img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe – ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.

Du har kanskje hørt at Hyundais globale designspråk for tiden heter Sensuous Sportiness. Jeg har sett på de forskjellige Hyundaiene, fra i20 til Santa Cruz og er overhodet ikke i stand til å forklare verken fellesskapet eller begrepet.

I forbindelse med konseptbilen Vision T, som koreanerne viste i Los Angeles, har jeg fått servert et bare nye tåkeprat-begreper. «To undertemaer i den grunnleggende dynamiske konstruksjonen er Parametrisk Fantasi og Transcedent Connectivitet».

Jeg kan slå opp for å få vite hva ordene betyr, men jeg er ikke sikker på at jeg vil bli utsatt for parametriske fantasier der jeg sitter og kjører. Og transcedente fantasier ville jeg trodd var enda farligere enn å bruke mobiltelefonen.

Jeg skjønner vel egentlig ikke beskrivelsen av den aktive grillen heller. Vanligvis oppfører slike seg ved at luftinntaket krympes jo fortere du kjører. Du minsker luftmotstanden og en termostat sørger for at det bare slipper inn nok luft til å la motoren ha skikkelig arbeidstemperatur.

Her ser det motsatt ut. Når bilen står stille er grillen lukket og statisk (Selvfølgelig er grillen statisk, den beveger seg ikke).

Men når bilen begynner å kjøre, fortsetter hver individuelle celle i grillen å bevege seg i en forutbestemt rekkefølge for å skape en virkelig dynamisk fremoverrettet oppførsel.

Eller no’ sånt.

Hvorfor gjør de det?

Hyundai er ikke de eneste som pakker beskrivelser av noe i fullstendig ugjennomtrengelig skodde.

Er det slik at jo mindre spennende produktet er, jo mer tøvete blir beskrivelsen?

Det stemmer i så fall ikke her. For det vi ser er utvilsomt den neste Tucson.

I produksjon blir den selvfølgelig mindre dramatisk enn konseptet. Her er grillen for stor, luftåpningene på begge sider kan ete småunger, og de spennende antydninger av skjermer foran og bak vil nok kreve for mye av karosseriproduksjonen. 

Og ikke tro at så store hjul vil slippe gjennom marketing-sensuren. Men la oss håpe at de klarer å holde på de spennende caliperne.

Dessverre – her har vi en SUV som helt klart vil bli lagt merke til.

In-your-face arrogant, i mye større grad enn sensuell sportslighet, spør du meg.

Det har også vært noen spionbilder av kommende Tucson hvor det ikke er mye å se av disse spesielle grepene.

Og stort mer enn dette er det vanskelig å si om denne debutanten.

Vi er imidlertid fortalt at designerne har gjort bruk av parametrisk lys-design, men akkurat det er nok ikke mer komplisert enn at den bruker lysteknologien på Sonata, som ble videre forfinet på fjorårets Le Fil Rouge

Og så vet vi at målene er 461 x 194 x 170 cm på en 2,8 meter lang akselavstand. Identisk med Sonata, så vi snakker kanskje om samme plattform på neste-gen Tucson. Men denne er mer kompakt, merkbart kortere enn Sonata.

Og i tenk-på-et-tall avdelingen. Ikke en eneste informasjon bortsett fra at her har vi en plug-in hybrid.

Så vi kan med god samvittighet hoppe over «eco-livsstil fokus med en grunnleggende balanse mot miljøet den kjøres i».


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Variasjoner over Kamiq
De første bilene kom til Norge like før årsskiftet, men snart kommer nye utstyrsvarianter av kompakt-SUV-en Kamiq.
Les mer
layid-bilde1
Ny BMW-motor til Supra
Da nye GR Supra ble lansert i fjor hadde den ett motoralternativ. Nå kommer et til, også det fra BMW.
Les mer
layid-bilde2
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde3
Konsept for India
Skoda serverer de første designskisser av en modell som skal skreddersys for India. Den er først ut på en tilpasset plattform.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde6
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
layid-bilde7
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Genesis har i dag vist sin første SUV for publikum på hjemmebane. Betegnelsen indikerer at det kan komme både større og mindre modeller i fremtiden.
Les mer


layid-bilde8
Andre generasjon Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Toyota har i dag presentert en første skisse på en ny kompakt-SUV som skal bygges side om side med Yaris.
Les mer
layid-bilde10
Belgisk Blå
Les mer
layid-bilde11
Toyota GR Yaris
Les mer
layid-bilde12
Opel topper Insignia-familien
Les mer
layid-bilde13
Renault-modeller blir strømførende
Renault avslører nå detaljer om to nye, elektrifiserte modeller som begge får tilleggsbetegnelse E-Tech.
Les mer
layid-bilde14
Nye ladbare SUV-er fra BMW
BMW tilbyr ladbare hybrider i mange segmenter. Nå lanseres to nye modeller - den ene av dem er svært aktuell for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Nå kan du bestille RAV4 plug-in
Den ladbare hybridutgaven av Toyota RAV4 er nå klar for bestilling. Importøren tror RAV4 blir den mest populære hybridbilen i Norge i 2020, selv om nykommeren ikke er på plass før i andre halvår.
Les mer
layid-bilde16
Tyrkia vil lansere eget merke
Les mer
layid-bilde17
En forsmak fra Kina
Les mer
layid-bilde18
Nå blir Kona hybrid
Hyundai lanserer nå hybridutgaven av elbilsuksessen Kona i det norske markedet. Bilen er klar for bestilling fra nyttår, og leveringer starter i januar.
Les mer
layid-bilde19
Slutten på en epoke
Nye Porsche 911 med kodenavn 992 har allerede vært på samlebåndet et års tid, men likevel har produksjonen av forgjengeren fortsatt. Nå er det definitivt slutt.
Les mer
layid-bilde20
Elbil med hengervekt på 1500 kg
Vi har fått den servert i flere omganger, men nå, like før produksjonen starter får nordmenn som har snust på Polestar 2 et par viktige meldinger.
Les mer
layid-bilde21
Så lang rekkevidde får BMW iX3
Det er fortsatt et år til den kommer på markedet, men nå røper BMW hvor lang rekkevidde deres første el-SUV får. I tillegg får vi en annen detalj som ikke er like positiv sett med norske øyne.
Les mer
layid-bilde22
Den sportsligste Macan
Macan er utvilsomt blant de mest sportslige SUV-er på markedet, spesielt om du velger denne varianten.
Les mer
toppsak-bilde23
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde24
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
layid-bilde25
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
layid-bilde27
Oppdatert Q7
Les mer
toppsak-bilde28
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde29
Salgsstart for ladbar Mercedes
Les mer
layid-bilde30
Opel oppdaterer Insignia
Insignia er klar for en midtlivs oppdatering. I kjent Opel-stil får den avansert lysteknikk med hele 168 LED-er i frontlyktene.
Les mer
layid-bilde31
Ansiktsløft for F-Type
Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.
Les mer
layid-bilde32
VW plugger ledige segmenter
Volkswagen har vært tomme for minivans. De har riktignok Sharan, 2010-modell på gammel plattform. I Kina viser de nå et nytt innslag.
Les mer
toppsak-bilde33
Uvanlig kombinasjon
De tyske tuningspesialistene har mest tradisjon med lokale produkter. Men når en japansk produsent samarbeider med en tysk åpner det seg nye muligheter.
Les mer
layid-bilde34
Audi oppgraderer
Les mer
layid-bilde35
Hyundais Sensuelle Parametri
Les mer
layid-bilde36
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.
Les mer
layid-bilde37
Ny Skoda først til Norge
Skodas elektriske familie-SUV lanseres neste år, men allerede før verdenspremieren vises bilen på norsk jord. Norske kunder med forhåndsbestilling kan nå bli de første i verden som får se den produksjonsklare bilen.
Les mer
layid-bilde38
Mini-el fra Russland
Elbiler er ikke særlig populært i Russland. Den første Teslaen kom dit i fjor! Men nå kommer det tanker om en liten elbil fra Togliattigrad - Ladaens hjemby.
Les mer