img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Mikro-miljø hos Toyota
Tokyo-utstillingen er kjent for sine ganske ville konsepter. I år har imidlertid Toyota utkonseptert dem alle sammen. Med en enorm samling mikro-mobilitets-fantasier – inklusive en magisk sopelime – har de satt en rekord som nok (heldigvis) aldri vil bli slått.

Vi kan jo begynne med den som ikke er fullstendig sprø, nemlig deres e-Racer. Akkurat den tok Toyota så alvorlig at den ble presentert av sjefen selv, Akio Toyoda. Men vi fikk ikke vite mer enn at denne skulle representere «moro-å-kjøre-bil-elementet for fremtiden».

Spesifikasjoner? Ikke antydninger – men hvem trenger akselavstand på nærmeste millimeter for å drømme?

En flat to-seter der dere sitter i tandem, der det er masse muligheter for autonomi, men altså også kjør-selv-glede. Og dersom du ikke gidder kjøre selv, kan du sitte der og oppleve deg selv på verdens racerbaner takket være «spesielle digitale ruter» - det høres ut som et AR-opplegg.

Resten er også sprøtt. En video av bilen viser slett ikke den, men en dame på badet som pusser tenner og åpner en meny der hun velger dekk-kvaliteter, og så velger hun seter og så velger hun kjøredress.

Når hun har bestemt seg for hvordan hun skal se ut i dag blir kroppen hennes scannet, og så sprøytes den riktige drakten på en dokke – klar for vår heltinne til å påføre seg når sprøyteprosessen er ferdig.

(saken fortsetter)

Skikkelig speisa. Det som imidlertid er konkret, men like ubegripelig, er at Toyota, noen dager før Tokyo-åpningen, registrerte e-Racer som varemerke i USA. Det skal brukes på «kjøretøy, apparater for bevegelse på land, til vanns eller i luften».

Det hører med til akkurat den historien at et av AR-programmene i bilen viser nettopp racing under havets overflate!

Siden ikke dette er vilt nok kan vi bevege oss til den virkelige mikro-avdelingen. Og hvis vi skal gjøre noe som helst forsøk på å tolke den, få det hele ned på jorda, må budskapet være at Toyota ser fremtidens person-mobilitet som en mellomting mellom dagens – riktignok i en mye mer rasjonell og effektiv versjon – og en form for personaliserte mini-pod’er.

Men sopelime er kanskje i sterkeste laget?

De viste virkelig en e-Broom der, men om den kan fly gjennom luften og frakte hekser mens den gjør, det aner jeg ikke. Det eneste som antydes i beskrivelsen er at dette er en mobilitetsplattform som forener menneske og maskin slik at brukerne kan glede seg over en ny form for mobilitet.

Ta den du!

e-Palette er grei nok, den har vi vist før. Minibusser, autonome, som ikke bare kan brukes til transport, men også som samlingspunkter der likesinnede kan dyrke sine hobbyer (!) eller de kan brukes som mobile butikker eller som rullende postutleveringer.

Da har jeg større problem med micro-Palette. Dette er en liten robot som skal levere ikke bare pakker, men også de følelsene som følger med dem. «Her menes det at fremtidig distribusjon skal inneholde en følelsesmessig dimensjon». 

Jeg er glad dette kommer etter min tid.

Det var to roboter på området også. Den ene, T-HR3 het den, hadde vel ikke akkurat det helt store transportbudskapet – den kunne nemlig spille SteinSaksPapir samtidig som den kunne bevege kroppen sin synkront med din. (Men hvorfor?)

Den andre, derimot – som også hadde et meget greiere navn: HSR – hadde den fantastiske evnen at den kunne gjenkjenne en gjenstand, for eksempel en vannflaske, gripe den og transportere den til bruker.

For alt jeg vet er dette avansert.

e-4me har jeg også problemer med å oppfatte. Beskrivelsen sier «en enseters transporttjeneste med en grad av luksus. Denne gjør det mulig for passasjeren å nyte forskjellige servicetjenester mens de nærmer seg bestemmelsesstedet (og så kommer det): uten å behøve å bekymre seg om andre».

Forklaring, please.

e-Trans er et kjøretøy for bildelingstjeneste, det så ganske bra ut i svart og gull. Beskrivelsen her er at den kan transportere folk komfortabelt samtidig som den kan frakte masse gods. For meg høres dette ut som en Van.

Men det som forstyrrer litt er illustrasjonen der det ser ut som om en robot-koffert triller seg selv nedover en rampe ut av hekken på bilen. Enda et autonomt element i samlingen?

Vi nærmer oss slutten nå.

Først med e-Chargeair. En dings på hjul utstyrt med batterier og et kabelløst ladesystem som kan forsyne andre batterielektriske biler med strøm – mens de kjører. 

Vi har sett refueling av F-15 Super Eagle, men dette er nytt.

Og ikke bare kan den gi andre biler pupp, den kan også forsyne hele byen med strøm – i hvert fall med den den har lagret i øyeblikket. Dessuten er den utstyrt med en luftrenser og WiFi!

Det siste innslaget har jeg også store problemer med.

e-Care heter den og er ment for fremtidens medisinske undersøkelser og bruker (dette oversetter jeg direkte, skjønner ikke et kvekk), «ansiktsgjenkjenningsversjonen av SteinSaksPapir (hva er det med denne SteinSaksPapir egentlig?). Denne mobilitetstjenesten gjør det mulig for deg å snakke med legen mens du er underveis, og det kan også gjennomføres en medisinsk undersøkelse av deg på vei til sykehuset. Dette kjøretøyet kjører der det er behov for det, inkludert kundens hjem eller andre destinasjoner»!

Dette gir jeg opp. Jeg tror jeg skal ta for meg sopelimen en gang til.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Variasjoner over Kamiq
De første bilene kom til Norge like før årsskiftet, men snart kommer nye utstyrsvarianter av kompakt-SUV-en Kamiq.
Les mer
layid-bilde1
Ny BMW-motor til Supra
Da nye GR Supra ble lansert i fjor hadde den ett motoralternativ. Nå kommer et til, også det fra BMW.
Les mer
layid-bilde2
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde3
Konsept for India
Skoda serverer de første designskisser av en modell som skal skreddersys for India. Den er først ut på en tilpasset plattform.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde6
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
layid-bilde7
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Genesis har i dag vist sin første SUV for publikum på hjemmebane. Betegnelsen indikerer at det kan komme både større og mindre modeller i fremtiden.
Les mer


layid-bilde8
Andre generasjon Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Toyota har i dag presentert en første skisse på en ny kompakt-SUV som skal bygges side om side med Yaris.
Les mer
layid-bilde10
Belgisk Blå
Les mer
layid-bilde11
Toyota GR Yaris
Les mer
layid-bilde12
Opel topper Insignia-familien
Les mer
layid-bilde13
Renault-modeller blir strømførende
Renault avslører nå detaljer om to nye, elektrifiserte modeller som begge får tilleggsbetegnelse E-Tech.
Les mer
layid-bilde14
Nye ladbare SUV-er fra BMW
BMW tilbyr ladbare hybrider i mange segmenter. Nå lanseres to nye modeller - den ene av dem er svært aktuell for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Nå kan du bestille RAV4 plug-in
Den ladbare hybridutgaven av Toyota RAV4 er nå klar for bestilling. Importøren tror RAV4 blir den mest populære hybridbilen i Norge i 2020, selv om nykommeren ikke er på plass før i andre halvår.
Les mer
layid-bilde16
Tyrkia vil lansere eget merke
Les mer
layid-bilde17
En forsmak fra Kina
Les mer
layid-bilde18
Nå blir Kona hybrid
Hyundai lanserer nå hybridutgaven av elbilsuksessen Kona i det norske markedet. Bilen er klar for bestilling fra nyttår, og leveringer starter i januar.
Les mer
layid-bilde19
Slutten på en epoke
Nye Porsche 911 med kodenavn 992 har allerede vært på samlebåndet et års tid, men likevel har produksjonen av forgjengeren fortsatt. Nå er det definitivt slutt.
Les mer
layid-bilde20
Elbil med hengervekt på 1500 kg
Vi har fått den servert i flere omganger, men nå, like før produksjonen starter får nordmenn som har snust på Polestar 2 et par viktige meldinger.
Les mer
layid-bilde21
Så lang rekkevidde får BMW iX3
Det er fortsatt et år til den kommer på markedet, men nå røper BMW hvor lang rekkevidde deres første el-SUV får. I tillegg får vi en annen detalj som ikke er like positiv sett med norske øyne.
Les mer
layid-bilde22
Den sportsligste Macan
Macan er utvilsomt blant de mest sportslige SUV-er på markedet, spesielt om du velger denne varianten.
Les mer
toppsak-bilde23
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde24
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
layid-bilde25
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
layid-bilde27
Oppdatert Q7
Les mer
toppsak-bilde28
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde29
Salgsstart for ladbar Mercedes
Les mer
layid-bilde30
Opel oppdaterer Insignia
Insignia er klar for en midtlivs oppdatering. I kjent Opel-stil får den avansert lysteknikk med hele 168 LED-er i frontlyktene.
Les mer
layid-bilde31
Ansiktsløft for F-Type
Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.
Les mer
layid-bilde32
VW plugger ledige segmenter
Volkswagen har vært tomme for minivans. De har riktignok Sharan, 2010-modell på gammel plattform. I Kina viser de nå et nytt innslag.
Les mer
toppsak-bilde33
Uvanlig kombinasjon
De tyske tuningspesialistene har mest tradisjon med lokale produkter. Men når en japansk produsent samarbeider med en tysk åpner det seg nye muligheter.
Les mer
layid-bilde34
Audi oppgraderer
Les mer
layid-bilde35
Hyundais Sensuelle Parametri
Les mer
layid-bilde36
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.
Les mer
layid-bilde37
Ny Skoda først til Norge
Skodas elektriske familie-SUV lanseres neste år, men allerede før verdenspremieren vises bilen på norsk jord. Norske kunder med forhåndsbestilling kan nå bli de første i verden som får se den produksjonsklare bilen.
Les mer
layid-bilde38
Mini-el fra Russland
Elbiler er ikke særlig populært i Russland. Den første Teslaen kom dit i fjor! Men nå kommer det tanker om en liten elbil fra Togliattigrad - Ladaens hjemby.
Les mer