img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
En sjelden fugl
Isdera var en god bekjent en periode. Så forsvant de fullstendig, men er åpenbart tilbake på et vis nå. De hadde i hvert fall en bil i gammel tradisjon i Frankfurt i år.

Leonberg er et lite sted i Tyskland Motor Valley, lett vest for Stuttgart.

Det var et sted vi alltid var innom på åtti-tallet. De to tidligere Porsche-ingeniørene, Rainer Buchmann og Eberhard Schulz, hadde alltid noe spennende å vise.

Og av og til hadde vi noe morsomt å vise også. 

Les mer om Isdera her

En gang vi var på vei hjem fra Sicilia med Rotta – vår lille Moto Guzzi-fyrte trehjuling – ble Eberhard Schulz så begeistret at han ble borte med den i tre timer.

Men så visnet firmaet og vi kjørte andre veier. Riktignok har vi hørt at det er en viss forbindelse mellom restene av Isdera og noen kinesiske elbil-ideer, men vi har ikke sett noe konkret før nå, litt bortgjemt i Hall 8 på IAA.

Nå har de flyttet på seg og viste seg frem sammen med et auto-cluster i Saarlouis, og selv om det ikke var mye konkret å fortelle om forretningsplaner fremover, er det i hvert fall åpenbart at det finnes både teknisk- og designkompetanse i huset fremdeles.

Pluss litt tradisjon. Denne bilen het også Commendatore – akkurat som superbilen fra 1983. Men mens den brukte bensin for å få en V12-er fra Mercedes til å yte litt over 400 hester (toppfart oppunder 350 – i 1983!), bruker den nye versjonen strøm fra batterier.

Men også her snakket vi om en stor grad av trimming – denne bruker nemlig også 800 Volt, akkurat som Porsches Taycan. (Det står en annen 800-Volter bortgjemt på IAA også, med et annet gammelt navn vi kjenner godt, men den er en ren kriminalhistorie så den får du få en annen dag.)

Og så følger den stolte Isdera-tradisjoner ved å legge vekt på fart – i denne bilen skal du også kunne se 300 km/t pluss …, men da kan du også se strømmen forsvinne.

Den har en motor i hver ende – hver er på 300 kW, og batteripakken er på hele 105 kWh, så det påstås at med rimelig tempo gjør den 500 km mellom hvert 35-minutters fyllestopp.

Akselavstanden er solide 282 cm, og med 492 x 195 x 129 cm er den ikke noen småbil. Ikke noen lettvekter, selv om 1750 kg er langt under det vi er vant til å snakke om i forbindelse med slike biler.

Du ser ikke det av disse bildene for bilen var hermetisk da jeg gikk forbi, men den er utstyrt med to brede dører, festet i taket, som gir glimrende innstegsmuligheter til det trange baksetet også.

For to år siden skrev jeg denne notisen: «Kinesiske VM Motor vil ha med seg tyske Isdera for å designe og utvikle elektriske biler. VM Motor, grunnlagt i 2016 av Freeman Shen (tidligere Volvo Car Corp.), har under testing en elektrisk SUV med 450 km rekkevidde og planlagt lansert i 2018. Isdera, grunnlagt i 1969 av Eberhard Schulz, designer, utvikler og håndbygger sportsbiler».

Det er i hvert fall noe som har endret seg. Det eneste jeg virkelig fant ut om firmaet nå er at logoen, med den flotte ørnen, bestyres av en som heter Thomas Schommer. Resten av historien har jeg tenkt å følge opp.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer