img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
La Dolce Vita med Ferrari
Ferrari lovet oss en ny bil denne uken. Foreløpig har vi bare fått bildene, men det er mer enn nok til å overbevise.

Roma heter den nye Ferrarien.

Se på bildene, så er du liksom ikke i tvil. Og tenk på innsatsen med å få ryddet de Spanske Trappene for turister. (Eller er det Photoshop?)

Bra jobba, og samma det – bilen ser aldeles nydelig ut. En to dørs 2+2 coupé som det formelig oser Federico Fellini av (selv om den mytiske La Dolce Vita-filmen ikke var SÅ god).

Foreløpig vet vi ikke annet enn at den bruker den kjente 90 graders V8-motoren som har vunnet «Årets Motor» flere år på rad. Motoren sitter foran, men er trukket så langt bak at den klasses som «mid-front engined».

Her med 611 hester og samme 8-trinns DCT kasse som vi kjenner fra SF90 Stradale. 320 km/t og 3,4 til hundre – for dem det interesserer.

Dessuten vet vi at den har samme akselavstand som California T (367 cm), er litt lenger enn den (466 cm), men lettere (1472 kg). Sannsynligvis snakker vi samme plattform, men der er Ferrari foreløpig schtumm – selv om vi er lovet skikkelige spesifikasjoner senere i dag.

Det er omtrent så langt vi kommer i den kjedelige avdelingen.

Langt morsommere er det å spekulere på – for eksempel – hva 2+2 betyr.

Kanskje med en løs benk som på den første California (den foran Portofino) som i realiteten var en virkelig reisebil, med enorm plass til skreddersydd bagasje bak de to setene.

Litt vibber a la den spesialbygde 375 Coupé som Pininfarina bygde for Ingrid Bergmann i 1954 (med den spesielle Grigio Ingrid-fargen) og som hun og Roberto Rossellini lastet full og reiste på forsinket bryllupsreise hjem til Sverige med – like før de skilte seg.

Det er også gøy å slå fast at endelig går Ferrari rett i strupen på biler som Aston Martin Vantage og Mercedes-AMG GT

Så er det heller ikke tvil om at vi er tilbake til de virkelig vakre Ferrariene. Før kom de fra karosserikunstnerne, først og fremst Pininfarina. Nå kommer de fra designavdelingen i Maranello – jeg vet ikke helt om jeg syns det er en bra eller dårlig utvikling.

Og vi ser helt klar konturene av en ny, tilbakeholdende designstil her. Bortsett fra en markert grill er det ikke noe «in-your-face» her. Ikke en eneste umotivert lufteåpning.

Diskret og avmålt, og så mye cab-backwards at ingen vil la seg lure til å tro at dette er en av de mange nye elektriske superbilene.

Ta også med at det første bildet av interiøret viser at det har skjedd mye i den avdelingen også.

Nytt infotainment, ny layout på midtkonsollen, og det ser ut som en mengde berøringsfølsomme brytere også har funnet sine plasser her. Dessuten har passasjeren, som vanlig en skjerm, med innstillingsmuligheter, rett i front.

Men den mystiske girvelger-aktige innretningen, litt ned på midtkonsollen, minner meg om gamle dager på Ferrari-fabrikken.

Å få start på en av de temperamentsfulle, Weber-matede V12 motorene var ikke for enhver, og dummet du deg ut sørget PR-sjef Franco Gozzi at du ikke følte deg velkommen lenger.

Akkurat denne bilen ville jeg også vært litt nervøs for å sette meg inn i uten en kjapp instruksjon først. For hva i all verden skal den dingsen brukes til – og hvordan?

Men det jeg skjønner er at også denne bilen er laget for seriøs kjøring for dem som ønsker det.  Ellers hadde de ikke hatt den velkjente modusvelgeren - manettino’en - på dette rattet.

De som holder orden på bokholderiet påstår at dette er den femte nye Ferrarien i år.

Skal si de har tempo – både på den ene og andre måten.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde1
Konsept for India
Skoda serverer de første designskisser av en modell som skal skreddersys for India. Den er først ut på en tilpasset plattform.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde4
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Genesis har i dag vist sin første SUV for publikum på hjemmebane. Betegnelsen indikerer at det kan komme både større og mindre modeller i fremtiden.
Les mer
layid-bilde6
Andre generasjon Mirai
Toyota er sammen med Hyundai de to produsentene som leverer hydrogenbiler på det norske markedet. Nå trenger du ikke lenger være ihuga hydrogen-entusiast for å velge en Mirai.
Les mer
layid-bilde7
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Toyota har i dag presentert en første skisse på en ny kompakt-SUV som skal bygges side om side med Yaris.
Les mer


layid-bilde8
Belgisk Blå
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota GR Yaris
Toyota er mer kjent for praktiske og driftssikre biler enn for sportslige egenskaper. Men de overrasker innimellom. Som her.
Les mer
layid-bilde10
Opel topper Insignia-familien
Les mer
layid-bilde11
Renault-modeller blir strømførende
Les mer
layid-bilde12
Nye ladbare SUV-er fra BMW
Les mer
layid-bilde13
Nå kan du bestille RAV4 plug-in
Den ladbare hybridutgaven av Toyota RAV4 er nå klar for bestilling. Importøren tror RAV4 blir den mest populære hybridbilen i Norge i 2020, selv om nykommeren ikke er på plass før i andre halvår.
Les mer
layid-bilde14
Tyrkia vil lansere eget merke
Nå er det slett ikke uvanlig med bilproduksjon i Tyrkia - flere internasjonale selskaper har produksjonsanlegg der. Men nå er et eget elbilmerke på trappene.
Les mer
toppsak-bilde15
En forsmak fra Kina
NIO gir oss en forsmak på hva vi har i vente når kinesiske elbiler entrer Europa om kort tid.
Les mer
layid-bilde16
Nå blir Kona hybrid
Les mer
layid-bilde17
Slutten på en epoke
Les mer
layid-bilde18
Elbil med hengervekt på 1500 kg
Vi har fått den servert i flere omganger, men nå, like før produksjonen starter får nordmenn som har snust på Polestar 2 et par viktige meldinger.
Les mer
layid-bilde19
Så lang rekkevidde får BMW iX3
Det er fortsatt et år til den kommer på markedet, men nå røper BMW hvor lang rekkevidde deres første el-SUV får. I tillegg får vi en annen detalj som ikke er like positiv sett med norske øyne.
Les mer
layid-bilde20
Den sportsligste Macan
Macan er utvilsomt blant de mest sportslige SUV-er på markedet, spesielt om du velger denne varianten.
Les mer
layid-bilde21
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde22
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
toppsak-bilde23
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde26
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde27
Salgsstart for ladbar Mercedes
Les mer
toppsak-bilde28
Opel oppdaterer Insignia
Insignia er klar for en midtlivs oppdatering. I kjent Opel-stil får den avansert lysteknikk med hele 168 LED-er i frontlyktene.
Les mer
layid-bilde29
Ansiktsløft for F-Type
Les mer
layid-bilde30
VW plugger ledige segmenter
Volkswagen har vært tomme for minivans. De har riktignok Sharan, 2010-modell på gammel plattform. I Kina viser de nå et nytt innslag.
Les mer
layid-bilde31
Uvanlig kombinasjon
De tyske tuningspesialistene har mest tradisjon med lokale produkter. Men når en japansk produsent samarbeider med en tysk åpner det seg nye muligheter.
Les mer
layid-bilde32
Audi oppgraderer
Få måneder etter at Audi begynte å selge e-tron 55 i hopetall kommer den første oppgraderingen. Og vi får flere detaljer om den rimeligere modellen.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe - ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.
Les mer
layid-bilde34
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Les mer
layid-bilde35
Ny Skoda først til Norge
Les mer
layid-bilde36
Mini-el fra Russland
Elbiler er ikke særlig populært i Russland. Den første Teslaen kom dit i fjor! Men nå kommer det tanker om en liten elbil fra Togliattigrad - Ladaens hjemby.
Les mer
layid-bilde37
Konseptbil for geimere
Racing på skjerm begynner, som vi har sett, å bli seriøs virksomhet. Så seriøs at bilfabrikker som Mazda stiller med egne konseptbiler når det skal spilles.
Les mer
layid-bilde38
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer