img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
87 bilder i galleri
BMW M2 for de mest entusiastiske
Det har ligget i kortene at BMW skulle lage en spesialutgave av M2 for de som gjerne gir slipp på komfort for å oppnå enda bedre kjøreegenskaper. Her er den.

BMW M2 har for mange blitt det M3 var for noen generasjoner siden – den ultimate kjøremaskinen. At den i tillegg har en pris på rundt millionen med norske avgifter, har gjort BMW M tilgjengelig for et vesentlig bredere publikum enn tidligere.

Helt siden lanseringen i 2016 har BMW M2 høstet lovord for sine særegne kjøreegenskaper. Vi lekte oss på Hungaroring med en av de første bilene

I fjor kom BMW M2 Competition som la listen enda høyere. Nå er tiden snart inne for en ny toppnotering: Nye BMW M2 CS.

CS-betegnelsen (Club Sport) står høyt i kurs hos BMW. Når nye BMW M2 CS skal ta opp arven fra siste generasjon BMW M3 CS og BMW M4 CS, er naturlig nok forventningene også høye.

– BMW M2 har en stor fanbase verden over, og bare i Norge har vi solgt hele 157 BMW M2 og BMW M2 Competition siden 2016. Mange av kundene bruker bilene aktivt til banekjøring, noe som bekrefter at BMW M2 har truffet en nerve når det gjelder kjøreglede. Nå er tiden kommet for å presentere toppen av kransekaka – nye BMW M2 CS, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Mer krefter, mindre vekt
Nye BMW M2 CS bygger videre på BMW M2 Competition som ble lansert i 2018. Med utgangpunkt i denne har BMW M GmhB jobbet iherdig for å fintune en enda skarpere kjøremaskin.

Panseret er utført i karbonforsterket plast (CFRP) med eget luftinntak, og under dette ligger en twin-turbo rekkesekser som yter 450 hk, 40 hk mer enn i BMW M2 Competition, og med et dreiemoment på 550 Nm.

Automat eller manuell
Kreftene sendes til bakhjulene via manuell eller dobbel clutch girkasse. Bakkekontakten besørges av Michelin Cup-dekk.

Med M DCT 7-trinns automatkasse går sprinten fra 0-100 km/t unna på fire blank. Går du for 6-trinns manuell kasse tar samme øvelsen to tideler mer.

Til vanlig er toppfarten elektronisk sperret ved 250 km/t, men velger du «M Driver’s package» sår sperren først inn ved 280 km/t. Lyden fra motoren foredles gjennom et særegent eksosanlegg med to doble enderør i rustfritt stål.

Adaptivt chassis
Det adaptive M-understellet, som tidligere var forbeholdt større BMW M-modeller, er standard på nye BMW M2 CS. Det samme er M Sport-bremser med 400 mm skiver fremme og 380 mm skiver bak.

Om ønskelig kan BMW M2 CS også leveres med keramiske bremser og aktiv differensial på bakakselen.

Detaljkunst
For første gang produseres også taket på BMW M2 i CFRP. Det bidrar til både lavere vekt og lavere tyngdepunkt. Også felgene holder vekten nede: 9x19"-felgene fremme veier kun 9 kilo, mens 10x19"-felgene bak er under 10 kilo.

De mekaniske endringene har fått følge av en rekke nye designelementer, som for eksempel frontsplitteren i karbon.

Speilhusene, diffusoren bak og spoileren på bagasjelokket er produsert i samme materiale. Disse detaljene bidrar også til et større marktrykk og bedre aerodynamikk.

Karbon og Alcantara
Interiøret i nye BMW M2 CS preges av karbondetaljer, overflater i Alcantara og særegne sportsseter i skinn og Alcantara.

Røde kontrastsømmer går igjen flere steder i interiøret, og de velkjente BMW M-stripene er på plass i de integrerte hodestøttene og setebeltene. Om ønskelig leveres også et eget sportsratt i Alcantara.

I tråd med BMW CS-filosofien er det gjort flere grep for å spare vekt, også i interiøret. Hele midtkonsollen er produsert i karbon, noe som reduserer vekten med 50 prosent sammenliknet med en standard bil.

Til hverdag og fest
Nye BMW M2 CS har alle sportslige egenskaper for racingbanen, men det er også en sportsbil til hverdagsbruk. Bagasjerommet på 390 liter har plass til både hjelm, kjørehansker og koffertene til helgeutflukten.

Nye BMW M2 CS lanseres i 2020. Prisen er foreløpig ikke fastlagt.

– Vi tror den nye BMW M2 CS er en fremtidig klassiker som vil finne sin plass i historien sammen med storheter som BMW 1-serie M Coupé, BMW E30 M3 og BMW 2002 Turbo. Vi vil få en håndfull biler til Norge fra den begrensede produksjonen av BMW M2 CS, avslutter Marius Tegneby.

BMW har også utviklet en ren løpsbil med betegnelse BMW M2 CS Racing. Bilen kan inngå i diverse løp verden rundt – blant annet i langdistanseløpene på Nordsløyfa.

For å tilpasses de ulike reglementene er effekten tunet ned til mellom 280 og 365 hk mens dreiemomentet er opprettholdt på 550 Nm.

Historisk oversikt BMW M2-derivater:

Modell:

BMW M2

BMW M2 Competition

BMW M2 CS

Lansering:

2016

2018

2020

Motoreffekt:

370 hk

410 hk (ny motor)

450 hk

Dreiemoment:

465 Nm, med 500 Nm «overboost»

550 Nm

550 Nm

0-100 km/t:

M DCT: 4,3 sek. Manuell: 4,5 sek.

M DCT: 4,2 sek. Manuell: 4,4 sek.

M DCT: 4,0 sek. Manuell: 4,2 sek.

Toppfart med M Driver’s package

270 km/t

280 km/t

280 km/t





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Variasjoner over Kamiq
De første bilene kom til Norge like før årsskiftet, men snart kommer nye utstyrsvarianter av kompakt-SUV-en Kamiq.
Les mer
layid-bilde1
Ny BMW-motor til Supra
Da nye GR Supra ble lansert i fjor hadde den ett motoralternativ. Nå kommer et til, også det fra BMW.
Les mer
layid-bilde2
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde3
Konsept for India
Skoda serverer de første designskisser av en modell som skal skreddersys for India. Den er først ut på en tilpasset plattform.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde6
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
layid-bilde7
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Genesis har i dag vist sin første SUV for publikum på hjemmebane. Betegnelsen indikerer at det kan komme både større og mindre modeller i fremtiden.
Les mer


layid-bilde8
Andre generasjon Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Toyota har i dag presentert en første skisse på en ny kompakt-SUV som skal bygges side om side med Yaris.
Les mer
layid-bilde10
Belgisk Blå
Les mer
layid-bilde11
Toyota GR Yaris
Les mer
layid-bilde12
Opel topper Insignia-familien
Les mer
layid-bilde13
Renault-modeller blir strømførende
Renault avslører nå detaljer om to nye, elektrifiserte modeller som begge får tilleggsbetegnelse E-Tech.
Les mer
layid-bilde14
Nye ladbare SUV-er fra BMW
BMW tilbyr ladbare hybrider i mange segmenter. Nå lanseres to nye modeller - den ene av dem er svært aktuell for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Nå kan du bestille RAV4 plug-in
Den ladbare hybridutgaven av Toyota RAV4 er nå klar for bestilling. Importøren tror RAV4 blir den mest populære hybridbilen i Norge i 2020, selv om nykommeren ikke er på plass før i andre halvår.
Les mer
layid-bilde16
Tyrkia vil lansere eget merke
Les mer
layid-bilde17
En forsmak fra Kina
Les mer
layid-bilde18
Nå blir Kona hybrid
Hyundai lanserer nå hybridutgaven av elbilsuksessen Kona i det norske markedet. Bilen er klar for bestilling fra nyttår, og leveringer starter i januar.
Les mer
layid-bilde19
Slutten på en epoke
Nye Porsche 911 med kodenavn 992 har allerede vært på samlebåndet et års tid, men likevel har produksjonen av forgjengeren fortsatt. Nå er det definitivt slutt.
Les mer
layid-bilde20
Elbil med hengervekt på 1500 kg
Vi har fått den servert i flere omganger, men nå, like før produksjonen starter får nordmenn som har snust på Polestar 2 et par viktige meldinger.
Les mer
layid-bilde21
Så lang rekkevidde får BMW iX3
Det er fortsatt et år til den kommer på markedet, men nå røper BMW hvor lang rekkevidde deres første el-SUV får. I tillegg får vi en annen detalj som ikke er like positiv sett med norske øyne.
Les mer
layid-bilde22
Den sportsligste Macan
Macan er utvilsomt blant de mest sportslige SUV-er på markedet, spesielt om du velger denne varianten.
Les mer
toppsak-bilde23
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde24
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
layid-bilde25
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
layid-bilde27
Oppdatert Q7
Les mer
toppsak-bilde28
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde29
Salgsstart for ladbar Mercedes
Les mer
layid-bilde30
Opel oppdaterer Insignia
Insignia er klar for en midtlivs oppdatering. I kjent Opel-stil får den avansert lysteknikk med hele 168 LED-er i frontlyktene.
Les mer
layid-bilde31
Ansiktsløft for F-Type
Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.
Les mer
layid-bilde32
VW plugger ledige segmenter
Volkswagen har vært tomme for minivans. De har riktignok Sharan, 2010-modell på gammel plattform. I Kina viser de nå et nytt innslag.
Les mer
toppsak-bilde33
Uvanlig kombinasjon
De tyske tuningspesialistene har mest tradisjon med lokale produkter. Men når en japansk produsent samarbeider med en tysk åpner det seg nye muligheter.
Les mer
layid-bilde34
Audi oppgraderer
Les mer
layid-bilde35
Hyundais Sensuelle Parametri
Les mer
layid-bilde36
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.
Les mer
layid-bilde37
Ny Skoda først til Norge
Skodas elektriske familie-SUV lanseres neste år, men allerede før verdenspremieren vises bilen på norsk jord. Norske kunder med forhåndsbestilling kan nå bli de første i verden som får se den produksjonsklare bilen.
Les mer
layid-bilde38
Mini-el fra Russland
Elbiler er ikke særlig populært i Russland. Den første Teslaen kom dit i fjor! Men nå kommer det tanker om en liten elbil fra Togliattigrad - Ladaens hjemby.
Les mer