img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
108 bilder i galleri
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.

Mercedes vektlegger teknologiske fremskritt og økt plass som viktigste argumenter når de nå fornyer sin kompakte SUV. Bilen er på plass i det norske markedet i løpet av våren, og prisene forventes å være klare på nyåret.

– Valgfrihet og skreddersøm har alltid vært vesentlige elementer for kunder som velger Mercedes-Benz. Kompaktklassen består nå av totalt åtte modeller og strekker seg fra A-Klasse, via linjelekre CLA til off-roaderen GLB. GLA kombinerer det beste fra disse og byr på teknologi vi sjelden ser i denne klassen, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Større
Nye GLA er mer enn ti centimeter høyere enn forgjengeren, og selv om den er 1,5 cm kortere tilbys et betraktelig mer rommelig interiør. Dette gjelder spesielt benplassen bak.

Bagasjerommet har økt med 14 liter, men selv om Mercedes betegner dette som en betydelig økning ligger de med sine 435 liter fortsatt betydelig bak sine tyske konkurrenter – X1 med 505 liter og Q3 med hele 530 liter.

Mer SUV-følelse
Sittestillingen for både føreren og passasjeren foran er høyere og mer oppreist enn i forgjengeren, og dermed mer typisk for en SUV. Sammenlignet med A-Klasse sitter de to ovennevnte hele 14 cm høyere.

Baksetene kan justeres 14 centimeter i lengderetningen (opsjon), og ryggstøtten rettes opp for å øke lastekapasiteten. Dette, i kombinasjon med høydejusterbart gulv og 40:20:40-splitt, gir kundene fleksibilitet til å konfigurere GLA etter maks komfort i baksetet eller størst mulig bagasjerom.

Geländewagen
De to bokstavene GL i GLA illustrerer koblingen til GeLände, terreng. Dette er designmessig ivaretatt av en oppreist front, korte overheng foran og bak, og beskyttende kledning rundt hele bilen.

Bestilles bilen med 4Matic firehjulsdrift er den ifølge produsenten en habil terrengbil med Off-Roadpakke som standard.

Avansert MBUX
Brukergrensesnittet infotainment-systemet MBUX er i kontinuerlig utvikling og får stadig bedre funksjonalitet. Blant annet forstår systemet langt mer komplekse stemmekommandoer enn tidligere, i tillegg til at funksjoner kan styres basert på armbevegelser.

Energizing komfortkontroll kobler sammen alle bilens komfortsystemer, som klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk. Her kan føreren konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer hans eller hennes humør og behov.

Økt sikkerhet
Nye GLA tar ytterligere skritt når det gjelder sikkerhet, med avanserte assistansefunksjoner på S-Klassenivå.

Takket være økt datakraft og nye sensorer kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

Automatisk nødbremsassistent er standard og fungerer i hastigheter på inntil 60 km/t for stasjonære kjøretøy og fotgjengere som krysser veien foran. Avhengig av situasjonen skal dette kunne forhindre kollisjoner opp til en hastighet på 50 km/t.

Folkelig og sportslig
Fra salgsstart tilbys GLA 200 med en effektiv firesylindret bensinmotor, mens de som ønsker mer krefter og en leken bil på svingete vei kan velge versjonen fra Affalterbach.

Motoren i Mercedes-AMG GLA 35 4Matic er en toliter twin-scroll turbo bensinmotor med to parallelle kanaler for optimal respons i hele registeret.

AMG Performance 4MATIC sikrer at kreftene forplantes til underlaget og kan finjusteres med fem ulike kjøreprogrammer og AMG dynamics. Alle valgmuligheter kan styres fra det nye sportsrattet med programmerbare knapper.

– GLA er forventet til Norge på våren, og de første motoralternativene vil etter hvert følges av en ladbar hybrid med omkring 70 km elektrisk rekkevidde. Det er også svært gledelig å kunne bekrefte at den helelektriske EQA kommer i 2020, avslutter Myhre.

Tekniske data
 

GLA 200

AMG GLA 35 4MATIC

Motor

R4

R4

Girkasse

7G-DCT

AMG SPEEDSHIFT DCT 8G

Volum (cc)

1332

1991

Ytelse (hk)

163

306

Dreiemoment (Nm)

250

400

Blandet forbruk (l/mil)

0,56-0,59

0,74-0,75

Blandet CO2-utslipp (g/km)

129-135

170-171

Akselerasjon 0-100 km/t

8,7 sek.

5,1 sek.

Toppfart (km/t)

210

250


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer