img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
113 bilder i galleri
Kontraster hos Mercedes
Tre store nyheter hos Mercedes. Utstillingslokalet deres så ut som det det egentlig er, de kom med sin elektriske S-drøm, men den største nyheten var dessverre også den kjedeligste, så den kommer til å få minst oppmerksomhet.

La oss gjøre unna lokalene først. Mercedes har alltid brukt utstillingsområdets gamle Festhall, men bygget det opp komplett på innsiden slik at man ble fraktet til topps med en lang rulletrapp, og så roterte man seg nedover – etasje for etasje, til man kom ned på gulvet igjen.

Nå var gulvet der fremdeles, men med utrolig mye ledig plass, og rulletrappen var der – men bare opp til andre etasje. Resten av Festhallen lå der uten en eneste kulisse.

En nydelig tak-konstruksjon, nesten som Grand Palais i Paris der bilutstillingene fant sted i gamle dager, og benkeradene hand på veggen – akkurat som de var klare til neste konsert.

Det var en underlig følelse å tre inn i noe som tidligere virket som en overdrevet maktdemonstrasjon.

Så får vi gå løs på den kjedelige, men viktige, presentasjonen.

Mercedes var en ivrig deltaker i det amerikanske Experimental Safety Vehicle-programmet fra tidlig på 70-tallet. Gudene vet hvor mange ESV-er – eksperiment sikkerhetsbiler – de har bygget.

Så har programmet gått over i en helt annen fase, men tidligere i sommer bestemte Mercedes seg for å vise noen av sine nyeste sikkerhetsideer.

De bygget dem inn i en GLE og kalte bilen ESF 2019. PIH og autonomi er noe av oppskriften, men det man virkelig kunne studere var helt nye omgivelser for føreren, simulert dagslys fra solskjermene for eksempel, for å holde føreren mer alert, og airbags montert på de mest bortgjemte steder.

Nye kommunikasjonssystemer mellom bil og omgivelser ble demonstrert, også lyssignaler fra bilen som forteller andre trafikanter hva som er i ferd med å skje og et kjørelys som virket helt fantastisk da det ble demonstrert.

Digitalt lys kaller de det, blendingsfritt og med en oppløsning på mer enn to millioner pixels.

Barneseter og sikkerhetsseler har helt nye konstruksjoner og smarte funksjoner. En rekke nye førerassistentfunksjoner er bygget inn – blant annet en som forteller deg at du hadde beregnet altfor høy fart inn i en sving, og dersom ikke du korrigerte det ville bilen gjøre det for deg.

Dersom det skjedde noe ville en liten robot krype ut av hekken på bilen og plassere varseltrekanten i passende avstand, men det burde jo ikke skje noe, for autonom bremsing er bygget ut med imponerende egenskaper.

Listen er lang og imponerende, men sammenlignet med for eksempel Vision EQS blir det selvfølgelig fort et gjesp av slikt.

For her hadde Mercedes også sin visjon om en batterielektrisk S-Klasse.

Forbausende forsiktig i linjeføringen – ikke noe av det overdrevet luksuriøse som Gorden Wagener og hans designere har boltret seg med (skrekk og gru) de siste årene. 

Denne bilen skriker «elegant».

Den skriver vel egentlig også produksjonsklar om et år eller to. Her den står er den bygd på den rene batteriplattformen som de kaller MEA – en svært avansert konstruksjon i stål, aluminium og karbon. En plattform som kommer til å være basis for de aller fleste av de «mer enn ti helektriske» bilene den nye Mercedes-Benz sjefen, Ola Källenius, lovte oss innen 2022.

Blant dem hører også en Maybach som skal rett i strupen på en elektrisk Rolls-Royce.

Nå kan man selvfølgelig spørre om et par tonn og ganske mange kvadratmeter og 470 hester er det Greenpeace og andre demonstranter spør etter utenfor inngangene til utstillingen. Men det er selvfølgelig ganske mange andre der ut som kan tenke seg en slik bil.

Spesielt når den inneholder såpass mange andre finesser som de vi finner her.

De fleste er nyttige, kjøreassistent-systemene for eksempel, men det er jommen mye bra på den dekorative siden her også. To farge-lakken, med lysende LED-bånd langs skulderen, for eksempel. Eller 188 små LED-er foran til å «bygge» en helt ny grill. Eller 229 tilsvarende bak som dekorerer hekken på måter du aldri har sett før.

Til sammen 940 individuelle LED-er er med på å gjøre party tricks på denne bilen.

I den seriøse enden kan vi selvfølgelig nevne at plattformen kan romme inntil 100 kWt og at den kan lades med 350 kW.

Et nydelig interiør som nok også kan gli rett over til produksjons-nivå, og et dashbord som er litt mindre storskjerm-preget enn det vi har blitt vant til i det siste.

En motor i hver ende og en toppfort som er begrenset til 200 km/t er nok også elementer og egenskaper som blir tatt med inn i produksjonsversjonen.

Og heldigvis er denne plattformen skalerbar, så vi kan sikkert vente oss like avanserte, og vakre, skapninger med mer akseptable dimensjoner før det har gått altfor lang tid.

Men at Mercedes samtidig tør vise frem sin EQC (som jeg fremdeles bare har sett i 400-utgaven) er nesten utrolig. Den virker fullstendig steinalder, både ute og inni, sammenlignet med denne. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde1
La Dolce Vita med Ferrari
Ferrari lovet oss en ny bil denne uken. Foreløpig har vi bare fått bildene, men det er mer enn nok til å overbevise.
Les mer
layid-bilde2
Cutting edge McLaren ser bakover
Man skal være stø i bilhistorien sin for å se hvor den nye McLaren-modellen har sine røtter. Modellen heter Elva, hos noen gir det kanskje assosiasjoner.
Les mer
layid-bilde3
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde4
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer
layid-bilde6
Gemballa på nye eventyr
Nå kommer det noen tegninger fra Gemballa som antyder at vi har en ny hyperbil på gang. Gemballa kan i hvert fall skryte på seg at de er etablerte og har gjort dette før.
Les mer
layid-bilde7
ID. Space Vizzion til LA
Volkswagen skal presentere syvende medlem av ID.-familien på LA Auto Show om et par uker. Her er en forsmak på hva vi har i vente.
Les mer


layid-bilde8
Lanseringskalender 2019
Les mer
toppsak-bilde9
Citroën lanserer ladbar SUV
Nå starter Citroën elektrifiseringen. Første modell ut er C5 Aircross Hybrid med elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde10
Prisene klare på Toyota C-HR
Les mer
layid-bilde11
BMW M2 for de mest entusiastiske
Les mer
layid-bilde12
Nok en ladbar BMW
Les mer
layid-bilde13
Fisker i opprørt hav
Henrik Fisker røper navnet på sin kommende el-SUV og avslører samtidig flere detaljer.
Les mer
layid-bilde14
Mikro-miljø hos Toyota
Tokyo-utstillingen er kjent for sine ganske ville konsepter. I år har imidlertid Toyota utkonseptert dem alle sammen. Med en enorm samling mikro-mobilitets-fantasier - inklusive en magisk sopelime - har de satt en rekord som nok (heldigvis) aldri vil bli slått.
Les mer
toppsak-bilde15
Humør-spreder i Tokyo
Daihatsu er langt fra død, og var en av de gladeste deltakerne i Tokyo. Dels på grunn av en uventet salgssuksess, men også på grunn av en blomstrende bukett konseptbiler.
Les mer
layid-bilde16
Her er nye Volkswagen Golf
Les mer
layid-bilde17
Nissan viser lekker elbil med 4x4
Les mer
layid-bilde18
BMW-favoritt blir heftigere og rimeligere
BMW kommer nå med M340i xDrive, som ligger an til et realt avgiftskutt fra nyttår.
Les mer
layid-bilde19
Her er nye Honda Jazz
Honda Jazz kommer nå i ny drakt, med hybridteknologi som standard.
Les mer
layid-bilde20
Lexus' elbil-fremtid
Så er også Lexus i gang med elbiler, vel å merke kun i form av en konseptbil. Det skjer på Tokyo Motor Show.
Les mer
layid-bilde21
Full femmer fra Suzuki
Noe av det morsomme med Tokyo-utstillingen er at du får alt fra mopeder til de tyngste lastebilene der. Suzuki er blant dem som boltrer seg med to- og tre-hjulinger også - i tillegg til fem firehjulere.
Les mer
layid-bilde22
Nissan, kanskje på alvor
Den konseptbilen Nissan har lagt voldsom vekt på, i forkant av Tokyo-utstillingen, sender ut mange signaler på at den er ment på alvor.
Les mer
toppsak-bilde23
Toyota blir mikro
Toyota har bygget små biler før, de - men ikke så smått som et konsept som debuterer på bilutstillingen i Tokyo.
Les mer
layid-bilde24
El-Mazda til 249.000, men «bare» 200 km rekkevidde
249.000 kroner er sjokkbillig for Mazdas første batterielektriske bil, men rekkevidde på bare 200 kilometer overrasker.
Les mer
layid-bilde25
Smugtitt på el-Mazda
Vi har lenge visst at en av de største - kanskje DEN største - nyheten på bilutstillingen i Tokyo blir den elektriske Mazdaen. Kanskje var det et «ekte» bilde som slapp ut på en nettside nettopp.
Les mer
layid-bilde26
Ny Alpine-variant
Som om ikke Alpine var sporty nok i utgangspunktet, kommer det nå en ny, heftigere variant av A110.
Les mer
layid-bilde27
Toyotas fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Audi A6 blir ladbar
Audi pøser ut ladbare hybrider. Her er A6 med ledning.
Les mer
layid-bilde29
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Les mer
layid-bilde30
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde31
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde32
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
layid-bilde34
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Les mer
layid-bilde35
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Les mer
layid-bilde36
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer
layid-bilde37
Her er helt nye Toyota Mirai
Ikke bare ser den lekker ut, den kan også kjøre i kollektivfeltene hvor elbilene er kastet ut.
Les mer
layid-bilde38
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer