img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Tesla på ramme alvor?
En bil med overflate som en månerakett, design som en italiensk polygon fra 70-tallet, stålruter som sprekker og en yppersteprest som ber til gudommelige vesener på en lite høvisk måte – MÅ vi ta Teslas Cybertruck på alvor?

– Oh, my fucking god, var Elon Musk sin hilsen til en eller annen høyt der oppe da Franz von Holzhausen skulle demonstrere styrken på det transparente stålglasset som hans nye pickup var utstyrt med.

Hullet så ut som et kulehull – og det var nok ikke meningen. Men det skulle bli verre.

Stuntet var utvilsomt godt planlagt. 

– Vi har kastet alt mulig på det, sa Musk. – Til og med hele kjøkkenbenken. Men det var selvfølgelig nå det skulle svikte. Vi får prøve en gang til.

Bæng, og nytt høl i vinduet i bakdøren.

Og der sto han og presenterte en flunkende ny, skadet bil, men aksjekursen plutselig datt 6 prosent ned. Velkommen til Tesla-virkeligheten.

Hva gjør den Ensomme Rytter da?

Jo – han trekker selvfølgelig sin trofaste Remington Single Action med aner tilbake til 1858 og skyter løs.

Riktignok gikk han ikke så langt, han bare sa de kunne skyte den, men han sendte herrer med store klubber ut på gulvet for å vise hvor solid karosseriet var. 

Kjempebang!!!

Ikke en bulk.

Ultra-Hard 30X Cold-Rolled rustfritt stål. Overflate på månerakett-kvalitet-nivå. “If there was something better, we’d use it”.

Hvorfor i all verden? Det er jo bare en bil …

Min feil, selvfølgelig – men jeg begynte å flire. Mad Max 2 – Landeveiens Kriger – begynte å pøse på med nesten 40 år gamle assosiasjoner.

«En verden uten bensin? Vi må redde alle de snille. Skyt løs. Kriger med glorie»

(saken fortsetter)

Musk er fra Sør-Afrika, Mad Max fra Australia. De har mye felles disse barka ex-koloni-beboerne.

Og så tittet jeg på bilen en gang til.

Franz von Holtzhausen – herlig historie om da en Audi-type snakket til ham under en vellykket diplom-presentasjon på Art Center i California. Franz skjønte ikke et ord – han hadde aldri snakket tysk i hele sitt liv.

Amerikaner hele veien!

Og der ser jeg altså på en bil som er en sterkere definisjon på mangekantet enn jeg har opplevd på denne siden av Gandini hos Bertone.

Holtzhausen har vel aldri brukt en linjal i hele sitt liv. Hos Volkswagen var det den nye Beetle. Hos Mazda var det den ene bølgete konseptbilen etter den andre. Hos Tesla har det så langt utelukkende vært kurver. Velkontrollerte kurver med veldefinerte overlater.

Her er det linjal for alle penga – og enda noen til.

Det verste er at jeg liker den. Allerede en klassiker. Kanskje passer den bedre på et industridesignmuseum enn på landeveien, og jeg tror det er flere enn meg som tenker at denne har vi sett før.

Men glem de fæle hjulåpningene – denne kunne jeg hengt på veggen som en stålskulptur.

Jeg er ikke helt sikker på hvor det er jeg tror jeg så denne første gang, men det dukker opp et fjernt bilde av at Lamborghini Bravo blir trillet inn dagen før bilutstillingen i Torino åpner i november, 1974.

Eller er det Aston Martin Bulldogen til William Towns fra 1979? (som jeg ikke så før jeg var med Petter Sundt til Victor Gauntlett som både hadde dømt prosjektet nord og ned da han overtok bedriften, og som senere solgte konseptbilen til Midtøsten).

Selv sier Musk at bilen er inspirert av «The spy who loved me», og det eneste som kan ligne litt der er vel en Lotus Esprit som til tider opptrådte som undervannsbåt. Men også et italiensk design (Italdesign) fra polygon-tiden.

Og det betyr vel i så fall at han endelig kan trekke den av som driftsutgift. Det var nemlig Musk som kjøpte originalen på en RM-auksjon for 616.000 pund for seks år siden!

Spiller for så vidt ingen rolle hva den minner meg om – og jeg kan forstå Syd Mead som mailet at han følte seg beæret over at så mange sammenligner den med Blade Runner. Bilen var «stylistically breathtaking» skrev han.

(saken fortsetter)

Men vi skal kanskje se litt på hva den påstås å være?

En seks-seters, firedørs pickup der hele planet kan dekkes og låses.

Flere batteri- og motorspesifikasjoner, den snilleste har 400 kilometer rekkevidde og gjør nulltil100 på ca. 6,5 sekunder. En motor og bakhjulsdrift får holde. $ 39.900,-.

Den tøffeste har tre motorer, drift på alle fire, 0-100 på under tre, 800 km rekkevidde og 69.900 dollar.

Så snakker vi om 7 tonns tilhengervekt og mer enn 1500 kg lastekapasitet og en 17-tommers berøringsskjerm inne i et interiør som er like rent som det du finner i Model 3, og supercharger, autopilot og luftfjæring som også løfter bilen opp eller senker den (hvorfor så det ut som den sto på det høyeste da den kjørte inn?)

Flatterende? 

Ikke akkurat!

Og så har den med seg et telt som får det hele til å se ut som en forblåst pyramide, og en egen ATV på planet som faktisk så ganske kul ut.

Men nå er det slik da, at den kommer ikke før om nesten to år.

Elon Musk er ikke akkurat kjent for å ha langsiktighet som ledesnor. Lovede priser, spesifikasjoner, volumer, datoer – slike bagateller har en tendens til å endre seg underveis.

Han har vist at han kan bygge biler. Og jeg er sikker på at før eller siden kommer han også med en amerikansk-type truck som vil vekke begeistring og entusiasme også utenfor Teslaville.   

Jeg er bare ikke sikker på at det er denne.

Men det skal han ha. Han har for lengst oppdaget at amerikanske trucker trenger de tre hovedpilarene for å ha en sjans i markedet.

Det er Go, Stow og Tow.

Denne her går verre enn de fleste, du kan få stuet bort mer enn hos de fleste, og den tauer nesten like bra som de mest ekstreme konkurrentene.

Garantert suksess da?

Neppe. Den bør vel også han en fremtoning folk kan tro på.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde1
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
layid-bilde2
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde3
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder - men ikke-Genève forsinket dem nok litt.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
En ny stjerne fra Sri Lanka
Dette er den bilen som gjør at jeg er mest lei meg for ikke-Genève. Bilen ser bra ut, har spennende spesifikasjoner og en bakgrunn jeg gjerne skulle visst mer om. Dessuten er navnet genialt: Vega - hvorfor har ingen brukt det før?
Les mer
layid-bilde6
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde7
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer


layid-bilde8
Fra Bulgaria med en god idé
Les mer
toppsak-bilde9
Rimac endrer alt
Rimac skulle vist sin produksjonsbil i Genève i år. Slik ble det ikke, men her er noen av detaljene.
Les mer
layid-bilde10
RUF drar til Oklahoma
Les mer
layid-bilde11
Ladbar Kuga klar for Norge
Les mer
layid-bilde12
Her er Kias nye Sorento
Les mer
layid-bilde13
Sportsbil med røtter i Gulfen
Nå setter Jannarelly opp anlegg både i London og Paris. Kanskje de mener alvor med sin forbausende akseptable sportsbil.
Les mer
layid-bilde14
BYD nærmer seg
BYD kommer stadig med meldinger om store buss-ordrer i Europa. Personbilene derimot … Men det må være en grunn til at de stadig sprer bilder av så attraktive biler som disse gjennom sine internasjonale kanaler?
Les mer
toppsak-bilde15
Rask familietransportør
Sportsbil og SUV: Straks kommer GLE og GLS med den råeste AMG-motoren.
Les mer
layid-bilde16
Mercedes-Benz GLB med norske priser
Les mer
layid-bilde17
Mazdas nye elbil fra 250.000 kroner
Les mer
layid-bilde18
T-Roc har mistet taket
Denne blir dessverre et sjeldent syn på norske veier.
Les mer
layid-bilde19
Bilhistorie fra Giugiaro
Giorgetto Giugiaro har vært på Genève-utstillingen hele sitt kreative liv. I år måtte han ta til takke med å lage en streamet forestilling fra hovedkvarteret utenfor Torino.
Les mer
layid-bilde20
Nytt fra Aston - ikke bare bil
Aston Martin har åpenbare problemer for tiden. De får juling på børsen og kansellerer modeller. Men til Genève skulle de i hvert fall hatt med seg en ny investor og kommende styreformann.
Les mer
layid-bilde21
Et skikkelig Bugatti-mysterium
Av en eller annen grunn har det plutselig dukket opp to bildeserier som viser Bugattier vi ikke ante eksisterte. Er dette et ledd i å mørne oss for en ny Bugatti?
Les mer
layid-bilde22
Nye Defender på Norges-turné
Helt nye Land Rover Defender har vært rundt hos landets forhandlere. Spørsmålet «alle» har stilt er om den kommer som varebil.
Les mer
toppsak-bilde23
McLaren pøser på
Er det noen der ute som kan alle McLarens typebetegnelser og vet hva de hører til? Her er en ny en å lagre på hjernedisken: 765 LT.
Les mer
layid-bilde24
Pininfarina, nittiåring!
Der gikk vi glipp av en liten 90-års feiring. Pininfarina hadde lagt opp til et lite event i Genève. Det måtte droppes. Men de har hele året på seg, og det skal ikke ta lang tid før du ser selve jubileumsbilen, Battista, i Oslo.
Les mer
layid-bilde25
Her er Fiats nye elbil
Fiat har i dag presentert sin nye 500 EV som har egenskaper til å bli en volumselger i Norge.
Les mer
layid-bilde26
Bentleys rasjonerte Bacalar
Den nyeste Bentleyen, litt for feit til å kunne kalles barchetta, men allikevel seriøst åpen, skal bygges i 12 eksemplarer. Ingen kan bli din - foreløpig er det kunder på dem alle. Men kanskje en auksjon om fem år?
Les mer
layid-bilde27
50 år siden sist: Fireseters superbil
Les mer
toppsak-bilde28
Toppene i 911-familien
Porsche lanserer sin nye 911 Turbo S med og uten tak. Aldri har den hatt mer krefter å rutte med.
Les mer
layid-bilde29
Norgestilpasset E-Klasse
Les mer
layid-bilde30
Med pris som viktigste våpen
Dacia har avduket sitt rimelige alternativ på elbilfronten, Spring Electric Concept.
Les mer
layid-bilde31
Neste Octavia RS får stikkontakt
En ny generasjon Octavia er på plass til sommeren, og nå er også toppmodellen avduket. Ikke overraskende blir den ladbar med tilnavnet iV.
Les mer
layid-bilde32
Her er fjerde generasjon Audi A3
Nå lanseres den fjerde generasjonen av Audi A3. Den er på plass i Norge i mai.
Les mer
toppsak-bilde33
Volkswagen bekrefter ID.4
ID.4 blir den første helelektriske SUV-en fra Volkswagen. Og den kommer med drivlinjen nordmenn ønsker seg.
Les mer
layid-bilde34
Elektrisk kjøreglede fra BMW
Les mer
layid-bilde35
Her er Hyundais helt nye elbilkonsept
Les mer
layid-bilde36
Cupras første originale
Formentor er Cupras første egendesignede modell. Sporty, praktisk og naturligvis oppkalt etter et sted i Spania.
Les mer
layid-bilde37
Ladbar trio fra Mercedes
Mercedes utvider porteføljen av ladbare hybrider. Tre nye modeller kommer til landet i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde38
Liten A i ny GTA
GTA er hellige bokstaver. Og de eies av Alfa Romeo! Derfor er det veldig spennende når de kommer med en ny GTA. Inntil det viser seg at den burde vært stavet GTa.
Les mer