img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.

Hadde det ikke vært for at Volvo klistrer sitt DNA til alt som foreløpig er signalisert fra denne – og for de fleste – ukjente kinesiske produsenten, hadde jeg ikke giddet å reise til Italia for å kjøre Polestar 1. Da hadde ikke bilen vært det spor interessant. Og i hvert fall ikke til den nette sum av 1.665.000 kroner.

Men på grunn av Volvo stiller saken seg annerledes. For dette er Volvo så tvers gjennom det lar seg gjøre med en annen merkevare klistret i grillen, på rattnavet og i hekken. Og selv om produksjonen foregår i Kina så ligger verdenshovedkontoret i Göteborg. Der befinner også utviklingsavdelingen seg.

609 hestekrefter
609 bensin/elektriske hestekrefter, 1000 Nm i moment, firehjulsdrift og karosseriet til Volvos Concept Coupé som daværende Volvo-designer Thomas Ingenlath presenterte på IAA i Frankfurt høsten 2013, til tross – prisen er uansett vesentlig stivere enn oppsettet på denne elegante, fireseters Gran Turismoen.

Her gjelder dog å vise hva Polestar er i stand til å få til, for Polestar 1 har knapt noen annen funksjon enn å vise at Polestar skal være noe annet enn billige, kinesiske elbiler når den første båtlasten med helelektriske Polestar 2 legger til kai i Norge om et halvt års tid.

Sameie
I dette må man også forstå at Polestar, som opprinnelig var Volvos tuningfirma, nå i et sameie mellom Volvo Car Group og Volvo-eier Zhejiang Geely Holding, er konvertert til et selskap som skal produsere batterielektriske biler av premium kvalitet – og i hvert fall i oppstarten – i stor grad basert på Volvos teknologi.

Hadde Polestar 1 blitt utviklet fra bunnen i dag, ville den vært batterielektrisk og ikke hybrid.

Samtidig er det all grunn til å glede seg over samspillet mellom strøm og bensin som i dette tilfellet både gir elbilens ytelser og lave energiforbruk og bensinmotorens rekkevidde. Bare i Norge står ladestasjonene i kø, ikke i resten av verden.

125 km el-rekkevidde
Ikke vet jeg heller om noen annen ladehybrid med 125 km batterielektrisk rekkevidde. Men så er batteripakken like stor som i e-Golf, 34 kWt. Den todelte pakken befinner seg i mellomakseltunnelen og på høykant bak baksetet.

Ulempen er selvfølgelig at batteripakkens vekt drar Polestar-vekten opp til hele 2350 kilo. Ved å bygge karosseriet over Volvos skalerbare plattform i karbonfiber lot vekten seg presse ned med hele 230 kilo. I tillegg stivet det opp Gran Turismoen, men dro også produksjonsprisen opp.

Kjøreopplevelsen får meg til å glemme vekten og heller glede meg over hvordan samspillet i fordelingen av inntil 1000 Nm moment gir hvert av hjulene best grep.

Annerledes
Noen vil selvfølgelig mene at dette ikke når opp til Porsche 911 og det råeste fra Audi, BMW og Mercedes-AMG, men jeg mener Polestar 1 først og fremst balanserer de høye ytelsene mot eleganse og mot annerledeshet.

Og med kun 500 nærmest håndbygde biler hvert år de kommende tre årene, altså totalt 1500 biler, vil det neppe bli vanskelig å finne kunder til hele volumet som synes den første Polestar er interessant å ha i samlingen sammen med Volvo P1800.

For nettopp P1800, «Helgenenbilen» fra 60-tallets TV-serie med samme navn, var den opprinnelige ideen til Concept Coupé som altså ble til Polestar 1. Også konseptet, drøyt seks år tilbake i tid, var bensin/elektrisk hybrid, men i Polestar 1 er effekten økt fra 400 til 609 hk hvor 309 hk kommer fra Volvos firesylindrede to-liter som sitter i alle nye Volvo-modeller i dag med unntak av de motorsvakeste.

Fem valg
To elmotorer med 232 hk samlet effekt driver bakakselen. Startgeneratoren hjelper også til med 68 hk.

I Polestar velger du mellom fem kjøreoppsett:

* Pure: Kun elektrisk bakhjulsdrift.
* Hybrid: Eldrift i samspill med bensinmotor når nødvendig.
* Power: Alle motorer aktivert.
* AWD: Balansert uttak av energi fra alle motorer.
* Individual: Du velger selv oppsettet fra smørbrødlisten.

Polestar 1 har ikke luftfjæring og kan i utgangspunktet oppleves stivt satt opp. Men oppsettet kan justeres – manuelt. Polestar valgte Öhlins Dual Flow Valve, altså manuelt justerbare dempere hvor du må åpne panseret og skru på et lite ratt for sette opp bilen slik du vil ha den til enhver tid. Kjempesært, men viktig for å fremme svensk teknologi i verdensklasse.

Middels kompakt
Med lengde på 4,59 meter er ikke Polestar 1 spesielt stor å håndtere i trafikken. Det er mulig å sitte i baksetet, men ganske slitsomt å komme inn og ut av det, så glem baksetet til det formålet. Det trenger du til ekstra bagasje, for bagasjerom på 125 liter (143 liter om du legger igjen ladekablene hjemme) holder ikke til mer en et par helgebagger.

Til gjengjeld er veggen mot baksetet gjennomsiktig med oransje strømkabler godt synlige på innsiden.

Volvo-følelsen renner på med en gang du setter deg inn i bilen. Her er alt som i Volvos 90-serie, portrettformatskjermen, starthjulet og kjøreoppsettvelgeren, midtkonsollen og ikke minst girvelgeren i Orrefors-krystall. Forskjellen ligger i at materialvalget i noen tilfeller ligger hakket over Volvo, alt er enkelt elegant. Selv det utvendige speilene skiller seg ut ved å gi ekstra lav luftmotstand. I tillegg ser de særs elegante ut.

Selv ikke den enkle logoen til Polestar får deg til å tenke at dette er noen annet enn Volvo.

Hvem tar service?
Så til det litt mer problematiske:

Polestar skal i utgangspunktet være et nettbasert selskap, men med showroom, Polestar Places. Det første i Europa ble åpnet midt i Oslo sentrum for en drøy måned siden. Men hvor prøvekjøres bilene, hvor utleveres de, hvem tar seg av vedlikeholdet og hva med Stavanger, Bergen og Trondheim som Polestar har signalisert etablering i?

Disse helt essensielle spørsmålene kan Alexander Hørthe, Polestars norske leder med lang fartstid fra Tesla, i skrivende stund ikke svare på. Så langt ser det ut til å være Polestars største utfordring i Norge rett før lanseringen av Polestar 1.

Polestar 1

Motor:

4 syl turbo/kompressor bensinmotor, 1969 ccm

Effekt bensinmotor:

309 hk v/6000 o/min

Elmotoreffekt:

300 hk

Samlet moment:

1000 Nm

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Batteri:

34 kWt

El-rekkevidde:

125 km WLTP

Ladefart DC/AC:

50/11 kW

Energiforbruk:

255 Wt/km

Mål LxBxH:

459/196/135 cm

Akselavstand:

274 cm

Bakkeklaring:

14,2 cm

Egenvekt:

2350 kg

Vektfordeling foran/bak:

48/52%

Bagasjerom:

126 (143) liter

Bensintank:

60 liter

Aks. 0-100 km/t:

4,2 sek.

Toppfart:

250 km/t

Toppfart el:

160 km/t

Forbruk (oppgitt):

0,07 l/mil (WLTP)

CO2:

15 g/km (WLTP)

Pris fra:

1.665.000 kroner

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde2
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
layid-bilde3
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde4
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde6
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde7
Salgsstart for ladbar Mercedes
Etter å ha vært uten ladbare hybrider en lengre periode starter Mercedes-forhandlerne nå salget av nye GLE 350 de 4Matic med uvanlig lang elektrisk rekkevidde.
Les mer


layid-bilde8
Opel oppdaterer Insignia
Les mer
toppsak-bilde9
Ansiktsløft for F-Type
Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.
Les mer
layid-bilde10
VW plugger ledige segmenter
Les mer
layid-bilde11
Uvanlig kombinasjon
Les mer
layid-bilde12
Audi oppgraderer
Les mer
layid-bilde13
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe - ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny Skoda først til Norge
Skodas elektriske familie-SUV lanseres neste år, men allerede før verdenspremieren vises bilen på norsk jord. Norske kunder med forhåndsbestilling kan nå bli de første i verden som får se den produksjonsklare bilen.
Les mer
layid-bilde16
Mini-el fra Russland
Les mer
layid-bilde17
Konseptbil for geimere
Les mer
layid-bilde18
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer
layid-bilde19
Tesla på ramme alvor?
En bil med overflate som en månerakett, design som en italiensk polygon fra 70-tallet, stålruter som sprekker og en yppersteprest som ber til gudommelige vesener på en lite høvisk måte - MÅ vi ta Teslas Cybertruck på alvor?
Les mer
layid-bilde20
Muskel-SUV-er i fleng
Selv om alle produsenter virker å være fokusert på elbil for tiden, er det langt fra slutt for bensingulpende muskelbiler. I Los Angeles og Guangzhou står opp til flere av dem.
Les mer
layid-bilde21
Audis utfordrer i direktørsjiktet
Audi lanserer nå sin nye S8 og utfordrer dermed de mer sportslige utgavene av S-Klasse og 7-serien.
Les mer
layid-bilde22
Høye ambisjoner hos Lexus
Det mangler ikke på ambisjoner hos den norske Toyota/Lexus-importøren. Med én ny modell skal de doble Lexus-salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Fremkommelighet på første klasse
Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic blir et nytt alternativ å vurdere i det mest luksuriøse SUV-sjiktet. Den er sikkert fin å kjøre, men luksusprodusenten fremhever primært komforten i baksetet.
Les mer
layid-bilde24
Fra sportsbil til SUV
Sportsbilprodusenten Aston Martin følger i fotsporene til andre sport- og luksusbilprodusenter. I Los Angeles viser de sin først SUV. Møt DBX.
Les mer
layid-bilde25
Supersprek Mini kan bli samlerobjekt
Det kan bli kamp om de 3.000 eksemplarene av MINI John Cooper Works GP som skal produseres. Råskinnet kommer på norske veier neste år.
Les mer
layid-bilde26
Volkswagen viser nytt konsept
Det har vært tett mellom Volkswagens konsepter de siste årene. Samtlige staker opp kursen for nye elbiler basert på en og samme plattform.
Les mer
layid-bilde27
Ladbar Toyota RAV4 får over 300 hk
Les mer
toppsak-bilde28
Her kommer Audis andre elbil
Audi har i natt avduket sin e-tron Sportback - en praktisk familie-elbil med lang rekkevidde.
Les mer
layid-bilde29
Mye muskler og lang rekkevidde
Les mer
layid-bilde30
Comeback for ladbar GLC
Den har vært sterkt savnet i den norske Mercedes-organisasjonen, men nå er snart den ladbare utgaven av GLC tilbake - i to karosserifasonger.
Les mer
layid-bilde31
Gunstigere priser på Kona
Hyundai lanserer en oppdatert Kona electric med enda gunstigere priser. Modellen har fått flere viktige produktoppdateringer som kundene etterspør, nye utstyrsnivåer og kortere leveringstid.
Les mer
layid-bilde32
Ford Mustang Mach-E koster fra 420.000 kroner og får inntil 600 km rekkevidde
Det er ingen tvil om at Tesla Model Y er utpekt som viktigste konkurrent når Ford nå slipper en elektrisk SUV og løfter fram Mustang-navnet for å understreke kjøreglede og ytelse. Dessverre er ikke Mustang Mach-E i Norge før sent i 2020.
Les mer
toppsak-bilde33
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde34
La Dolce Vita med Ferrari
Les mer
layid-bilde35
Cutting edge McLaren ser bakover
Les mer
layid-bilde36
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde37
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer