img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.

Hadde det ikke vært for at Volvo klistrer sitt DNA til alt som foreløpig er signalisert fra denne – og for de fleste – ukjente kinesiske produsenten, hadde jeg ikke giddet å reise til Italia for å kjøre Polestar 1. Da hadde ikke bilen vært det spor interessant. Og i hvert fall ikke til den nette sum av 1.665.000 kroner.

Men på grunn av Volvo stiller saken seg annerledes. For dette er Volvo så tvers gjennom det lar seg gjøre med en annen merkevare klistret i grillen, på rattnavet og i hekken. Og selv om produksjonen foregår i Kina så ligger verdenshovedkontoret i Göteborg. Der befinner også utviklingsavdelingen seg.

609 hestekrefter
609 bensin/elektriske hestekrefter, 1000 Nm i moment, firehjulsdrift og karosseriet til Volvos Concept Coupé som daværende Volvo-designer Thomas Ingenlath presenterte på IAA i Frankfurt høsten 2013, til tross – prisen er uansett vesentlig stivere enn oppsettet på denne elegante, fireseters Gran Turismoen.

Her gjelder dog å vise hva Polestar er i stand til å få til, for Polestar 1 har knapt noen annen funksjon enn å vise at Polestar skal være noe annet enn billige, kinesiske elbiler når den første båtlasten med helelektriske Polestar 2 legger til kai i Norge om et halvt års tid.

Sameie
I dette må man også forstå at Polestar, som opprinnelig var Volvos tuningfirma, nå i et sameie mellom Volvo Car Group og Volvo-eier Zhejiang Geely Holding, er konvertert til et selskap som skal produsere batterielektriske biler av premium kvalitet – og i hvert fall i oppstarten – i stor grad basert på Volvos teknologi.

Hadde Polestar 1 blitt utviklet fra bunnen i dag, ville den vært batterielektrisk og ikke hybrid.

Samtidig er det all grunn til å glede seg over samspillet mellom strøm og bensin som i dette tilfellet både gir elbilens ytelser og lave energiforbruk og bensinmotorens rekkevidde. Bare i Norge står ladestasjonene i kø, ikke i resten av verden.

125 km el-rekkevidde
Ikke vet jeg heller om noen annen ladehybrid med 125 km batterielektrisk rekkevidde. Men så er batteripakken like stor som i e-Golf, 34 kWt. Den todelte pakken befinner seg i mellomakseltunnelen og på høykant bak baksetet.

Ulempen er selvfølgelig at batteripakkens vekt drar Polestar-vekten opp til hele 2350 kilo. Ved å bygge karosseriet over Volvos skalerbare plattform i karbonfiber lot vekten seg presse ned med hele 230 kilo. I tillegg stivet det opp Gran Turismoen, men dro også produksjonsprisen opp.

Kjøreopplevelsen får meg til å glemme vekten og heller glede meg over hvordan samspillet i fordelingen av inntil 1000 Nm moment gir hvert av hjulene best grep.

Annerledes
Noen vil selvfølgelig mene at dette ikke når opp til Porsche 911 og det råeste fra Audi, BMW og Mercedes-AMG, men jeg mener Polestar 1 først og fremst balanserer de høye ytelsene mot eleganse og mot annerledeshet.

Og med kun 500 nærmest håndbygde biler hvert år de kommende tre årene, altså totalt 1500 biler, vil det neppe bli vanskelig å finne kunder til hele volumet som synes den første Polestar er interessant å ha i samlingen sammen med Volvo P1800.

For nettopp P1800, «Helgenenbilen» fra 60-tallets TV-serie med samme navn, var den opprinnelige ideen til Concept Coupé som altså ble til Polestar 1. Også konseptet, drøyt seks år tilbake i tid, var bensin/elektrisk hybrid, men i Polestar 1 er effekten økt fra 400 til 609 hk hvor 309 hk kommer fra Volvos firesylindrede to-liter som sitter i alle nye Volvo-modeller i dag med unntak av de motorsvakeste.

Fem valg
To elmotorer med 232 hk samlet effekt driver bakakselen. Startgeneratoren hjelper også til med 68 hk.

I Polestar velger du mellom fem kjøreoppsett:

* Pure: Kun elektrisk bakhjulsdrift.
* Hybrid: Eldrift i samspill med bensinmotor når nødvendig.
* Power: Alle motorer aktivert.
* AWD: Balansert uttak av energi fra alle motorer.
* Individual: Du velger selv oppsettet fra smørbrødlisten.

Polestar 1 har ikke luftfjæring og kan i utgangspunktet oppleves stivt satt opp. Men oppsettet kan justeres – manuelt. Polestar valgte Öhlins Dual Flow Valve, altså manuelt justerbare dempere hvor du må åpne panseret og skru på et lite ratt for sette opp bilen slik du vil ha den til enhver tid. Kjempesært, men viktig for å fremme svensk teknologi i verdensklasse.

Middels kompakt
Med lengde på 4,59 meter er ikke Polestar 1 spesielt stor å håndtere i trafikken. Det er mulig å sitte i baksetet, men ganske slitsomt å komme inn og ut av det, så glem baksetet til det formålet. Det trenger du til ekstra bagasje, for bagasjerom på 125 liter (143 liter om du legger igjen ladekablene hjemme) holder ikke til mer en et par helgebagger.

Til gjengjeld er veggen mot baksetet gjennomsiktig med oransje strømkabler godt synlige på innsiden.

Volvo-følelsen renner på med en gang du setter deg inn i bilen. Her er alt som i Volvos 90-serie, portrettformatskjermen, starthjulet og kjøreoppsettvelgeren, midtkonsollen og ikke minst girvelgeren i Orrefors-krystall. Forskjellen ligger i at materialvalget i noen tilfeller ligger hakket over Volvo, alt er enkelt elegant. Selv det utvendige speilene skiller seg ut ved å gi ekstra lav luftmotstand. I tillegg ser de særs elegante ut.

Selv ikke den enkle logoen til Polestar får deg til å tenke at dette er noen annet enn Volvo.

Hvem tar service?
Så til det litt mer problematiske:

Polestar skal i utgangspunktet være et nettbasert selskap, men med showroom, Polestar Places. Det første i Europa ble åpnet midt i Oslo sentrum for en drøy måned siden. Men hvor prøvekjøres bilene, hvor utleveres de, hvem tar seg av vedlikeholdet og hva med Stavanger, Bergen og Trondheim som Polestar har signalisert etablering i?

Disse helt essensielle spørsmålene kan Alexander Hørthe, Polestars norske leder med lang fartstid fra Tesla, i skrivende stund ikke svare på. Så langt ser det ut til å være Polestars største utfordring i Norge rett før lanseringen av Polestar 1.

Polestar 1

Motor:

4 syl turbo/kompressor bensinmotor, 1969 ccm

Effekt bensinmotor:

309 hk v/6000 o/min

Elmotoreffekt:

300 hk

Samlet moment:

1000 Nm

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Batteri:

34 kWt

El-rekkevidde:

125 km WLTP

Ladefart DC/AC:

50/11 kW

Energiforbruk:

255 Wt/km

Mål LxBxH:

459/196/135 cm

Akselavstand:

274 cm

Bakkeklaring:

14,2 cm

Egenvekt:

2350 kg

Vektfordeling foran/bak:

48/52%

Bagasjerom:

126 (143) liter

Bensintank:

60 liter

Aks. 0-100 km/t:

4,2 sek.

Toppfart:

250 km/t

Toppfart el:

160 km/t

Forbruk (oppgitt):

0,07 l/mil (WLTP)

CO2:

15 g/km (WLTP)

Pris fra:

1.665.000 kroner

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Hybrid uten batterier
Lamborghini har avduket sin Sian Roadster. Som utgaven med tak er den hybrid, men noen batteripakke finner du ikke her.
Les mer
layid-bilde1
AC feirer 58 år med Cobra
Forfriskende at noen velger 58 år som en fødselsdag det skal gjøres noe ut av. AC gjør det med stil.
Les mer
layid-bilde2
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde3
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
layid-bilde4
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde6
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
layid-bilde7
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer


layid-bilde8
Ny Taycan vist i Kina
Les mer
toppsak-bilde9
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Audi lanserer nå nye toppmodeller i e-tron-familien med tre elmotorer og opptil 503 hester.
Les mer
layid-bilde10
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Les mer
layid-bilde11
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Les mer
layid-bilde12
Spennende el-SUV fra BYD
Les mer
layid-bilde13
Her er nye Citroën C4
Citroën vil ikke støte noen potensielle kunder fra seg. Derfor lanserer de nå sin nye generasjonen C4 med alternative drivlinjer.
Les mer
layid-bilde14
Mach 1 vender tilbake
Etter 17 års fravær lanserer Ford en ny Mustang Mach 1 - selvsagt med kraftig V8 under panseret.
Les mer
toppsak-bilde15
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
layid-bilde16
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Les mer
layid-bilde17
Bestselgeren i fornyet versjon
Les mer
layid-bilde18
VW-luksus i ny form
Volkswagen foretar en midtlivs oppdatering av sin mest luksuriøse sedan. Samtidig lanserer de den i ny, elegant karosseriform.
Les mer
layid-bilde19
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Etter to år med lange ventelister og meget begrensede leveringer er Kia-importøren så trygge på leveringssituasjonen at de åpner for nye bestillinger av e-Niro.
Les mer
layid-bilde20
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde21
Jaguar oppgraderer I-Pace
Jaguars suverene bestselger i Norge får nå oppgraderinger som vil glede dem som lader hjemme.
Les mer
layid-bilde22
Oppgraderinger for Focus
Ford foretar tekniske oppgraderinger av Focus-modellene. Mild hybridteknologi og nye digitale løsninger står på programmet.
Les mer
toppsak-bilde23
Nye toppmodeller i E-Klassen
Mercedes foretar en oppgradering av de mest potente modellene i E-Klassen.
Les mer
layid-bilde24
Nå skal den bli mer kjøreglad
Lexus USA har presentert 2021-utgaven av IS som nå er perfeksjonert for banebruk.
Les mer
layid-bilde25
Volkswagen ID.3: Endelig bestillingsklar
Den 17. juni 2020 markerer starten på en ny milepæl i Volkswagens historie i Norge. Da offentliggjøres prisene på ID.3 1st og en digital løsning åpnes opp for de første forhåndsbestillerne.
Les mer
layid-bilde26
BMW fornyer M5
BMW lanserer nå en oppgradert utgave av sin muskel-sedan. Som tidligere får du den i to graderinger.
Les mer
layid-bilde27
Ny Citroën får norsk fordel
Les mer
toppsak-bilde28
Forsmak på ny X-Trail
Nissan i Amerika har avduket en ny generasjon Rogue. Den gir en indikasjon på hva vi har i vente når ny X-Trail og Qashqai skal lanseres.
Les mer
layid-bilde29
Seat fornyer bestselger
Les mer
layid-bilde30
Ny Cayenne GTS med V8
Porsche lanserer en ny generasjon av sine mest sportslige Cayenne-utgaver - nå med retur av V8-motorer.
Les mer
layid-bilde31
Maxus lanserer 7-seter
Maxus har har så langt tilbudt en serie el-drevne varebiler. Nå utvider de tilbudet med en romslig familiebil.
Les mer
layid-bilde32
Spesial på Targa
Det er ikke mange dagene siden Porsche lanserte sin nye 911 Targa, men nå er de allerede klar med en spesialutgave. Opplaget er begrenset, så trolig er det allerede for sent om du skulle være fristet.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny Octavia Scout
Skoda har nylig lansert femte generasjon Octavia. Nå følger varianten som står høyest på ønskelisten til norske Skoda-kunder.
Les mer
layid-bilde34
Produksjonslinjen klargjøres i Kina
Les mer
layid-bilde35
Ny Yaris er priset og klar
Les mer
layid-bilde36
Med hilsen til TVR
Graham Mulholland legger ikke skjul på at det er TVR som inspirerte ham, og det er det merket han tenkte på da han døpte sin nye sportsbil for Legend 480.
Les mer
layid-bilde37
Arteon i ny tapning
Volkswagen har publisert de første skissene av en ansiktsløftet Arteon. I tillegg til oppgraderinger får den også en alternativ karosseriform. Her er dagsferske spionbilder av en nærmest ukamuflert Shooting Brake.
Les mer
layid-bilde38
Elbil for storfamilien
Nå kommer Peugeot med løsningen for dem som ønsker en elbil med stor plass, brukbar rekkevidde og mulighet for å trekke tilhenger.
Les mer