img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Cutting edge McLaren ser bakover
Man skal være stø i bilhistorien sin for å se hvor den nye McLaren-modellen har sine røtter. Modellen heter Elva, hos noen gir det kanskje assosiasjoner.

Den nye McLaren-modellen er en helt rå – og da mener jeg rå i betydningen rå – åpen to-seters sportsracer. Så roadster som det er mulig å få blitt. Selv frontrute eller lydanlegg må bestilles ekstra.

Resultatet er det letteste og raskeste som noensinne er kommer derfra, sier produsenten – og han burde vite det.

Nå legger han ikke ved mange detaljer for å vise i klartekst hva det betyr. Men siden bilen bruker en 804-hesters utgave av twin-turbo V8 fireliteren som sitter i  Senna og gjør null til hundre på 3 (eller 0-200 på 6,7) – kjappere enn Senna, må vi kunne gå ut fra at den er vesentlig lettere.

At den slår Senna på toppfart er jeg derimot ikke sikker på. Her er det nemlig ikke åpenbare strømlinjer med stor, åpen brønn, med et karosseri som er 60-talls ekstremt bølgete (den gangen det gjaldt å trekke karosseriet så tett rundt motor og hjul som bare mulig) og der designeren ikke akkurat har anstrengt seg for å skjule de massive hjulene.

Riktignok er det jobbet masse i vindtunnelen her. Noe de kaller McLaren Active Air Management System skal blant annet sørge for å lage en virtuell frontrute, slik at verken du eller din eventuelle passasjer skal plages av vinden. Selv om du velger bort helhjelm.

Men hvis du vil ha noe slikt, er det rom for den rett bak hodestøtten. Evt. kan du legge week-end bagasjen og en liten gullbarre der.

Bildene jeg ser av interiøret er virkelig appetittvekkende. Se hvordan dashbordet flyter inn i dørene (som selvfølgelig åpner på klassisk-dramatisk McLaren-vis) og hvordan midtkonsollen blir en åpenbar del av den bærende karbonfiber-konstruksjonen.

Det er mulig McLaren ville laget en slik bil uansett – nakne biler med bane-assosiasjoner er helt opplagt en trend for tiden. Bare se på Ferraris nye Monza-serie

Og McLaren er jo blant de få som er så heldige at de har masse tradisjon og bakgrunn de kan hente alibier fra. 

Også Elva er en del av den. Du skulle kanskje ikke tro det – forholdsvis ukjent merke, helt i skyggen av Lotus, Lister og Cooper for eksempel – men en av de virkelig dominerende bøkene i bokhyllen min handler om Elva, og det er litt av en historie.

Selvfølgelig samme bakgrunn som en rekke av de andre ikoniske engelske etterkrigs pionersportsvognene med hjemmelagde chassiser, simple plast-karosserier og en sideventilert Ford-motor.

Som etter hvert vokste seg opp i Coventry Climax-størrelse, og – i Elvas tilfelle – også ble en del av amerikansk klubbracing.

Men selvfølgelig er det sidespor underveis. Konk – eller nesten konk blant annet, og en periode ble de overtatt av noe som het Trojan som også drev med Lambretta.

Og der dukket også McLaren opp. Han hadde bygget en stor sportsracer, M1, som han trengte å få produsert.

Det ble den, i cirka 200 eksemplarer, McLaren by Elva står det på logoen, og takket være CanAm-innsatsen har den i dag den samme mytiske statusen (nesten) som for eksempel Porsche 917 og Lister Knobbly.

Ikke rart at McLaren dukket så langt ned i historiekjelleren sin når de skulle bygge noe virkelig spektakulært.

Og hvis du føler nostalgien sprenge i lommeboken vil de gjerne ha minst £ 1,425,000 for hver av de 399 som skal bygges.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde1
Konsept for India
Skoda serverer de første designskisser av en modell som skal skreddersys for India. Den er først ut på en tilpasset plattform.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde4
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Genesis har i dag vist sin første SUV for publikum på hjemmebane. Betegnelsen indikerer at det kan komme både større og mindre modeller i fremtiden.
Les mer
layid-bilde6
Andre generasjon Mirai
Toyota er sammen med Hyundai de to produsentene som leverer hydrogenbiler på det norske markedet. Nå trenger du ikke lenger være ihuga hydrogen-entusiast for å velge en Mirai.
Les mer
layid-bilde7
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Toyota har i dag presentert en første skisse på en ny kompakt-SUV som skal bygges side om side med Yaris.
Les mer


layid-bilde8
Belgisk Blå
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota GR Yaris
Toyota er mer kjent for praktiske og driftssikre biler enn for sportslige egenskaper. Men de overrasker innimellom. Som her.
Les mer
layid-bilde10
Opel topper Insignia-familien
Les mer
layid-bilde11
Renault-modeller blir strømførende
Les mer
layid-bilde12
Nye ladbare SUV-er fra BMW
Les mer
layid-bilde13
Nå kan du bestille RAV4 plug-in
Den ladbare hybridutgaven av Toyota RAV4 er nå klar for bestilling. Importøren tror RAV4 blir den mest populære hybridbilen i Norge i 2020, selv om nykommeren ikke er på plass før i andre halvår.
Les mer
layid-bilde14
Tyrkia vil lansere eget merke
Nå er det slett ikke uvanlig med bilproduksjon i Tyrkia - flere internasjonale selskaper har produksjonsanlegg der. Men nå er et eget elbilmerke på trappene.
Les mer
toppsak-bilde15
En forsmak fra Kina
NIO gir oss en forsmak på hva vi har i vente når kinesiske elbiler entrer Europa om kort tid.
Les mer
layid-bilde16
Nå blir Kona hybrid
Les mer
layid-bilde17
Slutten på en epoke
Les mer
layid-bilde18
Elbil med hengervekt på 1500 kg
Vi har fått den servert i flere omganger, men nå, like før produksjonen starter får nordmenn som har snust på Polestar 2 et par viktige meldinger.
Les mer
layid-bilde19
Så lang rekkevidde får BMW iX3
Det er fortsatt et år til den kommer på markedet, men nå røper BMW hvor lang rekkevidde deres første el-SUV får. I tillegg får vi en annen detalj som ikke er like positiv sett med norske øyne.
Les mer
layid-bilde20
Den sportsligste Macan
Macan er utvilsomt blant de mest sportslige SUV-er på markedet, spesielt om du velger denne varianten.
Les mer
layid-bilde21
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde22
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
toppsak-bilde23
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde26
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde27
Salgsstart for ladbar Mercedes
Les mer
toppsak-bilde28
Opel oppdaterer Insignia
Insignia er klar for en midtlivs oppdatering. I kjent Opel-stil får den avansert lysteknikk med hele 168 LED-er i frontlyktene.
Les mer
layid-bilde29
Ansiktsløft for F-Type
Les mer
layid-bilde30
VW plugger ledige segmenter
Volkswagen har vært tomme for minivans. De har riktignok Sharan, 2010-modell på gammel plattform. I Kina viser de nå et nytt innslag.
Les mer
layid-bilde31
Uvanlig kombinasjon
De tyske tuningspesialistene har mest tradisjon med lokale produkter. Men når en japansk produsent samarbeider med en tysk åpner det seg nye muligheter.
Les mer
layid-bilde32
Audi oppgraderer
Få måneder etter at Audi begynte å selge e-tron 55 i hopetall kommer den første oppgraderingen. Og vi får flere detaljer om den rimeligere modellen.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe - ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.
Les mer
layid-bilde34
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Les mer
layid-bilde35
Ny Skoda først til Norge
Les mer
layid-bilde36
Mini-el fra Russland
Elbiler er ikke særlig populært i Russland. Den første Teslaen kom dit i fjor! Men nå kommer det tanker om en liten elbil fra Togliattigrad - Ladaens hjemby.
Les mer
layid-bilde37
Konseptbil for geimere
Racing på skjerm begynner, som vi har sett, å bli seriøs virksomhet. Så seriøs at bilfabrikker som Mazda stiller med egne konseptbiler når det skal spilles.
Les mer
layid-bilde38
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer