img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
Porsche Taycan – bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.

Det høres bortimot absurd ut at en supersportsbil som tar deg til 100 km/t på under tre sekunder og til 200 km/t på under ti sekunder kan bli en storselger i Norge neste år. Som familiebil.

Utenfra har den norske bilverdenen sett ganske spesiell ut siden Tesla Model S i 2014 inntok plassen som femte mest kjøpte bilmodell. Slikt kunne naturligvis ikke skje uten fete statlige incentiver for å drive elbilsalget framover.

Alle fordelene
Og nå er det Porsches tur til å øse av fordelene. Ikke det at jeg tror Taycan Turbo eller Turbo S som nå er lansert og basispriset til henholdsvis 1.314.000 og 1.598.000 kroner kommer til å bli storselgere. 

Men bare vent til Porsche visker vekk Turbo og Turbo S-emblemene fra bagasjeromslokket (modellbetegnelsen har jo ikke annen mening enn å understreke at her snakkes det ikke om standardytelser), og vips så antydes priser rundt millionen og kanskje litt under før kundene går løs på den innholdsrike og for mange viktige tilvalglisten.

Hva jeg begrunner påstanden med? Ikke annet enn nøkterne tall fra de siste årenes nybilstatistikk hvor tusenvis av kunder har valgt å stå i kø for å sikre seg elektriske biler til rundt en million kroner: oppgraderte utgaver av Audi e-tron, Jaguar I-Pace og Tesla Model S og X.

For en bil!
Om Porsche Taycan er det bare å si: Bevares for en bil, komfortabel, men litt trang familiebil fordi hekken har mer karakter av 911 enn Panamera – og en bil som i løpet av millisekunder skifter karakter fra det snilleste til det villeste på veien.

Så vidt jeg er i stand til å bedømme må Taycan være den mest komplette og kompetente elbil til nå. Kruttsterk merkevare gjør det også vanskelig å kjøre forbi Porsche ved valg av ny, stor elbil. At den ikke kan trekke tilhenger eller kun har plass til 366 liter bagasje i et dypt, men ganske lavt bagasjerom, er neppe til hinder for dem som hele livet har drømt om å kjøre Porsche, men av praktiske eller prismessige hensyn ikke har kunnet forsvare et slikt kjøp.

2,3 tonn sportsbil
Sportsbiler bygges gjerne så lette som mulig. Porsche Taycan veier 2,3 tonn, men det føles ikke slik fordi vekten befinner seg mellom hjulene med lavere tyngdepunkt enn på tilsvarende biler med fossilmotor.

1050 Nm i moment på den kraftigste varianten i kombinasjon med 625 hk som lett boostes til 761 hk gir et ubeskrivelig skyv. Jeg kan heller ikke huske å ha kjørt så fort i svinger noen gang. 21-tommerne bare biter seg fast.

Med aktiv chassiskontroll (PDCC Sport), aktiv kontroll med luftfjæringen og demperne (PASM) i kombinasjon med Torque Vectoring Plus er det bare å peke ut retningen, og bilen tar deg dit uten noen form for krengning.

Å gire ned bakakselen for mer skyv fra start og mer økonomi oppover i fartsregisteret er Porsche foreløpig alene om. Du merker tydelig når det skifter, men det skjer aldri på en slik måte at akselerasjonen rammes.

Bilens høyde over asfalten justeres manuelt, eller programmeres inn i kjøreoppsettet. Men uansett senkes bilen når Sport Plus velges.

Nær fem meter lang
Taycan er ingen liten bil, nesten fem meter lang og litt kortere, litt bredere og litt lavere enn Panamera,. Men den ser ti ganger mer sinna ut og får deg i hvert fall ikke til å tenke på crossover eller noe annet som lukter av SUV. Taycan kles på. Den er ikke akkurat trang å komme inn i, men du setter deg ikke inn, men ned på batteripakken i seter som definitivt holder deg på plass. Og for enda tydeligere å understreke ytelsespotensialet er beltene i Turbo S røde.

Batteripakken skal i fulladet tilstand holde til rundt 400 kilometer etter WLTP-standarden. Kritikken mot Porsche sammenliknet med Tesla som operere med betydelig lengre rekkevidde, har nettopp gått på batteristørrelsen. Men mer rekkevidde ville gjort bilen enda tyngre, og tyngre enn Tesla Model S.

270 kW ladefart
Derimot har Porsche valgt 800 volts batteriteknologi og lynladefart som så langt overgår Tesla: 270 kW nå, men med mulighet for oppgradering til 350 kW senere. Porsche er med i ladenettverket Ionity og har vært en av pådriverne til nettopp å ta i bruk ladere med inntil 350 kW ladefart for å få ned ståtiden ved laderne.

Nå påvirkes ladefarten av mange forhold, og det vil alltid være bilen som styrer ladefarten. Under testkjøring i Tyskland ladet bilen jeg kjørte fra 11 til 80 prosent batterikapasitet på 23 minutter og 33 sekunder. Jeg kunne igjen legge ut på nye 300 kilometer før neste ladestopp.

Tesla var først ute med å tilby gratis strøm, men har i hovedsak sluttet med det. Porsche har ingen planer om å tilby noe slikt i Europa, sier Richard Kretsel hos Porsche.

Taycan og konkurrentene

Modell

Porsche Taycan Turbo

Audi e-tron 55 Advanced

Jaguar I-Pace HSE

Tesla Model S Performance

Pris fra

kr 1.314.000

kr 676.580

kr 764.950

kr 955.220

Mål H/L/B

496/197/138 cm

490/1194/163 cm

468/190/156 cm

498/196/144 cm

Akselavstand

290 cm

293 cm

299 cm

296 cm

Bakkeklaring*

12,8 cm

17,2 cm

14,2 cm

14,4 cm

Bagasjerom

366 - 811 liter

660 - 1725 liter

656 – 1453 liter

895 – 1795 liter

Batteri

93,5 kWh

95 kWh

90 kWh

100 kWh

Hurtiglading

270 kW

150 kW

100 kW

150 kW**

Ombordlader

11,0 kW

11/22 kW

7,2 kW

16 kW

Motor

625/680 hk/850 Nm

360 hk/561 Nm

400 hk/696 Nm

772 hk/990 Nm

Aks. 0-100 km/t

3,2 sek

5,7 sek

4,8 sek

2,6 sek

Toppfart

260 km/t

200 km/t

200 km/t

261 km/t

Forbruk WLTP

26,0 kWh

24,5 kWh

21,2 kWh

20,0 kWh

Rekkevidde WLTP

381/450 km

382 km

480 km

590 km

Vekt

2305 kg

2490 kg

2133 kg

2316 kg

Tilhengervekt

0 kg

1800 kg

750 kg

0 kg

* Luftfjæring/normalposisjon ** Gjelder Teslas egne ladere. Opptil 120 kW på andre CCS-ladere




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde1
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde2
Salgsstart for ladbar Mercedes
Etter å ha vært uten ladbare hybrider en lengre periode starter Mercedes-forhandlerne nå salget av nye GLE 350 de 4Matic med uvanlig lang elektrisk rekkevidde.
Les mer
layid-bilde3
Opel oppdaterer Insignia
Insignia er klar for en midtlivs oppdatering. I kjent Opel-stil får den avansert lysteknikk med hele 168 LED-er i frontlyktene.
Les mer
layid-bilde4
Ansiktsløft for F-Type
Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
VW plugger ledige segmenter
Volkswagen har vært tomme for minivans. De har riktignok Sharan, 2010-modell på gammel plattform. I Kina viser de nå et nytt innslag.
Les mer
layid-bilde6
Uvanlig kombinasjon
De tyske tuningspesialistene har mest tradisjon med lokale produkter. Men når en japansk produsent samarbeider med en tysk åpner det seg nye muligheter.
Les mer
layid-bilde7
Audi oppgraderer
Få måneder etter at Audi begynte å selge e-tron 55 i hopetall kommer den første oppgraderingen. Og vi får flere detaljer om den rimeligere modellen.
Les mer


layid-bilde8
Hyundais Sensuelle Parametri
Les mer
toppsak-bilde9
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.
Les mer
layid-bilde10
Ny Skoda først til Norge
Les mer
layid-bilde11
Mini-el fra Russland
Les mer
layid-bilde12
Konseptbil for geimere
Les mer
layid-bilde13
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer
layid-bilde14
Tesla på ramme alvor?
En bil med overflate som en månerakett, design som en italiensk polygon fra 70-tallet, stålruter som sprekker og en yppersteprest som ber til gudommelige vesener på en lite høvisk måte - MÅ vi ta Teslas Cybertruck på alvor?
Les mer
toppsak-bilde15
Muskel-SUV-er i fleng
Selv om alle produsenter virker å være fokusert på elbil for tiden, er det langt fra slutt for bensingulpende muskelbiler. I Los Angeles og Guangzhou står opp til flere av dem.
Les mer
layid-bilde16
Audis utfordrer i direktørsjiktet
Les mer
layid-bilde17
Høye ambisjoner hos Lexus
Les mer
layid-bilde18
Fremkommelighet på første klasse
Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic blir et nytt alternativ å vurdere i det mest luksuriøse SUV-sjiktet. Den er sikkert fin å kjøre, men luksusprodusenten fremhever primært komforten i baksetet.
Les mer
layid-bilde19
Fra sportsbil til SUV
Sportsbilprodusenten Aston Martin følger i fotsporene til andre sport- og luksusbilprodusenter. I Los Angeles viser de sin først SUV. Møt DBX.
Les mer
layid-bilde20
Supersprek Mini kan bli samlerobjekt
Det kan bli kamp om de 3.000 eksemplarene av MINI John Cooper Works GP som skal produseres. Råskinnet kommer på norske veier neste år.
Les mer
layid-bilde21
Volkswagen viser nytt konsept
Det har vært tett mellom Volkswagens konsepter de siste årene. Samtlige staker opp kursen for nye elbiler basert på en og samme plattform.
Les mer
layid-bilde22
Ladbar Toyota RAV4 får over 300 hk
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kan fort bli en storselger i Norge. Den har oppgitt rekkevidde på 60 km på strøm og har over 300 hk.
Les mer
toppsak-bilde23
Her kommer Audis andre elbil
Audi har i natt avduket sin e-tron Sportback - en praktisk familie-elbil med lang rekkevidde.
Les mer
layid-bilde24
Mye muskler og lang rekkevidde
BMW har røpet en del detaljer for sin kommende i4, men den lanseres ikke før i 2021 og har to modeller foran seg i køen.
Les mer
layid-bilde25
Comeback for ladbar GLC
Den har vært sterkt savnet i den norske Mercedes-organisasjonen, men nå er snart den ladbare utgaven av GLC tilbake - i to karosserifasonger.
Les mer
layid-bilde26
Gunstigere priser på Kona
Hyundai lanserer en oppdatert Kona electric med enda gunstigere priser. Modellen har fått flere viktige produktoppdateringer som kundene etterspør, nye utstyrsnivåer og kortere leveringstid.
Les mer
layid-bilde27
Ford Mustang Mach-E koster fra 420.000 kroner og får inntil 600 km rekkevidde
Les mer
toppsak-bilde28
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde29
La Dolce Vita med Ferrari
Les mer
layid-bilde30
Cutting edge McLaren ser bakover
Man skal være stø i bilhistorien sin for å se hvor den nye McLaren-modellen har sine røtter. Modellen heter Elva, hos noen gir det kanskje assosiasjoner.
Les mer
layid-bilde31
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde32
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde33
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer
layid-bilde34
Gemballa på nye eventyr
Les mer
layid-bilde35
ID. Space Vizzion til LA
Les mer
layid-bilde36
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde37
Citroën lanserer ladbar SUV
Nå starter Citroën elektrifiseringen. Første modell ut er C5 Aircross Hybrid med elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde38
Prisene klare på Toyota C-HR
Snart er en oppdatert Toyota C-HR på plass i markedet. Heretter kan du velge mellom to hybrider. Prisene er klare.
Les mer