img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.

Dette handler ikke om Norge som el- og ladehybridbilland, men om EUs kommende utslippskrav som snart begynner å bite produsentene i bunnlinjen. Og flåteutslippet til Mercedes-Benz befinner seg ganske langt unna 95 grams-nivået EU er i ferd med å tvinge produsentene mot.

Sånn sett håper jeg virkelig Mercedes har en ladevariant (batterielektrisk eller ladehybrid) på lur, for GLB var bilen jeg falt for.

Ikke det at den på noen måte blir en «gi-bort-Mercedes» i pris, for selv den rimeligste havner nok over 500.000 kroner når forhandlerne i Stuttgart og importøren på Skårer får snakket seg ferdig. Der har de ikke ennå, men anta at prisen havner mellom GLA og GLC. La meg gjette på rundt 550.000 kroner for en 200 4Matic med 150 dieselhester.

Mellom GLA og GLC
Med MFA2 (skalerbar plattform for biler med tverrstilt motor) i bunnen er det noe herlig enkelt og ujålete over GLB. Den er høy under taket som en London-taxi, den har stort bagasjerom inntil de to setene i tredje rekke aktiveres.

Siden GLB bare er 4,63 meter lang er den naturligvis altfor kort og trang som sjuseter, men så sier heller ikke Mercedes at voksne bør sitte der.

Nei, dette er nødseter den dagen du skal redde noen fra drosjekø på nyttårsaften, eller aller helst: når du trenger ekstra seter for barn eller tenåringer til en fotballkamp eller liknende. Da er det strålende å kunne vippe opp to seter som knapt stjeler av bagasjeplassen når de ikke brukes.

Sju sitteplasser
Så Audun Hermansen, kommunikasjonsansvarlig hos den norske importøren, er ganske sikker på at de fleste som ender opp med GLB i Norge kommer til å krysse av for sju sitteplasser. Så legger jeg til firehjulsdrift for egen regning.

En bil med geitostform kan aldri bli sportslig med mindre den har vært innom AMG først, og det har sportsversjonen av GLB, men glem AMG nå.

Sportsprogrammet i standardvarianten holder i massevis. Ja, bilen endrer seg merkbart ved å skifte fra komfort til sport, og jeg skjønner ikke vitsen med AMG akkurat her.

GLB handler først og fremst om bruksfornuft, om hverdagsbilen som – så vidt jeg kan erindre – i denne klassen ikke har en eneste konkurrent med like omfattende teknikkpakke.

Teknikken i dette tilfellet handler blant annet om firehjulsdrift. Om å ta seg fram der du egentlig ikke tør kjøre.

Terrengbilen
Jeg lar meg imponere over oppfinnsomheten til Mercedes (og Land Rover) når de konstruerer offroad-løyper som ser ufremkommelige ut, men som du vet du likevel kommer fram i.

Jeg ble likevel overrasket da min makker under lanseringen ufrivillig kom til å stoppe på vei opp i en bakke så bratt at vanlige bilister neppe hadde våget seg ned og i hvert fall ikke å kjøre opp, og dro seg i gang igjen uten det minste problem.

Dette var altså mulig med en bil som slett ikke gir seg ut for å være noen terrengbil, som riktignok har 20 cm bakkeklaring og derfor er bortimot den ideelle hyttebilen, som ikke har noen form for differensialsperrer og kun lar elektronikk styre framdrift og bremser ute i terrenget.  

Tredelt baksete
Tredelingen av baksetet (40/20/40) gir maksimal fleksibilitet, og nesten helt flatt gulv å laste på. Med tysk grundighet står åpningshøyden på den elektriske bakluka (169 cm) som advarsel i dørkarmen på bakdørene. I tilfelle du ikke skulle se at den kvadratmeter store luka er åpen.

Den gode bakkeklaringen gjør at du setter deg rett inn i GLB, ikke ned i eller opp i. Og du setter deg inn i – i det minste for alle med kjennskap til nyere Mercedes-modeller – et svært gjenkjennelig førermiljø alle modellene på denne plattformen deler.

Husk å krysse av for den mest omfattende skjermpakken med sammenhengende skjerm som dekker halve dashbordet.

Menystyringen
Jeg har hørt flere klage over de mange menyene og hvor vanskelig det er å finne fram i dem.

Til det er å si at ingen bilprodusent jeg vet om har lagt mer omtanke i å skille funksjonene for å gjøre dem lett tilgjengelig. På den lille berøringsflaten på venstre side på rattet styres styrbare funksjoner på instrumentskjermen, mens berøringsflaten til høyre på rattet styrer funksjonene på dashbordskjermen.

I tillegg består valgmulighetene i stemmestyring eller å skrive med fingeren på midtkonsollplaten.

Men oppsettet forutsetter et nært forhold til smarttelefon og iPad.

Som nevnt innledningsvis foreligger intet elektrifisert tilbud i GLB. Kun firesylindrede bensin- og dieselmotorer. Med unntak av 306 hk AMG-varianten, yter de to andre bensinmotorene henholdsvis 163 og 224 hk. De to sistnevnte kan ikke kombineres med 4x4.

For å holde utslippet så lavt som mulig prioriteres tre dieselmotorer: 116 (bare forhjulsdrift), 150 (valg mellom to og firehjulsdrift) og 190 hk (bare firehjulsdrift.

Jeg anbefaler uten tvil sistnevnte. 190 hk passer til en såpass stor bil, firehjulsdriften gjør GLB til den ideelle hyttebilen og drift på alle hjul gjør helt klart bilen mer attraktiv den dagen den byttes inn.

Mercedes GLB

Motor:

R4 turbo diesel,

1950 ccm

Effekt bensinmotor:

190 hk v/3800 o/min

Samlet moment:

400 Nm v/1600-2600 o/min

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Mål LxBxH:

463/183/166 cm

Akselavstand:

283 cm

Bakkeklaring:

20,0 cm

Egenvekt:

1660 kg

Bagasjerom:

570-1805 liter

Bensintank:

60 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek.

Toppfart:

217 km/t

Forbruk (oppgitt):

0,53-0,55 l/mil (WLTP)

CO2:

138 - 146g/km (WLTP)

Pris fra:

Ikke klar




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde1
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
layid-bilde2
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
layid-bilde3
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde4
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde6
Ny Taycan vist i Kina
Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
Les mer
layid-bilde7
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Audi lanserer nå nye toppmodeller i e-tron-familien med tre elmotorer og opptil 503 hester.
Les mer


layid-bilde8
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Les mer
toppsak-bilde9
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Volkswagen foretar en midtlivs oppgradering av Tiguan. Mest interessant for Norge er at den nå kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde10
Spennende el-SUV fra BYD
Les mer
layid-bilde11
Her er nye Citroën C4
Les mer
layid-bilde12
Mach 1 vender tilbake
Les mer
layid-bilde13
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
layid-bilde14
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Tro det eller ei, men i Kina arrangeres det en stor bilutstilling akkurat nå. Blant de mange nyhetene er en som sikkert kan bli aktuell på eksportmarkedene.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestselgeren i fornyet versjon
Ford viste sin 2021-versjon av F-150 i en on-line forestilling i natt. Du må se en gang til for å se at den er ny - men spesifikasjonene etterlater ingen tvil. Dette er den 14. generasjonen, og man kan trygt si at med den nærmer Ford seg cyber-alderen..
Les mer
layid-bilde16
VW-luksus i ny form
Les mer
layid-bilde17
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Les mer
layid-bilde18
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde19
Jaguar oppgraderer I-Pace
Jaguars suverene bestselger i Norge får nå oppgraderinger som vil glede dem som lader hjemme.
Les mer
layid-bilde20
Oppgraderinger for Focus
Ford foretar tekniske oppgraderinger av Focus-modellene. Mild hybridteknologi og nye digitale løsninger står på programmet.
Les mer
layid-bilde21
Nye toppmodeller i E-Klassen
Mercedes foretar en oppgradering av de mest potente modellene i E-Klassen.
Les mer
layid-bilde22
Nå skal den bli mer kjøreglad
Lexus USA har presentert 2021-utgaven av IS som nå er perfeksjonert for banebruk.
Les mer
toppsak-bilde23
Volkswagen ID.3: Endelig bestillingsklar
Den 17. juni 2020 markerer starten på en ny milepæl i Volkswagens historie i Norge. Da offentliggjøres prisene på ID.3 1st og en digital løsning åpnes opp for de første forhåndsbestillerne.
Les mer
layid-bilde24
BMW fornyer M5
BMW lanserer nå en oppgradert utgave av sin muskel-sedan. Som tidligere får du den i to graderinger.
Les mer
layid-bilde25
Ny Citroën får norsk fordel
Det nærmer seg lansering av ny Citroën C4. Nå letter produsenten på sløret.
Les mer
layid-bilde26
Forsmak på ny X-Trail
Nissan i Amerika har avduket en ny generasjon Rogue. Den gir en indikasjon på hva vi har i vente når ny X-Trail og Qashqai skal lanseres.
Les mer
layid-bilde27
Seat fornyer bestselger
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Cayenne GTS med V8
Porsche lanserer en ny generasjon av sine mest sportslige Cayenne-utgaver - nå med retur av V8-motorer.
Les mer
layid-bilde29
Maxus lanserer 7-seter
Les mer
layid-bilde30
Spesial på Targa
Det er ikke mange dagene siden Porsche lanserte sin nye 911 Targa, men nå er de allerede klar med en spesialutgave. Opplaget er begrenset, så trolig er det allerede for sent om du skulle være fristet.
Les mer
layid-bilde31
Ny Octavia Scout
Skoda har nylig lansert femte generasjon Octavia. Nå følger varianten som står høyest på ønskelisten til norske Skoda-kunder.
Les mer
layid-bilde32
Produksjonslinjen klargjøres i Kina
Nå starter snart produksjonen av BMW iX3 - selskapets første el-SUV som skal bygges for det globale markedet i Kina.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny Yaris er priset og klar
Norges mest populære småbil kommer i ny innpakning. Nå er nye Yaris bestillingsklar, og de første bilene kommer til landet i september.
Les mer
layid-bilde34
Med hilsen til TVR
Les mer
layid-bilde35
Arteon i ny tapning
Les mer
layid-bilde36
Elbil for storfamilien
Nå kommer Peugeot med løsningen for dem som ønsker en elbil med stor plass, brukbar rekkevidde og mulighet for å trekke tilhenger.
Les mer
layid-bilde37
Hyundai viser ny Santa Fe
Hyundai har i dag offentliggjort detaljer og bilder av sin nye Santa Fe - en fullvoksen SUV som kommer til Europa til høsten.
Les mer
layid-bilde38
Her kommer nye BMW 4-serie
BMW har i dag avduket sin nye 4-serie. Den dramatiske fronten krever utvilsomt en viss tilvenning.
Les mer