img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
53 bilder i galleri
Ford Mustang Mach-E koster fra 420.000 kroner og får inntil 600 km rekkevidde
Det er ingen tvil om at Tesla Model Y er utpekt som viktigste konkurrent når Ford nå slipper en elektrisk SUV og løfter fram Mustang-navnet for å understreke kjøreglede og ytelse. Dessverre er ikke Mustang Mach-E i Norge før sent i 2020.

Inntil 600 km rekkevidde med stor batteripakke, mulighet for tilhengerfeste og foreløpig pris fra 412.000 kroner for rimeligste variant. Dette er nøkkeldata for Fords kommende elektriske crossoverliknende SUV.

Mandag formiddag holder Ford europeisk slippfest for Ford Mustang Mach-E i Oslo. Så viktig er Norge som elbilland at parallelt med visningen i Los Angeles, står også bilen i Oslo. Samtidig åpner Ford for å forhåndsbestille nå.

Og gled deg til bilen, men gled deg ikke for tidlig, for på veien blir ikke denne Mustang-varianten å se før om ett år.

Fords sjefsdesigner for personbiler i Europa, Murat Güler, innrømmer at selv ikke Detroit-giganten er uberørt av Teslas satsing verken i USA eller Europa, samtidig som EUs utrulling av skjerpede krav til utslipp av CO2 nå tvinger Ford til å ta grep.

Påkalle oppmerksomhet
Men hvordan påkalle oppmerksomhet og skille seg ut fra massen av elbiler som lanseres mot slutten av 2020? Naturligvis ved å linke den opp mot ikonet Mustang, bruke navnet og gjøre bilen motorsterk (det er enkelt med en elektrisk bil), designe den mer som crossover enn SUV, ved å bygge inn typiske Mustang-elementer i panseret og lyktene bak, bruke Mustang-logoen for alt den er verd i fronten, på rattet og hekken og samtidig gi bilen rekkevidde som matcher konkurrentene, Tesla inkludert.

Men Ford har likevel ikke våget å gjøre Mach-E like sportslig som Jaguar gjorde I-Pace eller som på en Mustang-skisse jeg så da Ford viste bilen til noen få utvalgte (BilNorge/bladet Bil eneste fra Norge) for en drøy uke siden.

Dette er nøkkelfakta om Mustang Mach-E:

Modell:

Batteri

Drivhjul

Rekkevidde

Pris

Standard rekkevidde

75 kWt

RWD

opptil 450 km

kr 412.000

Lang rekkevidde

99 kWt

RWD

opptil 600 km

kr 463.000

Standard rekkevidde

75 kWt

AWD

opptil 420 km

kr 482.000

Lang rekkevidde

99 kWt

AWD

opptil 540 km

kr 544.000

First Edition lang rekkevidde

99 kWt

AWD

opptil 540 km

kr. 589.000

Og her er flere fakta:

Lengde

4,71 meter

Bredde

1,88 meter

Høyde

1,62 meter

Akselavstand

2,98 meter

Motorytelser

258/284/337 hk

Bagasjerom

402-1420 liter

Bagasjerom foran

100 liter

Hurtiglading

150/130 kW

Tilhengervekt

750 kilo

* Ikke tillatt med taklast foreløpig

Ytelsene og de utvendige målene matcher Teslas kommende og for lengst annonserte Model Y med unntak av de to ekstra sitteplassene i tredje seterekke. Forden er kun femseter.

Mustang Mach-E er en tvers gjennom amerikansk bil basert på komplett ny elbilplattform. Med hele 2,98 meter akselavstand blir det god plass til å legge batteripakken flatt. Det igjen gir god plass inne i bilen og åpnet for et 100 liter bagasjerom foran i tillegg til det på 400 liter bak før seteryggene legges ned. Rommet foran har dessuten avrenning for lettere å gjøre det rent etter noen møkkete gummistøvler.

Minimalistisk
Det enkle og nesten minimalistiske interiøret minner mer om Tesla og BMW i3 enn noe fra Ford. Et 10,2 tommer stort heldigitalt instrumentpanel foran føreren holder styr på den viktigste informasjonen, mens den portrettformede berøringsskjermen på 15,5 tommer sørger for forbindelse til de andre funksjonene hvor mange både kan stemmestyres og betjenes fra rattet. Hovedskjermen har fortsatt mekanisk lydvolumratt.

Heldigvis har Forden også noen flere knapper på rattet enn Tesla.

Du kan både komme deg inn i bilen og starte den med «telefon som nøkkel». Dette systemet får sin debut i den nye helektriske SUV-en. Ved hjelp av bluetooth oppdager bilen eierens smarttelefon når den er nærme nok.

Dørene låses opp automatisk, og du kan starte bilen uten å ta opp telefonen. Når du forlater bilen, vil den låses av seg selv.

Skulle batteriene på telefonen være utladet kan du trykke inn en kode på et panel på bilens B-stolpe som låser opp bilen. En separat kode brukes på bilens store og sentralt plasserte berøringsskjerm for å starte bilen uten mobiltelefonen.

Ikke dørhåndtak
Bilen har altså ingen konvensjonelle dørhåndtak. Skulle fordøren være vanskelig å få helt opp, har Ford montert en liten krok å dra i. Bakdørens innside er belagt med et gummiert gripehåndtak.

To batteristørrelser tilbys, og det gis valgfrihet mellom drift bare på bakhjulene (som gir lengst rekkevidde – 450/600 km) og firehjulsdrift med en motor foran og en bak (420/540 km). Batteripakkene (leveres av koreanske LG) og rekkekvidden kan ikke forlenges via oppgradering.

Ford Mustang Mach-E har tre unike kjøremoduser: stille, aktiv og utemmet. Både styringen, lysene i kupeen, lyden og de heldigitale skjermene skifter karakter etter hvilken kjøremodus du velger.

Én pedals funksjon
Ford Mustang Mach-E har såkalt én-pedals funksjon. Det vil si at bilen i hovedsak kan kjøres med gasspedalen ved at regenereringsfunksjonen er så kraftig at bilen så godt som stopper når pedalen løftes. Funksjonen er stillbar.

Ladefarten varierer med batteristørrelsen. Kun 95 kWt-batteriet kan lades med inntil 150 kW ladefart, for 75 kWt-batteriet er ladefarten 130 kW. Ford sier at det optimalt lar seg seg gjøre å lade 93 km rekkevidde på 10 minutter, men det forutsetter stort batter og kun bakhjulsdrift.

Ford har ikke avgjort om gratis hurtiglading vil følge bilen det første året slik VW har valgt med ID.3.

I første omgang kommer tre motoreffekter: 258/284/337hk. Sistnevnte yter 830 Nm i moment og vil være standard på First Edition.

Senere kommer en GT med 465 hk og 830 Nm. Denne tar deg til 100 fra stillestående på under fem sekunder.

Ved lanseringen satser Ford på en First Edition med største batteri og mye utstyr – og priser pakken til nær 600.000 kroner.

Dette sier Ford om lanseringsversjonen:

* AWD (firehjulstrekk)
* Unike eksteriørfarger
* Unike sparkeplater
* Perforerte SENSICO seter med røde eller blå sømmer
* Lakkerte hjulbuer i bilens farge
* Teknologipakke+
* B&O lydsystem med 10 høyttalere inkludert en integrert lydplanke i dashbordet
* Handsfree bakluke
* Trafikkskiltgjenkjenning
* Intelligent parkeringsassistent
* 360° kamera (4 kameraer rundt bilen, foran, i sidespeil og bak)
* Panoramatak

AWD har generelt mer utstyr enn den forhjulsdrevne varianten, som eksempelvis adaptive LED hovedlys og røde bremsekalipere.

Som ekstrautstyr leveres to teknologipakker. Alt i teknologipakke + er standard på First Edition. Ford følger Tesla på oppgradering ved at dette skjer via nettet uten behov for å besøke forhandler.

– Vi er fantastisk godt fornøyd med både utvalg og priser, alle varianter har et høyt nivå av standardutstyr. Vi planlegger for å levere et betydelig antall Mustang Mach-E i løpet av høsten 2020, sier administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge. Hvor mange et betydelig antall er vil ikke Ford ut med.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde2
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
layid-bilde3
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde4
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde6
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde7
Salgsstart for ladbar Mercedes
Etter å ha vært uten ladbare hybrider en lengre periode starter Mercedes-forhandlerne nå salget av nye GLE 350 de 4Matic med uvanlig lang elektrisk rekkevidde.
Les mer


layid-bilde8
Opel oppdaterer Insignia
Les mer
toppsak-bilde9
Ansiktsløft for F-Type
Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.
Les mer
layid-bilde10
VW plugger ledige segmenter
Les mer
layid-bilde11
Uvanlig kombinasjon
Les mer
layid-bilde12
Audi oppgraderer
Les mer
layid-bilde13
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe - ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny Skoda først til Norge
Skodas elektriske familie-SUV lanseres neste år, men allerede før verdenspremieren vises bilen på norsk jord. Norske kunder med forhåndsbestilling kan nå bli de første i verden som får se den produksjonsklare bilen.
Les mer
layid-bilde16
Mini-el fra Russland
Les mer
layid-bilde17
Konseptbil for geimere
Les mer
layid-bilde18
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer
layid-bilde19
Tesla på ramme alvor?
En bil med overflate som en månerakett, design som en italiensk polygon fra 70-tallet, stålruter som sprekker og en yppersteprest som ber til gudommelige vesener på en lite høvisk måte - MÅ vi ta Teslas Cybertruck på alvor?
Les mer
layid-bilde20
Muskel-SUV-er i fleng
Selv om alle produsenter virker å være fokusert på elbil for tiden, er det langt fra slutt for bensingulpende muskelbiler. I Los Angeles og Guangzhou står opp til flere av dem.
Les mer
layid-bilde21
Audis utfordrer i direktørsjiktet
Audi lanserer nå sin nye S8 og utfordrer dermed de mer sportslige utgavene av S-Klasse og 7-serien.
Les mer
layid-bilde22
Høye ambisjoner hos Lexus
Det mangler ikke på ambisjoner hos den norske Toyota/Lexus-importøren. Med én ny modell skal de doble Lexus-salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Fremkommelighet på første klasse
Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic blir et nytt alternativ å vurdere i det mest luksuriøse SUV-sjiktet. Den er sikkert fin å kjøre, men luksusprodusenten fremhever primært komforten i baksetet.
Les mer
layid-bilde24
Fra sportsbil til SUV
Sportsbilprodusenten Aston Martin følger i fotsporene til andre sport- og luksusbilprodusenter. I Los Angeles viser de sin først SUV. Møt DBX.
Les mer
layid-bilde25
Supersprek Mini kan bli samlerobjekt
Det kan bli kamp om de 3.000 eksemplarene av MINI John Cooper Works GP som skal produseres. Råskinnet kommer på norske veier neste år.
Les mer
layid-bilde26
Volkswagen viser nytt konsept
Det har vært tett mellom Volkswagens konsepter de siste årene. Samtlige staker opp kursen for nye elbiler basert på en og samme plattform.
Les mer
layid-bilde27
Ladbar Toyota RAV4 får over 300 hk
Les mer
toppsak-bilde28
Her kommer Audis andre elbil
Audi har i natt avduket sin e-tron Sportback - en praktisk familie-elbil med lang rekkevidde.
Les mer
layid-bilde29
Mye muskler og lang rekkevidde
Les mer
layid-bilde30
Comeback for ladbar GLC
Den har vært sterkt savnet i den norske Mercedes-organisasjonen, men nå er snart den ladbare utgaven av GLC tilbake - i to karosserifasonger.
Les mer
layid-bilde31
Gunstigere priser på Kona
Hyundai lanserer en oppdatert Kona electric med enda gunstigere priser. Modellen har fått flere viktige produktoppdateringer som kundene etterspør, nye utstyrsnivåer og kortere leveringstid.
Les mer
layid-bilde32
Ford Mustang Mach-E koster fra 420.000 kroner og får inntil 600 km rekkevidde
Det er ingen tvil om at Tesla Model Y er utpekt som viktigste konkurrent når Ford nå slipper en elektrisk SUV og løfter fram Mustang-navnet for å understreke kjøreglede og ytelse. Dessverre er ikke Mustang Mach-E i Norge før sent i 2020.
Les mer
toppsak-bilde33
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde34
La Dolce Vita med Ferrari
Les mer
layid-bilde35
Cutting edge McLaren ser bakover
Les mer
layid-bilde36
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde37
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer