img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
106 bilder i galleri
Ikon i helt ny drakt
Jeg er spent på hvordan menigheten reagerer på denne, for det er ingen enkel oppgave Land Rover har tatt på seg når de nå presenterer en helt ny Defender.

De har brukt mange år på oppgaven, og den har vært testet mer grundig enn noen annen modell om vi skal tro på Land Rover. Tusenvis av timer og millioner av kilometer i glohet ørken og i iskalde arktiske strøk. For en Defender må fungere under alle slags forhold.

Det er faktisk åtte år siden vi fikk en ny Defender servert som konsept første gang – også det i Frankfurt. Og forgjengeren har møtt sitt endelikt mer enn en gang

Men nå vises altså nye Defender frem offentlig for aller første gang på bilutstillingen i Frankfurt. Den skal prises på nivå med Discovery, de første bilene er på plass neste sommer, og til dere som lurer – selv den korte 90-versjonen er stor nok til å bli varebil.

Og kanskje like viktig for det norske markedet – den kommer som ladbar hybrid og vises i en slik innpakning på Genève-utstillingen 2020. Forholdene burde med andre ord ligge godt til rette for norske Defender-entusiaster.

Modellen som får mest oppmerksomhet i Frankfurt er den lange 110-versjonen, men den vises også i 90-versjon som panel van. Det Land Rover beskriver som «et par praktiske nyttekjøretøy» skal følge i 2020.

Selv om bilen har fått mer moderne design gjenkjenner vi trekk som korte overheng i begge ender for sikre unike terrengegenskaper. Bakdøren er selvfølgelig sidehengslet med et utvendig montert reservehjul, akkurat slik det skal være.

– Den nye Defender respekterer sin fortid, men er ikke bundet av den, sier Gerry McGovern, designsjef hos Land Rover. Han fortsetter:

– Dette er en ny Defender for en ny tid. Dens unike personlighet fremheves av en distinkt silhuett og gode proporsjoner, noe som gjør den både attraktiv og kapabel – en visuell 4x4 som bærer sin design og tekniske integritet med kompromissløs holdning.

Interiøret bærer preg av nøkternhet der strukturelle elementer er eksponert i stedet for å være skjult som de er på «vanlige» biler. Girvelgeren er plassert på dashbordet, noe som gir plass til et ekstra sete i midten foran, som i de tidlige Land Rover-modellene.

Defender 110 kan leveres med fem, seks eller 5+2 seter, med lasteplass bak andre seterad på inntil 1075 liter – hele 2380 liter med andre seterad nedlagt. Selv i Defender 90 er det plass til seks personer på tross av den reduserte lengden.

Land Rovers spesialkonstruerte D7x arkitektur bygger på en lett, selvbærende konstruksjon i aluminium som sikrer den stiveste struktur Land Rover noensinne har benyttet. Den er tre ganger stivere enn tradisjonelle konstruksjoner bygd på en ramme.

Erfarne off-roadere kan fininnstille bilens egenskaper via programmet Terrain Response, mens uerfarne førere kan finne den mest hensiktsmessige innstillingen i forhold til aktuelt terreng ved hjelp av intelligent auto-funksjonen.

Nye Defender har en bakkeklaring på solide 291 mm, og 110-modellen har inngangs-, brudd- og avkjøringsvinkler på henholdsvis 38, 28 og 40 grader. Å krysse en elv byr heller ikke på de store utfordringene – bilen har en vadedybde på hele 900 mm.

I tillegg til unik fremkommelighet som få biler matcher i terreng, lover Land Rover at bilen også er komfortabel i bygater og på lange turer på vanlig vei.

I startfasen tilbys Defender med dieselmotorer på henholdsvis 200 og 240 hestekrefter og et dreiemoment på 430 Newtonmeter. Bensinalternativene er P300 og P400 MHEV – sistnevnte med mild hybrid drivlinje som byr på 400 hk og 550 Nm. Neste år følger ladbar hybrid.

Ekspedisjoner er en del av de fleste Defenderes hverdag, så i tillegg til den uovertrufne fremkommeligheten kan bilen skilte med nyttelast på opptil 900 kg, taklast på inntil 168 kg og tilhengervekt på inntil 3,5 tonn.

Den ligger med andre ord ikke tilbake for forgjengeren på noen som helst områder.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Zagato-hilsen bakover
Zagato har nettopp sluppet bilder av noe som kan se ut som en ganske nydelig hilsen tilbake til de gamle Iso Rivolta-bilene. Fru Zagato har nok en finger med i dette spillet.
Les mer
layid-bilde2
Ladbare nykommere fra Jeep
Jeep lanserer sine første ladbare modeller på det europeiske markedet. Renegade 4xe og Compass 4xe er snart Norges-aktuelle.
Les mer
layid-bilde3
Italiensk elbil fra Polen
Det er nettopp presentert planer om en ny elbil fra Polen. Karosseriet er klart, men man leter fremdeles etter det som skal ligge under.
Les mer
layid-bilde4
Bombe: “Limited production” fra Lambo.
Hva er det med rikingene. Er ikke en Chiron eller en Aventador eksklusiv nok? MÅ de jazzes opp enda mer, og få en ekstra null på fakturaen, for at det skal bli attraktivt. Hvor patetisk er ikke det?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Global SUV til India
Hvorfor Nissan kalte sin nye Magnite en «Global B SUV» når det samtidig ble presisert at den bare skulle til India, er vanskelig å forstå
Les mer
layid-bilde6
Forsmak på Aiways andre
Kina åpnet før helgen sin første bilmesse siden korona-utbruddet. Der viser Aiways et nytt konsept som skal realiseres neste år.
Les mer
layid-bilde7
Bling-bling og luksus fra BMW
BMW presenterer to såkalte Edition-versjoner av sine mest luksuriøse modeller. Man skal ha mye penger og spesiell smak for å falle for fristelsene.
Les mer


layid-bilde8
AMG topper GT-familien
Les mer
toppsak-bilde9
Nytt liv i elektrisk Twingo
Renaults nye elektriske Twingo skulle vært presentert på Genève-utstillingen. Det ble den ikke. Nå er den på vei igjen, først i et spesielt, begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde10
Svarer på Bronco: Wrangler med V8
Les mer
layid-bilde11
SsangYongs første elbil
Les mer
layid-bilde12
Selvkjøring fra kinesisk svenske
Les mer
layid-bilde13
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av ladbare hybrider under merkenavnet EQ Power. Nå er det salgsstart for tre nye modeller.
Les mer
layid-bilde14
Porsche lanserer ny 911 Turbo
Toppmodellen, 911 Turbo S, er allerede på markedet. Nå følger den litt mer moderate 911 Turbo i to karosseriformer - Coupé og Cabriolet.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Nissans elektriske crosser
Nissan har i dag avduket sin nye Ariya - en el-crosser med egenskaper svært mange nordmenn etterspør. Her blir det nye ventelister.
Les mer
layid-bilde16
Bronco er endelig tilbake
Les mer
layid-bilde17
BMW iX3 med god rekkevidde
Les mer
layid-bilde18
Facelift for Q5
Audi foretar en midtlivs oppgradering av Q5 SUV-en. Endringene er størst innendørs, og det kommer nye muligheter for dem som ønsker hybridteknologi.
Les mer
layid-bilde19
Hybrid uten batterier
Lamborghini har avduket sin Sian Roadster. Som utgaven med tak er den hybrid, men noen batteripakke finner du ikke her.
Les mer
layid-bilde20
AC feirer 58 år med Cobra
Forfriskende at noen velger 58 år som en fødselsdag det skal gjøres noe ut av. AC gjør det med stil.
Les mer
layid-bilde21
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde22
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
toppsak-bilde23
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
layid-bilde24
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde25
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
layid-bilde26
Ny Taycan vist i Kina
Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
Les mer
layid-bilde27
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Les mer
toppsak-bilde28
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Med Across lanserer Suzuki sin første ladbare hybrid. Bilen er tett beslektet med en modell som allerede er blant Norges mest populære i klassen, så her bør det være duket for suksess.
Les mer
layid-bilde29
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Les mer
layid-bilde30
Spennende el-SUV fra BYD
Skepsisen var stor da de første japanske biler gjorde sin entre på 60-tallet og ikke mindre da de første koreanerne dukket opp 20 år senere. Nå står kinesiske produsenter i kø - det er bare å venne seg til tanken.
Les mer
layid-bilde31
Her er nye Citroën C4
Citroën vil ikke støte noen potensielle kunder fra seg. Derfor lanserer de nå sin nye generasjonen C4 med alternative drivlinjer.
Les mer
layid-bilde32
Mach 1 vender tilbake
Etter 17 års fravær lanserer Ford en ny Mustang Mach 1 - selvsagt med kraftig V8 under panseret.
Les mer
toppsak-bilde33
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
layid-bilde34
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Les mer
layid-bilde35
Bestselgeren i fornyet versjon
Les mer
layid-bilde36
VW-luksus i ny form
Volkswagen foretar en midtlivs oppdatering av sin mest luksuriøse sedan. Samtidig lanserer de den i ny, elegant karosseriform.
Les mer
layid-bilde37
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Etter to år med lange ventelister og meget begrensede leveringer er Kia-importøren så trygge på leveringssituasjonen at de åpner for nye bestillinger av e-Niro.
Les mer
layid-bilde38
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer