img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
113 bilder i galleri
Kontraster hos Mercedes
Tre store nyheter hos Mercedes. Utstillingslokalet deres så ut som det det egentlig er, de kom med sin elektriske S-drøm, men den største nyheten var dessverre også den kjedeligste, så den kommer til å få minst oppmerksomhet.

La oss gjøre unna lokalene først. Mercedes har alltid brukt utstillingsområdets gamle Festhall, men bygget det opp komplett på innsiden slik at man ble fraktet til topps med en lang rulletrapp, og så roterte man seg nedover – etasje for etasje, til man kom ned på gulvet igjen.

Nå var gulvet der fremdeles, men med utrolig mye ledig plass, og rulletrappen var der – men bare opp til andre etasje. Resten av Festhallen lå der uten en eneste kulisse.

En nydelig tak-konstruksjon, nesten som Grand Palais i Paris der bilutstillingene fant sted i gamle dager, og benkeradene hand på veggen – akkurat som de var klare til neste konsert.

Det var en underlig følelse å tre inn i noe som tidligere virket som en overdrevet maktdemonstrasjon.

Så får vi gå løs på den kjedelige, men viktige, presentasjonen.

Mercedes var en ivrig deltaker i det amerikanske Experimental Safety Vehicle-programmet fra tidlig på 70-tallet. Gudene vet hvor mange ESV-er – eksperiment sikkerhetsbiler – de har bygget.

Så har programmet gått over i en helt annen fase, men tidligere i sommer bestemte Mercedes seg for å vise noen av sine nyeste sikkerhetsideer.

De bygget dem inn i en GLE og kalte bilen ESF 2019. PIH og autonomi er noe av oppskriften, men det man virkelig kunne studere var helt nye omgivelser for føreren, simulert dagslys fra solskjermene for eksempel, for å holde føreren mer alert, og airbags montert på de mest bortgjemte steder.

Nye kommunikasjonssystemer mellom bil og omgivelser ble demonstrert, også lyssignaler fra bilen som forteller andre trafikanter hva som er i ferd med å skje og et kjørelys som virket helt fantastisk da det ble demonstrert.

Digitalt lys kaller de det, blendingsfritt og med en oppløsning på mer enn to millioner pixels.

Barneseter og sikkerhetsseler har helt nye konstruksjoner og smarte funksjoner. En rekke nye førerassistentfunksjoner er bygget inn – blant annet en som forteller deg at du hadde beregnet altfor høy fart inn i en sving, og dersom ikke du korrigerte det ville bilen gjøre det for deg.

Dersom det skjedde noe ville en liten robot krype ut av hekken på bilen og plassere varseltrekanten i passende avstand, men det burde jo ikke skje noe, for autonom bremsing er bygget ut med imponerende egenskaper.

Listen er lang og imponerende, men sammenlignet med for eksempel Vision EQS blir det selvfølgelig fort et gjesp av slikt.

For her hadde Mercedes også sin visjon om en batterielektrisk S-Klasse.

Forbausende forsiktig i linjeføringen – ikke noe av det overdrevet luksuriøse som Gorden Wagener og hans designere har boltret seg med (skrekk og gru) de siste årene. 

Denne bilen skriker «elegant».

Den skriver vel egentlig også produksjonsklar om et år eller to. Her den står er den bygd på den rene batteriplattformen som de kaller MEA – en svært avansert konstruksjon i stål, aluminium og karbon. En plattform som kommer til å være basis for de aller fleste av de «mer enn ti helektriske» bilene den nye Mercedes-Benz sjefen, Ola Källenius, lovte oss innen 2022.

Blant dem hører også en Maybach som skal rett i strupen på en elektrisk Rolls-Royce.

Nå kan man selvfølgelig spørre om et par tonn og ganske mange kvadratmeter og 470 hester er det Greenpeace og andre demonstranter spør etter utenfor inngangene til utstillingen. Men det er selvfølgelig ganske mange andre der ut som kan tenke seg en slik bil.

Spesielt når den inneholder såpass mange andre finesser som de vi finner her.

De fleste er nyttige, kjøreassistent-systemene for eksempel, men det er jommen mye bra på den dekorative siden her også. To farge-lakken, med lysende LED-bånd langs skulderen, for eksempel. Eller 188 små LED-er foran til å «bygge» en helt ny grill. Eller 229 tilsvarende bak som dekorerer hekken på måter du aldri har sett før.

Til sammen 940 individuelle LED-er er med på å gjøre party tricks på denne bilen.

I den seriøse enden kan vi selvfølgelig nevne at plattformen kan romme inntil 100 kWt og at den kan lades med 350 kW.

Et nydelig interiør som nok også kan gli rett over til produksjons-nivå, og et dashbord som er litt mindre storskjerm-preget enn det vi har blitt vant til i det siste.

En motor i hver ende og en toppfort som er begrenset til 200 km/t er nok også elementer og egenskaper som blir tatt med inn i produksjonsversjonen.

Og heldigvis er denne plattformen skalerbar, så vi kan sikkert vente oss like avanserte, og vakre, skapninger med mer akseptable dimensjoner før det har gått altfor lang tid.

Men at Mercedes samtidig tør vise frem sin EQC (som jeg fremdeles bare har sett i 400-utgaven) er nesten utrolig. Den virker fullstendig steinalder, både ute og inni, sammenlignet med denne. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Zagato-hilsen bakover
Zagato har nettopp sluppet bilder av noe som kan se ut som en ganske nydelig hilsen tilbake til de gamle Iso Rivolta-bilene. Fru Zagato har nok en finger med i dette spillet.
Les mer
layid-bilde2
Ladbare nykommere fra Jeep
Jeep lanserer sine første ladbare modeller på det europeiske markedet. Renegade 4xe og Compass 4xe er snart Norges-aktuelle.
Les mer
layid-bilde3
Italiensk elbil fra Polen
Det er nettopp presentert planer om en ny elbil fra Polen. Karosseriet er klart, men man leter fremdeles etter det som skal ligge under.
Les mer
layid-bilde4
Bombe: “Limited production” fra Lambo.
Hva er det med rikingene. Er ikke en Chiron eller en Aventador eksklusiv nok? MÅ de jazzes opp enda mer, og få en ekstra null på fakturaen, for at det skal bli attraktivt. Hvor patetisk er ikke det?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Global SUV til India
Hvorfor Nissan kalte sin nye Magnite en «Global B SUV» når det samtidig ble presisert at den bare skulle til India, er vanskelig å forstå
Les mer
layid-bilde6
Forsmak på Aiways andre
Kina åpnet før helgen sin første bilmesse siden korona-utbruddet. Der viser Aiways et nytt konsept som skal realiseres neste år.
Les mer
layid-bilde7
Bling-bling og luksus fra BMW
BMW presenterer to såkalte Edition-versjoner av sine mest luksuriøse modeller. Man skal ha mye penger og spesiell smak for å falle for fristelsene.
Les mer


layid-bilde8
AMG topper GT-familien
Les mer
toppsak-bilde9
Nytt liv i elektrisk Twingo
Renaults nye elektriske Twingo skulle vært presentert på Genève-utstillingen. Det ble den ikke. Nå er den på vei igjen, først i et spesielt, begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde10
Svarer på Bronco: Wrangler med V8
Les mer
layid-bilde11
SsangYongs første elbil
Les mer
layid-bilde12
Selvkjøring fra kinesisk svenske
Les mer
layid-bilde13
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av ladbare hybrider under merkenavnet EQ Power. Nå er det salgsstart for tre nye modeller.
Les mer
layid-bilde14
Porsche lanserer ny 911 Turbo
Toppmodellen, 911 Turbo S, er allerede på markedet. Nå følger den litt mer moderate 911 Turbo i to karosseriformer - Coupé og Cabriolet.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Nissans elektriske crosser
Nissan har i dag avduket sin nye Ariya - en el-crosser med egenskaper svært mange nordmenn etterspør. Her blir det nye ventelister.
Les mer
layid-bilde16
Bronco er endelig tilbake
Les mer
layid-bilde17
BMW iX3 med god rekkevidde
Les mer
layid-bilde18
Facelift for Q5
Audi foretar en midtlivs oppgradering av Q5 SUV-en. Endringene er størst innendørs, og det kommer nye muligheter for dem som ønsker hybridteknologi.
Les mer
layid-bilde19
Hybrid uten batterier
Lamborghini har avduket sin Sian Roadster. Som utgaven med tak er den hybrid, men noen batteripakke finner du ikke her.
Les mer
layid-bilde20
AC feirer 58 år med Cobra
Forfriskende at noen velger 58 år som en fødselsdag det skal gjøres noe ut av. AC gjør det med stil.
Les mer
layid-bilde21
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde22
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
toppsak-bilde23
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
layid-bilde24
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde25
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
layid-bilde26
Ny Taycan vist i Kina
Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
Les mer
layid-bilde27
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Les mer
toppsak-bilde28
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Med Across lanserer Suzuki sin første ladbare hybrid. Bilen er tett beslektet med en modell som allerede er blant Norges mest populære i klassen, så her bør det være duket for suksess.
Les mer
layid-bilde29
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Les mer
layid-bilde30
Spennende el-SUV fra BYD
Skepsisen var stor da de første japanske biler gjorde sin entre på 60-tallet og ikke mindre da de første koreanerne dukket opp 20 år senere. Nå står kinesiske produsenter i kø - det er bare å venne seg til tanken.
Les mer
layid-bilde31
Her er nye Citroën C4
Citroën vil ikke støte noen potensielle kunder fra seg. Derfor lanserer de nå sin nye generasjonen C4 med alternative drivlinjer.
Les mer
layid-bilde32
Mach 1 vender tilbake
Etter 17 års fravær lanserer Ford en ny Mustang Mach 1 - selvsagt med kraftig V8 under panseret.
Les mer
toppsak-bilde33
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
layid-bilde34
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Les mer
layid-bilde35
Bestselgeren i fornyet versjon
Les mer
layid-bilde36
VW-luksus i ny form
Volkswagen foretar en midtlivs oppdatering av sin mest luksuriøse sedan. Samtidig lanserer de den i ny, elegant karosseriform.
Les mer
layid-bilde37
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Etter to år med lange ventelister og meget begrensede leveringer er Kia-importøren så trygge på leveringssituasjonen at de åpner for nye bestillinger av e-Niro.
Les mer
layid-bilde38
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer