img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Comeback for ladbar GLC
Den har vært sterkt savnet i den norske Mercedes-organisasjonen, men nå er snart den ladbare utgaven av GLC tilbake – i to karosserifasonger.

Snart er Mercedes-Benz GLC tilbake som ladbar hybrid med en startpris på 570.000 kroner. Dette gjør GLC 300 e 4MATIC til den rimeligste utgaven av modellen som i 2017 og 2018 var Mercedes’ norske bestselger.

Med plug-in versjonen ute av sortimentet har salget stupt i år, så det er gode nyheter for Mercedes at den kommer tilbake i februar 2020.

– Ladbare GLC var lenge vår mest solgte modell i Norge. Derfor er det ekstra gledelig å kunne starte salget av den oppgraderte varianten. Etter en utfordrende periode har vi nå ladbare alternativer i alle segmenter, og er på vei tilbake der vi hører hjemme. Neste år skal EQC,  GLC 300 e 4MATIC og over 20 andre plug-in hybrider sørge for det, sier Kjetil Myhre, direktør for Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

De nye EQ power-modellene fra Mercedes-Benz har de samme oppgraderingene som sine søsken med bensin- og dieselmotorer. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=51822 Det betyr ny grill, ny lyssignatur og mulighet for en heldigital cockpit med MBUX.

Med priser fra 570.000 kr ender GLC 300 e 4MATIC opp som innstegsmodell i Norge. Effektnivået tilsier noe helt annet og det reflekteres også i listen over standardutstyr.

Blant utstyr som er inkludert i startprisen er automatisk nødbrems, MBUX med stemmestyring, multifunksjonsratt i skinn, LED High Performance-lys, 9-trinns automatgir, ryggekamera, elektrisk bakluke, cruise-kontroll, Keyless start og forvarming og kjøling av kupeen.

Økt batterikapasitet
GLC 300 e 4MATIC har en helt ny batteripakke sammenlignet med forgjengeren. Kapasiteten er økt fra 8,7 til 13,5 KWt, uten å ta opp mer plass. Dette er mulig grunnet ny cellekjemi.

En elektrisk rekkevidde på 43 kilometer etter WLTP-syklusen er imidlertid skuffende i dagens marked, selv om det er betydelig økning fra hva forgjengeren vartet opp med.

Siden GLC er designet for plassbesparende integrasjon av batteripakken er resultatet et helt flatt gulv i bagasjerommet.

Men batteripakken «stjeler» rundt 155 liter av bagasjerommet slik at SUV-utgaven har en kapasitet på 395 liter (VDA), mens Coupé-utgaven byr på 350 liter etter VDA-standarden. Med setene lagt ned er volumene på henholdsvis 1445 og 1250 liter.

Permanent firehjulsdrift
Den elektriske motoren er integrert mellom forbrenningsmotoren og girkassen. På den måten sikres permanent firehjulsdrift uavhengig av batterinivå.

Sammen med bensinmotoren sørger elmotoren for en systemeffekt på 320 hk og et dreiemoment på hele 700 Nm. Sprinten fra stillestående til 100 km/t går unna på 5,7 sekunder, men det er nok viktigere for kunden at ladbar GLC kan trekke henger på inntil to tonn.

De første bilene produseres rundt årsskifte og er forventet til Norge i februar.

Tekniske data

Tekst

GLC 300 e 4MATIC SUV

GLC 300 e 4MATIC Coupé

Motor

R4 Bensin

R4 Bensin

Volum (ccm)

1991

1991

Systemytelse (hk)

230

230

Systemmoment (Nm)

700

700

Total batterikapasitet (kWt)

13,5

13,5

Elektrisk rekkevidde (km)

37-43

37-42

Toppfart (km/t)

230

230

Toppfart, elektrisk (km/t)

Over 130

Over 130

Akselerasjon 0-100 km/t (s)

5,7

5,8

Blandet forbruk (l/mil)

0,23-0,30

0,23-0,30

Blandet CO2-utslipp (g/km)

52-68

52-67

Hengervekt (kg)

2000

2000

Pris eks. lev. omk.

kr 570.000

kr 620.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde1
Konsept for India
Skoda serverer de første designskisser av en modell som skal skreddersys for India. Den er først ut på en tilpasset plattform.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde4
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Genesis har i dag vist sin første SUV for publikum på hjemmebane. Betegnelsen indikerer at det kan komme både større og mindre modeller i fremtiden.
Les mer
layid-bilde6
Andre generasjon Mirai
Toyota er sammen med Hyundai de to produsentene som leverer hydrogenbiler på det norske markedet. Nå trenger du ikke lenger være ihuga hydrogen-entusiast for å velge en Mirai.
Les mer
layid-bilde7
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Toyota har i dag presentert en første skisse på en ny kompakt-SUV som skal bygges side om side med Yaris.
Les mer


layid-bilde8
Belgisk Blå
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota GR Yaris
Toyota er mer kjent for praktiske og driftssikre biler enn for sportslige egenskaper. Men de overrasker innimellom. Som her.
Les mer
layid-bilde10
Opel topper Insignia-familien
Les mer
layid-bilde11
Renault-modeller blir strømførende
Les mer
layid-bilde12
Nye ladbare SUV-er fra BMW
Les mer
layid-bilde13
Nå kan du bestille RAV4 plug-in
Den ladbare hybridutgaven av Toyota RAV4 er nå klar for bestilling. Importøren tror RAV4 blir den mest populære hybridbilen i Norge i 2020, selv om nykommeren ikke er på plass før i andre halvår.
Les mer
layid-bilde14
Tyrkia vil lansere eget merke
Nå er det slett ikke uvanlig med bilproduksjon i Tyrkia - flere internasjonale selskaper har produksjonsanlegg der. Men nå er et eget elbilmerke på trappene.
Les mer
toppsak-bilde15
En forsmak fra Kina
NIO gir oss en forsmak på hva vi har i vente når kinesiske elbiler entrer Europa om kort tid.
Les mer
layid-bilde16
Nå blir Kona hybrid
Les mer
layid-bilde17
Slutten på en epoke
Les mer
layid-bilde18
Elbil med hengervekt på 1500 kg
Vi har fått den servert i flere omganger, men nå, like før produksjonen starter får nordmenn som har snust på Polestar 2 et par viktige meldinger.
Les mer
layid-bilde19
Så lang rekkevidde får BMW iX3
Det er fortsatt et år til den kommer på markedet, men nå røper BMW hvor lang rekkevidde deres første el-SUV får. I tillegg får vi en annen detalj som ikke er like positiv sett med norske øyne.
Les mer
layid-bilde20
Den sportsligste Macan
Macan er utvilsomt blant de mest sportslige SUV-er på markedet, spesielt om du velger denne varianten.
Les mer
layid-bilde21
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde22
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
toppsak-bilde23
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde26
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde27
Salgsstart for ladbar Mercedes
Les mer
toppsak-bilde28
Opel oppdaterer Insignia
Insignia er klar for en midtlivs oppdatering. I kjent Opel-stil får den avansert lysteknikk med hele 168 LED-er i frontlyktene.
Les mer
layid-bilde29
Ansiktsløft for F-Type
Les mer
layid-bilde30
VW plugger ledige segmenter
Volkswagen har vært tomme for minivans. De har riktignok Sharan, 2010-modell på gammel plattform. I Kina viser de nå et nytt innslag.
Les mer
layid-bilde31
Uvanlig kombinasjon
De tyske tuningspesialistene har mest tradisjon med lokale produkter. Men når en japansk produsent samarbeider med en tysk åpner det seg nye muligheter.
Les mer
layid-bilde32
Audi oppgraderer
Få måneder etter at Audi begynte å selge e-tron 55 i hopetall kommer den første oppgraderingen. Og vi får flere detaljer om den rimeligere modellen.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe - ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.
Les mer
layid-bilde34
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Les mer
layid-bilde35
Ny Skoda først til Norge
Les mer
layid-bilde36
Mini-el fra Russland
Elbiler er ikke særlig populært i Russland. Den første Teslaen kom dit i fjor! Men nå kommer det tanker om en liten elbil fra Togliattigrad - Ladaens hjemby.
Les mer
layid-bilde37
Konseptbil for geimere
Racing på skjerm begynner, som vi har sett, å bli seriøs virksomhet. Så seriøs at bilfabrikker som Mazda stiller med egne konseptbiler når det skal spilles.
Les mer
layid-bilde38
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer