img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.

Dette handler ikke om Norge som el- og ladehybridbilland, men om EUs kommende utslippskrav som snart begynner å bite produsentene i bunnlinjen. Og flåteutslippet til Mercedes-Benz befinner seg ganske langt unna 95 grams-nivået EU er i ferd med å tvinge produsentene mot.

Sånn sett håper jeg virkelig Mercedes har en ladevariant (batterielektrisk eller ladehybrid) på lur, for GLB var bilen jeg falt for.

Ikke det at den på noen måte blir en «gi-bort-Mercedes» i pris, for selv den rimeligste havner nok over 500.000 kroner når forhandlerne i Stuttgart og importøren på Skårer får snakket seg ferdig. Der har de ikke ennå, men anta at prisen havner mellom GLA og GLC. La meg gjette på rundt 550.000 kroner for en 200 4Matic med 150 dieselhester.

Mellom GLA og GLC
Med MFA2 (skalerbar plattform for biler med tverrstilt motor) i bunnen er det noe herlig enkelt og ujålete over GLB. Den er høy under taket som en London-taxi, den har stort bagasjerom inntil de to setene i tredje rekke aktiveres.

Siden GLB bare er 4,63 meter lang er den naturligvis altfor kort og trang som sjuseter, men så sier heller ikke Mercedes at voksne bør sitte der.

Nei, dette er nødseter den dagen du skal redde noen fra drosjekø på nyttårsaften, eller aller helst: når du trenger ekstra seter for barn eller tenåringer til en fotballkamp eller liknende. Da er det strålende å kunne vippe opp to seter som knapt stjeler av bagasjeplassen når de ikke brukes.

Sju sitteplasser
Så Audun Hermansen, kommunikasjonsansvarlig hos den norske importøren, er ganske sikker på at de fleste som ender opp med GLB i Norge kommer til å krysse av for sju sitteplasser. Så legger jeg til firehjulsdrift for egen regning.

En bil med geitostform kan aldri bli sportslig med mindre den har vært innom AMG først, og det har sportsversjonen av GLB, men glem AMG nå.

Sportsprogrammet i standardvarianten holder i massevis. Ja, bilen endrer seg merkbart ved å skifte fra komfort til sport, og jeg skjønner ikke vitsen med AMG akkurat her.

GLB handler først og fremst om bruksfornuft, om hverdagsbilen som – så vidt jeg kan erindre – i denne klassen ikke har en eneste konkurrent med like omfattende teknikkpakke.

Teknikken i dette tilfellet handler blant annet om firehjulsdrift. Om å ta seg fram der du egentlig ikke tør kjøre.

Terrengbilen
Jeg lar meg imponere over oppfinnsomheten til Mercedes (og Land Rover) når de konstruerer offroad-løyper som ser ufremkommelige ut, men som du vet du likevel kommer fram i.

Jeg ble likevel overrasket da min makker under lanseringen ufrivillig kom til å stoppe på vei opp i en bakke så bratt at vanlige bilister neppe hadde våget seg ned og i hvert fall ikke å kjøre opp, og dro seg i gang igjen uten det minste problem.

Dette var altså mulig med en bil som slett ikke gir seg ut for å være noen terrengbil, som riktignok har 20 cm bakkeklaring og derfor er bortimot den ideelle hyttebilen, som ikke har noen form for differensialsperrer og kun lar elektronikk styre framdrift og bremser ute i terrenget.  

Tredelt baksete
Tredelingen av baksetet (40/20/40) gir maksimal fleksibilitet, og nesten helt flatt gulv å laste på. Med tysk grundighet står åpningshøyden på den elektriske bakluka (169 cm) som advarsel i dørkarmen på bakdørene. I tilfelle du ikke skulle se at den kvadratmeter store luka er åpen.

Den gode bakkeklaringen gjør at du setter deg rett inn i GLB, ikke ned i eller opp i. Og du setter deg inn i – i det minste for alle med kjennskap til nyere Mercedes-modeller – et svært gjenkjennelig førermiljø alle modellene på denne plattformen deler.

Husk å krysse av for den mest omfattende skjermpakken med sammenhengende skjerm som dekker halve dashbordet.

Menystyringen
Jeg har hørt flere klage over de mange menyene og hvor vanskelig det er å finne fram i dem.

Til det er å si at ingen bilprodusent jeg vet om har lagt mer omtanke i å skille funksjonene for å gjøre dem lett tilgjengelig. På den lille berøringsflaten på venstre side på rattet styres styrbare funksjoner på instrumentskjermen, mens berøringsflaten til høyre på rattet styrer funksjonene på dashbordskjermen.

I tillegg består valgmulighetene i stemmestyring eller å skrive med fingeren på midtkonsollplaten.

Men oppsettet forutsetter et nært forhold til smarttelefon og iPad.

Som nevnt innledningsvis foreligger intet elektrifisert tilbud i GLB. Kun firesylindrede bensin- og dieselmotorer. Med unntak av 306 hk AMG-varianten, yter de to andre bensinmotorene henholdsvis 163 og 224 hk. De to sistnevnte kan ikke kombineres med 4x4.

For å holde utslippet så lavt som mulig prioriteres tre dieselmotorer: 116 (bare forhjulsdrift), 150 (valg mellom to og firehjulsdrift) og 190 hk (bare firehjulsdrift.

Jeg anbefaler uten tvil sistnevnte. 190 hk passer til en såpass stor bil, firehjulsdriften gjør GLB til den ideelle hyttebilen og drift på alle hjul gjør helt klart bilen mer attraktiv den dagen den byttes inn.

Mercedes GLB

Motor:

R4 turbo diesel,

1950 ccm

Effekt bensinmotor:

190 hk v/3800 o/min

Samlet moment:

400 Nm v/1600-2600 o/min

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Mål LxBxH:

463/183/166 cm

Akselavstand:

283 cm

Bakkeklaring:

20,0 cm

Egenvekt:

1660 kg

Bagasjerom:

570-1805 liter

Bensintank:

60 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek.

Toppfart:

217 km/t

Forbruk (oppgitt):

0,53-0,55 l/mil (WLTP)

CO2:

138 - 146g/km (WLTP)

Pris fra:

Ikke klar




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde2
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
layid-bilde3
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde4
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde6
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde7
Salgsstart for ladbar Mercedes
Etter å ha vært uten ladbare hybrider en lengre periode starter Mercedes-forhandlerne nå salget av nye GLE 350 de 4Matic med uvanlig lang elektrisk rekkevidde.
Les mer


layid-bilde8
Opel oppdaterer Insignia
Les mer
toppsak-bilde9
Ansiktsløft for F-Type
Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.
Les mer
layid-bilde10
VW plugger ledige segmenter
Les mer
layid-bilde11
Uvanlig kombinasjon
Les mer
layid-bilde12
Audi oppgraderer
Les mer
layid-bilde13
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe - ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny Skoda først til Norge
Skodas elektriske familie-SUV lanseres neste år, men allerede før verdenspremieren vises bilen på norsk jord. Norske kunder med forhåndsbestilling kan nå bli de første i verden som får se den produksjonsklare bilen.
Les mer
layid-bilde16
Mini-el fra Russland
Les mer
layid-bilde17
Konseptbil for geimere
Les mer
layid-bilde18
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer
layid-bilde19
Tesla på ramme alvor?
En bil med overflate som en månerakett, design som en italiensk polygon fra 70-tallet, stålruter som sprekker og en yppersteprest som ber til gudommelige vesener på en lite høvisk måte - MÅ vi ta Teslas Cybertruck på alvor?
Les mer
layid-bilde20
Muskel-SUV-er i fleng
Selv om alle produsenter virker å være fokusert på elbil for tiden, er det langt fra slutt for bensingulpende muskelbiler. I Los Angeles og Guangzhou står opp til flere av dem.
Les mer
layid-bilde21
Audis utfordrer i direktørsjiktet
Audi lanserer nå sin nye S8 og utfordrer dermed de mer sportslige utgavene av S-Klasse og 7-serien.
Les mer
layid-bilde22
Høye ambisjoner hos Lexus
Det mangler ikke på ambisjoner hos den norske Toyota/Lexus-importøren. Med én ny modell skal de doble Lexus-salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Fremkommelighet på første klasse
Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic blir et nytt alternativ å vurdere i det mest luksuriøse SUV-sjiktet. Den er sikkert fin å kjøre, men luksusprodusenten fremhever primært komforten i baksetet.
Les mer
layid-bilde24
Fra sportsbil til SUV
Sportsbilprodusenten Aston Martin følger i fotsporene til andre sport- og luksusbilprodusenter. I Los Angeles viser de sin først SUV. Møt DBX.
Les mer
layid-bilde25
Supersprek Mini kan bli samlerobjekt
Det kan bli kamp om de 3.000 eksemplarene av MINI John Cooper Works GP som skal produseres. Råskinnet kommer på norske veier neste år.
Les mer
layid-bilde26
Volkswagen viser nytt konsept
Det har vært tett mellom Volkswagens konsepter de siste årene. Samtlige staker opp kursen for nye elbiler basert på en og samme plattform.
Les mer
layid-bilde27
Ladbar Toyota RAV4 får over 300 hk
Les mer
toppsak-bilde28
Her kommer Audis andre elbil
Audi har i natt avduket sin e-tron Sportback - en praktisk familie-elbil med lang rekkevidde.
Les mer
layid-bilde29
Mye muskler og lang rekkevidde
Les mer
layid-bilde30
Comeback for ladbar GLC
Den har vært sterkt savnet i den norske Mercedes-organisasjonen, men nå er snart den ladbare utgaven av GLC tilbake - i to karosserifasonger.
Les mer
layid-bilde31
Gunstigere priser på Kona
Hyundai lanserer en oppdatert Kona electric med enda gunstigere priser. Modellen har fått flere viktige produktoppdateringer som kundene etterspør, nye utstyrsnivåer og kortere leveringstid.
Les mer
layid-bilde32
Ford Mustang Mach-E koster fra 420.000 kroner og får inntil 600 km rekkevidde
Det er ingen tvil om at Tesla Model Y er utpekt som viktigste konkurrent når Ford nå slipper en elektrisk SUV og løfter fram Mustang-navnet for å understreke kjøreglede og ytelse. Dessverre er ikke Mustang Mach-E i Norge før sent i 2020.
Les mer
toppsak-bilde33
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde34
La Dolce Vita med Ferrari
Les mer
layid-bilde35
Cutting edge McLaren ser bakover
Les mer
layid-bilde36
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde37
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer