img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
59 bilder i galleri
Kompakte kraftpakker
Nå lanserer Audi topputgavene RS Q3 og RS Q3 Sportback. Her får du muskelbiler med alle praktiske egenskaper i behold.

Det formelig oser muskler at Audis nye RS-modeller, men uten at det blir vulgært, og uten at det går på bekostning av bilenes praktiske egenskaper.

Med en høyde på 1.557 mm er RS Q3 Sportback 45 mm lavere enn søstermodellen. Den fallende, coupéaktige taklinjen og den lavere skulderlinjen senker det optiske tyngdepunktet. Dermed fremstår karosseriet som enda mer kraftfullt, og hjulene blir mer fremtredende.

Begge modellene har markerte hjulbuer som er 10 mm bredere enn standardmodellene.

Med den lave bakruta og RS-takspoileren virker RS Q3 Sportback enda bredere enn søstermodellen. Den lave taklinjen avsluttes i en flat D-stolpe. Også RS Q3 har en RS-spesifikk takspoiler, som gir økt marktrykk.

Begge modellene leveres med store, ovale eksosrør – ett på hver side. I bakfangeren sitter en innebygget diffuser som sørger for ekstra marktrykk i høye hastigheter.

Bilene er utstyrt med nyeste versjon av Audis femsylindrede motor som har gledet entusiaster i årevis. I RS Q3-utgavene byr den på 400 hester og et dreiemoment på 480 Newtonmeter – selvsagt i kombinasjon med quattro-teknologi.

Nyeste utgave av 2.5 TFSI-motoren har 17 prosent mer effekt enn forgjengeren, fra et uforandret sylindervolum på 2480 cm3.

Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig i hele området fra 1950 o/min. til 5850 o/min. Dermed sprinter RS Q3 og RS Q3 Sportback til 100 km/h på bare 4,5 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h, men kan om ønskelig heves til 280 km/h.

RS-eksosanlegget, med to grenrør, understreker den femsylindrede karakteren med vellyd.

En syvtrinns S tronic-girkasse sender kreftene fra motoren til det permanente quattro firehjulstrekket. En lamellekopling fordeler kreftene mellom for- og bakakselen.

Med «Audi drive select» velger føreren mellom fem eller seks modi (avhengig av utstyrsnivå), som påvirker styring, girskift, motorkarakter og lyd.

Ikke minst kan føreren selv programmere sine to favorittmodus: RS1 og RS2, som enkelt velges med den nye «RS-MODE»-knappen på rattet.

RS-sportsunderstellet er 10 mm lavere enn på Audi Q3 og Q3 Sportback. Den RS-tilpassede progressive servostyringen formidler tett kontakt med underlaget.

Det atletiske designet fortsetter innvendig. MMI-touchpanelet er vinklet ti grader mot føreren – hele cockpiten er sterkt førerorientert med «Audi virtual cockpit» i RS-design

Sportsseter i skinn / Alcantara med RS-logo understreker også den atletiske karakteren til RS Q3 og RS Q3 Sportback.

RS Q3 og RS Q3 Sportback er bygget som fullverdige femsetere, og kombinerer sportslighet med gode hverdagskvaliteter.

Baksetet kan skyves 150 mm i lengderetningen i RS Q3 og 130 mm i RS Q3 Sportback, og ryggvinkelen på den tredelte bakseteryggen kan justeres i syv trinn. Bagasjerommet tar 530 liter, som kan utvides til 1.525 liter når baksetet legges ned (Sportback: 1 400 liter).

RS Q3-modellen kan leveres i åtte ulike farger, deriblant de RS-spesifikke Kyalamigrønn og Nardogrå. Individuelle lakkfarger kan bestilles fra «Audi exclusive».

Bilene kommer til Norge i løpet av 2019. Prisene på RS Q3 starter på 958.500 kroner (inkl. frakt / levering Oslo). 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar framtid for Peugeot i vekst
Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.
Les mer
layid-bilde2
Norsk MG-distributør på plass
Det har lenge vært kjent at MG ønsker å starte salg av sin elbil i Norge. Nå har de inngått avtale med en velkjent norsk aktør.
Les mer
layid-bilde3
Rallybil for gatebruk
Toyota vil presentere en rallybasert gatebil på den kommende Tokyo Auto Salon.
Les mer
layid-bilde4
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde6
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde7
Salgsstart for ladbar Mercedes
Etter å ha vært uten ladbare hybrider en lengre periode starter Mercedes-forhandlerne nå salget av nye GLE 350 de 4Matic med uvanlig lang elektrisk rekkevidde.
Les mer


layid-bilde8
Opel oppdaterer Insignia
Les mer
toppsak-bilde9
Ansiktsløft for F-Type
Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.
Les mer
layid-bilde10
VW plugger ledige segmenter
Les mer
layid-bilde11
Uvanlig kombinasjon
Les mer
layid-bilde12
Audi oppgraderer
Les mer
layid-bilde13
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe - ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.
Les mer
toppsak-bilde15
Ny Skoda først til Norge
Skodas elektriske familie-SUV lanseres neste år, men allerede før verdenspremieren vises bilen på norsk jord. Norske kunder med forhåndsbestilling kan nå bli de første i verden som får se den produksjonsklare bilen.
Les mer
layid-bilde16
Mini-el fra Russland
Les mer
layid-bilde17
Konseptbil for geimere
Les mer
layid-bilde18
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer
layid-bilde19
Tesla på ramme alvor?
En bil med overflate som en månerakett, design som en italiensk polygon fra 70-tallet, stålruter som sprekker og en yppersteprest som ber til gudommelige vesener på en lite høvisk måte - MÅ vi ta Teslas Cybertruck på alvor?
Les mer
layid-bilde20
Muskel-SUV-er i fleng
Selv om alle produsenter virker å være fokusert på elbil for tiden, er det langt fra slutt for bensingulpende muskelbiler. I Los Angeles og Guangzhou står opp til flere av dem.
Les mer
layid-bilde21
Audis utfordrer i direktørsjiktet
Audi lanserer nå sin nye S8 og utfordrer dermed de mer sportslige utgavene av S-Klasse og 7-serien.
Les mer
layid-bilde22
Høye ambisjoner hos Lexus
Det mangler ikke på ambisjoner hos den norske Toyota/Lexus-importøren. Med én ny modell skal de doble Lexus-salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde23
Fremkommelighet på første klasse
Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic blir et nytt alternativ å vurdere i det mest luksuriøse SUV-sjiktet. Den er sikkert fin å kjøre, men luksusprodusenten fremhever primært komforten i baksetet.
Les mer
layid-bilde24
Fra sportsbil til SUV
Sportsbilprodusenten Aston Martin følger i fotsporene til andre sport- og luksusbilprodusenter. I Los Angeles viser de sin først SUV. Møt DBX.
Les mer
layid-bilde25
Supersprek Mini kan bli samlerobjekt
Det kan bli kamp om de 3.000 eksemplarene av MINI John Cooper Works GP som skal produseres. Råskinnet kommer på norske veier neste år.
Les mer
layid-bilde26
Volkswagen viser nytt konsept
Det har vært tett mellom Volkswagens konsepter de siste årene. Samtlige staker opp kursen for nye elbiler basert på en og samme plattform.
Les mer
layid-bilde27
Ladbar Toyota RAV4 får over 300 hk
Les mer
toppsak-bilde28
Her kommer Audis andre elbil
Audi har i natt avduket sin e-tron Sportback - en praktisk familie-elbil med lang rekkevidde.
Les mer
layid-bilde29
Mye muskler og lang rekkevidde
Les mer
layid-bilde30
Comeback for ladbar GLC
Den har vært sterkt savnet i den norske Mercedes-organisasjonen, men nå er snart den ladbare utgaven av GLC tilbake - i to karosserifasonger.
Les mer
layid-bilde31
Gunstigere priser på Kona
Hyundai lanserer en oppdatert Kona electric med enda gunstigere priser. Modellen har fått flere viktige produktoppdateringer som kundene etterspør, nye utstyrsnivåer og kortere leveringstid.
Les mer
layid-bilde32
Ford Mustang Mach-E koster fra 420.000 kroner og får inntil 600 km rekkevidde
Det er ingen tvil om at Tesla Model Y er utpekt som viktigste konkurrent når Ford nå slipper en elektrisk SUV og løfter fram Mustang-navnet for å understreke kjøreglede og ytelse. Dessverre er ikke Mustang Mach-E i Norge før sent i 2020.
Les mer
toppsak-bilde33
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde34
La Dolce Vita med Ferrari
Les mer
layid-bilde35
Cutting edge McLaren ser bakover
Les mer
layid-bilde36
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde37
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde38
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer