img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
99 bilder i galleri
Endelig ute av skapet
Endelig kan vi vise detaljerte bilder og avsløre fakta om elbilen tusenvis av nordmenn står på venteliste for å kjøpe i 2020.

ID.3 – den første modellen på Volkswagens MEB-plattform for elektriske biler er ifølge produsenten CO2-nøytral.

Videre lover de at den skal imponere med høy kjøredynamikk, og den har full nettilkopling. Spesialutgaven ID.3 1ST har en rekkevidde på opptil 420 km (WLTP), med tre utstyrsversjoner tilgjengelig.

Batteriet i lanseringsmodellen er av batteristørrelsen som forventes å bli mest populær, med 58 kWt utnyttbart energiinnhold.

Senere vil produksjonsmodellen kunne leveres med et mindre batteri på 45 kWt og rekkevidde opptil 330 km, samt et større batteri på 77 kWt og en maksimal rekkevidde på 550 km.

Med 100 kW hurtiglading er det mulig å lade batteriene til ca. 290 km kjørestrekning (WLTP) i løpet av en halvtime – betydelig mer enn hva som tidligere har vært mulig i kompaktklassen.

Volkswagen gir 8 år (eller 160.000 km) garanti på ID.3-batteriene, noe som sikrer lang levetid.

ID.3 signaliserer også visuelt at dette er mer enn bare en ny modell. Designet varsler om en ny æra for elektrisk mobilitet med plassforhold som utnytter elbilkonstruksjonen fullt ut. De utvendige målene tilsvarer en Golf, mens den innvendige plassen er overlegen i klassen.

Norske priser for ID.3 1ST starter på under 330.000 kroner. Det gjør elektrisk mobilitet mulig for mange. Spesielt forholdet mellom pris og rekkevidde er enestående.

Dette bunner i Volkswagens konsekvente strategi for elbiler, og at store skaleringsfordeler oppnås. Bilene blir levert til norske kunder fra midten av 2020.

Volkswagen har meget ambisiøse planer. Innen 2023 vil de investere rundt 9 milliarder euro i elektromobilitet. I neste tiårsperiode vil det produseres mer enn ti millioner elektriske biler – mer enn 20 elektriske modeller er planlagt.

Volkswagen tilbyr grønn energi gjennom sitt eget selskap Elli, og engasjerer seg i utbyggingen av lade-infrastruktur.

Drivlinjen i ID.3 består av en synkronmotor med permanente magneter, styringselektronikk og girkasse – alt integrert i bakakselen. Høyvoltsbatteriet er flatt, og montert under gulvet for å spare plass. Foran finnes tilleggsaggregater som klimakompressor og mekanikken til styringen.

Styringselektronikken kontrollerer energiflyten av høyspent strøm mellom motor og batteri. Likespenningen (DC) som er lagret i batteriet konverteres til vekselspenning (AC) for fremdriftsmotoren. Samtidig finnes det et 12-volt elektrisk anlegg, som får lavspenning fra en likespenningstransformator.

Kraftoverføringen fra motor til bakaksel går gjennom en 1-trinns girkasse. Motor, styringselektronikk og girkasse utgjør en kompakt enhet. Plasseringen av batteriet gir et lavt tyngdepunkt, noe som gir en positiv effekt med hensyn til kjøreegenskaper. Det er ingen planer om å levere ID.3 med firehjulsdrift.

ID.3 er den første bilen fra Volkswagen som blir produsert med en karbonnøytral balanse gjennom hele forsyningskjeden. Bærekraft i praksis begynner allerede med batteriproduksjonen.

Battericelleproduksjonen til ID.3 benytter utelukkende fornybar energi, akkurat som i komponentframstillingen, i byggingen av karosseriet, lakkeringen og sluttmonteringen av ID.3 i Zwickau-fabrikken.

Volkswagens fabrikk i Sachsen er en pilotfabrikk for ID.3. Den har blitt forsynt med vannkraft siden 2017. Om likevel CO2-utslipp viser seg å være uunngåelige i forsyningskjeden, vil disse bli kompensert for ved å investere i klimaprosjekter.

På denne måten vil bilene som leveres til kundene fra forhandlere ha en nøytral CO2-balanse. For også å beholde et nøytralt CO2-regnskap i bruk, kan europeiske ID.3-sjåfører bruke ladetilbudet til Volkswagens datterselskap Elli. I Norge er 98% av kraftproduksjonen fornybar (vannkraft).

I tillegg vil fellesforetaket Ionity, som Volkswagen er deleier i, bygge ut 400 ultraraske ladepunkt langs europeiske hovedferdselsårer. Så sant det er tilgjengelig i de aktuelle landene, skal også de benytte seg av 100% fornybar energi.

Volkswagen arbeider også aktivt for å sikre gjenbruk av høyvoltsbatteriene. En løsning er å benytte batteriene i stasjonære installasjoner. En annen er at Volkswagen utvikler syklisk gjenvinningskonsepter for å sikre en karbonnøytral balanse, også når bilens levetid er slutt.

Volkswagen «WeCharge» gir kundene mulighet til å lade sin ID.3 1ST kostnadsfritt i ett år fra førstegangsregistrering, opp til et maksimum på 2000 kWt. Dette gjelder alle ladestasjonene tilknyttet «WeCharge», inkludert Ionity-nettverket, som har mer enn 100.000 ladepunkter over hele Europa.

Kompakte mål
ID.3 utnytter designfriheten til en elektrisk bil kompromissløst: Den har en totallengde omtrent som en Golf, men har likevel klassens overlegent lengste akselavstand. I tall: En firedørs ID.3 er 4262 mm lang, 1809 mm bred og 1552 mm høy, med en akselavstand på 2765 mm.

Den minste egenvekten (DIN) er 1 719 kg. Tillatt nyttelast er mellom 416 og 541 kg, alt etter utstyrsversjon. Frontarealet er bare 2,36 m2, som muliggjør en Cw-verdi på 0,267. ID.3 har en svingradius på 10,2 meter – sammenlignbart med en småbil. Det gjør den ideelt tilpasset bykjøring.

Den som vil transportere sykler med ID.3, kan gjøre det med en spesiell kopling konstruert for 75 kg kuletrykk, som ikke bare er egnet for sykkelstativ, men også andre transportsystemer.

God plassutnyttelse
Ingen midttunell, korte overheng: Det åpne interiøret til ID.3 setter en ny standard – romfølelse som en mellomklassebil, i kompaktklassen.

Femseteren har et bagasjerom på 385 liter – litt mer enn en Golf. Passasjerene befinner seg i et nytt mobilt rom, som tenkt på ny, tegnet på nytt og nykonstruert. Volkswagen kaller det «Open Space» – et rent, luftig rom.

Spesialutgave i tre versjoner
ID.3 1ST blir en spesialutgave, ferdig spesifisert i tre utstyrsversjoner som ifølge importøren er skreddersydd for det norske markedet. Fire farger blir tilgjengelig. Fremdriften tas hånd om av en elektromotor ved bakakselen. Effekten er 204 hk (150 kW), med et maksimalt dreiemoment på 310 Nm.

Basisversjonen av ID.3 1ST har navigasjonssystem, DAB+ radio, adaptiv cruisekontroll, setevarme og oppvarmet ratt, oppvarmet frontrute, armlene foran, Mode 2-ladekabel og 18-tommers felger – sammenlignbart med utstyrsnivået «Comfort» i kompaktklassen.

ID3. Plus har i tillegg ryggekamera, og nøkkelfri adgang. Innvendig har ID.3 Plus designseter, en midtkonsoll som er utstyrt med ambientlys og kan lukkes med rullegardin (inkludert to USB-C uttak til baksetet). Utvendig har Plus-utgaven mørkere ruter bak, «Style package» i sølv, «LED-Matrix» lykter, baklykter med dynamiske, og 19-tommers aluminiumfelger.

Toppversjonen, ID.3 Max, har også «argumentet reality head-up-display», «Beats»-lydanlegg, stort panoramaglasstak, og 20-tommers aluminiumsfelger. Flere assistentsystemer, elektrisk justerbare komfortseter og induktiv telefonlading er også på plass.






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Zagato-hilsen bakover
Zagato har nettopp sluppet bilder av noe som kan se ut som en ganske nydelig hilsen tilbake til de gamle Iso Rivolta-bilene. Fru Zagato har nok en finger med i dette spillet.
Les mer
layid-bilde2
Ladbare nykommere fra Jeep
Jeep lanserer sine første ladbare modeller på det europeiske markedet. Renegade 4xe og Compass 4xe er snart Norges-aktuelle.
Les mer
layid-bilde3
Italiensk elbil fra Polen
Det er nettopp presentert planer om en ny elbil fra Polen. Karosseriet er klart, men man leter fremdeles etter det som skal ligge under.
Les mer
layid-bilde4
Bombe: “Limited production” fra Lambo.
Hva er det med rikingene. Er ikke en Chiron eller en Aventador eksklusiv nok? MÅ de jazzes opp enda mer, og få en ekstra null på fakturaen, for at det skal bli attraktivt. Hvor patetisk er ikke det?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Global SUV til India
Hvorfor Nissan kalte sin nye Magnite en «Global B SUV» når det samtidig ble presisert at den bare skulle til India, er vanskelig å forstå
Les mer
layid-bilde6
Forsmak på Aiways andre
Kina åpnet før helgen sin første bilmesse siden korona-utbruddet. Der viser Aiways et nytt konsept som skal realiseres neste år.
Les mer
layid-bilde7
Bling-bling og luksus fra BMW
BMW presenterer to såkalte Edition-versjoner av sine mest luksuriøse modeller. Man skal ha mye penger og spesiell smak for å falle for fristelsene.
Les mer


layid-bilde8
AMG topper GT-familien
Les mer
toppsak-bilde9
Nytt liv i elektrisk Twingo
Renaults nye elektriske Twingo skulle vært presentert på Genève-utstillingen. Det ble den ikke. Nå er den på vei igjen, først i et spesielt, begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde10
Svarer på Bronco: Wrangler med V8
Les mer
layid-bilde11
SsangYongs første elbil
Les mer
layid-bilde12
Selvkjøring fra kinesisk svenske
Les mer
layid-bilde13
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av ladbare hybrider under merkenavnet EQ Power. Nå er det salgsstart for tre nye modeller.
Les mer
layid-bilde14
Porsche lanserer ny 911 Turbo
Toppmodellen, 911 Turbo S, er allerede på markedet. Nå følger den litt mer moderate 911 Turbo i to karosseriformer - Coupé og Cabriolet.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Nissans elektriske crosser
Nissan har i dag avduket sin nye Ariya - en el-crosser med egenskaper svært mange nordmenn etterspør. Her blir det nye ventelister.
Les mer
layid-bilde16
Bronco er endelig tilbake
Les mer
layid-bilde17
BMW iX3 med god rekkevidde
Les mer
layid-bilde18
Facelift for Q5
Audi foretar en midtlivs oppgradering av Q5 SUV-en. Endringene er størst innendørs, og det kommer nye muligheter for dem som ønsker hybridteknologi.
Les mer
layid-bilde19
Hybrid uten batterier
Lamborghini har avduket sin Sian Roadster. Som utgaven med tak er den hybrid, men noen batteripakke finner du ikke her.
Les mer
layid-bilde20
AC feirer 58 år med Cobra
Forfriskende at noen velger 58 år som en fødselsdag det skal gjøres noe ut av. AC gjør det med stil.
Les mer
layid-bilde21
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde22
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
toppsak-bilde23
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
layid-bilde24
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde25
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
layid-bilde26
Ny Taycan vist i Kina
Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
Les mer
layid-bilde27
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Les mer
toppsak-bilde28
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Med Across lanserer Suzuki sin første ladbare hybrid. Bilen er tett beslektet med en modell som allerede er blant Norges mest populære i klassen, så her bør det være duket for suksess.
Les mer
layid-bilde29
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Les mer
layid-bilde30
Spennende el-SUV fra BYD
Skepsisen var stor da de første japanske biler gjorde sin entre på 60-tallet og ikke mindre da de første koreanerne dukket opp 20 år senere. Nå står kinesiske produsenter i kø - det er bare å venne seg til tanken.
Les mer
layid-bilde31
Her er nye Citroën C4
Citroën vil ikke støte noen potensielle kunder fra seg. Derfor lanserer de nå sin nye generasjonen C4 med alternative drivlinjer.
Les mer
layid-bilde32
Mach 1 vender tilbake
Etter 17 års fravær lanserer Ford en ny Mustang Mach 1 - selvsagt med kraftig V8 under panseret.
Les mer
toppsak-bilde33
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
layid-bilde34
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Les mer
layid-bilde35
Bestselgeren i fornyet versjon
Les mer
layid-bilde36
VW-luksus i ny form
Volkswagen foretar en midtlivs oppdatering av sin mest luksuriøse sedan. Samtidig lanserer de den i ny, elegant karosseriform.
Les mer
layid-bilde37
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Etter to år med lange ventelister og meget begrensede leveringer er Kia-importøren så trygge på leveringssituasjonen at de åpner for nye bestillinger av e-Niro.
Les mer
layid-bilde38
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer