img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
Retro med blikket rettet fremover
Hyundais konseptbil i Frankfurt, 45 het den, var både en sentimental hilsen til merkets røtter, og en spennende blikk inn i en konkret fremtid.

Det var da jeg spurte Lee SangYup, han er designsjef hos Hyundai, om hvorfor han hadde plassert «45» symbolet så asymmetrisk på fronten at jeg virkelig begynte å føle meg gammel.

Jo – fordi 45-navnet var en hilsen tilbake til bilutstillingen i Torino for 45 år siden, og den gangen var det er klar designtendens, i tillegg til kileformer og skarpe, rette linjer at man lekte litt med asymmetri.

Jeg kunne egentlig fortalt ham mer om akkurat det. For jeg var der, og har fremdeles Italdesigns originale pressemelding – og den handlet om en konseptbil som han hadde døpt Asso di Fiore.

Typisk Giugiaro på den tiden. Slank, veldig grafisk, med uventede detaljer (den gangen) som støtfangere som gikk i ett med karosseriet og med det beste interiøret han hadde gjort til da. Ekstremt rent dashbord, sylindrisk i formen og med seter som ikke så ut som møbler, men som rendyrket industridesign.

På den tiden var det velkjent at han jobbet med en ny bil for Hyundai – til nå hadde de bygget Ford Cortina på lisens, og det var selvfølgelig koreanere på besøk da bilutstillingen i Torino åpnet dørene på høsten 1974.

Det Lee SangYup ikke fortalte var at da Hyundai-toppene fikk se denne bilen syntes de den var så bra, og hadde såpass mye med den kommende produksjonsbilen deres å gjøre, at de ba Giugiaro navne om hele prosjektet og kalle den Pony Coupé.

Og dermed er 45-prosjektet både blitt en hommage til Giugiaro og et blikk fremover.

Men nå viste det seg selvfølgelig at designerne hadde andre 45-referanser også. For etter at jeg hadde tatt runden med designsjefen, fikk jeg en gjennomgang av det hele med to andre som hadde jobbet tett med denne bilen.

Hak Soo Ha var den ene, en av de mange koreanerne som er utdannet ved Art Center i California, og det er ikke så mange år siden han gikk fra Ford til Hyundai, der han nå er sjef for interiør.

Simon Loasby den andre, en spretten engelskmann med bakgrunn fra Rolls-Royce og Bentley da de fremdeles tilhørte samme selskap, så var det veldig lenge Volkswagen før han ble Hyundais sjefdesigner i Kina for to år siden. Nå er han tilbake i Korea som sjef for eksteriør-design.

Det var ham som brukte hele kroppen på å forklare alle 45-graderne i selve karosseridesignen. Hvordan linjer krysset hverandre for å skape dynamiske vinkler og liv i noe som fort kunne blitt store, banale flater.

Hans koreanske kollega var meget mer beskjeden og forsiktig, men var for eksempel veldig stolt av hvordan de hadde brukt det transparente taket til å skape et levende skyggespill inne i coupeen.

Materialene er veldig varme og organiske, og det loungepreget man umiddelbart får peker selvfølgelig i retning av selvkjørende.

De hadde satt opp en egen mockup som skulle gi oss inntrykk av hvordan en transport inne i en selvkjørende bil vil bli – jeg er egentlig ikke så trollbundet av muligheten til å få de merkeligste ting projisert på innsiden av alle glassflater når man blir transportert inn i fremtiden.

Men de som vet det forteller at denne bilen ligger meget tett opp til en kommende familie-størrelse elbil derfra. Plattformen er allerede bestemt for produksjon. Den er et skalerbart rullebrett med en spennende batteripakke som også skal være med på å isolere mot veistøy.

Produksjonsbilen får nok dessverre midtstolpe, og det er klart at man tar ned dimensjonen på hjulene noe, men vi blir lovet en bil der man kommer til å gjenkjenne mange av elementene i denne. Ikke minst 45-graders hellingene både foran og bak.

Hyundai (og Kia) har vært beundringsverdig designdrevet, først og fremst fordi de har hatt en veldig sterk designsjef, Peter Schreyer.

Han har overlatt taktstokken til andre nå, men er fremdeles aktivt med som konsulent. Han var selvfølgelig innom standen, og jeg spurte om han likte det han så.

«Kunne ikke gjort det bedre selv…»

God attest!

Jeg gleder meg til å spørre Giorgetto Giugiaro hva han syns.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.
Les mer
layid-bilde1
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde2
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde3
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
layid-bilde4
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Nå er prisen på Peugeot 3008 GT Hybrid4 sluppet.
Les mer
layid-bilde6
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Den norske interessen for Skodas nye elektriske familiebil er enorm, bekrefter importøren. Nå slippes mer informasjon om bilen.
Les mer
layid-bilde7
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer


layid-bilde8
Her er helt nye Toyota Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer
layid-bilde10
VW T-Roc R prises under 600.000
Les mer
layid-bilde11
VW ID.3 - den nye elektriske folkebilen
Les mer
layid-bilde12
Nå starter el-bølgen fra Ford
Les mer
layid-bilde13
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde14
Volvo drypper elbil-nyheter
Volvo slipper flere detaljer rundt elbilen som skal vises frem for første gang om en uke.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er BMWs tredje M8
Etter Coupé og Cabriolet lanserer nå BMW det mest praktiske medlemmet av M8-familien.
Les mer
layid-bilde16
Disse skal selge Chery
Les mer
layid-bilde17
Lanseringskalender 2019
Les mer
layid-bilde18
Luftig Corvette
Tre måneder etter debuten av nye Corvette lanserer Chevrolet nå en alternativ utgave med automatisk hardtop.
Les mer
layid-bilde19
Lexus fornyer RX
Lexus RX har vært en utfordrer i premium SUV-segmentet siden forrige århundre. Nå kommer den i fornyet drakt.
Les mer
layid-bilde20
Polestar annonserer priser
Polestar har nå kunngjort prisen på sin kommende Tesla 3-utfordrer. Selv i en påkostet lanseringsutgave kommer den godt ut prismessig.
Les mer
layid-bilde21
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppdaterer RS4
Bare to år etter lanseringen tar Audi grep for å oppdatere sprekeste medlem av A4-familien.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW topper SUV-segmentet
I skarp kontrast til alle de nye elbilene pøser de tyske premium-produsentene ut nye muskelbiler. Her kommer nye SUV-er fra BMW.
Les mer
layid-bilde24
Slik transformeres XC40 til elbil
Ifølge Volvo har over 5000 satt seg på interesseliste for den kommende elbil-utgaven av XC40. Nå røper de noen av endringene som foretas når en fossilbil konverteres til elbil.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Toyota C-HR
Toyota foretar en midtlivs oppgradering av C-HR. Det innebærer blant annet at man heretter kan velge mellom to alternative hybridmodeller.
Les mer
layid-bilde26
Porsche Taycan - bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.
Les mer
layid-bilde27
Wey på andre forsøk
Les mer
toppsak-bilde28
Porsches første elbil
Taycan er ikke bare elektrisk rask, men Porsche-superrask. BilNorge skal de nærmeste dagene kjøre Porsches første batterielektriske sportsbil.
Les mer
layid-bilde29
Kompakte kraftpakker
Les mer
layid-bilde30
Nå kan du sette deg på Volvo-liste
Om noen uker skal Volvo presentere sin første elbil. Allerede i dag kan du registrere deg på interesselisten - uten å betale depositum.
Les mer
layid-bilde31
Mazda presenterer elbil i Tokyo
Mazda forteller i dag at de skal presentere sin første elbil på Tokyo Motor Show neste måned.
Les mer
layid-bilde32
Substitutt for savnet BMW
Er du blant dem som ønsker en BMW M3 Touring? Her er det nærmeste du kommer, om ikke BMW skulle velge å gjøre noe annet enn de pleier.
Les mer
toppsak-bilde33
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde34
En av ti
Les mer
layid-bilde35
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde36
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
layid-bilde37
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde38
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer