img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
95 bilder i galleri
Grillparty hos BMW
BMW viste en firer-studie i Frankfurt. Fronten gjorde at man nesten glemte å legge merke til hvor vellykket resten av bilen var. Men fabrikken har andre kort i ermet også.

Det er nesten helt utrolig, men det var i 2013 i3 debuterte. Den ser like moderne ut i dag – et design du ikke tar feil av, og som forteller at dette Er Noe Helt Annet. Den første bilen som virkelig utnyttet batteri-mobilitetens muligheter til luftig interiør. Og en bil som eksellerte i smart materialvalg.

Mange av de flunkende nye elbilene vi møter i Frankfurt denne uken er ikke kommet på langt nær så langt som i3 var for seks år siden.

Verdt å minne om, også, selv om det kanskje er litt stygt, at i 2013 hadde Volkswagen – de som virkelig skal elektrifisere bilverdenen nå – klart å rive forbrenningsmotoren ut av en Up og erstatte den med batterier og elmotor. Den selges også med den oppskriften fremdeles!

BMW lagde en egen gruppe og en egen merkevare av i – og den lever i beste velgående, med en forholdsvis nyansatt designsjef der, Kai Langer.

Han har vært hos BMW siden 2003, men kom med i den opprinnelige i-gruppen til Benoit Jacob allerede i begynnelsen av 2009 – så i-DNA-ene kan han alt om.

Jeg nekter å tro at han hadde noe som helst med debutanten Concept 4 å gjøre, selv om det heter at den skal være en inspirasjon for den kommende i4. Jeg velger heller å tro at de to andre konseptbilene som stammer fra hans avdeling, har mye mer med BMWs fremtid å gjøre. 

Vision M Next kan jeg utmerket godt se for meg som den neste i8, og Vision iNext fra i fjor er jo fremdeles frisk som en ungdom. Lett og luftig og med enorme glassflater og en smart bruk av intelligente materialer på innsiden.

Akkurat der er også Kai Langer min mann. «Ville du like å bo i et hjem med svære, svarte, blanke glassflater på alle kanter?» spurte han og refererte ganske klart til skjermfeberen som herjer i interiørdesign for tiden. «Jeg ville blitt gæern», sa han.

Men så er det paradokset da. Særlig Vision iNext har en front som er ganske massiv. Men her reagerer jeg ikke. Det går bra, fordi det er bare en front – det er ikke en grill der konturene er dratt opp med blanke striper for virkelig å understreke hvor sschvææær den er.

Det er det på Concept 4.

Jeg aner ikke hvem det var som tegnet den første dobbel-nyren, som ble introdusert på BMW 303 i 1933. Det kan godt ha vært sjefskonstruktøren selv, Fritz Fiedler – han var en flink tegner også. Men uansett hvem det var – jeg kan ikke forestille meg at han i sitt villeste mareritt kunne forstilt seg at de hadde utviklet seg til dette.

Jeg ser på alle fora at ikke bare er folk enig – de er også ganske samstemte om at dette må være kineserne.

De kan åpenbart ikke få griller som er store og groteske nok. Og når den sitter mellom to gigantiske, men lett tilbaketrukne luftinntak (bremser?) blir den jo ekstra fremhevet.

Hvis dette blir resultatet på produksjonsbilen skal jeg si BMW leverer.

Nå er det mulig de har valgt grillen av en helt annen grunn også: for å gi bilen personlighet.  (Og ikke tenk på HVILKEN personlighet)

For den forrige fireren hadde vel et klart identitetsproblem. Hvorfor kunne den ikke hete 3-serie coupé, for det var jo det den var.

Denne nye to-dørs bilen, med helt klare antydninger av muskler og helt klare antydninger til at det er ikke familievennlig som er ment å være kvalitet nummer en, får helt klart sin egen personlighet – med mindre tre-serien klarer å ta den igjen. Men hva er vitsen da?

Bred, skikkelige hofter, gode bevegelser i flatene på sidene, en virkelig fastback taklinje, voksen diffuser på innsiden av massive 21-tommere (håper de blir beholdt, grillen må de gjerne redusere litt). For ikke å snakke om de markerte baklysene.

Men så er det kanskje på grunn av grillen at jeg har problemer med de smale frontlyktene. De ser ut som de skjeler nærsynt ned på avisen – jeg mener grillen, men ikke helt klarer å fokusere.

Men på den annen side, å se den bakfra, nesten på tvers ut av svingen, men rykende bakhjul og stotrende eksos – det er et syn og en lyd jeg tror blir bra.

For heldigvis er bilen, slik den står nå, bygget til å ta en rekke av fabrikkens motorvarianter – gjerne koblet til et eller annet med plugg. Og kanskje også med brenselceller – for alt jeg vet.

For beskjedent borte ved en vegg sto fabrikkens nye forsøk på å gulpe hydrogen.

Det er ikke første gang. For 10-15 år siden var jeg i Berlin og kjørte 7-Serie V12 som hadde erstattet bensinen med hydrogen. Den brant direkte, ikke noe tull om å gå via en smart brenselcelle.

Det ble ikke noen suksess.

Nå er de endelig tilbake i et skikkelig spor – takket være et samarbeid med Toyota som følger et litt annet spor enn morsomme, felles, sportsvogner.

Toyota er Hydrogenpioner med Mirai, nå har BMW tatt opp hansken og lagt drivlinjen inn i en X5 med litt egenartede dekorasjoner.

Den helt ferske BMW-sjefen, Oliver Zipse, lovte en forserie klar til 2022, og at han så frem til å kunne tilby den på markedet rundt 2025. 

Den blir derfor ikke en del av den helelektrifiserte familien på 12-13 medlemmer som han skal ha klar til 2023. Men han lovte i hvert fall at innen den tid skal batteriene i elbilene hans være uten tvilsomme mineraler og med kobolt som kommer fra Marokko eller Australia.

Men hva han nesten ikke torde å snakke om blant alle disse grønne utsiktene var et par andre av hans premierer. For eksempel en ny 8-serie Gran Coupé (sa jeg svær?) eller M8 Coupé med V8, 625 hk, 305 km/t.

Han var ikke alene om disse taktiske underslagene.

Audi-sjef Bram Schot fortalte stolt om 30 elektrifiserte biler innen 2025, derav skulle 20 være rene batterielektriske.

«Det er vi som viser takten i den e-mobiliteten som kan brukes i dagliglivet» påsto han og glemte å nevne at borti kroken sto en annen nyhet: RS7 Sportback, V8, 600 hester og 305 km/t. Noen elbilnyhet – bortsett fra den månebil-inspirerte offroaderen hadde ikke Audi. 

Så, for å gjøre det komplett kan vi jo hilse fra Daimler-toppen, Ole Källenius som sammen med den elektriske S-en kunne fortelle at i 2022 skulle all Mercedes-produksjon i Europa være CO2-nøytral, og i 2030 skulle hver annen bil han solgte være en E-bil.

Så kunne han også skryte på seg fem nye plugin-hybrider: Han sa imidlertid ikke et ord om hvordan det gikk med det forsinkede prestisjeprosjektet F1 som sto i et begeistret sentrum her for bare to år siden.

Han glemte til og med å hilse fra den flunkende nye Mercedes-AMG GLE Coupé selv om den var jo forholdsvis beskjeden med sekser og 435 hester.

Men nå er vi ganske langt utpå viddene.

Jeg antydet kanskje at grillen på Concept 4 virket som den var skapt i en slags rus. Hvis jeg får redaktør Ringen til å legge på promosjonsvideoen, så se om du ikke er enig med meg – den er ikke lagd av folk som var i stand til å kjøre bil like etterpå, denne her?





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer