img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
73 bilder i galleri
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?

Vitsen – later det til – er å venne Lambo-kunder til at det også der i gården vil bli strøm med tiden.

Allerede da Aventador SVJ ble presentert tidligere i år ble det sagt klart fra at man skulle komme med en avløser for V12-modellen en gang neste år, og at den skulle bli elektrifisert.

Samtidig ble det snakket om en plug-in Ursus – og det var kanskje grunner til at man snakket om både PIH og elektrifiseres, for det er i hvert fall ikke mye plugg med den elektrifiserte Sián som debuterte i Frankfurt.

Bilen er en skikkelig tøffing, Aventador-motor med enda noen hester, en rekke designtrekk som er hentet fra Terzo Millenio-konseptet – man henger med andre ord fremdeles igjen i Gandini-oppskriften som startet i Countach-alderen og man har altså hengt på en batteri/motor-pakke.

Og det er ikke denne bilen som blir den neste elektrifiserte bilen derfra, dette er bare en forsiktig forsmak som skal bygges i 63 eksemplarer (hvor mange år tror du Lamborghini er i år?) – alle er for lengst solgt.

Jeg har alltid likt Lamborghinis tekniske sjef, Maurizio Reggiani, som fortalte at han mye heller ville ha 10 kg mindre enn én hestekraft mer dersom vekt/kraft forholdet forble det samme.

Det var da han regnet med at et hybrid-system, selv et ekstremt lettvekts, ville koste ham 150 til 200 kg ekstra.

Det han vel også sa da, var at selv med et ganske potent hybrid-system ville han få problemer med å bedre Nordschleife-rekorden til Aventador SVJ på 6:45. Høyere vekt ville gi problemer.

Nå er det ingen som har fortalt hvor mye hybrid-systemet på Sián veier. Selv om det ble meget sterkt antydet en kilo for hver elektrisk hest – med andre ord: 34 kg for hele pakka.

Men el-innslaget må vi uansett kunne kalle mildere-enn-mild-hybrid. En 34-hesters 48-volts elmotor er koblet rett til girkassen og kan gi en øyeblikkelig boost, for eksempel mellom girskiftene, eller den kan brukes til rygging eller lett parkering.

Strømmen kommer fra noen lette superkondensatorer som kan utlade på et blunk, og opplades, regenerativt, like blunkete.

Selv om det Lamborghini kaller Traction Force er sterkt forbedret (+ 20 %) mellom for eksempel 30 og 60 km/t eller 70 og 120 km/t, så er akstiden til 100 oppgitt til «under 2,8», akkurat som for Aventador SVJ, så hvor bedringen blir av vet jeg ikke.

Heldigvis kan vi være ganske garantert at hybridiseringen ikke knekker lydbildet heller. V12 på 8.500 kan ikke dempes av en liten elmotor. Spesielt ikke når den er trimmet litt ekstra, til 785 hk. (Med andre ord: 819 når alle er til stede samtidig).

Mål og vekt? Hakke peiling. Jeg vet bare at hver bil skal gjennom fabrikkens Ad Personam-systue, der hver bil blir utstyrt etter kundens helt egne krav og ønsker.

Og at den ikke bare heter Sián, men Sián FKP 37.

FKP er etter Ferdinand Karl Piëch – Volkswagen/Porsche-høvdingen som døde for en måned siden, og tallet stammer fra fødselsåret hans, 1937. 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Ladbare nykommere fra Jeep
Jeep lanserer sine første ladbare modeller på det europeiske markedet. Renegade 4xe og Compass 4xe er snart Norges-aktuelle.
Les mer
layid-bilde2
Italiensk elbil fra Polen
Det er nettopp presentert planer om en ny elbil fra Polen. Karosseriet er klart, men man leter fremdeles etter det som skal ligge under.
Les mer
layid-bilde3
Bombe: “Limited production” fra Lambo.
Hva er det med rikingene. Er ikke en Chiron eller en Aventador eksklusiv nok? MÅ de jazzes opp enda mer, og få en ekstra null på fakturaen, for at det skal bli attraktivt. Hvor patetisk er ikke det?
Les mer
layid-bilde4
Global SUV til India
Hvorfor Nissan kalte sin nye Magnite en «Global B SUV» når det samtidig ble presisert at den bare skulle til India, er vanskelig å forstå
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Forsmak på Aiways andre
Kina åpnet før helgen sin første bilmesse siden korona-utbruddet. Der viser Aiways et nytt konsept som skal realiseres neste år.
Les mer
layid-bilde6
Bling-bling og luksus fra BMW
BMW presenterer to såkalte Edition-versjoner av sine mest luksuriøse modeller. Man skal ha mye penger og spesiell smak for å falle for fristelsene.
Les mer
layid-bilde7
AMG topper GT-familien
Mercedes-AMG lanserer nå sin nye toppmodell med teknologi utviklet på racerbanen.
Les mer


layid-bilde8
Nytt liv i elektrisk Twingo
Les mer
toppsak-bilde9
Svarer på Bronco: Wrangler med V8
Jeep har ikke hatt en V-åtter i Wrangler siden 1981. Det har vært spørsmål etter noe slikt i 40 år. Nå er den her, i hvert fall som konsept.
Les mer
layid-bilde10
SsangYongs første elbil
Les mer
layid-bilde11
Selvkjøring fra kinesisk svenske
Les mer
layid-bilde12
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Les mer
layid-bilde13
Porsche lanserer ny 911 Turbo
Toppmodellen, 911 Turbo S, er allerede på markedet. Nå følger den litt mer moderate 911 Turbo i to karosseriformer - Coupé og Cabriolet.
Les mer
layid-bilde14
Her er Nissans elektriske crosser
Nissan har i dag avduket sin nye Ariya - en el-crosser med egenskaper svært mange nordmenn etterspør. Her blir det nye ventelister.
Les mer
toppsak-bilde15
Bronco er endelig tilbake
For en merkevare! I 24 år har Bronco vært borte fra markedet, men kundene har stadig spurt etter den. Nå har Ford endelig vist verden den nye utgaven.
Les mer
layid-bilde16
BMW iX3 med god rekkevidde
Les mer
layid-bilde17
Facelift for Q5
Les mer
layid-bilde18
Hybrid uten batterier
Lamborghini har avduket sin Sian Roadster. Som utgaven med tak er den hybrid, men noen batteripakke finner du ikke her.
Les mer
layid-bilde19
AC feirer 58 år med Cobra
Forfriskende at noen velger 58 år som en fødselsdag det skal gjøres noe ut av. AC gjør det med stil.
Les mer
layid-bilde20
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde21
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
layid-bilde22
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
toppsak-bilde23
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde24
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
layid-bilde25
Ny Taycan vist i Kina
Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
Les mer
layid-bilde26
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Audi lanserer nå nye toppmodeller i e-tron-familien med tre elmotorer og opptil 503 hester.
Les mer
layid-bilde27
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Les mer
toppsak-bilde28
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Volkswagen foretar en midtlivs oppgradering av Tiguan. Mest interessant for Norge er at den nå kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde29
Spennende el-SUV fra BYD
Les mer
layid-bilde30
Her er nye Citroën C4
Citroën vil ikke støte noen potensielle kunder fra seg. Derfor lanserer de nå sin nye generasjonen C4 med alternative drivlinjer.
Les mer
layid-bilde31
Mach 1 vender tilbake
Etter 17 års fravær lanserer Ford en ny Mustang Mach 1 - selvsagt med kraftig V8 under panseret.
Les mer
layid-bilde32
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
toppsak-bilde33
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Tro det eller ei, men i Kina arrangeres det en stor bilutstilling akkurat nå. Blant de mange nyhetene er en som sikkert kan bli aktuell på eksportmarkedene.
Les mer
layid-bilde34
Bestselgeren i fornyet versjon
Les mer
layid-bilde35
VW-luksus i ny form
Les mer
layid-bilde36
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Etter to år med lange ventelister og meget begrensede leveringer er Kia-importøren så trygge på leveringssituasjonen at de åpner for nye bestillinger av e-Niro.
Les mer
layid-bilde37
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer
layid-bilde38
Jaguar oppgraderer I-Pace
Jaguars suverene bestselger i Norge får nå oppgraderinger som vil glede dem som lader hjemme.
Les mer