img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
64 bilder i galleri
Wey på andre forsøk
Kinesiske Wey deltok på Frankfurt-utstillingen for andre gang. Men sin oppfatning av hva SUV-er skal være. Det overbeviste vel ikke helt.

For to år siden var SUV-ene som nykommeren Wey viste ganske tunge av utseende, og bortsett fra noen rare ideer med dører hektet i taket og slikt var de såpass mainstream at de kunne gått rett inn i EU-standard-SUV-segment.

Nå har det ikke skjedd noe merkbart med Europa-planer på disse årene, men det har skjedd noe med bilene.

VV5 og VV7 var de to produksjonsmodellene som sto der med oppdatert interiør og nytt i både infotainment og sikkerhets-teknikken, men med det samme forholdsvis aldrende utseendet.

Hvorfor de bilene skulle fange interesse i Europa når interessen i Kina er slik at de solgte snaue 6.000 biler der i fjor, er vanskelig å forstå.

Men så har de fått tak i enda en europeisk designer da. Phil Simmons kommer fra Land Rover, og selv om han har vært der i mindre enn ett år ser det ut som om hans røtter i produktdesign (Land Rover er jo vel så mye produkt- og industri-design, som bildesign) har medført en ny holdning allerede.

I hvert fall var de to konseptbilene som sto der, med navn som tyder på utrolig kreativ innsats: Wey-S og Wey-X, tiltrekkende av utseende. Både inni og utenpå var de helt på høyde med det beste som ellers ble vist.

Og spesifikasjonene var også på høyde med de beste. Wey-S antydet for eksempel ren batteridrift. Det var også snakk om brenselceller og diverse grader av hybridisering.

Og spesielt når vi så på den ultraviktige delen som har med oppkobling å gjøre hadde det skjedd ting.

Disse var for eksempel de eneste bilene jeg så der med WhatsApp integrert (nå lette jeg ikke veldig intenst på de andre bilene, det skal innrømmes), alt var forberedt for 5G, og langt der inne var det også en viss grad av autonomi.

Men det er spørsmål om ikke denne oppskriften: Store SUV-er – har gått ut av tiden nå.

På forrige IAA sa sjefen selv, Jianjun Wey, at «Verden trenger ingen ny SUV. Verden trenger en fullstendig ny oppfatning av hva SUV er».

Hvis det var disse han tenkte på da tror jeg han er ute i seneste laget. Hvis ikke markedet snart tar livet av disse, vil tyske politikere gjøre det. Det er alt for mye prat om Panzer-lignende biler i byene nå til at det kan fortsette.

Men hva jeg heller ikke forstår er hvorfor det er Wey som skal pushes. Merket tilhører Great Wall-kombinasjonen der det er flere merker.

Wey er ganske nytt, det kom på markedet i 2017 og klarte nesten 140.000 biler i fjor – det vil si en markedsandel på 0,6 % i Kina. I år selger de langt dårligere enn i fjor, i august var de nede på 7.000 biler. Men greit nok – de har tross alt solgt nesten 300.000 biler på disse to årene.

Men modermerket, Great Wall, er enda magrere. I fjor endte de med 6.000 personbiler, det vil si 0,03 % markedsandel. 

Et tredje merke, Ora, er rent batterielektrisk om kom på markedet for nøyaktig ett år siden – og merkes nesten like lite: 30.000 biler så langt i år.

Det er Haval som sørger for virksomheten. Merket ble etablert i 2006 – opprinnelig som SUV-armen til Great Wall, med ambisjoner om å gruse Jeep og Land Rover på verdensbasis.

Den drømmen må nok begraves, for de fikk ikke beholde SUV-eksklusiviteten sin i konsernet lenge.

Haval hadde sitt beste år, med rett under en million, i 2016, men begynte så å synke – til litt over 750.000 i fjor.

Her skal vi også huske på at Great Wall er en av de få kineserne som har forsøkt seg med et europeisk distribusjonsnett – sågar lokal sammensetting. For eksempel med en pickup som het Steed og ble solgt i UK og Irland.

Men etter at Great Walls Euro-partner, Litex Motors, konket i 2017 har denne delen av virksomheten stanset helt opp. Fra 2.500 biler i 2011 til 3 biler i 2017 og 2 i 2018.

Så nå er det altså Wey som åpenbart er blomsten i denne underlige buketten, og som skal presenteres for Europa.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde1
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde2
Salgsstart for ladbar Mercedes
Etter å ha vært uten ladbare hybrider en lengre periode starter Mercedes-forhandlerne nå salget av nye GLE 350 de 4Matic med uvanlig lang elektrisk rekkevidde.
Les mer
layid-bilde3
Opel oppdaterer Insignia
Insignia er klar for en midtlivs oppdatering. I kjent Opel-stil får den avansert lysteknikk med hele 168 LED-er i frontlyktene.
Les mer
layid-bilde4
Ansiktsløft for F-Type
Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
VW plugger ledige segmenter
Volkswagen har vært tomme for minivans. De har riktignok Sharan, 2010-modell på gammel plattform. I Kina viser de nå et nytt innslag.
Les mer
layid-bilde6
Uvanlig kombinasjon
De tyske tuningspesialistene har mest tradisjon med lokale produkter. Men når en japansk produsent samarbeider med en tysk åpner det seg nye muligheter.
Les mer
layid-bilde7
Audi oppgraderer
Få måneder etter at Audi begynte å selge e-tron 55 i hopetall kommer den første oppgraderingen. Og vi får flere detaljer om den rimeligere modellen.
Les mer


layid-bilde8
Hyundais Sensuelle Parametri
Les mer
toppsak-bilde9
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.
Les mer
layid-bilde10
Ny Skoda først til Norge
Les mer
layid-bilde11
Mini-el fra Russland
Les mer
layid-bilde12
Konseptbil for geimere
Les mer
layid-bilde13
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer
layid-bilde14
Tesla på ramme alvor?
En bil med overflate som en månerakett, design som en italiensk polygon fra 70-tallet, stålruter som sprekker og en yppersteprest som ber til gudommelige vesener på en lite høvisk måte - MÅ vi ta Teslas Cybertruck på alvor?
Les mer
toppsak-bilde15
Muskel-SUV-er i fleng
Selv om alle produsenter virker å være fokusert på elbil for tiden, er det langt fra slutt for bensingulpende muskelbiler. I Los Angeles og Guangzhou står opp til flere av dem.
Les mer
layid-bilde16
Audis utfordrer i direktørsjiktet
Les mer
layid-bilde17
Høye ambisjoner hos Lexus
Les mer
layid-bilde18
Fremkommelighet på første klasse
Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic blir et nytt alternativ å vurdere i det mest luksuriøse SUV-sjiktet. Den er sikkert fin å kjøre, men luksusprodusenten fremhever primært komforten i baksetet.
Les mer
layid-bilde19
Fra sportsbil til SUV
Sportsbilprodusenten Aston Martin følger i fotsporene til andre sport- og luksusbilprodusenter. I Los Angeles viser de sin først SUV. Møt DBX.
Les mer
layid-bilde20
Supersprek Mini kan bli samlerobjekt
Det kan bli kamp om de 3.000 eksemplarene av MINI John Cooper Works GP som skal produseres. Råskinnet kommer på norske veier neste år.
Les mer
layid-bilde21
Volkswagen viser nytt konsept
Det har vært tett mellom Volkswagens konsepter de siste årene. Samtlige staker opp kursen for nye elbiler basert på en og samme plattform.
Les mer
layid-bilde22
Ladbar Toyota RAV4 får over 300 hk
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kan fort bli en storselger i Norge. Den har oppgitt rekkevidde på 60 km på strøm og har over 300 hk.
Les mer
toppsak-bilde23
Her kommer Audis andre elbil
Audi har i natt avduket sin e-tron Sportback - en praktisk familie-elbil med lang rekkevidde.
Les mer
layid-bilde24
Mye muskler og lang rekkevidde
BMW har røpet en del detaljer for sin kommende i4, men den lanseres ikke før i 2021 og har to modeller foran seg i køen.
Les mer
layid-bilde25
Comeback for ladbar GLC
Den har vært sterkt savnet i den norske Mercedes-organisasjonen, men nå er snart den ladbare utgaven av GLC tilbake - i to karosserifasonger.
Les mer
layid-bilde26
Gunstigere priser på Kona
Hyundai lanserer en oppdatert Kona electric med enda gunstigere priser. Modellen har fått flere viktige produktoppdateringer som kundene etterspør, nye utstyrsnivåer og kortere leveringstid.
Les mer
layid-bilde27
Ford Mustang Mach-E koster fra 420.000 kroner og får inntil 600 km rekkevidde
Les mer
toppsak-bilde28
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde29
La Dolce Vita med Ferrari
Les mer
layid-bilde30
Cutting edge McLaren ser bakover
Man skal være stø i bilhistorien sin for å se hvor den nye McLaren-modellen har sine røtter. Modellen heter Elva, hos noen gir det kanskje assosiasjoner.
Les mer
layid-bilde31
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde32
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde33
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer
layid-bilde34
Gemballa på nye eventyr
Les mer
layid-bilde35
ID. Space Vizzion til LA
Les mer
layid-bilde36
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde37
Citroën lanserer ladbar SUV
Nå starter Citroën elektrifiseringen. Første modell ut er C5 Aircross Hybrid med elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde38
Prisene klare på Toyota C-HR
Snart er en oppdatert Toyota C-HR på plass i markedet. Heretter kan du velge mellom to hybrider. Prisene er klare.
Les mer