img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.

Dette handler ikke om Norge som el- og ladehybridbilland, men om EUs kommende utslippskrav som snart begynner å bite produsentene i bunnlinjen. Og flåteutslippet til Mercedes-Benz befinner seg ganske langt unna 95 grams-nivået EU er i ferd med å tvinge produsentene mot.

Sånn sett håper jeg virkelig Mercedes har en ladevariant (batterielektrisk eller ladehybrid) på lur, for GLB var bilen jeg falt for.

Ikke det at den på noen måte blir en «gi-bort-Mercedes» i pris, for selv den rimeligste havner nok over 500.000 kroner når forhandlerne i Stuttgart og importøren på Skårer får snakket seg ferdig. Der har de ikke ennå, men anta at prisen havner mellom GLA og GLC. La meg gjette på rundt 550.000 kroner for en 200 4Matic med 150 dieselhester.

Mellom GLA og GLC
Med MFA2 (skalerbar plattform for biler med tverrstilt motor) i bunnen er det noe herlig enkelt og ujålete over GLB. Den er høy under taket som en London-taxi, den har stort bagasjerom inntil de to setene i tredje rekke aktiveres.

Siden GLB bare er 4,63 meter lang er den naturligvis altfor kort og trang som sjuseter, men så sier heller ikke Mercedes at voksne bør sitte der.

Nei, dette er nødseter den dagen du skal redde noen fra drosjekø på nyttårsaften, eller aller helst: når du trenger ekstra seter for barn eller tenåringer til en fotballkamp eller liknende. Da er det strålende å kunne vippe opp to seter som knapt stjeler av bagasjeplassen når de ikke brukes.

Sju sitteplasser
Så Audun Hermansen, kommunikasjonsansvarlig hos den norske importøren, er ganske sikker på at de fleste som ender opp med GLB i Norge kommer til å krysse av for sju sitteplasser. Så legger jeg til firehjulsdrift for egen regning.

En bil med geitostform kan aldri bli sportslig med mindre den har vært innom AMG først, og det har sportsversjonen av GLB, men glem AMG nå.

Sportsprogrammet i standardvarianten holder i massevis. Ja, bilen endrer seg merkbart ved å skifte fra komfort til sport, og jeg skjønner ikke vitsen med AMG akkurat her.

GLB handler først og fremst om bruksfornuft, om hverdagsbilen som – så vidt jeg kan erindre – i denne klassen ikke har en eneste konkurrent med like omfattende teknikkpakke.

Teknikken i dette tilfellet handler blant annet om firehjulsdrift. Om å ta seg fram der du egentlig ikke tør kjøre.

Terrengbilen
Jeg lar meg imponere over oppfinnsomheten til Mercedes (og Land Rover) når de konstruerer offroad-løyper som ser ufremkommelige ut, men som du vet du likevel kommer fram i.

Jeg ble likevel overrasket da min makker under lanseringen ufrivillig kom til å stoppe på vei opp i en bakke så bratt at vanlige bilister neppe hadde våget seg ned og i hvert fall ikke å kjøre opp, og dro seg i gang igjen uten det minste problem.

Dette var altså mulig med en bil som slett ikke gir seg ut for å være noen terrengbil, som riktignok har 20 cm bakkeklaring og derfor er bortimot den ideelle hyttebilen, som ikke har noen form for differensialsperrer og kun lar elektronikk styre framdrift og bremser ute i terrenget.  

Tredelt baksete
Tredelingen av baksetet (40/20/40) gir maksimal fleksibilitet, og nesten helt flatt gulv å laste på. Med tysk grundighet står åpningshøyden på den elektriske bakluka (169 cm) som advarsel i dørkarmen på bakdørene. I tilfelle du ikke skulle se at den kvadratmeter store luka er åpen.

Den gode bakkeklaringen gjør at du setter deg rett inn i GLB, ikke ned i eller opp i. Og du setter deg inn i – i det minste for alle med kjennskap til nyere Mercedes-modeller – et svært gjenkjennelig førermiljø alle modellene på denne plattformen deler.

Husk å krysse av for den mest omfattende skjermpakken med sammenhengende skjerm som dekker halve dashbordet.

Menystyringen
Jeg har hørt flere klage over de mange menyene og hvor vanskelig det er å finne fram i dem.

Til det er å si at ingen bilprodusent jeg vet om har lagt mer omtanke i å skille funksjonene for å gjøre dem lett tilgjengelig. På den lille berøringsflaten på venstre side på rattet styres styrbare funksjoner på instrumentskjermen, mens berøringsflaten til høyre på rattet styrer funksjonene på dashbordskjermen.

I tillegg består valgmulighetene i stemmestyring eller å skrive med fingeren på midtkonsollplaten.

Men oppsettet forutsetter et nært forhold til smarttelefon og iPad.

Som nevnt innledningsvis foreligger intet elektrifisert tilbud i GLB. Kun firesylindrede bensin- og dieselmotorer. Med unntak av 306 hk AMG-varianten, yter de to andre bensinmotorene henholdsvis 163 og 224 hk. De to sistnevnte kan ikke kombineres med 4x4.

For å holde utslippet så lavt som mulig prioriteres tre dieselmotorer: 116 (bare forhjulsdrift), 150 (valg mellom to og firehjulsdrift) og 190 hk (bare firehjulsdrift.

Jeg anbefaler uten tvil sistnevnte. 190 hk passer til en såpass stor bil, firehjulsdriften gjør GLB til den ideelle hyttebilen og drift på alle hjul gjør helt klart bilen mer attraktiv den dagen den byttes inn.

Mercedes GLB

Motor:

R4 turbo diesel,

1950 ccm

Effekt bensinmotor:

190 hk v/3800 o/min

Samlet moment:

400 Nm v/1600-2600 o/min

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Mål LxBxH:

463/183/166 cm

Akselavstand:

283 cm

Bakkeklaring:

20,0 cm

Egenvekt:

1660 kg

Bagasjerom:

570-1805 liter

Bensintank:

60 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek.

Toppfart:

217 km/t

Forbruk (oppgitt):

0,53-0,55 l/mil (WLTP)

CO2:

138 - 146g/km (WLTP)

Pris fra:

Ikke klar




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Variasjoner over Kamiq
De første bilene kom til Norge like før årsskiftet, men snart kommer nye utstyrsvarianter av kompakt-SUV-en Kamiq.
Les mer
layid-bilde1
Ny BMW-motor til Supra
Da nye GR Supra ble lansert i fjor hadde den ett motoralternativ. Nå kommer et til, også det fra BMW.
Les mer
layid-bilde2
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde3
Konsept for India
Skoda serverer de første designskisser av en modell som skal skreddersys for India. Den er først ut på en tilpasset plattform.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde6
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
layid-bilde7
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Genesis har i dag vist sin første SUV for publikum på hjemmebane. Betegnelsen indikerer at det kan komme både større og mindre modeller i fremtiden.
Les mer


layid-bilde8
Andre generasjon Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Toyota har i dag presentert en første skisse på en ny kompakt-SUV som skal bygges side om side med Yaris.
Les mer
layid-bilde10
Belgisk Blå
Les mer
layid-bilde11
Toyota GR Yaris
Les mer
layid-bilde12
Opel topper Insignia-familien
Les mer
layid-bilde13
Renault-modeller blir strømførende
Renault avslører nå detaljer om to nye, elektrifiserte modeller som begge får tilleggsbetegnelse E-Tech.
Les mer
layid-bilde14
Nye ladbare SUV-er fra BMW
BMW tilbyr ladbare hybrider i mange segmenter. Nå lanseres to nye modeller - den ene av dem er svært aktuell for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Nå kan du bestille RAV4 plug-in
Den ladbare hybridutgaven av Toyota RAV4 er nå klar for bestilling. Importøren tror RAV4 blir den mest populære hybridbilen i Norge i 2020, selv om nykommeren ikke er på plass før i andre halvår.
Les mer
layid-bilde16
Tyrkia vil lansere eget merke
Les mer
layid-bilde17
En forsmak fra Kina
Les mer
layid-bilde18
Nå blir Kona hybrid
Hyundai lanserer nå hybridutgaven av elbilsuksessen Kona i det norske markedet. Bilen er klar for bestilling fra nyttår, og leveringer starter i januar.
Les mer
layid-bilde19
Slutten på en epoke
Nye Porsche 911 med kodenavn 992 har allerede vært på samlebåndet et års tid, men likevel har produksjonen av forgjengeren fortsatt. Nå er det definitivt slutt.
Les mer
layid-bilde20
Elbil med hengervekt på 1500 kg
Vi har fått den servert i flere omganger, men nå, like før produksjonen starter får nordmenn som har snust på Polestar 2 et par viktige meldinger.
Les mer
layid-bilde21
Så lang rekkevidde får BMW iX3
Det er fortsatt et år til den kommer på markedet, men nå røper BMW hvor lang rekkevidde deres første el-SUV får. I tillegg får vi en annen detalj som ikke er like positiv sett med norske øyne.
Les mer
layid-bilde22
Den sportsligste Macan
Macan er utvilsomt blant de mest sportslige SUV-er på markedet, spesielt om du velger denne varianten.
Les mer
toppsak-bilde23
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde24
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
layid-bilde25
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
layid-bilde27
Oppdatert Q7
Les mer
toppsak-bilde28
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde29
Salgsstart for ladbar Mercedes
Les mer
layid-bilde30
Opel oppdaterer Insignia
Insignia er klar for en midtlivs oppdatering. I kjent Opel-stil får den avansert lysteknikk med hele 168 LED-er i frontlyktene.
Les mer
layid-bilde31
Ansiktsløft for F-Type
Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.
Les mer
layid-bilde32
VW plugger ledige segmenter
Volkswagen har vært tomme for minivans. De har riktignok Sharan, 2010-modell på gammel plattform. I Kina viser de nå et nytt innslag.
Les mer
toppsak-bilde33
Uvanlig kombinasjon
De tyske tuningspesialistene har mest tradisjon med lokale produkter. Men når en japansk produsent samarbeider med en tysk åpner det seg nye muligheter.
Les mer
layid-bilde34
Audi oppgraderer
Les mer
layid-bilde35
Hyundais Sensuelle Parametri
Les mer
layid-bilde36
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.
Les mer
layid-bilde37
Ny Skoda først til Norge
Skodas elektriske familie-SUV lanseres neste år, men allerede før verdenspremieren vises bilen på norsk jord. Norske kunder med forhåndsbestilling kan nå bli de første i verden som får se den produksjonsklare bilen.
Les mer
layid-bilde38
Mini-el fra Russland
Elbiler er ikke særlig populært i Russland. Den første Teslaen kom dit i fjor! Men nå kommer det tanker om en liten elbil fra Togliattigrad - Ladaens hjemby.
Les mer