img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img
3 bilder i galleri
VW ID.3 – den nye elektriske folkebilen
VWs elektriske ID.3 1ST er nå i Norge og skal vises landet rundt for å sikre at de tusenvis som har satt seg på reservasjonslisten faktisk kjøper bilen og er med på å gjøre den til landets mest kjøpte bilmodell i 2020.

I VWs showrom på Lilleaker sørvest for Oslo står de alle tre: Fremst Boble, dernest første generasjon Golf og bakerst, men litt løftet opp fra gulvet så den kan ses fra alle kanter, elektriske ID.3 1ST.    

De tre representerer VW-historiens tre utviklingstrinn og markerer samtidig at fremtiden er elektrisk, og at Volkswagens ambisjoner er å bli størst på elektriske biler.

Visningen i Oslo er også starten på en fire uker lang turne som også inkluderer bilutstilling i Bergen og storvisning på Oslo Motor Show på Lillestrøm siste helgen i måneden. Hensikten er naturligvis å få flest mulig av de tusenvis som har satt seg på reservasjonslisten til å kontraktsfeste kjøp slik at ID.3 allerede det første året kan bli landets mest foretrukne bilmodell.

Men hvor mange som står på reservasjonslisten til importør Harald A. Møller har VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak forbud mot å uttale seg om.

Halvparten til Norge?
Det Edvardsen-Eibak kan si er at ID.3 1ST, altså lanseringsmodellen, blir produsert i 30.000 eksemplarer, at den norske reservasjonslisten fortsatt er åpen hvilket betyr at bilen ikke er utsolgt, og at alle som setter seg på listen er sikret å få den levert i løpet av siste halvår i 2020.

Enkel hoderegning tilsier at om ID.3 skal bli landets mest valgte enkeltmodell neste år, så må volumet opp mot 15.000 biler, eller halvparten av fabrikkens produksjonsvolum. Tesla kommer til å levere ut bortimot 17.000 biler for å slå VW Bobles årsrekord fra 1969 på 16.706 biler (OFV-tall).

420 km rekkevidde
Volkswagen starter produksjon av ID.3 1ST før året er omme, men de første bilene blir ikke levert ut til kunde før halvveis ut i 2020. Modellen er basert på den mellomstore batteripakken (58 kWh netto) som gir inntil 420 km rekkevidde etter WLTP-normen. Mot slutten av 2020 følger så en mindre batteripakke (45 kWh) som holder til 330 km kjøring. Deretter lanseres ID.3 med stort batteri – 77 kWh og 550 km rekkevidde.

Med lengde på 4,26 meter er ID.3 så godt som identisk med Golf i lengde, men den har 13,4 cm lengre akselavstand og er 7,9 centimeter høyere. Det vil si at bilens innvendige volum nærmer seg Passat. Bagasjerommet som kan justeres i to høyder laster 385 liter.

Dessverre har ikke VW funnet plass til ladekablene under panseret så de må oppbevares sammen med annen bagasje bak. Ikke spesielt praktisk det.

Fra 330.000 kroner
ID.3 1ST prisstarter på 330.000 kroner i basisversjon med 18 tommer store hjul, 11 kW ombordlader (hjemmelader) og 100 kW hurtigladefart basert på CCS-standarden.

Motoren på 204 hk drifter bakhjulene og tar ID.3 til 100 på 7,5 sekunder.

Hva tillegget for utstyrspakkene Plus (19 tommer store hjul, ryggekamera, skiluke i baksetet og LED-Matrix-lys) og Max (20 tommer store hjul, panorama glasstak, hedaupdisplay) blir er ikke ferdigforhandlet ennå.

Bilene får oppvarmet ratt, oppvarmet frontrute og varmepumpe for å optimalisere batteriets ytelse.

Ulempen med ID.3 er at bilen ikke kan utstyres med tilhengerfeste (kun feste for sykkelstativ) eller skiboks på taket.

ID-SUV fra 2021
Det skremmer ikke Edvardsen-Eibak som allerede mot slutten av 2020 står klar med SUV-versjonen av ID.3. Navnet kan bli ID.4. SUV-en blir først bakhjulsdrevet, siden firehjulsdrevet, den vil kunne trekke tilhenger og frakte skiboks på taket. Batteripakkene blir trolig de samme som i ID.3.

Innvendig er ID.3 tvers gjennom skjermstyrt, men med to skjermer og ikke én som i Tesla Model 3. Toppmodellen har headupdisplay i standardpakken. I likhet med Tesla vil bilen kunne parkeres med en app uten at noen sitter i bilen, oppdatering av elektronikk skjer trådløst uten å behøve å oppsøke verkstedet, og VW sier at service hvert annet år og uten kilometerbegrensning er nok.

VW-sjef Edvarsen-Eibak går så langt som å antyde at ID som SUV blir den neste «Norges-bilen».

Volkswagens elektriske ambisjoner i Norge er så betydelige at VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak tror at så mye som 60 prosent av VWs volum i Norge vil være elektrisk mot slutten av 2020 (52,9 prosent nå), at dette øker til 80 prosent året etter og at VW nærmer seg fullelektrifisert i Norge allerede i 2023.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.
Les mer
layid-bilde1
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde2
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde3
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
layid-bilde4
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Nå er prisen på Peugeot 3008 GT Hybrid4 sluppet.
Les mer
layid-bilde6
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Den norske interessen for Skodas nye elektriske familiebil er enorm, bekrefter importøren. Nå slippes mer informasjon om bilen.
Les mer
layid-bilde7
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer


layid-bilde8
Her er helt nye Toyota Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer
layid-bilde10
VW T-Roc R prises under 600.000
Les mer
layid-bilde11
VW ID.3 - den nye elektriske folkebilen
Les mer
layid-bilde12
Nå starter el-bølgen fra Ford
Les mer
layid-bilde13
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde14
Volvo drypper elbil-nyheter
Volvo slipper flere detaljer rundt elbilen som skal vises frem for første gang om en uke.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er BMWs tredje M8
Etter Coupé og Cabriolet lanserer nå BMW det mest praktiske medlemmet av M8-familien.
Les mer
layid-bilde16
Disse skal selge Chery
Les mer
layid-bilde17
Lanseringskalender 2019
Les mer
layid-bilde18
Luftig Corvette
Tre måneder etter debuten av nye Corvette lanserer Chevrolet nå en alternativ utgave med automatisk hardtop.
Les mer
layid-bilde19
Lexus fornyer RX
Lexus RX har vært en utfordrer i premium SUV-segmentet siden forrige århundre. Nå kommer den i fornyet drakt.
Les mer
layid-bilde20
Polestar annonserer priser
Polestar har nå kunngjort prisen på sin kommende Tesla 3-utfordrer. Selv i en påkostet lanseringsutgave kommer den godt ut prismessig.
Les mer
layid-bilde21
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppdaterer RS4
Bare to år etter lanseringen tar Audi grep for å oppdatere sprekeste medlem av A4-familien.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW topper SUV-segmentet
I skarp kontrast til alle de nye elbilene pøser de tyske premium-produsentene ut nye muskelbiler. Her kommer nye SUV-er fra BMW.
Les mer
layid-bilde24
Slik transformeres XC40 til elbil
Ifølge Volvo har over 5000 satt seg på interesseliste for den kommende elbil-utgaven av XC40. Nå røper de noen av endringene som foretas når en fossilbil konverteres til elbil.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Toyota C-HR
Toyota foretar en midtlivs oppgradering av C-HR. Det innebærer blant annet at man heretter kan velge mellom to alternative hybridmodeller.
Les mer
layid-bilde26
Porsche Taycan - bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.
Les mer
layid-bilde27
Wey på andre forsøk
Les mer
toppsak-bilde28
Porsches første elbil
Taycan er ikke bare elektrisk rask, men Porsche-superrask. BilNorge skal de nærmeste dagene kjøre Porsches første batterielektriske sportsbil.
Les mer
layid-bilde29
Kompakte kraftpakker
Les mer
layid-bilde30
Nå kan du sette deg på Volvo-liste
Om noen uker skal Volvo presentere sin første elbil. Allerede i dag kan du registrere deg på interesselisten - uten å betale depositum.
Les mer
layid-bilde31
Mazda presenterer elbil i Tokyo
Mazda forteller i dag at de skal presentere sin første elbil på Tokyo Motor Show neste måned.
Les mer
layid-bilde32
Substitutt for savnet BMW
Er du blant dem som ønsker en BMW M3 Touring? Her er det nærmeste du kommer, om ikke BMW skulle velge å gjøre noe annet enn de pleier.
Les mer
toppsak-bilde33
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde34
En av ti
Les mer
layid-bilde35
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde36
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
layid-bilde37
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde38
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer