img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.

Hadde det ikke vært for at Volvo klistrer sitt DNA til alt som foreløpig er signalisert fra denne – og for de fleste – ukjente kinesiske produsenten, hadde jeg ikke giddet å reise til Italia for å kjøre Polestar 1. Da hadde ikke bilen vært det spor interessant. Og i hvert fall ikke til den nette sum av 1.665.000 kroner.

Men på grunn av Volvo stiller saken seg annerledes. For dette er Volvo så tvers gjennom det lar seg gjøre med en annen merkevare klistret i grillen, på rattnavet og i hekken. Og selv om produksjonen foregår i Kina så ligger verdenshovedkontoret i Göteborg. Der befinner også utviklingsavdelingen seg.

609 hestekrefter
609 bensin/elektriske hestekrefter, 1000 Nm i moment, firehjulsdrift og karosseriet til Volvos Concept Coupé som daværende Volvo-designer Thomas Ingenlath presenterte på IAA i Frankfurt høsten 2013, til tross – prisen er uansett vesentlig stivere enn oppsettet på denne elegante, fireseters Gran Turismoen.

Her gjelder dog å vise hva Polestar er i stand til å få til, for Polestar 1 har knapt noen annen funksjon enn å vise at Polestar skal være noe annet enn billige, kinesiske elbiler når den første båtlasten med helelektriske Polestar 2 legger til kai i Norge om et halvt års tid.

Sameie
I dette må man også forstå at Polestar, som opprinnelig var Volvos tuningfirma, nå i et sameie mellom Volvo Car Group og Volvo-eier Zhejiang Geely Holding, er konvertert til et selskap som skal produsere batterielektriske biler av premium kvalitet – og i hvert fall i oppstarten – i stor grad basert på Volvos teknologi.

Hadde Polestar 1 blitt utviklet fra bunnen i dag, ville den vært batterielektrisk og ikke hybrid.

Samtidig er det all grunn til å glede seg over samspillet mellom strøm og bensin som i dette tilfellet både gir elbilens ytelser og lave energiforbruk og bensinmotorens rekkevidde. Bare i Norge står ladestasjonene i kø, ikke i resten av verden.

125 km el-rekkevidde
Ikke vet jeg heller om noen annen ladehybrid med 125 km batterielektrisk rekkevidde. Men så er batteripakken like stor som i e-Golf, 34 kWt. Den todelte pakken befinner seg i mellomakseltunnelen og på høykant bak baksetet.

Ulempen er selvfølgelig at batteripakkens vekt drar Polestar-vekten opp til hele 2350 kilo. Ved å bygge karosseriet over Volvos skalerbare plattform i karbonfiber lot vekten seg presse ned med hele 230 kilo. I tillegg stivet det opp Gran Turismoen, men dro også produksjonsprisen opp.

Kjøreopplevelsen får meg til å glemme vekten og heller glede meg over hvordan samspillet i fordelingen av inntil 1000 Nm moment gir hvert av hjulene best grep.

Annerledes
Noen vil selvfølgelig mene at dette ikke når opp til Porsche 911 og det råeste fra Audi, BMW og Mercedes-AMG, men jeg mener Polestar 1 først og fremst balanserer de høye ytelsene mot eleganse og mot annerledeshet.

Og med kun 500 nærmest håndbygde biler hvert år de kommende tre årene, altså totalt 1500 biler, vil det neppe bli vanskelig å finne kunder til hele volumet som synes den første Polestar er interessant å ha i samlingen sammen med Volvo P1800.

For nettopp P1800, «Helgenenbilen» fra 60-tallets TV-serie med samme navn, var den opprinnelige ideen til Concept Coupé som altså ble til Polestar 1. Også konseptet, drøyt seks år tilbake i tid, var bensin/elektrisk hybrid, men i Polestar 1 er effekten økt fra 400 til 609 hk hvor 309 hk kommer fra Volvos firesylindrede to-liter som sitter i alle nye Volvo-modeller i dag med unntak av de motorsvakeste.

Fem valg
To elmotorer med 232 hk samlet effekt driver bakakselen. Startgeneratoren hjelper også til med 68 hk.

I Polestar velger du mellom fem kjøreoppsett:

* Pure: Kun elektrisk bakhjulsdrift.
* Hybrid: Eldrift i samspill med bensinmotor når nødvendig.
* Power: Alle motorer aktivert.
* AWD: Balansert uttak av energi fra alle motorer.
* Individual: Du velger selv oppsettet fra smørbrødlisten.

Polestar 1 har ikke luftfjæring og kan i utgangspunktet oppleves stivt satt opp. Men oppsettet kan justeres – manuelt. Polestar valgte Öhlins Dual Flow Valve, altså manuelt justerbare dempere hvor du må åpne panseret og skru på et lite ratt for sette opp bilen slik du vil ha den til enhver tid. Kjempesært, men viktig for å fremme svensk teknologi i verdensklasse.

Middels kompakt
Med lengde på 4,59 meter er ikke Polestar 1 spesielt stor å håndtere i trafikken. Det er mulig å sitte i baksetet, men ganske slitsomt å komme inn og ut av det, så glem baksetet til det formålet. Det trenger du til ekstra bagasje, for bagasjerom på 125 liter (143 liter om du legger igjen ladekablene hjemme) holder ikke til mer en et par helgebagger.

Til gjengjeld er veggen mot baksetet gjennomsiktig med oransje strømkabler godt synlige på innsiden.

Volvo-følelsen renner på med en gang du setter deg inn i bilen. Her er alt som i Volvos 90-serie, portrettformatskjermen, starthjulet og kjøreoppsettvelgeren, midtkonsollen og ikke minst girvelgeren i Orrefors-krystall. Forskjellen ligger i at materialvalget i noen tilfeller ligger hakket over Volvo, alt er enkelt elegant. Selv det utvendige speilene skiller seg ut ved å gi ekstra lav luftmotstand. I tillegg ser de særs elegante ut.

Selv ikke den enkle logoen til Polestar får deg til å tenke at dette er noen annet enn Volvo.

Hvem tar service?
Så til det litt mer problematiske:

Polestar skal i utgangspunktet være et nettbasert selskap, men med showroom, Polestar Places. Det første i Europa ble åpnet midt i Oslo sentrum for en drøy måned siden. Men hvor prøvekjøres bilene, hvor utleveres de, hvem tar seg av vedlikeholdet og hva med Stavanger, Bergen og Trondheim som Polestar har signalisert etablering i?

Disse helt essensielle spørsmålene kan Alexander Hørthe, Polestars norske leder med lang fartstid fra Tesla, i skrivende stund ikke svare på. Så langt ser det ut til å være Polestars største utfordring i Norge rett før lanseringen av Polestar 1.

Polestar 1

Motor:

4 syl turbo/kompressor bensinmotor, 1969 ccm

Effekt bensinmotor:

309 hk v/6000 o/min

Elmotoreffekt:

300 hk

Samlet moment:

1000 Nm

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Batteri:

34 kWt

El-rekkevidde:

125 km WLTP

Ladefart DC/AC:

50/11 kW

Energiforbruk:

255 Wt/km

Mål LxBxH:

459/196/135 cm

Akselavstand:

274 cm

Bakkeklaring:

14,2 cm

Egenvekt:

2350 kg

Vektfordeling foran/bak:

48/52%

Bagasjerom:

126 (143) liter

Bensintank:

60 liter

Aks. 0-100 km/t:

4,2 sek.

Toppfart:

250 km/t

Toppfart el:

160 km/t

Forbruk (oppgitt):

0,07 l/mil (WLTP)

CO2:

15 g/km (WLTP)

Pris fra:

1.665.000 kroner

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde1
Konsept for India
Skoda serverer de første designskisser av en modell som skal skreddersys for India. Den er først ut på en tilpasset plattform.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde4
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Genesis har i dag vist sin første SUV for publikum på hjemmebane. Betegnelsen indikerer at det kan komme både større og mindre modeller i fremtiden.
Les mer
layid-bilde6
Andre generasjon Mirai
Toyota er sammen med Hyundai de to produsentene som leverer hydrogenbiler på det norske markedet. Nå trenger du ikke lenger være ihuga hydrogen-entusiast for å velge en Mirai.
Les mer
layid-bilde7
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Toyota har i dag presentert en første skisse på en ny kompakt-SUV som skal bygges side om side med Yaris.
Les mer


layid-bilde8
Belgisk Blå
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota GR Yaris
Toyota er mer kjent for praktiske og driftssikre biler enn for sportslige egenskaper. Men de overrasker innimellom. Som her.
Les mer
layid-bilde10
Opel topper Insignia-familien
Les mer
layid-bilde11
Renault-modeller blir strømførende
Les mer
layid-bilde12
Nye ladbare SUV-er fra BMW
Les mer
layid-bilde13
Nå kan du bestille RAV4 plug-in
Den ladbare hybridutgaven av Toyota RAV4 er nå klar for bestilling. Importøren tror RAV4 blir den mest populære hybridbilen i Norge i 2020, selv om nykommeren ikke er på plass før i andre halvår.
Les mer
layid-bilde14
Tyrkia vil lansere eget merke
Nå er det slett ikke uvanlig med bilproduksjon i Tyrkia - flere internasjonale selskaper har produksjonsanlegg der. Men nå er et eget elbilmerke på trappene.
Les mer
toppsak-bilde15
En forsmak fra Kina
NIO gir oss en forsmak på hva vi har i vente når kinesiske elbiler entrer Europa om kort tid.
Les mer
layid-bilde16
Nå blir Kona hybrid
Les mer
layid-bilde17
Slutten på en epoke
Les mer
layid-bilde18
Elbil med hengervekt på 1500 kg
Vi har fått den servert i flere omganger, men nå, like før produksjonen starter får nordmenn som har snust på Polestar 2 et par viktige meldinger.
Les mer
layid-bilde19
Så lang rekkevidde får BMW iX3
Det er fortsatt et år til den kommer på markedet, men nå røper BMW hvor lang rekkevidde deres første el-SUV får. I tillegg får vi en annen detalj som ikke er like positiv sett med norske øyne.
Les mer
layid-bilde20
Den sportsligste Macan
Macan er utvilsomt blant de mest sportslige SUV-er på markedet, spesielt om du velger denne varianten.
Les mer
layid-bilde21
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde22
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
toppsak-bilde23
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde26
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde27
Salgsstart for ladbar Mercedes
Les mer
toppsak-bilde28
Opel oppdaterer Insignia
Insignia er klar for en midtlivs oppdatering. I kjent Opel-stil får den avansert lysteknikk med hele 168 LED-er i frontlyktene.
Les mer
layid-bilde29
Ansiktsløft for F-Type
Les mer
layid-bilde30
VW plugger ledige segmenter
Volkswagen har vært tomme for minivans. De har riktignok Sharan, 2010-modell på gammel plattform. I Kina viser de nå et nytt innslag.
Les mer
layid-bilde31
Uvanlig kombinasjon
De tyske tuningspesialistene har mest tradisjon med lokale produkter. Men når en japansk produsent samarbeider med en tysk åpner det seg nye muligheter.
Les mer
layid-bilde32
Audi oppgraderer
Få måneder etter at Audi begynte å selge e-tron 55 i hopetall kommer den første oppgraderingen. Og vi får flere detaljer om den rimeligere modellen.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe - ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.
Les mer
layid-bilde34
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Les mer
layid-bilde35
Ny Skoda først til Norge
Les mer
layid-bilde36
Mini-el fra Russland
Elbiler er ikke særlig populært i Russland. Den første Teslaen kom dit i fjor! Men nå kommer det tanker om en liten elbil fra Togliattigrad - Ladaens hjemby.
Les mer
layid-bilde37
Konseptbil for geimere
Racing på skjerm begynner, som vi har sett, å bli seriøs virksomhet. Så seriøs at bilfabrikker som Mazda stiller med egne konseptbiler når det skal spilles.
Les mer
layid-bilde38
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer