img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
64 bilder i galleri
Wey på andre forsøk
Kinesiske Wey deltok på Frankfurt-utstillingen for andre gang. Men sin oppfatning av hva SUV-er skal være. Det overbeviste vel ikke helt.

For to år siden var SUV-ene som nykommeren Wey viste ganske tunge av utseende, og bortsett fra noen rare ideer med dører hektet i taket og slikt var de såpass mainstream at de kunne gått rett inn i EU-standard-SUV-segment.

Nå har det ikke skjedd noe merkbart med Europa-planer på disse årene, men det har skjedd noe med bilene.

VV5 og VV7 var de to produksjonsmodellene som sto der med oppdatert interiør og nytt i både infotainment og sikkerhets-teknikken, men med det samme forholdsvis aldrende utseendet.

Hvorfor de bilene skulle fange interesse i Europa når interessen i Kina er slik at de solgte snaue 6.000 biler der i fjor, er vanskelig å forstå.

Men så har de fått tak i enda en europeisk designer da. Phil Simmons kommer fra Land Rover, og selv om han har vært der i mindre enn ett år ser det ut som om hans røtter i produktdesign (Land Rover er jo vel så mye produkt- og industri-design, som bildesign) har medført en ny holdning allerede.

I hvert fall var de to konseptbilene som sto der, med navn som tyder på utrolig kreativ innsats: Wey-S og Wey-X, tiltrekkende av utseende. Både inni og utenpå var de helt på høyde med det beste som ellers ble vist.

Og spesifikasjonene var også på høyde med de beste. Wey-S antydet for eksempel ren batteridrift. Det var også snakk om brenselceller og diverse grader av hybridisering.

Og spesielt når vi så på den ultraviktige delen som har med oppkobling å gjøre hadde det skjedd ting.

Disse var for eksempel de eneste bilene jeg så der med WhatsApp integrert (nå lette jeg ikke veldig intenst på de andre bilene, det skal innrømmes), alt var forberedt for 5G, og langt der inne var det også en viss grad av autonomi.

Men det er spørsmål om ikke denne oppskriften: Store SUV-er – har gått ut av tiden nå.

På forrige IAA sa sjefen selv, Jianjun Wey, at «Verden trenger ingen ny SUV. Verden trenger en fullstendig ny oppfatning av hva SUV er».

Hvis det var disse han tenkte på da tror jeg han er ute i seneste laget. Hvis ikke markedet snart tar livet av disse, vil tyske politikere gjøre det. Det er alt for mye prat om Panzer-lignende biler i byene nå til at det kan fortsette.

Men hva jeg heller ikke forstår er hvorfor det er Wey som skal pushes. Merket tilhører Great Wall-kombinasjonen der det er flere merker.

Wey er ganske nytt, det kom på markedet i 2017 og klarte nesten 140.000 biler i fjor – det vil si en markedsandel på 0,6 % i Kina. I år selger de langt dårligere enn i fjor, i august var de nede på 7.000 biler. Men greit nok – de har tross alt solgt nesten 300.000 biler på disse to årene.

Men modermerket, Great Wall, er enda magrere. I fjor endte de med 6.000 personbiler, det vil si 0,03 % markedsandel. 

Et tredje merke, Ora, er rent batterielektrisk om kom på markedet for nøyaktig ett år siden – og merkes nesten like lite: 30.000 biler så langt i år.

Det er Haval som sørger for virksomheten. Merket ble etablert i 2006 – opprinnelig som SUV-armen til Great Wall, med ambisjoner om å gruse Jeep og Land Rover på verdensbasis.

Den drømmen må nok begraves, for de fikk ikke beholde SUV-eksklusiviteten sin i konsernet lenge.

Haval hadde sitt beste år, med rett under en million, i 2016, men begynte så å synke – til litt over 750.000 i fjor.

Her skal vi også huske på at Great Wall er en av de få kineserne som har forsøkt seg med et europeisk distribusjonsnett – sågar lokal sammensetting. For eksempel med en pickup som het Steed og ble solgt i UK og Irland.

Men etter at Great Walls Euro-partner, Litex Motors, konket i 2017 har denne delen av virksomheten stanset helt opp. Fra 2.500 biler i 2011 til 3 biler i 2017 og 2 i 2018.

Så nå er det altså Wey som åpenbart er blomsten i denne underlige buketten, og som skal presenteres for Europa.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Zagato-hilsen bakover
Zagato har nettopp sluppet bilder av noe som kan se ut som en ganske nydelig hilsen tilbake til de gamle Iso Rivolta-bilene. Fru Zagato har nok en finger med i dette spillet.
Les mer
layid-bilde2
Ladbare nykommere fra Jeep
Jeep lanserer sine første ladbare modeller på det europeiske markedet. Renegade 4xe og Compass 4xe er snart Norges-aktuelle.
Les mer
layid-bilde3
Italiensk elbil fra Polen
Det er nettopp presentert planer om en ny elbil fra Polen. Karosseriet er klart, men man leter fremdeles etter det som skal ligge under.
Les mer
layid-bilde4
Bombe: “Limited production” fra Lambo.
Hva er det med rikingene. Er ikke en Chiron eller en Aventador eksklusiv nok? MÅ de jazzes opp enda mer, og få en ekstra null på fakturaen, for at det skal bli attraktivt. Hvor patetisk er ikke det?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Global SUV til India
Hvorfor Nissan kalte sin nye Magnite en «Global B SUV» når det samtidig ble presisert at den bare skulle til India, er vanskelig å forstå
Les mer
layid-bilde6
Forsmak på Aiways andre
Kina åpnet før helgen sin første bilmesse siden korona-utbruddet. Der viser Aiways et nytt konsept som skal realiseres neste år.
Les mer
layid-bilde7
Bling-bling og luksus fra BMW
BMW presenterer to såkalte Edition-versjoner av sine mest luksuriøse modeller. Man skal ha mye penger og spesiell smak for å falle for fristelsene.
Les mer


layid-bilde8
AMG topper GT-familien
Les mer
toppsak-bilde9
Nytt liv i elektrisk Twingo
Renaults nye elektriske Twingo skulle vært presentert på Genève-utstillingen. Det ble den ikke. Nå er den på vei igjen, først i et spesielt, begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde10
Svarer på Bronco: Wrangler med V8
Les mer
layid-bilde11
SsangYongs første elbil
Les mer
layid-bilde12
Selvkjøring fra kinesisk svenske
Les mer
layid-bilde13
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av ladbare hybrider under merkenavnet EQ Power. Nå er det salgsstart for tre nye modeller.
Les mer
layid-bilde14
Porsche lanserer ny 911 Turbo
Toppmodellen, 911 Turbo S, er allerede på markedet. Nå følger den litt mer moderate 911 Turbo i to karosseriformer - Coupé og Cabriolet.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Nissans elektriske crosser
Nissan har i dag avduket sin nye Ariya - en el-crosser med egenskaper svært mange nordmenn etterspør. Her blir det nye ventelister.
Les mer
layid-bilde16
Bronco er endelig tilbake
Les mer
layid-bilde17
BMW iX3 med god rekkevidde
Les mer
layid-bilde18
Facelift for Q5
Audi foretar en midtlivs oppgradering av Q5 SUV-en. Endringene er størst innendørs, og det kommer nye muligheter for dem som ønsker hybridteknologi.
Les mer
layid-bilde19
Hybrid uten batterier
Lamborghini har avduket sin Sian Roadster. Som utgaven med tak er den hybrid, men noen batteripakke finner du ikke her.
Les mer
layid-bilde20
AC feirer 58 år med Cobra
Forfriskende at noen velger 58 år som en fødselsdag det skal gjøres noe ut av. AC gjør det med stil.
Les mer
layid-bilde21
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde22
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
toppsak-bilde23
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
layid-bilde24
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde25
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
layid-bilde26
Ny Taycan vist i Kina
Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
Les mer
layid-bilde27
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Les mer
toppsak-bilde28
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Med Across lanserer Suzuki sin første ladbare hybrid. Bilen er tett beslektet med en modell som allerede er blant Norges mest populære i klassen, så her bør det være duket for suksess.
Les mer
layid-bilde29
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Les mer
layid-bilde30
Spennende el-SUV fra BYD
Skepsisen var stor da de første japanske biler gjorde sin entre på 60-tallet og ikke mindre da de første koreanerne dukket opp 20 år senere. Nå står kinesiske produsenter i kø - det er bare å venne seg til tanken.
Les mer
layid-bilde31
Her er nye Citroën C4
Citroën vil ikke støte noen potensielle kunder fra seg. Derfor lanserer de nå sin nye generasjonen C4 med alternative drivlinjer.
Les mer
layid-bilde32
Mach 1 vender tilbake
Etter 17 års fravær lanserer Ford en ny Mustang Mach 1 - selvsagt med kraftig V8 under panseret.
Les mer
toppsak-bilde33
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
layid-bilde34
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Les mer
layid-bilde35
Bestselgeren i fornyet versjon
Les mer
layid-bilde36
VW-luksus i ny form
Volkswagen foretar en midtlivs oppdatering av sin mest luksuriøse sedan. Samtidig lanserer de den i ny, elegant karosseriform.
Les mer
layid-bilde37
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Etter to år med lange ventelister og meget begrensede leveringer er Kia-importøren så trygge på leveringssituasjonen at de åpner for nye bestillinger av e-Niro.
Les mer
layid-bilde38
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer