img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Nye ladbare SUV-er fra BMW
BMW tilbyr ladbare hybrider i mange segmenter. Nå lanseres to nye modeller – den ene av dem er svært aktuell for Norge.

Kompakt-SUV-en X1 har vært blant bestselgerne i BMW-porteføljen i årevis. I 2019 var den ifølge OFV www.ofvas.no mest solgte BMW SUV og femte mest solgte modell totalt med 735 registreringer.

Snart kan modellen bli enda mer attraktiv – om kort tid lanseres nemlig plug-in hybriden BMW X1 xDrive25e. Senere i år får den selskap av BMW X2 xDrive25e, hvilket betyr at BMW tilbyr fire ladbare SUV-modeller i 2020.

– BMW fortsetter offensiven med elektrifiseringen av hele modellporteføljen. I mars lanseres nye BMW X1 xDrive25e. Med en elektrisk rekkevidde på opptil 52 kilometer, firehjulsdrift og tilhengerfeste, forventer vi at den blir en av segmentets mest populære modeller fremover, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.

Kvartett av plug-in SUV-er
I fjor høst rullet de første BMW X5 xDrive45e inn på norske veier. Om kort tid starter leveringen av BMW X3 xDrive30e, før BMW X1 xDrive25e altså lanseres i mars. Litt senere i år lanseres også BMW X2 xDrive25e.

Over en halv million elektrifiserte biler fra BMW Group er allerede levert rundt om i verden. Innen utgangen av 2021, er målet å runde én million slike. Og utvalget øker stadig – i 2023 vil BMW Group tilby minst 25 elektrifiserte modeller.

Om vi ser på BMW-salget i Norge i 2019 fordelte det seg med 47 prosent elbiler, 30 prosent ladbare hybrider, 19,4 prosent diesel- og bare 3,5 prosent bensinbiler. Hvem ville trodd på en slik utvikling for ti år siden?

Elektrisk firehjulsdrift
De to nye plug-in hybridene benytter samme drivlinje, tilsvarende den vi kjenner fra 225xe Active Tourer – BMWs nest mest solgte modell i Norge.

En 1,5-liters 3-sylindret turbo bensinmotor på 125 hk, med et dreiemoment på 220 Nm leverer kreftene til forhjulene gjennom en 6-trinns Steptronic automatgirkasse. Bakhjulene drives av en elektrisk motor på 70 kW (95 hk) med et dreiemoment på 165 Nm.

Samlet effekt på drivlinjen er 220 hk med et dreiemoment på 385 Nm.

Det hybride firehjulsdriftsystemet sørger både for effektiv energibruk og best mulig grep når behovet melder seg.

Høyspenningsbatteriet er plassert under baksetet og har en bruttokapasitet på 10 kWh.

Bra rekkevidde
Batteriet lades fra 0 til 80 % på 2,4 timer gjennom en vegglader med 3,7 kW kapasitet, og fra 0-100 % på 3,2 timer. Ved bruk av en vanlig husholdningskontakt (kapasitet på 2,2 kW) er ladetidene henholdsvis 3,8 og 5 timer.

Med norsk standardutstyr er den elektriske rekkevidden kalkulert til opptil 52 km målt etter WLTP-syklusen. Det er mer enn en dobling sammenlignet med opprinnelig rekkevidde i 225 xe.

0-100 km/t gjøres unna på 6,9 sekunder og toppfarten nås ved 193 km/t. Ved ren elektrisk kjøring er toppfarten begrenset til 135 km/t.

For BMW X2 xDrive25e vil akselerasjonen fra 0-100 km/t bli 6,8 sekunder, mens toppfarten blir 195 km/t. Den elektriske toppfarten blir lik som på BMW X1 xDrive 25e.

«Norgestilpasset»
Bagasjerommet på BMW X1 xDrive25e måler 450 liter – en reduksjon på bare 55 liter under gulvet sammenlignet med modellene med fossil drivlinje. Bilen kan også leveres med avtagbart tilhengerfeste godkjent for en maksimal last på 750 kg.

Startprisen for nye BMW X1 xDrive25e er kr. 423.000 hvilket gjør den til rimeligste alternativ i X1-familien.

Norsk standardutstyr inkluderer blant annet 17" aluminiumsfelger, multifunksjonsratt, LED hovedlys, oppvarmede forseter, takrailing, alarm og flere BMW Connect-tjenester.

Som andre nye BMW plug-in hybrider har modellen også akustisk fotgjengervarsling som standard. Ved ren elektrisk kjøring gir bilen fra seg en diskret «summetone» i hastigheter opp til 30 km/t.

Norske BMW-forhandlere åpner for bestilling av BMW X1 xDrive25e i midten av januar. Pris og lansering for BMW X2 xDrive25e vil bli kommunisert senere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde1
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
layid-bilde2
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde3
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder - men ikke-Genève forsinket dem nok litt.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega - hvorfor har ingen brukt det før?
Les mer
layid-bilde6
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde7
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer


layid-bilde8
Fra Bulgaria med en god idé
Les mer
toppsak-bilde9
Rimac endrer alt
Rimac skulle vist sin produksjonsbil i Genève i år. Slik ble det ikke, men her er noen av detaljene.
Les mer
layid-bilde10
RUF drar til Oklahoma
Les mer
layid-bilde11
Ladbar Kuga klar for Norge
Les mer
layid-bilde12
Her er Kias nye Sorento
Les mer
layid-bilde13
Sportsbil med røtter i Gulfen
Nå setter Jannarelly opp anlegg både i London og Paris. Kanskje de mener alvor med sin forbausende akseptable sportsbil.
Les mer
layid-bilde14
BYD nærmer seg
BYD kommer stadig med meldinger om store buss-ordrer i Europa. Personbilene derimot … Men det må være en grunn til at de stadig sprer bilder av så attraktive biler som disse gjennom sine internasjonale kanaler?
Les mer
toppsak-bilde15
Rask familietransportør
Sportsbil og SUV: Straks kommer GLE og GLS med den råeste AMG-motoren.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes-Benz GLB med norske priser
Les mer
layid-bilde17
Mazdas nye elbil fra 250.000 kroner
Les mer
layid-bilde18
T-Roc har mistet taket
Denne blir dessverre et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde19
Bilhistorie fra Giugiaro
Giorgetto Giugiaro har vært på Genève-utstillingen hele sitt kreative liv. I år måtte han ta til takke med å lage en streamet forestilling fra hovedkvarteret utenfor Torino.
Les mer
layid-bilde20
Nytt fra Aston - ikke bare bil
Aston Martin har åpenbare problemer for tiden. De får juling på børsen og kansellerer modeller. Men til Genève skulle de i hvert fall hatt med seg en ny investor og kommende styreformann.
Les mer
layid-bilde21
Et skikkelig Bugatti-mysterium
Av en eller annen grunn har det plutselig dukket opp to bildeserier som viser Bugattier vi ikke ante eksisterte. Er dette et ledd i å mørne oss for en ny Bugatti?
Les mer
layid-bilde22
Nye Defender på Norges-turné
Helt nye Land Rover Defender har vært rundt hos landets forhandlere. Spørsmålet «alle» har stilt er om den kommer som varebil.
Les mer
toppsak-bilde23
McLaren pøser på
Er det noen der ute som kan alle McLarens typebetegnelser og vet hva de hører til? Her er en ny en å lagre på hjernedisken: 765 LT.
Les mer
layid-bilde24
Pininfarina, nittiåring!
Der gikk vi glipp av en liten 90-års feiring. Pininfarina hadde lagt opp til et lite event i Genève. Det måtte droppes. Men de har hele året på seg, og det skal ikke ta lang tid før du ser selve jubileumsbilen, Battista, i Oslo.
Les mer
layid-bilde25
Her er Fiats nye elbil
Fiat har i dag presentert sin nye 500 EV som har egenskaper til å bli en volumselger i Norge.
Les mer
layid-bilde26
Bentleys rasjonerte Bacalar
Den nyeste Bentleyen, litt for feit til å kunne kalles barchetta, men allikevel seriøst åpen, skal bygges i 12 eksemplarer. Ingen kan bli din - foreløpig er det kunder på dem alle. Men kanskje en auksjon om fem år?
Les mer
layid-bilde27
50 år siden sist: Fireseters superbil
Les mer
toppsak-bilde28
Toppene i 911-familien
Porsche lanserer sin nye 911 Turbo S med og uten tak. Aldri har den hatt mer krefter å rutte med.
Les mer
layid-bilde29
Norgestilpasset E-Klasse
Les mer
layid-bilde30
Med pris som viktigste våpen
Dacia har avduket sitt rimelige alternativ på elbilfronten, Spring Electric Concept.
Les mer
layid-bilde31
Neste Octavia RS får stikkontakt
En ny generasjon Octavia er på plass til sommeren, og nå er også toppmodellen avduket. Ikke overraskende blir den ladbar med tilnavnet iV.
Les mer
layid-bilde32
Her er fjerde generasjon Audi A3
Nå lanseres den fjerde generasjonen av Audi A3. Den er på plass i Norge i mai.
Les mer
toppsak-bilde33
Volkswagen bekrefter ID.4
ID.4 blir den første helelektriske SUV-en fra Volkswagen. Og den kommer med drivlinjen nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde34
Elektrisk kjøreglede fra BMW
Les mer
layid-bilde35
Her er Hyundais helt nye elbilkonsept
Les mer
layid-bilde36
Cupras første originale
Formentor er Cupras første egendesignede modell. Sporty, praktisk og naturligvis oppkalt etter et sted i Spania.
Les mer
layid-bilde37
Ladbar trio fra Mercedes
Mercedes utvider porteføljen av ladbare hybrider. Tre nye modeller kommer til landet i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde38
Liten A i ny GTA
GTA er hellige bokstaver. Og de eies av Alfa Romeo! Derfor er det veldig spennende når de kommer med en ny GTA. Inntil det viser seg at den burde vært stavet GTa.
Les mer