img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Tesla på ramme alvor?
En bil med overflate som en månerakett, design som en italiensk polygon fra 70-tallet, stålruter som sprekker og en yppersteprest som ber til gudommelige vesener på en lite høvisk måte – MÅ vi ta Teslas Cybertruck på alvor?

– Oh, my fucking god, var Elon Musk sin hilsen til en eller annen høyt der oppe da Franz von Holzhausen skulle demonstrere styrken på det transparente stålglasset som hans nye pickup var utstyrt med.

Hullet så ut som et kulehull – og det var nok ikke meningen. Men det skulle bli verre.

Stuntet var utvilsomt godt planlagt. 

– Vi har kastet alt mulig på det, sa Musk. – Til og med hele kjøkkenbenken. Men det var selvfølgelig nå det skulle svikte. Vi får prøve en gang til.

Bæng, og nytt høl i vinduet i bakdøren.

Og der sto han og presenterte en flunkende ny, skadet bil, men aksjekursen plutselig datt 6 prosent ned. Velkommen til Tesla-virkeligheten.

Hva gjør den Ensomme Rytter da?

Jo – han trekker selvfølgelig sin trofaste Remington Single Action med aner tilbake til 1858 og skyter løs.

Riktignok gikk han ikke så langt, han bare sa de kunne skyte den, men han sendte herrer med store klubber ut på gulvet for å vise hvor solid karosseriet var. 

Kjempebang!!!

Ikke en bulk.

Ultra-Hard 30X Cold-Rolled rustfritt stål. Overflate på månerakett-kvalitet-nivå. “If there was something better, we’d use it”.

Hvorfor i all verden? Det er jo bare en bil …

Min feil, selvfølgelig – men jeg begynte å flire. Mad Max 2 – Landeveiens Kriger – begynte å pøse på med nesten 40 år gamle assosiasjoner.

«En verden uten bensin? Vi må redde alle de snille. Skyt løs. Kriger med glorie»

(saken fortsetter)

Musk er fra Sør-Afrika, Mad Max fra Australia. De har mye felles disse barka ex-koloni-beboerne.

Og så tittet jeg på bilen en gang til.

Franz von Holtzhausen – herlig historie om da en Audi-type snakket til ham under en vellykket diplom-presentasjon på Art Center i California. Franz skjønte ikke et ord – han hadde aldri snakket tysk i hele sitt liv.

Amerikaner hele veien!

Og der ser jeg altså på en bil som er en sterkere definisjon på mangekantet enn jeg har opplevd på denne siden av Gandini hos Bertone.

Holtzhausen har vel aldri brukt en linjal i hele sitt liv. Hos Volkswagen var det den nye Beetle. Hos Mazda var det den ene bølgete konseptbilen etter den andre. Hos Tesla har det så langt utelukkende vært kurver. Velkontrollerte kurver med veldefinerte overlater.

Her er det linjal for alle penga – og enda noen til.

Det verste er at jeg liker den. Allerede en klassiker. Kanskje passer den bedre på et industridesignmuseum enn på landeveien, og jeg tror det er flere enn meg som tenker at denne har vi sett før.

Men glem de fæle hjulåpningene – denne kunne jeg hengt på veggen som en stålskulptur.

Jeg er ikke helt sikker på hvor det er jeg tror jeg så denne første gang, men det dukker opp et fjernt bilde av at Lamborghini Bravo blir trillet inn dagen før bilutstillingen i Torino åpner i november, 1974.

Eller er det Aston Martin Bulldogen til William Towns fra 1979? (som jeg ikke så før jeg var med Petter Sundt til Victor Gauntlett som både hadde dømt prosjektet nord og ned da han overtok bedriften, og som senere solgte konseptbilen til Midtøsten).

Selv sier Musk at bilen er inspirert av «The spy who loved me», og det eneste som kan ligne litt der er vel en Lotus Esprit som til tider opptrådte som undervannsbåt. Men også et italiensk design (Italdesign) fra polygon-tiden.

Og det betyr vel i så fall at han endelig kan trekke den av som driftsutgift. Det var nemlig Musk som kjøpte originalen på en RM-auksjon for 616.000 pund for seks år siden!

Spiller for så vidt ingen rolle hva den minner meg om – og jeg kan forstå Syd Mead som mailet at han følte seg beæret over at så mange sammenligner den med Blade Runner. Bilen var «stylistically breathtaking» skrev han.

(saken fortsetter)

Men vi skal kanskje se litt på hva den påstås å være?

En seks-seters, firedørs pickup der hele planet kan dekkes og låses.

Flere batteri- og motorspesifikasjoner, den snilleste har 400 kilometer rekkevidde og gjør nulltil100 på ca. 6,5 sekunder. En motor og bakhjulsdrift får holde. $ 39.900,-.

Den tøffeste har tre motorer, drift på alle fire, 0-100 på under tre, 800 km rekkevidde og 69.900 dollar.

Så snakker vi om 7 tonns tilhengervekt og mer enn 1500 kg lastekapasitet og en 17-tommers berøringsskjerm inne i et interiør som er like rent som det du finner i Model 3, og supercharger, autopilot og luftfjæring som også løfter bilen opp eller senker den (hvorfor så det ut som den sto på det høyeste da den kjørte inn?)

Flatterende? 

Ikke akkurat!

Og så har den med seg et telt som får det hele til å se ut som en forblåst pyramide, og en egen ATV på planet som faktisk så ganske kul ut.

Men nå er det slik da, at den kommer ikke før om nesten to år.

Elon Musk er ikke akkurat kjent for å ha langsiktighet som ledesnor. Lovede priser, spesifikasjoner, volumer, datoer – slike bagateller har en tendens til å endre seg underveis.

Han har vist at han kan bygge biler. Og jeg er sikker på at før eller siden kommer han også med en amerikansk-type truck som vil vekke begeistring og entusiasme også utenfor Teslaville.   

Jeg er bare ikke sikker på at det er denne.

Men det skal han ha. Han har for lengst oppdaget at amerikanske trucker trenger de tre hovedpilarene for å ha en sjans i markedet.

Det er Go, Stow og Tow.

Denne her går verre enn de fleste, du kan få stuet bort mer enn hos de fleste, og den tauer nesten like bra som de mest ekstreme konkurrentene.

Garantert suksess da?

Neppe. Den bør vel også han en fremtoning folk kan tro på.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde1
Konsept for India
Skoda serverer de første designskisser av en modell som skal skreddersys for India. Den er først ut på en tilpasset plattform.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde4
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Genesis har i dag vist sin første SUV for publikum på hjemmebane. Betegnelsen indikerer at det kan komme både større og mindre modeller i fremtiden.
Les mer
layid-bilde6
Andre generasjon Mirai
Toyota er sammen med Hyundai de to produsentene som leverer hydrogenbiler på det norske markedet. Nå trenger du ikke lenger være ihuga hydrogen-entusiast for å velge en Mirai.
Les mer
layid-bilde7
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Toyota har i dag presentert en første skisse på en ny kompakt-SUV som skal bygges side om side med Yaris.
Les mer


layid-bilde8
Belgisk Blå
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota GR Yaris
Toyota er mer kjent for praktiske og driftssikre biler enn for sportslige egenskaper. Men de overrasker innimellom. Som her.
Les mer
layid-bilde10
Opel topper Insignia-familien
Les mer
layid-bilde11
Renault-modeller blir strømførende
Les mer
layid-bilde12
Nye ladbare SUV-er fra BMW
Les mer
layid-bilde13
Nå kan du bestille RAV4 plug-in
Den ladbare hybridutgaven av Toyota RAV4 er nå klar for bestilling. Importøren tror RAV4 blir den mest populære hybridbilen i Norge i 2020, selv om nykommeren ikke er på plass før i andre halvår.
Les mer
layid-bilde14
Tyrkia vil lansere eget merke
Nå er det slett ikke uvanlig med bilproduksjon i Tyrkia - flere internasjonale selskaper har produksjonsanlegg der. Men nå er et eget elbilmerke på trappene.
Les mer
toppsak-bilde15
En forsmak fra Kina
NIO gir oss en forsmak på hva vi har i vente når kinesiske elbiler entrer Europa om kort tid.
Les mer
layid-bilde16
Nå blir Kona hybrid
Les mer
layid-bilde17
Slutten på en epoke
Les mer
layid-bilde18
Elbil med hengervekt på 1500 kg
Vi har fått den servert i flere omganger, men nå, like før produksjonen starter får nordmenn som har snust på Polestar 2 et par viktige meldinger.
Les mer
layid-bilde19
Så lang rekkevidde får BMW iX3
Det er fortsatt et år til den kommer på markedet, men nå røper BMW hvor lang rekkevidde deres første el-SUV får. I tillegg får vi en annen detalj som ikke er like positiv sett med norske øyne.
Les mer
layid-bilde20
Den sportsligste Macan
Macan er utvilsomt blant de mest sportslige SUV-er på markedet, spesielt om du velger denne varianten.
Les mer
layid-bilde21
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde22
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
toppsak-bilde23
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde26
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde27
Salgsstart for ladbar Mercedes
Les mer
toppsak-bilde28
Opel oppdaterer Insignia
Insignia er klar for en midtlivs oppdatering. I kjent Opel-stil får den avansert lysteknikk med hele 168 LED-er i frontlyktene.
Les mer
layid-bilde29
Ansiktsløft for F-Type
Les mer
layid-bilde30
VW plugger ledige segmenter
Volkswagen har vært tomme for minivans. De har riktignok Sharan, 2010-modell på gammel plattform. I Kina viser de nå et nytt innslag.
Les mer
layid-bilde31
Uvanlig kombinasjon
De tyske tuningspesialistene har mest tradisjon med lokale produkter. Men når en japansk produsent samarbeider med en tysk åpner det seg nye muligheter.
Les mer
layid-bilde32
Audi oppgraderer
Få måneder etter at Audi begynte å selge e-tron 55 i hopetall kommer den første oppgraderingen. Og vi får flere detaljer om den rimeligere modellen.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe - ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.
Les mer
layid-bilde34
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Les mer
layid-bilde35
Ny Skoda først til Norge
Les mer
layid-bilde36
Mini-el fra Russland
Elbiler er ikke særlig populært i Russland. Den første Teslaen kom dit i fjor! Men nå kommer det tanker om en liten elbil fra Togliattigrad - Ladaens hjemby.
Les mer
layid-bilde37
Konseptbil for geimere
Racing på skjerm begynner, som vi har sett, å bli seriøs virksomhet. Så seriøs at bilfabrikker som Mazda stiller med egne konseptbiler når det skal spilles.
Les mer
layid-bilde38
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer