img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.

Octavia er en av svært få modeller med kun konvensjonelle drivlinjer som har holdt populariteten oppe i et norsk marked som skriker etter elbiler og ladbare hybrider. Med drøye 2500 registreringer hittil i år er den klar nummer én foran modeller som T-Roc og Focus.

– Octavia har vært vår viktigste bil i mange år. For mange av våre kunder er Octavia selve symbolet på Skoda og alt vi står for, med smarte løsninger, klasseledende plass og mye bil for pengene, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge hos Harald A. Møller.

– Nye Octavia tar dette enda et steg videre når den ved lansering sommeren 2020 også blir tilgjengelig som ladbar hybrid. I tillegg har designet også fått et betydelig løft.

Vi har allerede kjørt en pre-produksjonsmodell av nye Octavia – les vår omtale her

Octavia blir for første gang tilgjengelig med full-LED Matrix frontlykter. LED-kjørelys og baklykter blir standard. Innvendig vil et helt nytt interiør med mer påkostede materialer og en ny generasjon infotainment-system løfte modellen til nye høyder.

– Alt ligger til rette for at Octavia fremover forblir en av våre mest attraktive modeller, både som ladbar hybrid, men også med tradisjonell drivlinje, sier Meiner.

Bedre plass
Fjerde generasjon Octavia vokser i forhold til sin forgjenger. Med en lengde på 4,689 mm og en bredde på 1,829 mm blir stasjonsvognen 22 mm lengre og 15 mm bredere enn dagens modell. Akselavstanden er 2,686 mm.

Benplassen i baksetet økes med hele 78 mm og bagasjerommet i stasjonsvognen øker til klasseledende 640 liter.

Interiøret har fått nytt design, med et to-eiket ratt, to 10-tommers skjermer, og en midtkonsoll som følger linjene til den nye grillen.

Nye og mer ergonomiske seter tilbys for første gang, og i tillegg til setevarme blir disse også tilgjengelig med både kjøling og massasje som ekstrautstyr. Sportsseter kan velges som tilvalg.

Nye Octavia blir i første omgang tilgjengelig i tre utstyrsnivåer, men både røffe Scout og sportslige Octavia RS kommer i nye utgaver.

Teknologiske fremskritt
Nykommeren har den siste versjon av det modulære infotainment-systemet, med blant annet forbedret digitalt dashbord. Systemet har innebygget eSIM og er om ønskelig alltid online.

Nykommeren får også en rekke nye sikkerhet- og assistentsystemer.

«Collision Avoidance Assist» gir sjåføren støtte ved hjelp av økt styringsmoment dersom bilen oppfatter at den kommer til å kollidere med en fotgjenger, syklist eller et annet kjøretøy.

«Exit Warning», eller utstigningsvarsel, blir også tilgjengelig. Dette systemet varsler dersom en syklist eller en bil nærmer seg bakfra når en dør åpnes.

Ved hjelp av «Hands-on Detect» kan også bilen avgjøre om sjåføren holder i rattet eller om han ikke lenger har kontroll over bilen som følge av en potensiell medisinsk nødsituasjon. Dersom en slik situasjon oppstår, vil «Emergency Assist» stoppe bilen.

Den prediktive cruisekontrollen er en videreutvikling av den adaptive hastighetsreguleringen. Systemet kan nå kontrollere både gasspådrag og bremsing fra stillestående og opptil 210 km/t.

Effektive drivlinjer
For første gang blir også Octavia tilgjengelig som ladbar hybrid, slik som storebror Superb nå også er

Med tilnavnet iV leveres Octavia med en 1,4 TSI bensinmotor i kombinasjon med en elektrisk motor. Systemeffekten er på 204 hk med et samlet dreiemoment på 350 Nm. Et litium-ion-batteri på 13 kWt gir en elektrisk rekkevidde på 55 km etter WLTP-syklusen.

Nye Octavia blir også tilgjengelig med tradisjonelle drivlinjer, og disse er forbedret i form av lavere forbruk, lavere utslipp og mildhybridsystem.

– Sammen med Citigoe iV og den helelektriske familiebilen som kommer neste år, kan vi nå tilby attraktive modeller i de fleste segmenter, uavhengig av drivlinje, så vi har stor tro på at 2020 kommer til å bli tidenes Skoda-år i Norge, sier Meiner.

Alle bensinmotorene er nå utstyrt med bensinpartikkelfiler.

Den tresylindrede 1,0 TSI-motoren på 110 hk og den firesylindrede 1,5 TSI-motoren med 150 hk kan leveres som mildhybrider med betegnelsen eTEC. Da får bensinmotoren støtte av en 48V beltedrevet starter og generator, som lagrer overskuddsenergien i et litium-ion-batteri.

Dette gjør at bilen kan rulle med forbrenningsmotoren helt skrudd av, regenerere energi ved bremsing, samt gi motoren støtte ved hjelp av elektrisk boost. Motoren startes også igjen med færre vibrasjoner.

Også diesel
Nye Octavia tilbys med tre effektive dieselmotorer, med 115 hk, 150 hk eller 200 hestekrefter. Den nye EVO-generasjonen dieselmotorer har ifølge Skoda opptil 80 prosent lavere utslipp av nitrogenoksid (NOx) enn tidligere motorer.

I tillegg til et dieselpartikkelfilter er motorene utstyrt med SCR-katalystator og dobbelinjeksjon av AdBlue. De to største dieselmotorene kan leveres i kombinasjon med firehjulsdrift.

«Simply Clever»
I kjent Skoda-stil tilbyr nye Octavia også en rekke smarte løsninger.

Sovepakken blir tilgjengelig for første gang i Octavia – her får baksetet to ekstra store nakkeputer og to pledd. For stasjonsvognen blir også elektrisk bakluke tilgjengelig for første gang, og en automatisert bagasjeromsgardin kan leveres.

En multifunksjons lastelomme under hanskerommet gir ekstra lagringsplass, og to små lommer til smarttelefoner er festet på baksiden av forsetene.

Til sammen fem USB-C uttak kan leveres, inkludert et USB-C-uttak over bakspeilet for enkel tilkobling av blant annet dashbordkamera.

I tillegg leveres nye Octavia med paraply og kost i sjåførdøren, en integrert, utbrettbar trakt til spylervesketanken, og mulighet for påfylling av AdBlue (dieselmotorer) med lastebilpistol. Elektronisk utsvingbart tilhengerfeste kan leveres som tilvalg.

Nye Octavia er på plass i det norske markedet fra sommeren 2020. 






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Hybrid uten batterier
Lamborghini har avduket sin Sian Roadster. Som utgaven med tak er den hybrid, men noen batteripakke finner du ikke her.
Les mer
layid-bilde1
AC feirer 58 år med Cobra
Forfriskende at noen velger 58 år som en fødselsdag det skal gjøres noe ut av. AC gjør det med stil.
Les mer
layid-bilde2
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde3
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
layid-bilde4
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde6
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
layid-bilde7
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer


layid-bilde8
Ny Taycan vist i Kina
Les mer
toppsak-bilde9
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Audi lanserer nå nye toppmodeller i e-tron-familien med tre elmotorer og opptil 503 hester.
Les mer
layid-bilde10
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Les mer
layid-bilde11
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Les mer
layid-bilde12
Spennende el-SUV fra BYD
Les mer
layid-bilde13
Her er nye Citroën C4
Citroën vil ikke støte noen potensielle kunder fra seg. Derfor lanserer de nå sin nye generasjonen C4 med alternative drivlinjer.
Les mer
layid-bilde14
Mach 1 vender tilbake
Etter 17 års fravær lanserer Ford en ny Mustang Mach 1 - selvsagt med kraftig V8 under panseret.
Les mer
toppsak-bilde15
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
layid-bilde16
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Les mer
layid-bilde17
Bestselgeren i fornyet versjon
Les mer
layid-bilde18
VW-luksus i ny form
Volkswagen foretar en midtlivs oppdatering av sin mest luksuriøse sedan. Samtidig lanserer de den i ny, elegant karosseriform.
Les mer
layid-bilde19
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Etter to år med lange ventelister og meget begrensede leveringer er Kia-importøren så trygge på leveringssituasjonen at de åpner for nye bestillinger av e-Niro.
Les mer
layid-bilde20
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde21
Jaguar oppgraderer I-Pace
Jaguars suverene bestselger i Norge får nå oppgraderinger som vil glede dem som lader hjemme.
Les mer
layid-bilde22
Oppgraderinger for Focus
Ford foretar tekniske oppgraderinger av Focus-modellene. Mild hybridteknologi og nye digitale løsninger står på programmet.
Les mer
toppsak-bilde23
Nye toppmodeller i E-Klassen
Mercedes foretar en oppgradering av de mest potente modellene i E-Klassen.
Les mer
layid-bilde24
Nå skal den bli mer kjøreglad
Lexus USA har presentert 2021-utgaven av IS som nå er perfeksjonert for banebruk.
Les mer
layid-bilde25
Volkswagen ID.3: Endelig bestillingsklar
Den 17. juni 2020 markerer starten på en ny milepæl i Volkswagens historie i Norge. Da offentliggjøres prisene på ID.3 1st og en digital løsning åpnes opp for de første forhåndsbestillerne.
Les mer
layid-bilde26
BMW fornyer M5
BMW lanserer nå en oppgradert utgave av sin muskel-sedan. Som tidligere får du den i to graderinger.
Les mer
layid-bilde27
Ny Citroën får norsk fordel
Les mer
toppsak-bilde28
Forsmak på ny X-Trail
Nissan i Amerika har avduket en ny generasjon Rogue. Den gir en indikasjon på hva vi har i vente når ny X-Trail og Qashqai skal lanseres.
Les mer
layid-bilde29
Seat fornyer bestselger
Les mer
layid-bilde30
Ny Cayenne GTS med V8
Porsche lanserer en ny generasjon av sine mest sportslige Cayenne-utgaver - nå med retur av V8-motorer.
Les mer
layid-bilde31
Maxus lanserer 7-seter
Maxus har har så langt tilbudt en serie el-drevne varebiler. Nå utvider de tilbudet med en romslig familiebil.
Les mer
layid-bilde32
Spesial på Targa
Det er ikke mange dagene siden Porsche lanserte sin nye 911 Targa, men nå er de allerede klar med en spesialutgave. Opplaget er begrenset, så trolig er det allerede for sent om du skulle være fristet.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny Octavia Scout
Skoda har nylig lansert femte generasjon Octavia. Nå følger varianten som står høyest på ønskelisten til norske Skoda-kunder.
Les mer
layid-bilde34
Produksjonslinjen klargjøres i Kina
Les mer
layid-bilde35
Ny Yaris er priset og klar
Les mer
layid-bilde36
Med hilsen til TVR
Graham Mulholland legger ikke skjul på at det er TVR som inspirerte ham, og det er det merket han tenkte på da han døpte sin nye sportsbil for Legend 480.
Les mer
layid-bilde37
Arteon i ny tapning
Volkswagen har publisert de første skissene av en ansiktsløftet Arteon. I tillegg til oppgraderinger får den også en alternativ karosseriform. Her er dagsferske spionbilder av en nærmest ukamuflert Shooting Brake.
Les mer
layid-bilde38
Elbil for storfamilien
Nå kommer Peugeot med løsningen for dem som ønsker en elbil med stor plass, brukbar rekkevidde og mulighet for å trekke tilhenger.
Les mer