Abonnement | Annonse- og mediainformasjon | BilNorge.no: Bilnyheter | Biltester | Lanseringskalender | Nybilpriser & data
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||
![]() I VWs showrom på Lilleaker sørvest for Oslo står de alle tre: Fremst Boble, dernest første generasjon Golf og bakerst, men litt løftet opp fra gulvet så den kan ses fra alle kanter, elektriske ID.3 1ST. De tre representerer VW-historiens tre utviklingstrinn og markerer samtidig at fremtiden er elektrisk, og at Volkswagens ambisjoner er å bli størst på elektriske biler. Visningen i Oslo er også starten på en fire uker lang turne som også inkluderer bilutstilling i Bergen og storvisning på Oslo Motor Show på Lillestrøm siste helgen i måneden. Hensikten er naturligvis å få flest mulig av de tusenvis som har satt seg på reservasjonslisten til å kontraktsfeste kjøp slik at ID.3 allerede det første året kan bli landets mest foretrukne bilmodell. Men hvor mange som står på reservasjonslisten til importør Harald A. Møller har VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak forbud mot å uttale seg om. Halvparten til Norge? Enkel hoderegning tilsier at om ID.3 skal bli landets mest valgte enkeltmodell neste år, så må volumet opp mot 15.000 biler, eller halvparten av fabrikkens produksjonsvolum. Tesla kommer til å levere ut bortimot 17.000 biler for å slå VW Bobles årsrekord fra 1969 på 16.706 biler (OFV-tall). 420 km rekkevidde Med lengde på 4,26 meter er ID.3 så godt som identisk med Golf i lengde, men den har 13,4 cm lengre akselavstand og er 7,9 centimeter høyere. Det vil si at bilens innvendige volum nærmer seg Passat. Bagasjerommet som kan justeres i to høyder laster 385 liter. Dessverre har ikke VW funnet plass til ladekablene under panseret så de må oppbevares sammen med annen bagasje bak. Ikke spesielt praktisk det. Fra 330.000 kroner Motoren på 204 hk drifter bakhjulene og tar ID.3 til 100 på 7,5 sekunder. Hva tillegget for utstyrspakkene Plus (19 tommer store hjul, ryggekamera, skiluke i baksetet og LED-Matrix-lys) og Max (20 tommer store hjul, panorama glasstak, hedaupdisplay) blir er ikke ferdigforhandlet ennå. Bilene får oppvarmet ratt, oppvarmet frontrute og varmepumpe for å optimalisere batteriets ytelse. Ulempen med ID.3 er at bilen ikke kan utstyres med tilhengerfeste (kun feste for sykkelstativ) eller skiboks på taket. ID-SUV fra 2021 Innvendig er ID.3 tvers gjennom skjermstyrt, men med to skjermer og ikke én som i Tesla Model 3. Toppmodellen har headupdisplay i standardpakken. I likhet med Tesla vil bilen kunne parkeres med en app uten at noen sitter i bilen, oppdatering av elektronikk skjer trådløst uten å behøve å oppsøke verkstedet, og VW sier at service hvert annet år og uten kilometerbegrensning er nok. VW-sjef Edvarsen-Eibak går så langt som å antyde at ID som SUV blir den neste «Norges-bilen». Volkswagens elektriske ambisjoner i Norge er så betydelige at VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak tror at så mye som 60 prosent av VWs volum i Norge vil være elektrisk mot slutten av 2020 (52,9 prosent nå), at dette øker til 80 prosent året etter og at VW nærmer seg fullelektrifisert i Norge allerede i 2023.
|