img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
53 bilder i galleri
Alt du trenger å vite om Ford Mustang Mach-E
Det er ingen tvil om at Tesla Model Y er utpekt som viktigste konkurrent når Ford nå slipper en elektrisk SUV og løfter fram Mustang-navnet for å understreke kjøreglede og ytelse. Dessverre er ikke Mustang Mach-E i Norge før sent i 2020.

Inntil 600 km rekkevidde med stor batteripakke, mulighet for tilhengerfeste og foreløpig pris fra 412.000 kroner for rimeligste variant. Dette er nøkkeldata for Fords kommende elektriske crossoverliknende SUV.

Mandag formiddag holder Ford europeisk slippfest for Ford Mustang Mach-E i Oslo. Så viktig er Norge som elbilland at parallelt med visningen i Los Angeles, står også bilen i Oslo. Samtidig åpner Ford for å forhåndsbestille nå.

Og gled deg til bilen, men gled deg ikke for tidlig, for på veien blir ikke denne Mustang-varianten å se før om ett år.

Fords sjefsdesigner for personbiler i Europa, Murat Güler, innrømmer at selv ikke Detroit-giganten er uberørt av Teslas satsing verken i USA eller Europa, samtidig som EUs utrulling av skjerpede krav til utslipp av CO2 nå tvinger Ford til å ta grep.

Påkalle oppmerksomhet
Men hvordan påkalle oppmerksomhet og skille seg ut fra massen av elbiler som lanseres mot slutten av 2020? Naturligvis ved å linke den opp mot ikonet Mustang, bruke navnet og gjøre bilen motorsterk (det er enkelt med en elektrisk bil), designe den mer som crossover enn SUV, ved å bygge inn typiske Mustang-elementer i panseret og lyktene bak, bruke Mustang-logoen for alt den er verd i fronten, på rattet og hekken og samtidig gi bilen rekkevidde som matcher konkurrentene, Tesla inkludert.

Men Ford har likevel ikke våget å gjøre Mach-E like sportslig som Jaguar gjorde I-Pace eller som på en Mustang-skisse jeg så da Ford viste bilen til noen få utvalgte (BilNorge/bladet Bil eneste fra Norge) for en drøy uke siden.

Dette er nøkkelfakta om Mustang Mach-E:

Modell:

Batteri

Drivhjul

Rekkevidde

Pris

Standard rekkevidde

75 kWt

RWD

opptil 450 km

kr 412.000

Lang rekkevidde

99 kWt

RWD

opptil 600 km

kr 463.000

Standard rekkevidde

75 kWt

AWD

opptil 420 km

kr 482.000

Lang rekkevidde

99 kWt

AWD

opptil 540 km

kr 544.000

First Edition lang rekkevidde

99 kWt

AWD

opptil 540 km

kr. 589.000

Og her er flere fakta:

Lengde

4,71 meter

Bredde

1,88 meter

Høyde

1,62 meter

Akselavstand

2,98 meter

Motorytelser

258/284/337 hk

Bagasjerom

402-1420 liter

Bagasjerom foran

100 liter

Hurtiglading

150/130 kW

Tilhengervekt

750 kilo

* Ikke tillatt med taklast foreløpig

Ytelsene og de utvendige målene matcher Teslas kommende og for lengst annonserte Model Y med unntak av de to ekstra sitteplassene i tredje seterekke. Forden er kun femseter.

Mustang Mach-E er en tvers gjennom amerikansk bil basert på komplett ny elbilplattform. Med hele 2,98 meter akselavstand blir det god plass til å legge batteripakken flatt. Det igjen gir god plass inne i bilen og åpnet for et 100 liter bagasjerom foran i tillegg til det på 400 liter bak før seteryggene legges ned. Rommet foran har dessuten avrenning for lettere å gjøre det rent etter noen møkkete gummistøvler.

Minimalistisk
Det enkle og nesten minimalistiske interiøret minner mer om Tesla og BMW i3 enn noe fra Ford. Et 10,2 tommer stort heldigitalt instrumentpanel foran føreren holder styr på den viktigste informasjonen, mens den portrettformede berøringsskjermen på 15,5 tommer sørger for forbindelse til de andre funksjonene hvor mange både kan stemmestyres og betjenes fra rattet. Hovedskjermen har fortsatt mekanisk lydvolumratt.

Heldigvis har Forden også noen flere knapper på rattet enn Tesla.

Du kan både komme deg inn i bilen og starte den med «telefon som nøkkel». Dette systemet får sin debut i den nye helektriske SUV-en. Ved hjelp av bluetooth oppdager bilen eierens smarttelefon når den er nærme nok.

Dørene låses opp automatisk, og du kan starte bilen uten å ta opp telefonen. Når du forlater bilen, vil den låses av seg selv.

Skulle batteriene på telefonen være utladet kan du trykke inn en kode på et panel på bilens B-stolpe som låser opp bilen. En separat kode brukes på bilens store og sentralt plasserte berøringsskjerm for å starte bilen uten mobiltelefonen.

Ikke dørhåndtak
Bilen har altså ingen konvensjonelle dørhåndtak. Skulle fordøren være vanskelig å få helt opp, har Ford montert en liten krok å dra i. Bakdørens innside er belagt med et gummiert gripehåndtak.

To batteristørrelser tilbys, og det gis valgfrihet mellom drift bare på bakhjulene (som gir lengst rekkevidde – 450/600 km) og firehjulsdrift med en motor foran og en bak (420/540 km). Batteripakkene (leveres av koreanske LG) og rekkekvidden kan ikke forlenges via oppgradering.

Ford Mustang Mach-E har tre unike kjøremoduser: stille, aktiv og utemmet. Både styringen, lysene i kupeen, lyden og de heldigitale skjermene skifter karakter etter hvilken kjøremodus du velger.

Én pedals funksjon
Ford Mustang Mach-E har såkalt én-pedals funksjon. Det vil si at bilen i hovedsak kan kjøres med gasspedalen ved at regenereringsfunksjonen er så kraftig at bilen så godt som stopper når pedalen løftes. Funksjonen er stillbar.

Ladefarten varierer med batteristørrelsen. Kun 95 kWt-batteriet kan lades med inntil 150 kW ladefart, for 75 kWt-batteriet er ladefarten 130 kW. Ford sier at det optimalt lar seg seg gjøre å lade 93 km rekkevidde på 10 minutter, men det forutsetter stort batter og kun bakhjulsdrift.

Ford har ikke avgjort om gratis hurtiglading vil følge bilen det første året slik VW har valgt med ID.3.

I første omgang kommer tre motoreffekter: 258/284/337hk. Sistnevnte yter 830 Nm i moment og vil være standard på First Edition.

Senere kommer en GT med 465 hk og 830 Nm. Denne tar deg til 100 fra stillestående på under fem sekunder.

Ved lanseringen satser Ford på en First Edition med største batteri og mye utstyr – og priser pakken til nær 600.000 kroner.

Dette sier Ford om lanseringsversjonen:

* AWD (firehjulstrekk)
* Unike eksteriørfarger
* Unike sparkeplater
* Perforerte SENSICO seter med røde eller blå sømmer
* Lakkerte hjulbuer i bilens farge
* Teknologipakke+
* B&O lydsystem med 10 høyttalere inkludert en integrert lydplanke i dashbordet
* Handsfree bakluke
* Trafikkskiltgjenkjenning
* Intelligent parkeringsassistent
* 360° kamera (4 kameraer rundt bilen, foran, i sidespeil og bak)
* Panoramatak

AWD har generelt mer utstyr enn den forhjulsdrevne varianten, som eksempelvis adaptive LED hovedlys og røde bremsekalipere.

Som ekstrautstyr leveres to teknologipakker. Alt i teknologipakke + er standard på First Edition. Ford følger Tesla på oppgradering ved at dette skjer via nettet uten behov for å besøke forhandler.

– Vi er fantastisk godt fornøyd med både utvalg og priser, alle varianter har et høyt nivå av standardutstyr. Vi planlegger for å levere et betydelig antall Mustang Mach-E i løpet av høsten 2020, sier administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge. Hvor mange et betydelig antall er vil ikke Ford ut med.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Hybrid uten batterier
Lamborghini har avduket sin Sian Roadster. Som utgaven med tak er den hybrid, men noen batteripakke finner du ikke her.
Les mer
layid-bilde1
AC feirer 58 år med Cobra
Forfriskende at noen velger 58 år som en fødselsdag det skal gjøres noe ut av. AC gjør det med stil.
Les mer
layid-bilde2
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde3
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
layid-bilde4
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde6
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
layid-bilde7
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer


layid-bilde8
Ny Taycan vist i Kina
Les mer
toppsak-bilde9
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Audi lanserer nå nye toppmodeller i e-tron-familien med tre elmotorer og opptil 503 hester.
Les mer
layid-bilde10
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Les mer
layid-bilde11
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Les mer
layid-bilde12
Spennende el-SUV fra BYD
Les mer
layid-bilde13
Her er nye Citroën C4
Citroën vil ikke støte noen potensielle kunder fra seg. Derfor lanserer de nå sin nye generasjonen C4 med alternative drivlinjer.
Les mer
layid-bilde14
Mach 1 vender tilbake
Etter 17 års fravær lanserer Ford en ny Mustang Mach 1 - selvsagt med kraftig V8 under panseret.
Les mer
toppsak-bilde15
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
layid-bilde16
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Les mer
layid-bilde17
Bestselgeren i fornyet versjon
Les mer
layid-bilde18
VW-luksus i ny form
Volkswagen foretar en midtlivs oppdatering av sin mest luksuriøse sedan. Samtidig lanserer de den i ny, elegant karosseriform.
Les mer
layid-bilde19
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Etter to år med lange ventelister og meget begrensede leveringer er Kia-importøren så trygge på leveringssituasjonen at de åpner for nye bestillinger av e-Niro.
Les mer
layid-bilde20
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde21
Jaguar oppgraderer I-Pace
Jaguars suverene bestselger i Norge får nå oppgraderinger som vil glede dem som lader hjemme.
Les mer
layid-bilde22
Oppgraderinger for Focus
Ford foretar tekniske oppgraderinger av Focus-modellene. Mild hybridteknologi og nye digitale løsninger står på programmet.
Les mer
toppsak-bilde23
Nye toppmodeller i E-Klassen
Mercedes foretar en oppgradering av de mest potente modellene i E-Klassen.
Les mer
layid-bilde24
Nå skal den bli mer kjøreglad
Lexus USA har presentert 2021-utgaven av IS som nå er perfeksjonert for banebruk.
Les mer
layid-bilde25
Volkswagen ID.3: Endelig bestillingsklar
Den 17. juni 2020 markerer starten på en ny milepæl i Volkswagens historie i Norge. Da offentliggjøres prisene på ID.3 1st og en digital løsning åpnes opp for de første forhåndsbestillerne.
Les mer
layid-bilde26
BMW fornyer M5
BMW lanserer nå en oppgradert utgave av sin muskel-sedan. Som tidligere får du den i to graderinger.
Les mer
layid-bilde27
Ny Citroën får norsk fordel
Les mer
toppsak-bilde28
Forsmak på ny X-Trail
Nissan i Amerika har avduket en ny generasjon Rogue. Den gir en indikasjon på hva vi har i vente når ny X-Trail og Qashqai skal lanseres.
Les mer
layid-bilde29
Seat fornyer bestselger
Les mer
layid-bilde30
Ny Cayenne GTS med V8
Porsche lanserer en ny generasjon av sine mest sportslige Cayenne-utgaver - nå med retur av V8-motorer.
Les mer
layid-bilde31
Maxus lanserer 7-seter
Maxus har har så langt tilbudt en serie el-drevne varebiler. Nå utvider de tilbudet med en romslig familiebil.
Les mer
layid-bilde32
Spesial på Targa
Det er ikke mange dagene siden Porsche lanserte sin nye 911 Targa, men nå er de allerede klar med en spesialutgave. Opplaget er begrenset, så trolig er det allerede for sent om du skulle være fristet.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny Octavia Scout
Skoda har nylig lansert femte generasjon Octavia. Nå følger varianten som står høyest på ønskelisten til norske Skoda-kunder.
Les mer
layid-bilde34
Produksjonslinjen klargjøres i Kina
Les mer
layid-bilde35
Ny Yaris er priset og klar
Les mer
layid-bilde36
Med hilsen til TVR
Graham Mulholland legger ikke skjul på at det er TVR som inspirerte ham, og det er det merket han tenkte på da han døpte sin nye sportsbil for Legend 480.
Les mer
layid-bilde37
Arteon i ny tapning
Volkswagen har publisert de første skissene av en ansiktsløftet Arteon. I tillegg til oppgraderinger får den også en alternativ karosseriform. Her er dagsferske spionbilder av en nærmest ukamuflert Shooting Brake.
Les mer
layid-bilde38
Elbil for storfamilien
Nå kommer Peugeot med løsningen for dem som ønsker en elbil med stor plass, brukbar rekkevidde og mulighet for å trekke tilhenger.
Les mer