img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
106 bilder i galleri
Ikon i helt ny drakt
Jeg er spent på hvordan menigheten reagerer på denne, for det er ingen enkel oppgave Land Rover har tatt på seg når de nå presenterer en helt ny Defender.

De har brukt mange år på oppgaven, og den har vært testet mer grundig enn noen annen modell om vi skal tro på Land Rover. Tusenvis av timer og millioner av kilometer i glohet ørken og i iskalde arktiske strøk. For en Defender må fungere under alle slags forhold.

Det er faktisk åtte år siden vi fikk en ny Defender servert som konsept første gang – også det i Frankfurt. Og forgjengeren har møtt sitt endelikt mer enn en gang

Men nå vises altså nye Defender frem offentlig for aller første gang på bilutstillingen i Frankfurt. Den skal prises på nivå med Discovery, de første bilene er på plass neste sommer, og til dere som lurer – selv den korte 90-versjonen er stor nok til å bli varebil.

Og kanskje like viktig for det norske markedet – den kommer som ladbar hybrid og vises i en slik innpakning på Genève-utstillingen 2020. Forholdene burde med andre ord ligge godt til rette for norske Defender-entusiaster.

Modellen som får mest oppmerksomhet i Frankfurt er den lange 110-versjonen, men den vises også i 90-versjon som panel van. Det Land Rover beskriver som «et par praktiske nyttekjøretøy» skal følge i 2020.

Selv om bilen har fått mer moderne design gjenkjenner vi trekk som korte overheng i begge ender for sikre unike terrengegenskaper. Bakdøren er selvfølgelig sidehengslet med et utvendig montert reservehjul, akkurat slik det skal være.

– Den nye Defender respekterer sin fortid, men er ikke bundet av den, sier Gerry McGovern, designsjef hos Land Rover. Han fortsetter:

– Dette er en ny Defender for en ny tid. Dens unike personlighet fremheves av en distinkt silhuett og gode proporsjoner, noe som gjør den både attraktiv og kapabel – en visuell 4x4 som bærer sin design og tekniske integritet med kompromissløs holdning.

Interiøret bærer preg av nøkternhet der strukturelle elementer er eksponert i stedet for å være skjult som de er på «vanlige» biler. Girvelgeren er plassert på dashbordet, noe som gir plass til et ekstra sete i midten foran, som i de tidlige Land Rover-modellene.

Defender 110 kan leveres med fem, seks eller 5+2 seter, med lasteplass bak andre seterad på inntil 1075 liter – hele 2380 liter med andre seterad nedlagt. Selv i Defender 90 er det plass til seks personer på tross av den reduserte lengden.

Land Rovers spesialkonstruerte D7x arkitektur bygger på en lett, selvbærende konstruksjon i aluminium som sikrer den stiveste struktur Land Rover noensinne har benyttet. Den er tre ganger stivere enn tradisjonelle konstruksjoner bygd på en ramme.

Erfarne off-roadere kan fininnstille bilens egenskaper via programmet Terrain Response, mens uerfarne førere kan finne den mest hensiktsmessige innstillingen i forhold til aktuelt terreng ved hjelp av intelligent auto-funksjonen.

Nye Defender har en bakkeklaring på solide 291 mm, og 110-modellen har inngangs-, brudd- og avkjøringsvinkler på henholdsvis 38, 28 og 40 grader. Å krysse en elv byr heller ikke på de store utfordringene – bilen har en vadedybde på hele 900 mm.

I tillegg til unik fremkommelighet som få biler matcher i terreng, lover Land Rover at bilen også er komfortabel i bygater og på lange turer på vanlig vei.

I startfasen tilbys Defender med dieselmotorer på henholdsvis 200 og 240 hestekrefter og et dreiemoment på 430 Newtonmeter. Bensinalternativene er P300 og P400 MHEV – sistnevnte med mild hybrid drivlinje som byr på 400 hk og 550 Nm. Neste år følger ladbar hybrid.

Ekspedisjoner er en del av de fleste Defenderes hverdag, så i tillegg til den uovertrufne fremkommeligheten kan bilen skilte med nyttelast på opptil 900 kg, taklast på inntil 168 kg og tilhengervekt på inntil 3,5 tonn.

Den ligger med andre ord ikke tilbake for forgjengeren på noen som helst områder.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde1
La Dolce Vita med Ferrari
Ferrari lovet oss en ny bil denne uken. Foreløpig har vi bare fått bildene, men det er mer enn nok til å overbevise.
Les mer
layid-bilde2
Cutting edge McLaren ser bakover
Man skal være stø i bilhistorien sin for å se hvor den nye McLaren-modellen har sine røtter. Modellen heter Elva, hos noen gir det kanskje assosiasjoner.
Les mer
layid-bilde3
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde4
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer
layid-bilde6
Gemballa på nye eventyr
Nå kommer det noen tegninger fra Gemballa som antyder at vi har en ny hyperbil på gang. Gemballa kan i hvert fall skryte på seg at de er etablerte og har gjort dette før.
Les mer
layid-bilde7
ID. Space Vizzion til LA
Volkswagen skal presentere syvende medlem av ID.-familien på LA Auto Show om et par uker. Her er en forsmak på hva vi har i vente.
Les mer


layid-bilde8
Lanseringskalender 2019
Les mer
toppsak-bilde9
Citroën lanserer ladbar SUV
Nå starter Citroën elektrifiseringen. Første modell ut er C5 Aircross Hybrid med elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde10
Prisene klare på Toyota C-HR
Les mer
layid-bilde11
BMW M2 for de mest entusiastiske
Les mer
layid-bilde12
Nok en ladbar BMW
Les mer
layid-bilde13
Fisker i opprørt hav
Henrik Fisker røper navnet på sin kommende el-SUV og avslører samtidig flere detaljer.
Les mer
layid-bilde14
Mikro-miljø hos Toyota
Tokyo-utstillingen er kjent for sine ganske ville konsepter. I år har imidlertid Toyota utkonseptert dem alle sammen. Med en enorm samling mikro-mobilitets-fantasier - inklusive en magisk sopelime - har de satt en rekord som nok (heldigvis) aldri vil bli slått.
Les mer
toppsak-bilde15
Humør-spreder i Tokyo
Daihatsu er langt fra død, og var en av de gladeste deltakerne i Tokyo. Dels på grunn av en uventet salgssuksess, men også på grunn av en blomstrende bukett konseptbiler.
Les mer
layid-bilde16
Her er nye Volkswagen Golf
Les mer
layid-bilde17
Nissan viser lekker elbil med 4x4
Les mer
layid-bilde18
BMW-favoritt blir heftigere og rimeligere
BMW kommer nå med M340i xDrive, som ligger an til et realt avgiftskutt fra nyttår.
Les mer
layid-bilde19
Her er nye Honda Jazz
Honda Jazz kommer nå i ny drakt, med hybridteknologi som standard.
Les mer
layid-bilde20
Lexus' elbil-fremtid
Så er også Lexus i gang med elbiler, vel å merke kun i form av en konseptbil. Det skjer på Tokyo Motor Show.
Les mer
layid-bilde21
Full femmer fra Suzuki
Noe av det morsomme med Tokyo-utstillingen er at du får alt fra mopeder til de tyngste lastebilene der. Suzuki er blant dem som boltrer seg med to- og tre-hjulinger også - i tillegg til fem firehjulere.
Les mer
layid-bilde22
Nissan, kanskje på alvor
Den konseptbilen Nissan har lagt voldsom vekt på, i forkant av Tokyo-utstillingen, sender ut mange signaler på at den er ment på alvor.
Les mer
toppsak-bilde23
Toyota blir mikro
Toyota har bygget små biler før, de - men ikke så smått som et konsept som debuterer på bilutstillingen i Tokyo.
Les mer
layid-bilde24
El-Mazda til 249.000, men «bare» 200 km rekkevidde
249.000 kroner er sjokkbillig for Mazdas første batterielektriske bil, men rekkevidde på bare 200 kilometer overrasker.
Les mer
layid-bilde25
Smugtitt på el-Mazda
Vi har lenge visst at en av de største - kanskje DEN største - nyheten på bilutstillingen i Tokyo blir den elektriske Mazdaen. Kanskje var det et «ekte» bilde som slapp ut på en nettside nettopp.
Les mer
layid-bilde26
Ny Alpine-variant
Som om ikke Alpine var sporty nok i utgangspunktet, kommer det nå en ny, heftigere variant av A110.
Les mer
layid-bilde27
Toyotas fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Audi A6 blir ladbar
Audi pøser ut ladbare hybrider. Her er A6 med ledning.
Les mer
layid-bilde29
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Les mer
layid-bilde30
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde31
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde32
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
layid-bilde34
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Les mer
layid-bilde35
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Les mer
layid-bilde36
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer
layid-bilde37
Her er helt nye Toyota Mirai
Ikke bare ser den lekker ut, den kan også kjøre i kollektivfeltene hvor elbilene er kastet ut.
Les mer
layid-bilde38
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer