img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
113 bilder i galleri
Kontraster hos Mercedes
Tre store nyheter hos Mercedes. Utstillingslokalet deres så ut som det det egentlig er, de kom med sin elektriske S-drøm, men den største nyheten var dessverre også den kjedeligste, så den kommer til å få minst oppmerksomhet.

La oss gjøre unna lokalene først. Mercedes har alltid brukt utstillingsområdets gamle Festhall, men bygget det opp komplett på innsiden slik at man ble fraktet til topps med en lang rulletrapp, og så roterte man seg nedover – etasje for etasje, til man kom ned på gulvet igjen.

Nå var gulvet der fremdeles, men med utrolig mye ledig plass, og rulletrappen var der – men bare opp til andre etasje. Resten av Festhallen lå der uten en eneste kulisse.

En nydelig tak-konstruksjon, nesten som Grand Palais i Paris der bilutstillingene fant sted i gamle dager, og benkeradene hand på veggen – akkurat som de var klare til neste konsert.

Det var en underlig følelse å tre inn i noe som tidligere virket som en overdrevet maktdemonstrasjon.

Så får vi gå løs på den kjedelige, men viktige, presentasjonen.

Mercedes var en ivrig deltaker i det amerikanske Experimental Safety Vehicle-programmet fra tidlig på 70-tallet. Gudene vet hvor mange ESV-er – eksperiment sikkerhetsbiler – de har bygget.

Så har programmet gått over i en helt annen fase, men tidligere i sommer bestemte Mercedes seg for å vise noen av sine nyeste sikkerhetsideer.

De bygget dem inn i en GLE og kalte bilen ESF 2019. PIH og autonomi er noe av oppskriften, men det man virkelig kunne studere var helt nye omgivelser for føreren, simulert dagslys fra solskjermene for eksempel, for å holde føreren mer alert, og airbags montert på de mest bortgjemte steder.

Nye kommunikasjonssystemer mellom bil og omgivelser ble demonstrert, også lyssignaler fra bilen som forteller andre trafikanter hva som er i ferd med å skje og et kjørelys som virket helt fantastisk da det ble demonstrert.

Digitalt lys kaller de det, blendingsfritt og med en oppløsning på mer enn to millioner pixels.

Barneseter og sikkerhetsseler har helt nye konstruksjoner og smarte funksjoner. En rekke nye førerassistentfunksjoner er bygget inn – blant annet en som forteller deg at du hadde beregnet altfor høy fart inn i en sving, og dersom ikke du korrigerte det ville bilen gjøre det for deg.

Dersom det skjedde noe ville en liten robot krype ut av hekken på bilen og plassere varseltrekanten i passende avstand, men det burde jo ikke skje noe, for autonom bremsing er bygget ut med imponerende egenskaper.

Listen er lang og imponerende, men sammenlignet med for eksempel Vision EQS blir det selvfølgelig fort et gjesp av slikt.

For her hadde Mercedes også sin visjon om en batterielektrisk S-Klasse.

Forbausende forsiktig i linjeføringen – ikke noe av det overdrevet luksuriøse som Gorden Wagener og hans designere har boltret seg med (skrekk og gru) de siste årene. 

Denne bilen skriker «elegant».

Den skriver vel egentlig også produksjonsklar om et år eller to. Her den står er den bygd på den rene batteriplattformen som de kaller MEA – en svært avansert konstruksjon i stål, aluminium og karbon. En plattform som kommer til å være basis for de aller fleste av de «mer enn ti helektriske» bilene den nye Mercedes-Benz sjefen, Ola Källenius, lovte oss innen 2022.

Blant dem hører også en Maybach som skal rett i strupen på en elektrisk Rolls-Royce.

Nå kan man selvfølgelig spørre om et par tonn og ganske mange kvadratmeter og 470 hester er det Greenpeace og andre demonstranter spør etter utenfor inngangene til utstillingen. Men det er selvfølgelig ganske mange andre der ut som kan tenke seg en slik bil.

Spesielt når den inneholder såpass mange andre finesser som de vi finner her.

De fleste er nyttige, kjøreassistent-systemene for eksempel, men det er jommen mye bra på den dekorative siden her også. To farge-lakken, med lysende LED-bånd langs skulderen, for eksempel. Eller 188 små LED-er foran til å «bygge» en helt ny grill. Eller 229 tilsvarende bak som dekorerer hekken på måter du aldri har sett før.

Til sammen 940 individuelle LED-er er med på å gjøre party tricks på denne bilen.

I den seriøse enden kan vi selvfølgelig nevne at plattformen kan romme inntil 100 kWt og at den kan lades med 350 kW.

Et nydelig interiør som nok også kan gli rett over til produksjons-nivå, og et dashbord som er litt mindre storskjerm-preget enn det vi har blitt vant til i det siste.

En motor i hver ende og en toppfort som er begrenset til 200 km/t er nok også elementer og egenskaper som blir tatt med inn i produksjonsversjonen.

Og heldigvis er denne plattformen skalerbar, så vi kan sikkert vente oss like avanserte, og vakre, skapninger med mer akseptable dimensjoner før det har gått altfor lang tid.

Men at Mercedes samtidig tør vise frem sin EQC (som jeg fremdeles bare har sett i 400-utgaven) er nesten utrolig. Den virker fullstendig steinalder, både ute og inni, sammenlignet med denne. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde1
En av ti
Når Brabus legger sin sjel i å bygge den ultimate Geländewagen blir den så eksklusiv at det holder med ti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Prisene på nye Mazda CX-30 er nå klare. I november kommer de første bilene til Norge.
Les mer
layid-bilde4
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde6
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer
layid-bilde7
Fra romfart til bybil
En av de mer spennende presentasjonen i en IAA-avdeling som het New Mobility World kom fra romfart. Der ble vi servert en helt ny serie modul-baserte autonome kjøretøy.
Les mer


layid-bilde8
Volkswagens neste elbil
Les mer
toppsak-bilde9
En sjelden fugl
Isdera var en god bekjent en periode. Så forsvant de fullstendig, men er åpenbart tilbake på et vis nå. De hadde i hvert fall en bil i gammel tradisjon i Frankfurt i år.
Les mer
layid-bilde10
Trippelseier for Dennis Hauger
Les mer
layid-bilde11
Morsomste Macan fornyes
Les mer
layid-bilde12
Retro med blikket rettet fremover
Les mer
layid-bilde13
Grillparty hos BMW
BMW viste en firer-studie i Frankfurt. Fronten gjorde at man nesten glemte å legge merke til hvor vellykket resten av bilen var. Men fabrikken har andre kort i ermet også.
Les mer
layid-bilde14
Diskresjon - ikke lenger en selvfølge
HongQi, som bygget Røde Flagg - luksuslimoen for Mao og alle hans etterfølgere - har plutselig slått ut med armene. Frankfurts mest overraskende.
Les mer
toppsak-bilde15
Kontraster hos Mercedes
Tre store nyheter hos Mercedes. Utstillingslokalet deres så ut som det det egentlig er, de kom med sin elektriske S-drøm, men den største nyheten var dessverre også den kjedeligste, så den kommer til å få minst oppmerksomhet.
Les mer
layid-bilde16
Opp i rekkevidde - ned i pris
Les mer
layid-bilde17
Opels hybride SUV er priset
Les mer
layid-bilde18
Ford klar med ladbar Kuga
Ford er klar med en ny generasjon Kuga. Leveringene starter på nyåret, men prisene er klare nå.
Les mer
layid-bilde19
Ikon i helt ny drakt
Jeg er spent på hvordan menigheten reagerer på denne, for det er ingen enkel oppgave Land Rover har tatt på seg når de nå presenterer en helt ny Defender.
Les mer
layid-bilde20
Skodas første elbil blir attraktiv
Skoda lanserer sin første elbil i Frankfurt. Den har velkjent teknologi og blir blant Norges aller billigste bybiler.
Les mer
layid-bilde21
Attraktiv pris på Corsa-e
Nye Opel Corsa har sin debut i Frankfurt. Den mest aktuelle modellen for Norge er priset og klar for salg.
Les mer
layid-bilde22
Lever Honda i sin egen verden?
Bilen er kul og kjøreglad, men når Honda setter en altfor høy pris i dagens marked tror jeg prosjektet er dødt før det er startet.
Les mer
toppsak-bilde23
Endelig ute av skapet
Endelig kan vi vise detaljerte bilder og avsløre fakta om elbilen tusenvis av nordmenn står på venteliste for å kjøpe i 2020.
Les mer
layid-bilde24
Audi oppgraderer A5-familien
Blant attraksjonene på Audis stand i Frankfurt finner vi oppgraderte versjoner av A5 og S5 i tre karosseriformer.
Les mer
layid-bilde25
En opptur og en nedtur
Ladbare hybrider står i lanseringskø hos Mercedes for tiden. I dag kommer to nye, en av dem med skuffende rekkevidde.
Les mer
layid-bilde26
Over 50 km elektrisk rekkevidde for 508
Ladbare hybridutgaver av Peugeot 508 er på plass på tampen av 2019. Nå får vi offisielle data som viser at den elektriske rekkevidden blir godt over 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde27
Puma er priset
Les mer
toppsak-bilde28
Cupra debuterer på MEB-plattformen
Når bilutstillingen i Frankfurt åpner neste uke viser Cupra en elektrisk konseptbil. De legger ikke skjul på at den skal realiseres.
Les mer
layid-bilde29
Endelig offisiell: Porsche Taycan
Les mer
layid-bilde30
Honda e i produksjon
Honda har nå startet produksjonen av sin kompakte elbil. Publikums-debuten finner sted i Frankfurt til uka.
Les mer
layid-bilde31
Her er nye Nissan Juke
Nye Nissan Juke ble i kveld avduket samtidig i fem europeiske byer. Norge er ikke med på det nye Juke-kartet.
Les mer
layid-bilde32
Kia utvider plug-in-utvalget
Kia ruster seg for å møte nye, strengere utslippskrav som innføres fra 2020.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundai oppgraderer Ioniq
Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.
Les mer
layid-bilde34
Ny X5 plug-in
Les mer
layid-bilde35
Mercedes lanserer ny crossover
Les mer
layid-bilde36
God elektrisk rekkevidde for ny Peugeot
Firehjulstrekkeren Peugeot 3008 GT Hybrid4 er ferdig testet og har fått WLTP-tall for rekkevidde og CO2-utslipp.
Les mer
layid-bilde37
Eksklusiv Tesla-utfordrer
Blant nyhetene på Monterey var en ny Tesla-utfordrer. Men noen volummodell blir den ikke.
Les mer
layid-bilde38
Kineser på gjennomreise
Det virket som en munter roadtrip. I går var Aiways, en spennende kinesisk elbil, innom Oslo på sin tur fra Kina til Frankfurt via ganske mange omveier. 14.000 kilometer til sammen.
Les mer