img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Diskresjon – ikke lenger en selvfølge
HongQi, som bygget Røde Flagg – luksuslimoen for Mao og alle hans etterfølgere – har plutselig slått ut med armene. Frankfurts mest overraskende.

FAW er egentlig navnet på produsenten. De lagde sin første bil, en virkelig statslimousine, for 60 år siden. Det fortsatte de med, håndbygget noen eksemplarer hver gang det var behov for det, men ellers gikk det i russisk-type lastebiler.

Men da VW-Gruppen gjorde sine første joint ventures med kinesisk bilindustri i 1990, var det med nettopp FAW – og etter det var det Audi som ble statslimousinen.

Etter det har FAW fortsatt som bilprodusent, med ganske greie modeller – men de har også hatt innslag av ekstrem luksus, eller i hvert fall forsøk på slikt.

Sist gang jeg opplevde det var faktisk her i Frankfurt, for seks år siden. 

Jeg tror ikke det var mange andre av mine kolleger som oppdaget den. Den sto gjemt langt oppe i etasjene i den type underleverandør-miljø som mine kolleger, biljournalistene, sjelden besøker.

(Jeg vet ikke hva de er redde for. Følg med, så skal du møte blant annet en Horch og en kinesisk Sankt Johan – eller hva den heter – som jeg fant nettopp på slike steder).

Men den modellen jeg så i 2013 var en konvensjonell, kjedelig, luksuslimo.

Det var ikke de to bilene jeg møtte nå.

Og her kan jeg nok trygt regne med at jeg ikke var alene. Bilene sto under det mest blinge taket på hele utstillingen, og selv om arealet var enormt var i hvert fall den ene av de to bilene så ruvende at det var umulig å overse den.

Den minnet litt om forsøket på russisk luksuslimousine, Putinmobilen Aurus som vi traff i Genève for et halvt år siden. De lovte at de også skulle bygge en SUV av kjempebilen sin. Når den en gang vil dukke opp er jeg ganske sikker den vil ligne på denne.

Riktignok har den et så kjedelig navn som E 115, men det er helt opplagt at her tar man sikte på noe enda mer overveldende enn Rolls-Royce sin Cullinan.

Noen mål fikk jeg ikke – egentlig fikk jeg vel ikke noen informasjoner i det hele tatt – bortsett fra at dette var en prototype, en kjørende modell og med et interiør jeg heller ikke fikk se.

El, 600 km rekkevidde og Nivå 4 på selvkjøring, ble det også antydet.

Den andre bilen var en flat superbil etter kjent mønster. Alt var ultrakompetent utført og designen var åpenbart slik den slags kunder ønsker. Men navnet kunne kanskje vært litt freskere: S9.

Kinesiske venner med innsikt forteller at den er allerede i produksjon, den koster tilsvarende halvannen million euro og er utstyrt med en litt over fire liters V8-er (Audi?) og en del elektrisk tilleggsutstyr, en plugg og noe slikt, slik at det hele ender på 1400 hester.

Her snakker de litt fantasifullt om 400 km/t og 1,9 til 100.

Hadde Giles Taylor vært på plass de gangene jeg var innom hadde jeg vel fått litt bedre beskjeder. Etter mange år hos Citroën og Jaguar ble han designsjef hos Rolls-Royce i 2012.  For nøyaktig ett år siden meldte han overgang til Kina, der han ble Global Vice President of Design and Chief Creative Officer hos FAW.

E 115 må være den første jobben han har gjort der, og dette rimer jo – for han vet alt om den kommende el-SUV-en derfra.

Slik det var nå var det ingen av de femten smilende kineserne som kunne fortelle meg hvorfor de var der i det hele tatt.

Det vil si, de kunne sikkert fortalt det, men jeg forsto dem ikke.

Men, som sagt, taket var imponerende.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde1
La Dolce Vita med Ferrari
Ferrari lovet oss en ny bil denne uken. Foreløpig har vi bare fått bildene, men det er mer enn nok til å overbevise.
Les mer
layid-bilde2
Cutting edge McLaren ser bakover
Man skal være stø i bilhistorien sin for å se hvor den nye McLaren-modellen har sine røtter. Modellen heter Elva, hos noen gir det kanskje assosiasjoner.
Les mer
layid-bilde3
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde4
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer
layid-bilde6
Gemballa på nye eventyr
Nå kommer det noen tegninger fra Gemballa som antyder at vi har en ny hyperbil på gang. Gemballa kan i hvert fall skryte på seg at de er etablerte og har gjort dette før.
Les mer
layid-bilde7
ID. Space Vizzion til LA
Volkswagen skal presentere syvende medlem av ID.-familien på LA Auto Show om et par uker. Her er en forsmak på hva vi har i vente.
Les mer


layid-bilde8
Lanseringskalender 2019
Les mer
toppsak-bilde9
Citroën lanserer ladbar SUV
Nå starter Citroën elektrifiseringen. Første modell ut er C5 Aircross Hybrid med elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde10
Prisene klare på Toyota C-HR
Les mer
layid-bilde11
BMW M2 for de mest entusiastiske
Les mer
layid-bilde12
Nok en ladbar BMW
Les mer
layid-bilde13
Fisker i opprørt hav
Henrik Fisker røper navnet på sin kommende el-SUV og avslører samtidig flere detaljer.
Les mer
layid-bilde14
Mikro-miljø hos Toyota
Tokyo-utstillingen er kjent for sine ganske ville konsepter. I år har imidlertid Toyota utkonseptert dem alle sammen. Med en enorm samling mikro-mobilitets-fantasier - inklusive en magisk sopelime - har de satt en rekord som nok (heldigvis) aldri vil bli slått.
Les mer
toppsak-bilde15
Humør-spreder i Tokyo
Daihatsu er langt fra død, og var en av de gladeste deltakerne i Tokyo. Dels på grunn av en uventet salgssuksess, men også på grunn av en blomstrende bukett konseptbiler.
Les mer
layid-bilde16
Her er nye Volkswagen Golf
Les mer
layid-bilde17
Nissan viser lekker elbil med 4x4
Les mer
layid-bilde18
BMW-favoritt blir heftigere og rimeligere
BMW kommer nå med M340i xDrive, som ligger an til et realt avgiftskutt fra nyttår.
Les mer
layid-bilde19
Her er nye Honda Jazz
Honda Jazz kommer nå i ny drakt, med hybridteknologi som standard.
Les mer
layid-bilde20
Lexus' elbil-fremtid
Så er også Lexus i gang med elbiler, vel å merke kun i form av en konseptbil. Det skjer på Tokyo Motor Show.
Les mer
layid-bilde21
Full femmer fra Suzuki
Noe av det morsomme med Tokyo-utstillingen er at du får alt fra mopeder til de tyngste lastebilene der. Suzuki er blant dem som boltrer seg med to- og tre-hjulinger også - i tillegg til fem firehjulere.
Les mer
layid-bilde22
Nissan, kanskje på alvor
Den konseptbilen Nissan har lagt voldsom vekt på, i forkant av Tokyo-utstillingen, sender ut mange signaler på at den er ment på alvor.
Les mer
toppsak-bilde23
Toyota blir mikro
Toyota har bygget små biler før, de - men ikke så smått som et konsept som debuterer på bilutstillingen i Tokyo.
Les mer
layid-bilde24
El-Mazda til 249.000, men «bare» 200 km rekkevidde
249.000 kroner er sjokkbillig for Mazdas første batterielektriske bil, men rekkevidde på bare 200 kilometer overrasker.
Les mer
layid-bilde25
Smugtitt på el-Mazda
Vi har lenge visst at en av de største - kanskje DEN største - nyheten på bilutstillingen i Tokyo blir den elektriske Mazdaen. Kanskje var det et «ekte» bilde som slapp ut på en nettside nettopp.
Les mer
layid-bilde26
Ny Alpine-variant
Som om ikke Alpine var sporty nok i utgangspunktet, kommer det nå en ny, heftigere variant av A110.
Les mer
layid-bilde27
Toyotas fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Audi A6 blir ladbar
Audi pøser ut ladbare hybrider. Her er A6 med ledning.
Les mer
layid-bilde29
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Les mer
layid-bilde30
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde31
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde32
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
layid-bilde34
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Les mer
layid-bilde35
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Les mer
layid-bilde36
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer
layid-bilde37
Her er helt nye Toyota Mirai
Ikke bare ser den lekker ut, den kan også kjøre i kollektivfeltene hvor elbilene er kastet ut.
Les mer
layid-bilde38
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer