img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
La Dolce Vita med Ferrari
Ferrari lovet oss en ny bil denne uken. Foreløpig har vi bare fått bildene, men det er mer enn nok til å overbevise.

Roma heter den nye Ferrarien.

Se på bildene, så er du liksom ikke i tvil. Og tenk på innsatsen med å få ryddet de Spanske Trappene for turister. (Eller er det Photoshop?)

Bra jobba, og samma det – bilen ser aldeles nydelig ut. En to dørs 2+2 coupé som det formelig oser Federico Fellini av (selv om den mytiske La Dolce Vita-filmen ikke var SÅ god).

Foreløpig vet vi ikke annet enn at den bruker den kjente 90 graders V8-motoren som har vunnet «Årets Motor» flere år på rad. Motoren sitter foran, men er trukket så langt bak at den klasses som «mid-front engined».

Her med 611 hester og samme 8-trinns DCT kasse som vi kjenner fra SF90 Stradale. 320 km/t og 3,4 til hundre – for dem det interesserer.

Dessuten vet vi at den har samme akselavstand som California T (367 cm), er litt lenger enn den (466 cm), men lettere (1472 kg). Sannsynligvis snakker vi samme plattform, men der er Ferrari foreløpig schtumm – selv om vi er lovet skikkelige spesifikasjoner senere i dag.

Det er omtrent så langt vi kommer i den kjedelige avdelingen.

Langt morsommere er det å spekulere på – for eksempel – hva 2+2 betyr.

Kanskje med en løs benk som på den første California (den foran Portofino) som i realiteten var en virkelig reisebil, med enorm plass til skreddersydd bagasje bak de to setene.

Litt vibber a la den spesialbygde 375 Coupé som Pininfarina bygde for Ingrid Bergmann i 1954 (med den spesielle Grigio Ingrid-fargen) og som hun og Roberto Rossellini lastet full og reiste på forsinket bryllupsreise hjem til Sverige med – like før de skilte seg.

Det er også gøy å slå fast at endelig går Ferrari rett i strupen på biler som Aston Martin Vantage og Mercedes-AMG GT

Så er det heller ikke tvil om at vi er tilbake til de virkelig vakre Ferrariene. Før kom de fra karosserikunstnerne, først og fremst Pininfarina. Nå kommer de fra designavdelingen i Maranello – jeg vet ikke helt om jeg syns det er en bra eller dårlig utvikling.

Og vi ser helt klar konturene av en ny, tilbakeholdende designstil her. Bortsett fra en markert grill er det ikke noe «in-your-face» her. Ikke en eneste umotivert lufteåpning.

Diskret og avmålt, og så mye cab-backwards at ingen vil la seg lure til å tro at dette er en av de mange nye elektriske superbilene.

Ta også med at det første bildet av interiøret viser at det har skjedd mye i den avdelingen også.

Nytt infotainment, ny layout på midtkonsollen, og det ser ut som en mengde berøringsfølsomme brytere også har funnet sine plasser her. Dessuten har passasjeren, som vanlig en skjerm, med innstillingsmuligheter, rett i front.

Men den mystiske girvelger-aktige innretningen, litt ned på midtkonsollen, minner meg om gamle dager på Ferrari-fabrikken.

Å få start på en av de temperamentsfulle, Weber-matede V12 motorene var ikke for enhver, og dummet du deg ut sørget PR-sjef Franco Gozzi at du ikke følte deg velkommen lenger.

Akkurat denne bilen ville jeg også vært litt nervøs for å sette meg inn i uten en kjapp instruksjon først. For hva i all verden skal den dingsen brukes til – og hvordan?

Men det jeg skjønner er at også denne bilen er laget for seriøs kjøring for dem som ønsker det.  Ellers hadde de ikke hatt den velkjente modusvelgeren - manettino’en - på dette rattet.

De som holder orden på bokholderiet påstår at dette er den femte nye Ferrarien i år.

Skal si de har tempo – både på den ene og andre måten.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde2
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
layid-bilde3
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde4
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde6
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde7
Salgsstart for ladbar Mercedes
Etter å ha vært uten ladbare hybrider en lengre periode starter Mercedes-forhandlerne nå salget av nye GLE 350 de 4Matic med uvanlig lang elektrisk rekkevidde.
Les mer


layid-bilde8
Opel oppdaterer Insignia
Les mer
toppsak-bilde9
Ansiktsløft for F-Type
Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.
Les mer
layid-bilde10
VW plugger ledige segmenter
Les mer
layid-bilde11
Uvanlig kombinasjon
Les mer
layid-bilde12
Audi oppgraderer
Les mer
layid-bilde13
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe - ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny Skoda først til Norge
Skodas elektriske familie-SUV lanseres neste år, men allerede før verdenspremieren vises bilen på norsk jord. Norske kunder med forhåndsbestilling kan nå bli de første i verden som får se den produksjonsklare bilen.
Les mer
layid-bilde16
Mini-el fra Russland
Les mer
layid-bilde17
Konseptbil for geimere
Les mer
layid-bilde18
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer
layid-bilde19
Tesla på ramme alvor?
En bil med overflate som en månerakett, design som en italiensk polygon fra 70-tallet, stålruter som sprekker og en yppersteprest som ber til gudommelige vesener på en lite høvisk måte - MÅ vi ta Teslas Cybertruck på alvor?
Les mer
layid-bilde20
Muskel-SUV-er i fleng
Selv om alle produsenter virker å være fokusert på elbil for tiden, er det langt fra slutt for bensingulpende muskelbiler. I Los Angeles og Guangzhou står opp til flere av dem.
Les mer
layid-bilde21
Audis utfordrer i direktørsjiktet
Audi lanserer nå sin nye S8 og utfordrer dermed de mer sportslige utgavene av S-Klasse og 7-serien.
Les mer
layid-bilde22
Høye ambisjoner hos Lexus
Det mangler ikke på ambisjoner hos den norske Toyota/Lexus-importøren. Med én ny modell skal de doble Lexus-salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Fremkommelighet på første klasse
Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic blir et nytt alternativ å vurdere i det mest luksuriøse SUV-sjiktet. Den er sikkert fin å kjøre, men luksusprodusenten fremhever primært komforten i baksetet.
Les mer
layid-bilde24
Fra sportsbil til SUV
Sportsbilprodusenten Aston Martin følger i fotsporene til andre sport- og luksusbilprodusenter. I Los Angeles viser de sin først SUV. Møt DBX.
Les mer
layid-bilde25
Supersprek Mini kan bli samlerobjekt
Det kan bli kamp om de 3.000 eksemplarene av MINI John Cooper Works GP som skal produseres. Råskinnet kommer på norske veier neste år.
Les mer
layid-bilde26
Volkswagen viser nytt konsept
Det har vært tett mellom Volkswagens konsepter de siste årene. Samtlige staker opp kursen for nye elbiler basert på en og samme plattform.
Les mer
layid-bilde27
Ladbar Toyota RAV4 får over 300 hk
Les mer
toppsak-bilde28
Her kommer Audis andre elbil
Audi har i natt avduket sin e-tron Sportback - en praktisk familie-elbil med lang rekkevidde.
Les mer
layid-bilde29
Mye muskler og lang rekkevidde
Les mer
layid-bilde30
Comeback for ladbar GLC
Den har vært sterkt savnet i den norske Mercedes-organisasjonen, men nå er snart den ladbare utgaven av GLC tilbake - i to karosserifasonger.
Les mer
layid-bilde31
Gunstigere priser på Kona
Hyundai lanserer en oppdatert Kona electric med enda gunstigere priser. Modellen har fått flere viktige produktoppdateringer som kundene etterspør, nye utstyrsnivåer og kortere leveringstid.
Les mer
layid-bilde32
Ford Mustang Mach-E koster fra 420.000 kroner og får inntil 600 km rekkevidde
Det er ingen tvil om at Tesla Model Y er utpekt som viktigste konkurrent når Ford nå slipper en elektrisk SUV og løfter fram Mustang-navnet for å understreke kjøreglede og ytelse. Dessverre er ikke Mustang Mach-E i Norge før sent i 2020.
Les mer
toppsak-bilde33
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde34
La Dolce Vita med Ferrari
Les mer
layid-bilde35
Cutting edge McLaren ser bakover
Les mer
layid-bilde36
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde37
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer