img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
El-Mazda til 249.000, men «bare» 200 km rekkevidde
249.000 kroner er sjokkbillig for Mazdas første batterielektriske bil, men rekkevidde på bare 200 kilometer overrasker.

Startpris på 249.000 kroner, bakdører som slår bakover og mye utstyr, men kun rundt 200 km WLTP-rekkevidde og bare 140 hk motor. Det er i kortform MX-30, Mazdas første batterielektriske bil, lansert på Tokyo Motor Show i dag og som ventes å være på plass i Norge i september neste år.

Mazda velger altså å konkurrere på pris og utstyr framfor rekkevidde og effekt. Inkludert i prisen er også ferdig montert hjemmelader, metallic lakk, 18 tommer lettmetallfelger, adaptiv cruisekontroll, headup-display projisert på frontruten og adaptivt LED front- og fjernlyssystem.

35,5 kWh batteripakke
Mazda erkjenner at batteripakke på 35,5 kWh gir kort rekkevidde, men mener batterikapasiteten likevel er det optimale kompromisset mellom nytteverdi og bærekraft. Batteripakken er på størrelse med den VW bruker i utgående Golf.

For Norges del har Mazda tidligere blant annet henvist til undersøkelser Elbilforeningen foretok i 2017 som viser at 70 prosent av de daglige kjøreturene ikke overstiger 60 kilometer.

– Vi mener bilen dekker de reelle behovene som bybil eller bil nummer to for veldig mange nordmenn, og dermed tror vi denne pakken vil appellere til mange, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR & produktsjef i Mazda Motor Norge.

BilNorge var blant de aller første som fikk kjøre en «kamuflert» MX-30 pakket inn i crossovermodellen CX-30 da Mazda la verdenslanseringen av teknologien til nettopp elbillandet Norge.

Intet av teknikken er endret siden. Fordi MX-30 har CX-30-plattformen i bunnen er de utvendige målene så godt som identiske. Det vil si lengde på 4,4 meter og bredde på 1,80 mener. Høyden på 1,57 meter gjør MX-30 litt høyere enn CX-30.

Her er de viktigste data:
* Pris 249.000 kroner
* Til Norge neste høst
* Kan reserveres fra i dag
* Kun forhjulsdrift
* Bakdører som slåt bakover.
* 35,5 kWh batteripakke
* Ca 200 km WLTP-rekkevidde
* 140 hk motor
* 265 Nm i moment
* CCS ladeteknologi
* 50 kW hurtigladefart
* 6,6 kW hjemmeladefart
* Ikke én pedals teknologi
* Har «motorlyd»
* Har crossovermodellen CX-30 i bunnen
* Vil senere kunne leveres med rotasjonsmotordrevet rekkeviddeforlenger

Valg av navn forklarer Mazda med at MX-betegnelsen brukes på modeller som er nyskapende eller eksperimentelle med MX-5 som det mest kjente eksempelet. Men både MX-3 og MX-6 har vært i produksjon tidligere. Mazda CX-7, som er en SUV, ble opprinnelig vist som konseptbil under navnet MX-Crossport. 

Ettersom MX-30 er en tilsvarende biltype og har tilnærmet like dimensjoner som den nye Mazda CX-30 blir endelsen -30 et naturlig andreledd i navnet.

Åpner hele siden
Men på ett punkt skille de to lag. Taklinjen er mer kupeaktig, og av noe uforklarlig grunn velger Mazda å bygge B-stolpen inn i bakdørene samt hengsle disse i bakkant. Akkurat som BMW valgte på elektriske i3 og Mazda tidligere har erfaring med fra sportsbilen RX-8.

Dørene kan åpnes med en vinkel på 82 grader foran og 80 grader bak. Den opplagte fordelen ligger i enkel inn- og utstigning av forsetet, mens det nødvendigvis blir mer fomlete å komme inn og ut av baksetet fordi den som sitter foran både må ta av seg bilbeltet og åpne dører først.

For å ta fokus vekk fra den korte rekkevidden under teknologigjennomgangen og prøvekjøringen i Oslo la Mazda avgjørende vekt på kjøreglede. Med nevnte begrunnelse valgte Mazda å se bort fra muligheten til énpedals kjøreteknologi (tung regenerering koblet til gasspedalen) for å minimere opplevelsen av at dette er en elbil og heller maksimere den generelle bilopplevelsen.

Ikke alle vil nødvendigvis mene det er en fordel når elbilen kjøres i urbane miljøer.

«Bare» 140 hk
Valg av kun 140 hk motoreffekt overrasker også fordi økt vekt sammenliknet med CX-30 krever mer effekt for å gi tilfredsstillende ytelse. Kjøregleden i MX-30 ble etter min mening i noen grad hemmet av undermotorisering. Mange av konkurrentene har tross alt drøyt 200 hk effekt. Samtidig er det nå en generell og tydelig trend å ta ned motoreffekten for derigjennom å spare energi.

Førermiljøet består av tre digitale skjermer: et 7 tommer digitalt hovedinstrument, en 8,8 tommer midtstilt infotainmentskjerm og en helt ny 7 tommer berøringsskjerm som hovedsakelig betjener klimaanlegget.

Spesielt fokus i MX-30 har vært å benytte bærekraftige og miljøvennlige materialer i interiøret. Derfor er skinnsetene erstattet med kunstskinn og tekstilmaterialer, dørpaneler er i et materiale laget av resirkulert plast, og det er brukt miljøvennlig kork på deler av den flytende midtkonsollen. Korkelementet er et hint tilbake til Mazdas start som korkprodusent under navn Toyo Cork Kogyo Co. Ltd i 1920.

Rekkeviddeforlenger
For dem som trenger rekkeviddesikkerhet vil Mazda kunne tilby bilen med rotasjonsmotordrevet rekkeviddeforlenger. Men løsningen kommer senere.

Valget av rotasjonsmotor henger sammen med at Mazda har den i egne hyller, at den opptar lite plass i forhold til ytelser, og at motoren lett kan konverteres til å kjøre på gass eller hydrogen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde1
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer
layid-bilde2
Gemballa på nye eventyr
Nå kommer det noen tegninger fra Gemballa som antyder at vi har en ny hyperbil på gang. Gemballa kan i hvert fall skryte på seg at de er etablerte og har gjort dette før.
Les mer
layid-bilde3
ID. Space Vizzion til LA
Volkswagen skal presentere syvende medlem av ID.-familien på LA Auto Show om et par uker. Her er en forsmak på hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde4
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Citroën lanserer ladbar SUV
Nå starter Citroën elektrifiseringen. Første modell ut er C5 Aircross Hybrid med elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde6
Prisene klare på Toyota C-HR
Snart er en oppdatert Toyota C-HR på plass i markedet. Heretter kan du velge mellom to hybrider. Prisene er klare.
Les mer
layid-bilde7
BMW M2 for de mest entusiastiske
Det har ligget i kortene at BMW skulle lage en spesialutgave av M2 for de som gjerne gir slipp på komfort for å oppnå enda bedre kjøreegenskaper. Her er den.
Les mer


layid-bilde8
Nok en ladbar BMW
Les mer
toppsak-bilde9
Fisker i opprørt hav
Henrik Fisker røper navnet på sin kommende el-SUV og avslører samtidig flere detaljer.
Les mer
layid-bilde10
Mikro-miljø hos Toyota
Les mer
layid-bilde11
Humør-spreder i Tokyo
Les mer
layid-bilde12
Her er nye Volkswagen Golf
Les mer
layid-bilde13
Nissan viser lekker elbil med 4x4
Nissan viser forsmak på det som kan bli en meget populær elbil med firehjulstrekk.
Les mer
layid-bilde14
BMW-favoritt blir heftigere og rimeligere
BMW kommer nå med M340i xDrive, som ligger an til et realt avgiftskutt fra nyttår.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er nye Honda Jazz
Honda Jazz kommer nå i ny drakt, med hybridteknologi som standard.
Les mer
layid-bilde16
Lexus' elbil-fremtid
Les mer
layid-bilde17
Full femmer fra Suzuki
Les mer
layid-bilde18
Nissan, kanskje på alvor
Den konseptbilen Nissan har lagt voldsom vekt på, i forkant av Tokyo-utstillingen, sender ut mange signaler på at den er ment på alvor.
Les mer
layid-bilde19
Toyota blir mikro
Toyota har bygget små biler før, de - men ikke så smått som et konsept som debuterer på bilutstillingen i Tokyo.
Les mer
layid-bilde20
El-Mazda til 249.000, men «bare» 200 km rekkevidde
249.000 kroner er sjokkbillig for Mazdas første batterielektriske bil, men rekkevidde på bare 200 kilometer overrasker.
Les mer
layid-bilde21
Smugtitt på el-Mazda
Vi har lenge visst at en av de største - kanskje DEN største - nyheten på bilutstillingen i Tokyo blir den elektriske Mazdaen. Kanskje var det et «ekte» bilde som slapp ut på en nettside nettopp.
Les mer
layid-bilde22
Ny Alpine-variant
Som om ikke Alpine var sporty nok i utgangspunktet, kommer det nå en ny, heftigere variant av A110.
Les mer
toppsak-bilde23
Toyotas fremtidsvisjon
Toyota vil bygge et emosjonelt bånd mellom bil og sjåfør. Nå skal «LQ» vises frem for publikum.
Les mer
layid-bilde24
Audi A6 blir ladbar
Audi pøser ut ladbare hybrider. Her er A6 med ledning.
Les mer
layid-bilde25
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.
Les mer
layid-bilde26
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde27
Ny Yaris blir kortere og lavere
Les mer
toppsak-bilde28
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
layid-bilde29
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
Les mer
layid-bilde30
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Nå er prisen på Peugeot 3008 GT Hybrid4 sluppet.
Les mer
layid-bilde31
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Den norske interessen for Skodas nye elektriske familiebil er enorm, bekrefter importøren. Nå slippes mer informasjon om bilen.
Les mer
layid-bilde32
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er helt nye Toyota Mirai
Ikke bare ser den lekker ut, den kan også kjøre i kollektivfeltene hvor elbilene er kastet ut.
Les mer
layid-bilde34
Toyota RAV4 får endelig ledning
Les mer
layid-bilde35
VW T-Roc R prises under 600.000
Les mer
layid-bilde36
VW ID.3 - den nye elektriske folkebilen
VWs elektriske ID.3 1ST er nå i Norge og skal vises landet rundt for å sikre at de tusenvis som har satt seg på reservasjonslisten faktisk kjøper bilen og er med på å gjøre den til landets mest kjøpte bilmodell i 2020.
Les mer
layid-bilde37
Nå starter el-bølgen fra Ford
Ford skal lansere åtte nye, elektrifiserte varianter i Europa i løpet av 2019. Nå er produksjonen av den første i gang; mild hybrid-SUV-en Ford Puma
Les mer
layid-bilde38
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer