img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img
3 bilder i galleri
VW ID.3 – den nye elektriske folkebilen
VWs elektriske ID.3 1ST er nå i Norge og skal vises landet rundt for å sikre at de tusenvis som har satt seg på reservasjonslisten faktisk kjøper bilen og er med på å gjøre den til landets mest kjøpte bilmodell i 2020.

I VWs showrom på Lilleaker sørvest for Oslo står de alle tre: Fremst Boble, dernest første generasjon Golf og bakerst, men litt løftet opp fra gulvet så den kan ses fra alle kanter, elektriske ID.3 1ST.    

De tre representerer VW-historiens tre utviklingstrinn og markerer samtidig at fremtiden er elektrisk, og at Volkswagens ambisjoner er å bli størst på elektriske biler.

Visningen i Oslo er også starten på en fire uker lang turne som også inkluderer bilutstilling i Bergen og storvisning på Oslo Motor Show på Lillestrøm siste helgen i måneden. Hensikten er naturligvis å få flest mulig av de tusenvis som har satt seg på reservasjonslisten til å kontraktsfeste kjøp slik at ID.3 allerede det første året kan bli landets mest foretrukne bilmodell.

Men hvor mange som står på reservasjonslisten til importør Harald A. Møller har VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak forbud mot å uttale seg om.

Halvparten til Norge?
Det Edvardsen-Eibak kan si er at ID.3 1ST, altså lanseringsmodellen, blir produsert i 30.000 eksemplarer, at den norske reservasjonslisten fortsatt er åpen hvilket betyr at bilen ikke er utsolgt, og at alle som setter seg på listen er sikret å få den levert i løpet av siste halvår i 2020.

Enkel hoderegning tilsier at om ID.3 skal bli landets mest valgte enkeltmodell neste år, så må volumet opp mot 15.000 biler, eller halvparten av fabrikkens produksjonsvolum. Tesla kommer til å levere ut bortimot 17.000 biler for å slå VW Bobles årsrekord fra 1969 på 16.706 biler (OFV-tall).

420 km rekkevidde
Volkswagen starter produksjon av ID.3 1ST før året er omme, men de første bilene blir ikke levert ut til kunde før halvveis ut i 2020. Modellen er basert på den mellomstore batteripakken (58 kWh netto) som gir inntil 420 km rekkevidde etter WLTP-normen. Mot slutten av 2020 følger så en mindre batteripakke (45 kWh) som holder til 330 km kjøring. Deretter lanseres ID.3 med stort batteri – 77 kWh og 550 km rekkevidde.

Med lengde på 4,26 meter er ID.3 så godt som identisk med Golf i lengde, men den har 13,4 cm lengre akselavstand og er 7,9 centimeter høyere. Det vil si at bilens innvendige volum nærmer seg Passat. Bagasjerommet som kan justeres i to høyder laster 385 liter.

Dessverre har ikke VW funnet plass til ladekablene under panseret så de må oppbevares sammen med annen bagasje bak. Ikke spesielt praktisk det.

Fra 330.000 kroner
ID.3 1ST prisstarter på 330.000 kroner i basisversjon med 18 tommer store hjul, 11 kW ombordlader (hjemmelader) og 100 kW hurtigladefart basert på CCS-standarden.

Motoren på 204 hk drifter bakhjulene og tar ID.3 til 100 på 7,5 sekunder.

Hva tillegget for utstyrspakkene Plus (19 tommer store hjul, ryggekamera, skiluke i baksetet og LED-Matrix-lys) og Max (20 tommer store hjul, panorama glasstak, hedaupdisplay) blir er ikke ferdigforhandlet ennå.

Bilene får oppvarmet ratt, oppvarmet frontrute og varmepumpe for å optimalisere batteriets ytelse.

Ulempen med ID.3 er at bilen ikke kan utstyres med tilhengerfeste (kun feste for sykkelstativ) eller skiboks på taket.

ID-SUV fra 2021
Det skremmer ikke Edvardsen-Eibak som allerede mot slutten av 2020 står klar med SUV-versjonen av ID.3. Navnet kan bli ID.4. SUV-en blir først bakhjulsdrevet, siden firehjulsdrevet, den vil kunne trekke tilhenger og frakte skiboks på taket. Batteripakkene blir trolig de samme som i ID.3.

Innvendig er ID.3 tvers gjennom skjermstyrt, men med to skjermer og ikke én som i Tesla Model 3. Toppmodellen har headupdisplay i standardpakken. I likhet med Tesla vil bilen kunne parkeres med en app uten at noen sitter i bilen, oppdatering av elektronikk skjer trådløst uten å behøve å oppsøke verkstedet, og VW sier at service hvert annet år og uten kilometerbegrensning er nok.

VW-sjef Edvarsen-Eibak går så langt som å antyde at ID som SUV blir den neste «Norges-bilen».

Volkswagens elektriske ambisjoner i Norge er så betydelige at VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak tror at så mye som 60 prosent av VWs volum i Norge vil være elektrisk mot slutten av 2020 (52,9 prosent nå), at dette øker til 80 prosent året etter og at VW nærmer seg fullelektrifisert i Norge allerede i 2023.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde2
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
layid-bilde3
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde4
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde6
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde7
Salgsstart for ladbar Mercedes
Etter å ha vært uten ladbare hybrider en lengre periode starter Mercedes-forhandlerne nå salget av nye GLE 350 de 4Matic med uvanlig lang elektrisk rekkevidde.
Les mer


layid-bilde8
Opel oppdaterer Insignia
Les mer
toppsak-bilde9
Ansiktsløft for F-Type
Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.
Les mer
layid-bilde10
VW plugger ledige segmenter
Les mer
layid-bilde11
Uvanlig kombinasjon
Les mer
layid-bilde12
Audi oppgraderer
Les mer
layid-bilde13
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe - ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny Skoda først til Norge
Skodas elektriske familie-SUV lanseres neste år, men allerede før verdenspremieren vises bilen på norsk jord. Norske kunder med forhåndsbestilling kan nå bli de første i verden som får se den produksjonsklare bilen.
Les mer
layid-bilde16
Mini-el fra Russland
Les mer
layid-bilde17
Konseptbil for geimere
Les mer
layid-bilde18
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer
layid-bilde19
Tesla på ramme alvor?
En bil med overflate som en månerakett, design som en italiensk polygon fra 70-tallet, stålruter som sprekker og en yppersteprest som ber til gudommelige vesener på en lite høvisk måte - MÅ vi ta Teslas Cybertruck på alvor?
Les mer
layid-bilde20
Muskel-SUV-er i fleng
Selv om alle produsenter virker å være fokusert på elbil for tiden, er det langt fra slutt for bensingulpende muskelbiler. I Los Angeles og Guangzhou står opp til flere av dem.
Les mer
layid-bilde21
Audis utfordrer i direktørsjiktet
Audi lanserer nå sin nye S8 og utfordrer dermed de mer sportslige utgavene av S-Klasse og 7-serien.
Les mer
layid-bilde22
Høye ambisjoner hos Lexus
Det mangler ikke på ambisjoner hos den norske Toyota/Lexus-importøren. Med én ny modell skal de doble Lexus-salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Fremkommelighet på første klasse
Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic blir et nytt alternativ å vurdere i det mest luksuriøse SUV-sjiktet. Den er sikkert fin å kjøre, men luksusprodusenten fremhever primært komforten i baksetet.
Les mer
layid-bilde24
Fra sportsbil til SUV
Sportsbilprodusenten Aston Martin følger i fotsporene til andre sport- og luksusbilprodusenter. I Los Angeles viser de sin først SUV. Møt DBX.
Les mer
layid-bilde25
Supersprek Mini kan bli samlerobjekt
Det kan bli kamp om de 3.000 eksemplarene av MINI John Cooper Works GP som skal produseres. Råskinnet kommer på norske veier neste år.
Les mer
layid-bilde26
Volkswagen viser nytt konsept
Det har vært tett mellom Volkswagens konsepter de siste årene. Samtlige staker opp kursen for nye elbiler basert på en og samme plattform.
Les mer
layid-bilde27
Ladbar Toyota RAV4 får over 300 hk
Les mer
toppsak-bilde28
Her kommer Audis andre elbil
Audi har i natt avduket sin e-tron Sportback - en praktisk familie-elbil med lang rekkevidde.
Les mer
layid-bilde29
Mye muskler og lang rekkevidde
Les mer
layid-bilde30
Comeback for ladbar GLC
Den har vært sterkt savnet i den norske Mercedes-organisasjonen, men nå er snart den ladbare utgaven av GLC tilbake - i to karosserifasonger.
Les mer
layid-bilde31
Gunstigere priser på Kona
Hyundai lanserer en oppdatert Kona electric med enda gunstigere priser. Modellen har fått flere viktige produktoppdateringer som kundene etterspør, nye utstyrsnivåer og kortere leveringstid.
Les mer
layid-bilde32
Ford Mustang Mach-E koster fra 420.000 kroner og får inntil 600 km rekkevidde
Det er ingen tvil om at Tesla Model Y er utpekt som viktigste konkurrent når Ford nå slipper en elektrisk SUV og løfter fram Mustang-navnet for å understreke kjøreglede og ytelse. Dessverre er ikke Mustang Mach-E i Norge før sent i 2020.
Les mer
toppsak-bilde33
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde34
La Dolce Vita med Ferrari
Les mer
layid-bilde35
Cutting edge McLaren ser bakover
Les mer
layid-bilde36
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde37
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer