-bilde4
Første glimt av ny Z
Det er masse retro i det første inntrykket vi har fått av Nissans kommende Z. Men - ingen tvil: dette skal bli en moderne sportsbil. Bare ikke for Europa.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Facelift for Jaguars første SUV
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Jaguars første SUV. Også her gjør strøm sitt inntog.
Les mer
layid-bilde6
Ny Hyundai Tucson blir ladbar
Hyundai har i natt vist sin nye Tucson. Til Norge kommer den som ladbar hybrid tidlig i 2021.
Les mer
layid-bilde7
Lucid Air holder hva de lover
Lucid Motors har lovet lengste rekkevidde og kjappest lading i klassen, og nå får vi bekreftelsen. Ikke blir den så dyr vi fryktet heller - i alle fall ikke om du har god tålmodighet.
Les mer


layid-bilde8
Skoda Enyaq på plass i Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Marginalisert volumselger
Norges suverent mest solgt bil gjennom tidene kommer nå i ny innpakning. Du får neppe se den hos din VW-forhandler.
Les mer
layid-bilde10
Nå kommer Defender med plugg
Les mer
layid-bilde11
Stort og ladbart fra Jeep
Les mer
layid-bilde12
Hyper på hydrogen
Les mer
layid-bilde13
En titt inn i Volkswagens neste ID
Volkswagen har startet nedtellingen til lanseringen av sin første el-SUV. Her får du en titt på innsiden av ID.4.
Les mer
layid-bilde14
Overklasse fra Kinas første
Det er klart at dersom noen skal bygge luksuslimousiner i Kina, må det være FAW, First Automotive Works. Det var tross alt de som bygde Maos representasjonsbiler.
Les mer
toppsak-bilde15
I fotsporene til lillebror
To dager etter at Peugeot presenterte sin oppdaterte 3008, følger storebror 5008 etter i de samme fotsporene.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes hever lista med ny S-Klasse
Les mer
layid-bilde17
Gammel drømmebil med ny oppskrift
Les mer
layid-bilde18
Toyota fresher opp Land Cruiser
Toyota lanserer nå en oppgradert versjon av sin populære Land Cruiser. Klarer du deg med to seter sparer du mange avgiftskroner samtidig som du får glede av de nye egenskapene og sterkere motor.
Les mer
layid-bilde19
Her er Skoda Enyaq
I kveld har Skoda avduket sin første egne elbil basert på MEB-plattformen under et arrangement i Praha. Dermed kan vi endelig publisere de første bildene av en umaskert bil.
Les mer
layid-bilde20
Stor nok for de fleste
Rolls-Royce har i dag dratt lakenet av sin nye Ghost. Her er det komfort og luksus vi vanlig dødelige bare kan drømme om.
Les mer
layid-bilde21
Facelift for Peugeot 3008
Midtveis i sin livssyklus får Peugeots viktigste SUV er oppdatering med hensyn til både design og teknologi.
Les mer
layid-bilde22
Dennis Hauger viste gode takter
I helgens Formel 3-løp på Spa fikk Dennis Hauger vist hvilken fighter han kan være. Dessverre uten å få med seg poeng.
Les mer
toppsak-bilde23
Forsinket AMG på bane
Det har lenge vært ganske stille om AMGs Project One, men nå fortelles det litt igjen. Problemet har blant annet vært tomgangen.
Les mer
layid-bilde24
Nytt eventyr fra Kina
På restene av Saab har det plutselig - fra ingenting - dukket opp seks nye kinesiske biler. Alle er elektriske. Ambisjonene er enorme.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Panamera
Porsche foretar en midtlivs oppdatering av Panamera-familien. En helt ny hybridvariant er trolig det mest interessante for Norge.
Les mer
layid-bilde26
Across, en Toyota RAV4 som Suzuki, men bare i Europa og først i Norge
Skal Suzuki også selge ladbar Toyota RAV4? Ja og nei. Forskjellen på de to bilene er så liten at de lett kan forveksles.
Les mer
layid-bilde27
Kia presenterer ladbar Sorento
Les mer
toppsak-bilde28
Bestillingsklar E-Klasse
Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.
Les mer
layid-bilde29
Prisene klare for ny Octavia
Les mer
layid-bilde30
Perler for svin?
Det jeg er mest spent på er om Gordon Murray er like god på målgruppe som han er på biler? Han nyeste skapning er åpenbart bygget for kjøring, men folk som kjøper slike biler - kjører de?
Les mer
layid-bilde31
Cadillac til Europa igjen
Plutselig har de begynt å ansette hos GM-importøren i Zürich. Dette skjer samtidig som merket forteller at de har en elbil på beddingen.
Les mer
layid-bilde32
Kia lanserer elegant Carnival
Det er synd at denne biltypene er nærmest død hos oss, for Kias nye Carnival ser både elegant og praktisk ut. Bilen er også kjent som Sedona i enkelte markeder.
Les mer
toppsak-bilde33
Spesialversjon på Ford GT
Ford lanserer nye spesialversjoner av GT for å minne oss om at de for 55 år siden hadde stor suksess i langdistanseløp.
Les mer
layid-bilde34
Italiano - fra Nederland
Les mer
layid-bilde35
Skodas nye designspråk
Les mer
layid-bilde36
Her er nye Audi S3
De som er på jakt etter en kompakt spreking i premium-segmentet får et nytt alternativ når Audi nå lanserer S3 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde37
Kjapt besøk i Oslo
Med Bentayga på hvert gatehjørne og en Urus som allerede er et år gammel, er det klart den nye DBX må bli en hit. Inntil neste über-SUV lanseres.
Les mer
layid-bilde38
Her kommer en M3 mange har ønsket seg
BMW bekrefter at de for første gang skal produsere en M3 Touring. Dermed er det duket for festlige familieturer.
Les mer