img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Bare se, men ikke røre
Mazdas batterielektriske debut har vært teaset ganske lenge. Nå har den nye MX-30 vært på statisk besøk i Norge. Det kan vi i hvert fall påstå – den er i elbil-toppen når det gjelder utseende.

Utvilsomt Mazda forfra – med en begrenset grill, men tydelig Mazda logo og med lykter som bruker Mazdas LED-språk.

Fra siden har den en helt egen personlighet – hovedinntrykket er coupé, men samtidig står den ganske høyt på 18-tommers hjulene og den har en C-stolpe som forteller om en bil med edge.

Åpner du dørene, bakdørene er i3-oppskrift – det er med andre ord flatterende for en aftenkjolekledd, med anklene først, å åle seg ut fra dette baksetet. Og når alle er åpnet i nesten 90 grader ut fra karosseriet, har du Rolls-assosiasjoner i et par sekunder før du oppdager at dette er tross alt bare firemeterogførti langt.

Interiøret er ulikt tidligere Mazda-modeller, og selv om jeg ikke har prøvd dem er jeg sikker på at jeg fremdeles foretrekker å regulere inneklimaet med brytere i stedet for fra en berøringsskjerm dypt der nede.

Men det er kanskje krav til minst tre skjermer nå?

Tick den boksen også.

Pluss heddøpp display!

Fiffig finte er imidlertid innslag av kork inne i bilen (interiøret har selvfølgelig både vegan og gjenbruk-gener hele veien gjennom). Kork er et nydelig materiale (sjekk et av armbåndsurene fra Bottega Veneta), men her skal det også minne oss om at for 100 år siden var Mazda en lokal korkleverandør.

Og bakfra?

Cross-over-type støtfanger, en linje over registreringsskiltet som krummer seg ned i ytterkantene og som antyder en bredde mye større enn virkelighetens enmeterogåtti, tydelig Mazda-signatur i lysene igjen og en spoiler over bakruta som presiserer coupé-preget.

Jeg aner ikke hvor denne er tegnet. Europa, California eller Japan – men vellykket. 

Bortsett fra at det er ikke noe her som roper høyt at dette er en smart elbil. Her har man også en helt ny plattform – men å kaste seg uti det og utnytte mulighetene den nye arkitekturen har gitt dem, har ikke designerne våget.

Mekanisk – hvis vi kan kalle det det når det gjelder drivlinjen – har vi vært gjennom det meste før i fjorårets prøvekjøring av de samme spesifikasjonene, men i et CX-30 skall.

Hvordan det oppfører seg i denne innpakningen, og hvordan de endelige spesifikasjonene vil bli, aner vel ingen. Bare en slik forholdsvis kritisk detalj som vekten forblir ukjent – i hvert fall frem til Genève-utstillingen om noen uker.

La oss nøye oss med: 105 kW, 265 Nm, 35,5 kWt, og cirka 200 kilometer rekkevidde.

Men en annen del av spesifikasjonslisten er heldigvis klar, prisen!

For det importøren kaller First Edition (masse utstyr og en kilometer lang liste med assistentsystemer) pluss en hjemmelader, skal de ha kr 259.900. Det er inkludert levering av bilen og montering av stasjonen.

Når jeg sier verdt alle penga er det fordi jeg sammenligner den, utseendemessig, med en ex-forbrenningsmotor-nå-elbil i det samme prisnivået.

Utført i en av de smarte tre-fargekombinasjonene står den der som en parisisk nymanikurert negl i forhold til en solid arbeidsnevenegl fra Neubrandenburg.

La det være nevnt at med tiden kommer denne med en liten rotasjonsmotor som rekkeviddeforlenger.  Ingen spesifikasjoner er kjent, men også denne burde bli så mager at den blir en null-avgiftsbil (men selvfølgelig med moms). 

Hvor interessant den blir for Norge aner jeg ikke, men for resten av Europa må den være en drøm. En kompakt batterielektrisk bil med stil men uten rekkeviddeangst.

La meg også ta med at Mazda imponerer meg stadig med sine typiske left-field originale løsninger.

Her hadde de altså fått denne håndbygde utstillingsjuvelen til Norge, midt mellom EU-debuten på utstillingen i Brussel og stor-Europadebuten i Genève.

Og først hadde de et lite pressearrangement, så et stort forhandlerjippo og deretter to dager med kundeforestilling. Der kundene fikk lov til å gå rundt bilen, og titte inni – og til nød lukte litt på den, men ikke mer.

Dette var et åpenbart tilfelle av hennaåppådynagutt - gammelt råd fra Wesensteen.

Som ekstrautstyr til publikums-presentasjonene hadde de i tillegg til bilen hentet danske Jakob Rukov. Han presenterte seg selv og sine produkter for begeistrede tilhørere (journalistene gikk imidlertid glipp av ham).

Han dyrker et par tonn gresshopper i året i containere litt nord for København. De mates med avfallsmat og gjøres om til forskjellige former for mat. Også som snacks i hel figur – han hadde med noen på pinner. Pluss Bug-kjeks.

Gikk ned på høykant, og helt sentral til hovedbudskapet som Mazda-sjef Karianne Westby hamret inn: bærekraft.

Et budskap der Rukov ga meg et ekstra poeng til selskapsliv-bruk.

«Dersom den typiske syklisten, frem og tilbake til jobben, så spiste sen biff for å kompensere for kalori-tapet, kunne han like godt kjørt bensinbil – og latt vær’ det røde kjøttet».

Kanskje ikke det budskapet en elbilintroduksjon var ment å få frem, men «dropp kua, og du kan fortsette med bil, båt og fly».

Kanskje ikke helt korrekt, men A): bærekraft er ikke enkelt, B): uansett hva man gjør så blir det gæærnt, C): gresshoppe smaker godt og D): stol på Mazda, de greier å gjøre det både annerledes og bra.

Og – hvis du lurer – vår prøvekjøring blir ut mot sommeren en gang, og de første bilene leveres i september.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
DS viser nytt flaggskip
Luksusmerket i PSA-familien, DS, viser en ny luksusmodell som kan få spesiell appell i Norge og Kina.
Les mer
layid-bilde2
Facelift på Volvos 90-serie
Fire år etter lanseringen får Volvo S90 et ansiktsløft og tekniske oppdateringer. V90 og Cross Country-versjonen får være med på spabehandlingen.
Les mer
layid-bilde3
Her er nye Cupra Leon
Når Leon Cupra blir Cupra Leon blir den en spydspiss for Seats morobilmerke. Du får den i to karosseriformer og med ulike drivlinjer, en av dem elektrifisert for å gi mest mulig kjøreglede.
Les mer
layid-bilde4
Her er BMW-en mange har ventet på
BMW fortsetter elektrifiseringen av hele produktporteføljen. På bilutstillingen i Genève får flere nye modeller sin premiere, deriblant én som mange nordmenn har ventet på.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Toppløst på øverste hylle
Dersom jeg hadde disponert 2-3 millioner til kjøp av åpen sportsbil, er dette definitivt en modell jeg ville sett nærmere på.
Les mer
layid-bilde6
Bare se, men ikke røre
Mazdas batterielektriske debut har vært teaset ganske lenge. Nå har den nye MX-30 vært på statisk besøk i Norge. Det kan vi i hvert fall påstå - den er i elbil-toppen når det gjelder utseende.
Les mer
layid-bilde7
Og navnet blir …
Skoda avslører navnet på sin kommende el-SUV som mange nordmenn venter spent på.
Les mer


layid-bilde8
Citroën oppgraderer C3
Les mer
toppsak-bilde9
McLaren utvikler hybrider
SPIONBILDER: Selv sportsbilprodusentene må tilpasse seg stadig strengere utslippskrav for å overleve. Her er en fremtidig modell fra McLarens «folkerekke».
Les mer
layid-bilde10
Appetittvekkere fra Skoda
Les mer
layid-bilde11
En Skoda for India
Les mer
layid-bilde12
Ny Megane kan bli attraktiv i Norge
Les mer
layid-bilde13
Kia fornyer Sorento
Når Kia på den kommende Genève-utstillingen drar lakenet av en ny Sorento er det særlig ett moment som kan påvirke salget i Norge.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes røper fremtiden
Til sommeren lanserer Mercedes en ansiktsløftet E-Klasse spekket med ny teknologi. Her får du noen smakebiter.
Les mer
toppsak-bilde15
Nå kan du bestille nye Golf 8
Volkswagen har nå offentliggjort prisen på lanseringsmodellen av nye Golf 8 i Norge og samtidig åpnet ordrebøkene.
Les mer
layid-bilde16
Nytt blad i postkassen - Bil blir til Bil Autofil
Les mer
layid-bilde17
Nye ladbare Kia-modeller
Les mer
layid-bilde18
Helt ny Seat Leon
Seat har i dag presentert fjerde generasjon Leon. Den spanske fetteren har mye til felles med nye Golf.
Les mer
layid-bilde19
Oppfrisket Smart
Etter tre år på markedet får dagens generasjon av Smart-modellene et ansiktsløft. Og nå følger resten av verden i Norges fotefar.
Les mer
layid-bilde20
Så dyr blir nye Land Rover Defender
Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
Les mer
layid-bilde21
Variasjoner over Kamiq
De første bilene kom til Norge like før årsskiftet, men snart kommer nye utstyrsvarianter av kompakt-SUV-en Kamiq.
Les mer
layid-bilde22
Ny BMW-motor til Supra
Da nye GR Supra ble lansert i fjor hadde den ett motoralternativ. Nå kommer et til, også det fra BMW.
Les mer
toppsak-bilde23
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde24
Konsept for India
Skoda serverer de første designskisser av en modell som skal skreddersys for India. Den er først ut på en tilpasset plattform.
Les mer
layid-bilde25
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
layid-bilde27
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Les mer
toppsak-bilde28
Andre generasjon Mirai
Toyota er sammen med Hyundai de to produsentene som leverer hydrogenbiler på det norske markedet. Nå trenger du ikke lenger være ihuga hydrogen-entusiast for å velge en Mirai.
Les mer
layid-bilde29
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Les mer
layid-bilde30
Belgisk Blå
Første nyttårsdag fylte racinglegenden Jacky Ickx 75 år. Den anledningen benyttet Porsche til å lage en spesialmodell.
Les mer
layid-bilde31
Toyota GR Yaris
Toyota er mer kjent for praktiske og driftssikre biler enn for sportslige egenskaper. Men de overrasker innimellom. Som her.
Les mer
layid-bilde32
Opel topper Insignia-familien
Opel får en ny toppmodell når den oppdaterte versjonen av Insignia GSi debuterer på bilutstillingen i Brussel denne uken.
Les mer
toppsak-bilde33
Renault-modeller blir strømførende
Renault avslører nå detaljer om to nye, elektrifiserte modeller som begge får tilleggsbetegnelse E-Tech.
Les mer
layid-bilde34
Nye ladbare SUV-er fra BMW
Les mer
layid-bilde35
Nå kan du bestille RAV4 plug-in
Les mer
layid-bilde36
Tyrkia vil lansere eget merke
Nå er det slett ikke uvanlig med bilproduksjon i Tyrkia - flere internasjonale selskaper har produksjonsanlegg der. Men nå er et eget elbilmerke på trappene.
Les mer
layid-bilde37
En forsmak fra Kina
NIO gir oss en forsmak på hva vi har i vente når kinesiske elbiler entrer Europa om kort tid.
Les mer
layid-bilde38
Nå blir Kona hybrid
Hyundai lanserer nå hybridutgaven av elbilsuksessen Kona i det norske markedet. Bilen er klar for bestilling fra nyttår, og leveringer starter i januar.
Les mer