img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
Porsche Taycan – bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.

Det høres bortimot absurd ut at en supersportsbil som tar deg til 100 km/t på under tre sekunder og til 200 km/t på under ti sekunder kan bli en storselger i Norge neste år. Som familiebil.

Utenfra har den norske bilverdenen sett ganske spesiell ut siden Tesla Model S i 2014 inntok plassen som femte mest kjøpte bilmodell. Slikt kunne naturligvis ikke skje uten fete statlige incentiver for å drive elbilsalget framover.

Alle fordelene
Og nå er det Porsches tur til å øse av fordelene. Ikke det at jeg tror Taycan Turbo eller Turbo S som nå er lansert og basispriset til henholdsvis 1.314.000 og 1.598.000 kroner kommer til å bli storselgere. 

Men bare vent til Porsche visker vekk Turbo og Turbo S-emblemene fra bagasjeromslokket (modellbetegnelsen har jo ikke annen mening enn å understreke at her snakkes det ikke om standardytelser), og vips så antydes priser rundt millionen og kanskje litt under før kundene går løs på den innholdsrike og for mange viktige tilvalglisten.

Hva jeg begrunner påstanden med? Ikke annet enn nøkterne tall fra de siste årenes nybilstatistikk hvor tusenvis av kunder har valgt å stå i kø for å sikre seg elektriske biler til rundt en million kroner: oppgraderte utgaver av Audi e-tron, Jaguar I-Pace og Tesla Model S og X.

For en bil!
Om Porsche Taycan er det bare å si: Bevares for en bil, komfortabel, men litt trang familiebil fordi hekken har mer karakter av 911 enn Panamera – og en bil som i løpet av millisekunder skifter karakter fra det snilleste til det villeste på veien.

Så vidt jeg er i stand til å bedømme må Taycan være den mest komplette og kompetente elbil til nå. Kruttsterk merkevare gjør det også vanskelig å kjøre forbi Porsche ved valg av ny, stor elbil. At den ikke kan trekke tilhenger eller kun har plass til 366 liter bagasje i et dypt, men ganske lavt bagasjerom, er neppe til hinder for dem som hele livet har drømt om å kjøre Porsche, men av praktiske eller prismessige hensyn ikke har kunnet forsvare et slikt kjøp.

2,3 tonn sportsbil
Sportsbiler bygges gjerne så lette som mulig. Porsche Taycan veier 2,3 tonn, men det føles ikke slik fordi vekten befinner seg mellom hjulene med lavere tyngdepunkt enn på tilsvarende biler med fossilmotor.

1050 Nm i moment på den kraftigste varianten i kombinasjon med 625 hk som lett boostes til 761 hk gir et ubeskrivelig skyv. Jeg kan heller ikke huske å ha kjørt så fort i svinger noen gang. 21-tommerne bare biter seg fast.

Med aktiv chassiskontroll (PDCC Sport), aktiv kontroll med luftfjæringen og demperne (PASM) i kombinasjon med Torque Vectoring Plus er det bare å peke ut retningen, og bilen tar deg dit uten noen form for krengning.

Å gire ned bakakselen for mer skyv fra start og mer økonomi oppover i fartsregisteret er Porsche foreløpig alene om. Du merker tydelig når det skifter, men det skjer aldri på en slik måte at akselerasjonen rammes.

Bilens høyde over asfalten justeres manuelt, eller programmeres inn i kjøreoppsettet. Men uansett senkes bilen når Sport Plus velges.

Nær fem meter lang
Taycan er ingen liten bil, nesten fem meter lang og litt kortere, litt bredere og litt lavere enn Panamera,. Men den ser ti ganger mer sinna ut og får deg i hvert fall ikke til å tenke på crossover eller noe annet som lukter av SUV. Taycan kles på. Den er ikke akkurat trang å komme inn i, men du setter deg ikke inn, men ned på batteripakken i seter som definitivt holder deg på plass. Og for enda tydeligere å understreke ytelsespotensialet er beltene i Turbo S røde.

Batteripakken skal i fulladet tilstand holde til rundt 400 kilometer etter WLTP-standarden. Kritikken mot Porsche sammenliknet med Tesla som operere med betydelig lengre rekkevidde, har nettopp gått på batteristørrelsen. Men mer rekkevidde ville gjort bilen enda tyngre, og tyngre enn Tesla Model S.

270 kW ladefart
Derimot har Porsche valgt 800 volts batteriteknologi og lynladefart som så langt overgår Tesla: 270 kW nå, men med mulighet for oppgradering til 350 kW senere. Porsche er med i ladenettverket Ionity og har vært en av pådriverne til nettopp å ta i bruk ladere med inntil 350 kW ladefart for å få ned ståtiden ved laderne.

Nå påvirkes ladefarten av mange forhold, og det vil alltid være bilen som styrer ladefarten. Under testkjøring i Tyskland ladet bilen jeg kjørte fra 11 til 80 prosent batterikapasitet på 23 minutter og 33 sekunder. Jeg kunne igjen legge ut på nye 300 kilometer før neste ladestopp.

Tesla var først ute med å tilby gratis strøm, men har i hovedsak sluttet med det. Porsche har ingen planer om å tilby noe slikt i Europa, sier Richard Kretsel hos Porsche.

Taycan og konkurrentene

Modell

Porsche Taycan Turbo

Audi e-tron 55 Advanced

Jaguar I-Pace HSE

Tesla Model S Performance

Pris fra

kr 1.314.000

kr 676.580

kr 764.950

kr 955.220

Mål H/L/B

496/197/138 cm

490/1194/163 cm

468/190/156 cm

498/196/144 cm

Akselavstand

290 cm

293 cm

299 cm

296 cm

Bakkeklaring*

12,8 cm

17,2 cm

14,2 cm

14,4 cm

Bagasjerom

366 - 811 liter

660 - 1725 liter

656 – 1453 liter

895 – 1795 liter

Batteri

93,5 kWh

95 kWh

90 kWh

100 kWh

Hurtiglading

270 kW

150 kW

100 kW

150 kW**

Ombordlader

11,0 kW

11/22 kW

7,2 kW

16 kW

Motor

625/680 hk/850 Nm

360 hk/561 Nm

400 hk/696 Nm

772 hk/990 Nm

Aks. 0-100 km/t

3,2 sek

5,7 sek

4,8 sek

2,6 sek

Toppfart

260 km/t

200 km/t

200 km/t

261 km/t

Forbruk WLTP

26,0 kWh

24,5 kWh

21,2 kWh

20,0 kWh

Rekkevidde WLTP

381/450 km

382 km

480 km

590 km

Vekt

2305 kg

2490 kg

2133 kg

2316 kg

Tilhengervekt

0 kg

1800 kg

750 kg

0 kg

* Luftfjæring/normalposisjon ** Gjelder Teslas egne ladere. Opptil 120 kW på andre CCS-ladere




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Ladbare nykommere fra Jeep
Jeep lanserer sine første ladbare modeller på det europeiske markedet. Renegade 4xe og Compass 4xe er snart Norges-aktuelle.
Les mer
layid-bilde2
Italiensk elbil fra Polen
Det er nettopp presentert planer om en ny elbil fra Polen. Karosseriet er klart, men man leter fremdeles etter det som skal ligge under.
Les mer
layid-bilde3
Bombe: “Limited production” fra Lambo.
Hva er det med rikingene. Er ikke en Chiron eller en Aventador eksklusiv nok? MÅ de jazzes opp enda mer, og få en ekstra null på fakturaen, for at det skal bli attraktivt. Hvor patetisk er ikke det?
Les mer
layid-bilde4
Global SUV til India
Hvorfor Nissan kalte sin nye Magnite en «Global B SUV» når det samtidig ble presisert at den bare skulle til India, er vanskelig å forstå
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Forsmak på Aiways andre
Kina åpnet før helgen sin første bilmesse siden korona-utbruddet. Der viser Aiways et nytt konsept som skal realiseres neste år.
Les mer
layid-bilde6
Bling-bling og luksus fra BMW
BMW presenterer to såkalte Edition-versjoner av sine mest luksuriøse modeller. Man skal ha mye penger og spesiell smak for å falle for fristelsene.
Les mer
layid-bilde7
AMG topper GT-familien
Mercedes-AMG lanserer nå sin nye toppmodell med teknologi utviklet på racerbanen.
Les mer


layid-bilde8
Nytt liv i elektrisk Twingo
Les mer
toppsak-bilde9
Svarer på Bronco: Wrangler med V8
Jeep har ikke hatt en V-åtter i Wrangler siden 1981. Det har vært spørsmål etter noe slikt i 40 år. Nå er den her, i hvert fall som konsept.
Les mer
layid-bilde10
SsangYongs første elbil
Les mer
layid-bilde11
Selvkjøring fra kinesisk svenske
Les mer
layid-bilde12
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Les mer
layid-bilde13
Porsche lanserer ny 911 Turbo
Toppmodellen, 911 Turbo S, er allerede på markedet. Nå følger den litt mer moderate 911 Turbo i to karosseriformer - Coupé og Cabriolet.
Les mer
layid-bilde14
Her er Nissans elektriske crosser
Nissan har i dag avduket sin nye Ariya - en el-crosser med egenskaper svært mange nordmenn etterspør. Her blir det nye ventelister.
Les mer
toppsak-bilde15
Bronco er endelig tilbake
For en merkevare! I 24 år har Bronco vært borte fra markedet, men kundene har stadig spurt etter den. Nå har Ford endelig vist verden den nye utgaven.
Les mer
layid-bilde16
BMW iX3 med god rekkevidde
Les mer
layid-bilde17
Facelift for Q5
Les mer
layid-bilde18
Hybrid uten batterier
Lamborghini har avduket sin Sian Roadster. Som utgaven med tak er den hybrid, men noen batteripakke finner du ikke her.
Les mer
layid-bilde19
AC feirer 58 år med Cobra
Forfriskende at noen velger 58 år som en fødselsdag det skal gjøres noe ut av. AC gjør det med stil.
Les mer
layid-bilde20
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde21
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
layid-bilde22
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
toppsak-bilde23
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde24
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
layid-bilde25
Ny Taycan vist i Kina
Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
Les mer
layid-bilde26
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Audi lanserer nå nye toppmodeller i e-tron-familien med tre elmotorer og opptil 503 hester.
Les mer
layid-bilde27
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Les mer
toppsak-bilde28
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Volkswagen foretar en midtlivs oppgradering av Tiguan. Mest interessant for Norge er at den nå kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde29
Spennende el-SUV fra BYD
Les mer
layid-bilde30
Her er nye Citroën C4
Citroën vil ikke støte noen potensielle kunder fra seg. Derfor lanserer de nå sin nye generasjonen C4 med alternative drivlinjer.
Les mer
layid-bilde31
Mach 1 vender tilbake
Etter 17 års fravær lanserer Ford en ny Mustang Mach 1 - selvsagt med kraftig V8 under panseret.
Les mer
layid-bilde32
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Tro det eller ei, men i Kina arrangeres det en stor bilutstilling akkurat nå. Blant de mange nyhetene er en som sikkert kan bli aktuell på eksportmarkedene.
Les mer
layid-bilde34
Bestselgeren i fornyet versjon
Les mer
layid-bilde35
VW-luksus i ny form
Les mer
layid-bilde36
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Etter to år med lange ventelister og meget begrensede leveringer er Kia-importøren så trygge på leveringssituasjonen at de åpner for nye bestillinger av e-Niro.
Les mer
layid-bilde37
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde38
Jaguar oppgraderer I-Pace
Jaguars suverene bestselger i Norge får nå oppgraderinger som vil glede dem som lader hjemme.
Les mer