img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Salgsstart for ladbar Mercedes
Etter å ha vært uten ladbare hybrider en lengre periode starter Mercedes-forhandlerne nå salget av nye GLE 350 de 4Matic med uvanlig lang elektrisk rekkevidde.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic setter en ny standard i klassen med hele 99 km elektrisk rekkevidde og mulighet til å trekke henger på inntil 3,5 tonn. Prisene starter på 832.000 kroner, og de første bilene ankommer Norge i januar.

– Det er sjelden vi opplever så stor pågang og interesse for en ny modell, som vi har gjort med ladbare GLE. Vi har jobbet lenge for å kunne presentere dette for norske kunder og jeg tror prisene vil sjokkere mange, i positiv forstand, sier Kjetil Myhre, direktør Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

Les mer om nye Mercedes-Benz GLE

Gedigen batteripakke
Batteripakken i GLE 350 de 4Matic er på hele 31,2 kWh og dermed, ifølge importøren, størst av alle ladbare hybrider på markedet. Dette gir en elektrisk rekkevidde på inntil 99 km etter den nye WLTP-standarden. Med en slik rekkevidde kan GLE kjøres utslippsfritt på de aller fleste turer.

For å muliggjøre dette kreves det gode og fleksible ladeløsninger. Derfor har GLE en kombinert ladekontakt for både vekselstrøm og likestrøm. Via hurtiglading (60 kW) fylles batteriet på ca. 20 minutter mens det tar i overkant av 3 timer fra en ladeboks (7,4kW).

For å få plass til den store batteripakken er bakakselen modifisert og bilen designet på en måte som sørger for et trinnløst og flatt bagasjerom som tar fra 490 til 1915 liter.

Trenger man mer plass er det godt å vite at man også kan trekke henger på inntil 3,5 tonn i kombinasjon med luftfjæring.

For å maksimere elektrisk rekkevidde gjenvinner bilen energi fra alle fire hjul. Regenereringsmomentet er på inntil 1800 Nm og gjør at GLE i stor grad kan opereres med gasspedalen alene, såkalt en-pedals-kjøring.

Godt utstyrt
GLE 350 de 4Matic kombinerer en kraftig elmotor med en effektiv dieselmotor. Til sammen leverer disse 320 hk, og et dreiemoment på hele 700 Nm.

  • Blant standardutstyr på ladbare GLE inngår:
  • Hengerfeste
  • LED High Performance med adaptiv fjernlysassistent
  • Widescreen cockpit med to høyoppløste 12,3-tommers skjermer
  • MBUX telematikk med blant annet "Hey Mercedes" stemmestyring, touch-skjerm og navigasjon
  • Parkeringsassistent
  • Ryggekamera
  • Kunstskinn
  • Elektrisk bakluke
  • Interiørbelysning med 64 forskjellige farger
  • Blindsonevarsling
  • Automatisk nødbrems
  • Elektrisk innfellbare speil

– Mye av det kundene tidligere har lagt på som ekstrautstyr er nå en del av standardutrustningen. Man får med andre ord en solid pakke allerede fra start. Sluttprisen vil naturlig nok variere med ulike preferanser, men vi tipper at mange havner et sted mellom 950.000-980.000 kroner, avslutter Myhre.

Tekniske data GLE 350 de 4MATIC SUV

Motor

OM 654 (R4 Diesel)

Volum (cc)

1991

Systemytelse (hk)

320

Systemmoment (Nm)

700

Total batterikapasitet (kWh)

31,2

Elektrisk rekkevidde WLTP (km)

90-99

Toppfart (km/t)

210

Toppfart, elektrisk (km/t)

Over 160

Akselerasjon 0-100 km/t (sek.)

6,8

Blandet forbruk WLTP (l/mil)

0,07-0,11

Blandet CO2-utslipp WLTP (g/km)

0,18-0,28

Hengervekt (kg)

2700

Hengervekt med luftfjæring(kg)

3500

Bagasjerom (liter)

490-1915

Pris eks. lev. 2020 (kr)*

818.000

Pris eks. lev. 2019 (kr)

832.000

*Dersom statsbudsjettet blir vedtatt slik det står går prisen ned med 14.000 kr i 2020.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer