img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
64 bilder i galleri
Wey på andre forsøk
Kinesiske Wey deltok på Frankfurt-utstillingen for andre gang. Men sin oppfatning av hva SUV-er skal være. Det overbeviste vel ikke helt.

For to år siden var SUV-ene som nykommeren Wey viste ganske tunge av utseende, og bortsett fra noen rare ideer med dører hektet i taket og slikt var de såpass mainstream at de kunne gått rett inn i EU-standard-SUV-segment.

Nå har det ikke skjedd noe merkbart med Europa-planer på disse årene, men det har skjedd noe med bilene.

VV5 og VV7 var de to produksjonsmodellene som sto der med oppdatert interiør og nytt i både infotainment og sikkerhets-teknikken, men med det samme forholdsvis aldrende utseendet.

Hvorfor de bilene skulle fange interesse i Europa når interessen i Kina er slik at de solgte snaue 6.000 biler der i fjor, er vanskelig å forstå.

Men så har de fått tak i enda en europeisk designer da. Phil Simmons kommer fra Land Rover, og selv om han har vært der i mindre enn ett år ser det ut som om hans røtter i produktdesign (Land Rover er jo vel så mye produkt- og industri-design, som bildesign) har medført en ny holdning allerede.

I hvert fall var de to konseptbilene som sto der, med navn som tyder på utrolig kreativ innsats: Wey-S og Wey-X, tiltrekkende av utseende. Både inni og utenpå var de helt på høyde med det beste som ellers ble vist.

Og spesifikasjonene var også på høyde med de beste. Wey-S antydet for eksempel ren batteridrift. Det var også snakk om brenselceller og diverse grader av hybridisering.

Og spesielt når vi så på den ultraviktige delen som har med oppkobling å gjøre hadde det skjedd ting.

Disse var for eksempel de eneste bilene jeg så der med WhatsApp integrert (nå lette jeg ikke veldig intenst på de andre bilene, det skal innrømmes), alt var forberedt for 5G, og langt der inne var det også en viss grad av autonomi.

Men det er spørsmål om ikke denne oppskriften: Store SUV-er – har gått ut av tiden nå.

På forrige IAA sa sjefen selv, Jianjun Wey, at «Verden trenger ingen ny SUV. Verden trenger en fullstendig ny oppfatning av hva SUV er».

Hvis det var disse han tenkte på da tror jeg han er ute i seneste laget. Hvis ikke markedet snart tar livet av disse, vil tyske politikere gjøre det. Det er alt for mye prat om Panzer-lignende biler i byene nå til at det kan fortsette.

Men hva jeg heller ikke forstår er hvorfor det er Wey som skal pushes. Merket tilhører Great Wall-kombinasjonen der det er flere merker.

Wey er ganske nytt, det kom på markedet i 2017 og klarte nesten 140.000 biler i fjor – det vil si en markedsandel på 0,6 % i Kina. I år selger de langt dårligere enn i fjor, i august var de nede på 7.000 biler. Men greit nok – de har tross alt solgt nesten 300.000 biler på disse to årene.

Men modermerket, Great Wall, er enda magrere. I fjor endte de med 6.000 personbiler, det vil si 0,03 % markedsandel. 

Et tredje merke, Ora, er rent batterielektrisk om kom på markedet for nøyaktig ett år siden – og merkes nesten like lite: 30.000 biler så langt i år.

Det er Haval som sørger for virksomheten. Merket ble etablert i 2006 – opprinnelig som SUV-armen til Great Wall, med ambisjoner om å gruse Jeep og Land Rover på verdensbasis.

Den drømmen må nok begraves, for de fikk ikke beholde SUV-eksklusiviteten sin i konsernet lenge.

Haval hadde sitt beste år, med rett under en million, i 2016, men begynte så å synke – til litt over 750.000 i fjor.

Her skal vi også huske på at Great Wall er en av de få kineserne som har forsøkt seg med et europeisk distribusjonsnett – sågar lokal sammensetting. For eksempel med en pickup som het Steed og ble solgt i UK og Irland.

Men etter at Great Walls Euro-partner, Litex Motors, konket i 2017 har denne delen av virksomheten stanset helt opp. Fra 2.500 biler i 2011 til 3 biler i 2017 og 2 i 2018.

Så nå er det altså Wey som åpenbart er blomsten i denne underlige buketten, og som skal presenteres for Europa.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.
Les mer
layid-bilde1
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde2
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde3
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
layid-bilde4
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Nå er prisen på Peugeot 3008 GT Hybrid4 sluppet.
Les mer
layid-bilde6
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Den norske interessen for Skodas nye elektriske familiebil er enorm, bekrefter importøren. Nå slippes mer informasjon om bilen.
Les mer
layid-bilde7
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer


layid-bilde8
Her er helt nye Toyota Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer
layid-bilde10
VW T-Roc R prises under 600.000
Les mer
layid-bilde11
VW ID.3 - den nye elektriske folkebilen
Les mer
layid-bilde12
Nå starter el-bølgen fra Ford
Les mer
layid-bilde13
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde14
Volvo drypper elbil-nyheter
Volvo slipper flere detaljer rundt elbilen som skal vises frem for første gang om en uke.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er BMWs tredje M8
Etter Coupé og Cabriolet lanserer nå BMW det mest praktiske medlemmet av M8-familien.
Les mer
layid-bilde16
Disse skal selge Chery
Les mer
layid-bilde17
Lanseringskalender 2019
Les mer
layid-bilde18
Luftig Corvette
Tre måneder etter debuten av nye Corvette lanserer Chevrolet nå en alternativ utgave med automatisk hardtop.
Les mer
layid-bilde19
Lexus fornyer RX
Lexus RX har vært en utfordrer i premium SUV-segmentet siden forrige århundre. Nå kommer den i fornyet drakt.
Les mer
layid-bilde20
Polestar annonserer priser
Polestar har nå kunngjort prisen på sin kommende Tesla 3-utfordrer. Selv i en påkostet lanseringsutgave kommer den godt ut prismessig.
Les mer
layid-bilde21
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppdaterer RS4
Bare to år etter lanseringen tar Audi grep for å oppdatere sprekeste medlem av A4-familien.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW topper SUV-segmentet
I skarp kontrast til alle de nye elbilene pøser de tyske premium-produsentene ut nye muskelbiler. Her kommer nye SUV-er fra BMW.
Les mer
layid-bilde24
Slik transformeres XC40 til elbil
Ifølge Volvo har over 5000 satt seg på interesseliste for den kommende elbil-utgaven av XC40. Nå røper de noen av endringene som foretas når en fossilbil konverteres til elbil.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Toyota C-HR
Toyota foretar en midtlivs oppgradering av C-HR. Det innebærer blant annet at man heretter kan velge mellom to alternative hybridmodeller.
Les mer
layid-bilde26
Porsche Taycan - bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.
Les mer
layid-bilde27
Wey på andre forsøk
Les mer
toppsak-bilde28
Porsches første elbil
Taycan er ikke bare elektrisk rask, men Porsche-superrask. BilNorge skal de nærmeste dagene kjøre Porsches første batterielektriske sportsbil.
Les mer
layid-bilde29
Kompakte kraftpakker
Les mer
layid-bilde30
Nå kan du sette deg på Volvo-liste
Om noen uker skal Volvo presentere sin første elbil. Allerede i dag kan du registrere deg på interesselisten - uten å betale depositum.
Les mer
layid-bilde31
Mazda presenterer elbil i Tokyo
Mazda forteller i dag at de skal presentere sin første elbil på Tokyo Motor Show neste måned.
Les mer
layid-bilde32
Substitutt for savnet BMW
Er du blant dem som ønsker en BMW M3 Touring? Her er det nærmeste du kommer, om ikke BMW skulle velge å gjøre noe annet enn de pleier.
Les mer
toppsak-bilde33
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde34
En av ti
Les mer
layid-bilde35
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde36
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
layid-bilde37
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde38
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer