img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
87 bilder i galleri
BMW M2 for de mest entusiastiske
Det har ligget i kortene at BMW skulle lage en spesialutgave av M2 for de som gjerne gir slipp på komfort for å oppnå enda bedre kjøreegenskaper. Her er den.

BMW M2 har for mange blitt det M3 var for noen generasjoner siden – den ultimate kjøremaskinen. At den i tillegg har en pris på rundt millionen med norske avgifter, har gjort BMW M tilgjengelig for et vesentlig bredere publikum enn tidligere.

Helt siden lanseringen i 2016 har BMW M2 høstet lovord for sine særegne kjøreegenskaper. Vi lekte oss på Hungaroring med en av de første bilene

I fjor kom BMW M2 Competition som la listen enda høyere. Nå er tiden snart inne for en ny toppnotering: Nye BMW M2 CS.

CS-betegnelsen (Club Sport) står høyt i kurs hos BMW. Når nye BMW M2 CS skal ta opp arven fra siste generasjon BMW M3 CS og BMW M4 CS, er naturlig nok forventningene også høye.

– BMW M2 har en stor fanbase verden over, og bare i Norge har vi solgt hele 157 BMW M2 og BMW M2 Competition siden 2016. Mange av kundene bruker bilene aktivt til banekjøring, noe som bekrefter at BMW M2 har truffet en nerve når det gjelder kjøreglede. Nå er tiden kommet for å presentere toppen av kransekaka – nye BMW M2 CS, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Mer krefter, mindre vekt
Nye BMW M2 CS bygger videre på BMW M2 Competition som ble lansert i 2018. Med utgangpunkt i denne har BMW M GmhB jobbet iherdig for å fintune en enda skarpere kjøremaskin.

Panseret er utført i karbonforsterket plast (CFRP) med eget luftinntak, og under dette ligger en twin-turbo rekkesekser som yter 450 hk, 40 hk mer enn i BMW M2 Competition, og med et dreiemoment på 550 Nm.

Automat eller manuell
Kreftene sendes til bakhjulene via manuell eller dobbel clutch girkasse. Bakkekontakten besørges av Michelin Cup-dekk.

Med M DCT 7-trinns automatkasse går sprinten fra 0-100 km/t unna på fire blank. Går du for 6-trinns manuell kasse tar samme øvelsen to tideler mer.

Til vanlig er toppfarten elektronisk sperret ved 250 km/t, men velger du «M Driver’s package» sår sperren først inn ved 280 km/t. Lyden fra motoren foredles gjennom et særegent eksosanlegg med to doble enderør i rustfritt stål.

Adaptivt chassis
Det adaptive M-understellet, som tidligere var forbeholdt større BMW M-modeller, er standard på nye BMW M2 CS. Det samme er M Sport-bremser med 400 mm skiver fremme og 380 mm skiver bak.

Om ønskelig kan BMW M2 CS også leveres med keramiske bremser og aktiv differensial på bakakselen.

Detaljkunst
For første gang produseres også taket på BMW M2 i CFRP. Det bidrar til både lavere vekt og lavere tyngdepunkt. Også felgene holder vekten nede: 9x19"-felgene fremme veier kun 9 kilo, mens 10x19"-felgene bak er under 10 kilo.

De mekaniske endringene har fått følge av en rekke nye designelementer, som for eksempel frontsplitteren i karbon.

Speilhusene, diffusoren bak og spoileren på bagasjelokket er produsert i samme materiale. Disse detaljene bidrar også til et større marktrykk og bedre aerodynamikk.

Karbon og Alcantara
Interiøret i nye BMW M2 CS preges av karbondetaljer, overflater i Alcantara og særegne sportsseter i skinn og Alcantara.

Røde kontrastsømmer går igjen flere steder i interiøret, og de velkjente BMW M-stripene er på plass i de integrerte hodestøttene og setebeltene. Om ønskelig leveres også et eget sportsratt i Alcantara.

I tråd med BMW CS-filosofien er det gjort flere grep for å spare vekt, også i interiøret. Hele midtkonsollen er produsert i karbon, noe som reduserer vekten med 50 prosent sammenliknet med en standard bil.

Til hverdag og fest
Nye BMW M2 CS har alle sportslige egenskaper for racingbanen, men det er også en sportsbil til hverdagsbruk. Bagasjerommet på 390 liter har plass til både hjelm, kjørehansker og koffertene til helgeutflukten.

Nye BMW M2 CS lanseres i 2020. Prisen er foreløpig ikke fastlagt.

– Vi tror den nye BMW M2 CS er en fremtidig klassiker som vil finne sin plass i historien sammen med storheter som BMW 1-serie M Coupé, BMW E30 M3 og BMW 2002 Turbo. Vi vil få en håndfull biler til Norge fra den begrensede produksjonen av BMW M2 CS, avslutter Marius Tegneby.

BMW har også utviklet en ren løpsbil med betegnelse BMW M2 CS Racing. Bilen kan inngå i diverse løp verden rundt – blant annet i langdistanseløpene på Nordsløyfa.

For å tilpasses de ulike reglementene er effekten tunet ned til mellom 280 og 365 hk mens dreiemomentet er opprettholdt på 550 Nm.

Historisk oversikt BMW M2-derivater:

Modell:

BMW M2

BMW M2 Competition

BMW M2 CS

Lansering:

2016

2018

2020

Motoreffekt:

370 hk

410 hk (ny motor)

450 hk

Dreiemoment:

465 Nm, med 500 Nm «overboost»

550 Nm

550 Nm

0-100 km/t:

M DCT: 4,3 sek. Manuell: 4,5 sek.

M DCT: 4,2 sek. Manuell: 4,4 sek.

M DCT: 4,0 sek. Manuell: 4,2 sek.

Toppfart med M Driver’s package

270 km/t

280 km/t

280 km/t





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde1
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer
layid-bilde2
Gemballa på nye eventyr
Nå kommer det noen tegninger fra Gemballa som antyder at vi har en ny hyperbil på gang. Gemballa kan i hvert fall skryte på seg at de er etablerte og har gjort dette før.
Les mer
layid-bilde3
ID. Space Vizzion til LA
Volkswagen skal presentere syvende medlem av ID.-familien på LA Auto Show om et par uker. Her er en forsmak på hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Citroën lanserer ladbar SUV
Nå starter Citroën elektrifiseringen. Første modell ut er C5 Aircross Hybrid med elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde6
Prisene klare på Toyota C-HR
Snart er en oppdatert Toyota C-HR på plass i markedet. Heretter kan du velge mellom to hybrider. Prisene er klare.
Les mer
layid-bilde7
BMW M2 for de mest entusiastiske
Det har ligget i kortene at BMW skulle lage en spesialutgave av M2 for de som gjerne gir slipp på komfort for å oppnå enda bedre kjøreegenskaper. Her er den.
Les mer


layid-bilde8
Nok en ladbar BMW
Les mer
toppsak-bilde9
Fisker i opprørt hav
Henrik Fisker røper navnet på sin kommende el-SUV og avslører samtidig flere detaljer.
Les mer
layid-bilde10
Mikro-miljø hos Toyota
Les mer
layid-bilde11
Humør-spreder i Tokyo
Les mer
layid-bilde12
Her er nye Volkswagen Golf
Les mer
layid-bilde13
Nissan viser lekker elbil med 4x4
Nissan viser forsmak på det som kan bli en meget populær elbil med firehjulstrekk.
Les mer
layid-bilde14
BMW-favoritt blir heftigere og rimeligere
BMW kommer nå med M340i xDrive, som ligger an til et realt avgiftskutt fra nyttår.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er nye Honda Jazz
Honda Jazz kommer nå i ny drakt, med hybridteknologi som standard.
Les mer
layid-bilde16
Lexus' elbil-fremtid
Les mer
layid-bilde17
Full femmer fra Suzuki
Les mer
layid-bilde18
Nissan, kanskje på alvor
Den konseptbilen Nissan har lagt voldsom vekt på, i forkant av Tokyo-utstillingen, sender ut mange signaler på at den er ment på alvor.
Les mer
layid-bilde19
Toyota blir mikro
Toyota har bygget små biler før, de - men ikke så smått som et konsept som debuterer på bilutstillingen i Tokyo.
Les mer
layid-bilde20
El-Mazda til 249.000, men «bare» 200 km rekkevidde
249.000 kroner er sjokkbillig for Mazdas første batterielektriske bil, men rekkevidde på bare 200 kilometer overrasker.
Les mer
layid-bilde21
Smugtitt på el-Mazda
Vi har lenge visst at en av de største - kanskje DEN største - nyheten på bilutstillingen i Tokyo blir den elektriske Mazdaen. Kanskje var det et «ekte» bilde som slapp ut på en nettside nettopp.
Les mer
layid-bilde22
Ny Alpine-variant
Som om ikke Alpine var sporty nok i utgangspunktet, kommer det nå en ny, heftigere variant av A110.
Les mer
toppsak-bilde23
Toyotas fremtidsvisjon
Toyota vil bygge et emosjonelt bånd mellom bil og sjåfør. Nå skal «LQ» vises frem for publikum.
Les mer
layid-bilde24
Audi A6 blir ladbar
Audi pøser ut ladbare hybrider. Her er A6 med ledning.
Les mer
layid-bilde25
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.
Les mer
layid-bilde26
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde27
Ny Yaris blir kortere og lavere
Les mer
toppsak-bilde28
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
layid-bilde29
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
Les mer
layid-bilde30
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Nå er prisen på Peugeot 3008 GT Hybrid4 sluppet.
Les mer
layid-bilde31
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Den norske interessen for Skodas nye elektriske familiebil er enorm, bekrefter importøren. Nå slippes mer informasjon om bilen.
Les mer
layid-bilde32
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er helt nye Toyota Mirai
Ikke bare ser den lekker ut, den kan også kjøre i kollektivfeltene hvor elbilene er kastet ut.
Les mer
layid-bilde34
Toyota RAV4 får endelig ledning
Les mer
layid-bilde35
VW T-Roc R prises under 600.000
Les mer
layid-bilde36
VW ID.3 - den nye elektriske folkebilen
VWs elektriske ID.3 1ST er nå i Norge og skal vises landet rundt for å sikre at de tusenvis som har satt seg på reservasjonslisten faktisk kjøper bilen og er med på å gjøre den til landets mest kjøpte bilmodell i 2020.
Les mer
layid-bilde37
Nå starter el-bølgen fra Ford
Ford skal lansere åtte nye, elektrifiserte varianter i Europa i løpet av 2019. Nå er produksjonen av den første i gang; mild hybrid-SUV-en Ford Puma
Les mer
layid-bilde38
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer