img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
99 bilder i galleri
Endelig ute av skapet
Endelig kan vi vise detaljerte bilder og avsløre fakta om elbilen tusenvis av nordmenn står på venteliste for å kjøpe i 2020.

ID.3 – den første modellen på Volkswagens MEB-plattform for elektriske biler er ifølge produsenten CO2-nøytral.

Videre lover de at den skal imponere med høy kjøredynamikk, og den har full nettilkopling. Spesialutgaven ID.3 1ST har en rekkevidde på opptil 420 km (WLTP), med tre utstyrsversjoner tilgjengelig.

Batteriet i lanseringsmodellen er av batteristørrelsen som forventes å bli mest populær, med 58 kWt utnyttbart energiinnhold.

Senere vil produksjonsmodellen kunne leveres med et mindre batteri på 45 kWt og rekkevidde opptil 330 km, samt et større batteri på 77 kWt og en maksimal rekkevidde på 550 km.

Med 100 kW hurtiglading er det mulig å lade batteriene til ca. 290 km kjørestrekning (WLTP) i løpet av en halvtime – betydelig mer enn hva som tidligere har vært mulig i kompaktklassen.

Volkswagen gir 8 år (eller 160.000 km) garanti på ID.3-batteriene, noe som sikrer lang levetid.

ID.3 signaliserer også visuelt at dette er mer enn bare en ny modell. Designet varsler om en ny æra for elektrisk mobilitet med plassforhold som utnytter elbilkonstruksjonen fullt ut. De utvendige målene tilsvarer en Golf, mens den innvendige plassen er overlegen i klassen.

Norske priser for ID.3 1ST starter på under 330.000 kroner. Det gjør elektrisk mobilitet mulig for mange. Spesielt forholdet mellom pris og rekkevidde er enestående.

Dette bunner i Volkswagens konsekvente strategi for elbiler, og at store skaleringsfordeler oppnås. Bilene blir levert til norske kunder fra midten av 2020.

Volkswagen har meget ambisiøse planer. Innen 2023 vil de investere rundt 9 milliarder euro i elektromobilitet. I neste tiårsperiode vil det produseres mer enn ti millioner elektriske biler – mer enn 20 elektriske modeller er planlagt.

Volkswagen tilbyr grønn energi gjennom sitt eget selskap Elli, og engasjerer seg i utbyggingen av lade-infrastruktur.

Drivlinjen i ID.3 består av en synkronmotor med permanente magneter, styringselektronikk og girkasse – alt integrert i bakakselen. Høyvoltsbatteriet er flatt, og montert under gulvet for å spare plass. Foran finnes tilleggsaggregater som klimakompressor og mekanikken til styringen.

Styringselektronikken kontrollerer energiflyten av høyspent strøm mellom motor og batteri. Likespenningen (DC) som er lagret i batteriet konverteres til vekselspenning (AC) for fremdriftsmotoren. Samtidig finnes det et 12-volt elektrisk anlegg, som får lavspenning fra en likespenningstransformator.

Kraftoverføringen fra motor til bakaksel går gjennom en 1-trinns girkasse. Motor, styringselektronikk og girkasse utgjør en kompakt enhet. Plasseringen av batteriet gir et lavt tyngdepunkt, noe som gir en positiv effekt med hensyn til kjøreegenskaper. Det er ingen planer om å levere ID.3 med firehjulsdrift.

ID.3 er den første bilen fra Volkswagen som blir produsert med en karbonnøytral balanse gjennom hele forsyningskjeden. Bærekraft i praksis begynner allerede med batteriproduksjonen.

Battericelleproduksjonen til ID.3 benytter utelukkende fornybar energi, akkurat som i komponentframstillingen, i byggingen av karosseriet, lakkeringen og sluttmonteringen av ID.3 i Zwickau-fabrikken.

Volkswagens fabrikk i Sachsen er en pilotfabrikk for ID.3. Den har blitt forsynt med vannkraft siden 2017. Om likevel CO2-utslipp viser seg å være uunngåelige i forsyningskjeden, vil disse bli kompensert for ved å investere i klimaprosjekter.

På denne måten vil bilene som leveres til kundene fra forhandlere ha en nøytral CO2-balanse. For også å beholde et nøytralt CO2-regnskap i bruk, kan europeiske ID.3-sjåfører bruke ladetilbudet til Volkswagens datterselskap Elli. I Norge er 98% av kraftproduksjonen fornybar (vannkraft).

I tillegg vil fellesforetaket Ionity, som Volkswagen er deleier i, bygge ut 400 ultraraske ladepunkt langs europeiske hovedferdselsårer. Så sant det er tilgjengelig i de aktuelle landene, skal også de benytte seg av 100% fornybar energi.

Volkswagen arbeider også aktivt for å sikre gjenbruk av høyvoltsbatteriene. En løsning er å benytte batteriene i stasjonære installasjoner. En annen er at Volkswagen utvikler syklisk gjenvinningskonsepter for å sikre en karbonnøytral balanse, også når bilens levetid er slutt.

Volkswagen «WeCharge» gir kundene mulighet til å lade sin ID.3 1ST kostnadsfritt i ett år fra førstegangsregistrering, opp til et maksimum på 2000 kWt. Dette gjelder alle ladestasjonene tilknyttet «WeCharge», inkludert Ionity-nettverket, som har mer enn 100.000 ladepunkter over hele Europa.

Kompakte mål
ID.3 utnytter designfriheten til en elektrisk bil kompromissløst: Den har en totallengde omtrent som en Golf, men har likevel klassens overlegent lengste akselavstand. I tall: En firedørs ID.3 er 4262 mm lang, 1809 mm bred og 1552 mm høy, med en akselavstand på 2765 mm.

Den minste egenvekten (DIN) er 1 719 kg. Tillatt nyttelast er mellom 416 og 541 kg, alt etter utstyrsversjon. Frontarealet er bare 2,36 m2, som muliggjør en Cw-verdi på 0,267. ID.3 har en svingradius på 10,2 meter – sammenlignbart med en småbil. Det gjør den ideelt tilpasset bykjøring.

Den som vil transportere sykler med ID.3, kan gjøre det med en spesiell kopling konstruert for 75 kg kuletrykk, som ikke bare er egnet for sykkelstativ, men også andre transportsystemer.

God plassutnyttelse
Ingen midttunell, korte overheng: Det åpne interiøret til ID.3 setter en ny standard – romfølelse som en mellomklassebil, i kompaktklassen.

Femseteren har et bagasjerom på 385 liter – litt mer enn en Golf. Passasjerene befinner seg i et nytt mobilt rom, som tenkt på ny, tegnet på nytt og nykonstruert. Volkswagen kaller det «Open Space» – et rent, luftig rom.

Spesialutgave i tre versjoner
ID.3 1ST blir en spesialutgave, ferdig spesifisert i tre utstyrsversjoner som ifølge importøren er skreddersydd for det norske markedet. Fire farger blir tilgjengelig. Fremdriften tas hånd om av en elektromotor ved bakakselen. Effekten er 204 hk (150 kW), med et maksimalt dreiemoment på 310 Nm.

Basisversjonen av ID.3 1ST har navigasjonssystem, DAB+ radio, adaptiv cruisekontroll, setevarme og oppvarmet ratt, oppvarmet frontrute, armlene foran, Mode 2-ladekabel og 18-tommers felger – sammenlignbart med utstyrsnivået «Comfort» i kompaktklassen.

ID3. Plus har i tillegg ryggekamera, og nøkkelfri adgang. Innvendig har ID.3 Plus designseter, en midtkonsoll som er utstyrt med ambientlys og kan lukkes med rullegardin (inkludert to USB-C uttak til baksetet). Utvendig har Plus-utgaven mørkere ruter bak, «Style package» i sølv, «LED-Matrix» lykter, baklykter med dynamiske, og 19-tommers aluminiumfelger.

Toppversjonen, ID.3 Max, har også «argumentet reality head-up-display», «Beats»-lydanlegg, stort panoramaglasstak, og 20-tommers aluminiumsfelger. Flere assistentsystemer, elektrisk justerbare komfortseter og induktiv telefonlading er også på plass.






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde1
La Dolce Vita med Ferrari
Ferrari lovet oss en ny bil denne uken. Foreløpig har vi bare fått bildene, men det er mer enn nok til å overbevise.
Les mer
layid-bilde2
Cutting edge McLaren ser bakover
Man skal være stø i bilhistorien sin for å se hvor den nye McLaren-modellen har sine røtter. Modellen heter Elva, hos noen gir det kanskje assosiasjoner.
Les mer
layid-bilde3
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde4
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer
layid-bilde6
Gemballa på nye eventyr
Nå kommer det noen tegninger fra Gemballa som antyder at vi har en ny hyperbil på gang. Gemballa kan i hvert fall skryte på seg at de er etablerte og har gjort dette før.
Les mer
layid-bilde7
ID. Space Vizzion til LA
Volkswagen skal presentere syvende medlem av ID.-familien på LA Auto Show om et par uker. Her er en forsmak på hva vi har i vente.
Les mer


layid-bilde8
Lanseringskalender 2019
Les mer
toppsak-bilde9
Citroën lanserer ladbar SUV
Nå starter Citroën elektrifiseringen. Første modell ut er C5 Aircross Hybrid med elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde10
Prisene klare på Toyota C-HR
Les mer
layid-bilde11
BMW M2 for de mest entusiastiske
Les mer
layid-bilde12
Nok en ladbar BMW
Les mer
layid-bilde13
Fisker i opprørt hav
Henrik Fisker røper navnet på sin kommende el-SUV og avslører samtidig flere detaljer.
Les mer
layid-bilde14
Mikro-miljø hos Toyota
Tokyo-utstillingen er kjent for sine ganske ville konsepter. I år har imidlertid Toyota utkonseptert dem alle sammen. Med en enorm samling mikro-mobilitets-fantasier - inklusive en magisk sopelime - har de satt en rekord som nok (heldigvis) aldri vil bli slått.
Les mer
toppsak-bilde15
Humør-spreder i Tokyo
Daihatsu er langt fra død, og var en av de gladeste deltakerne i Tokyo. Dels på grunn av en uventet salgssuksess, men også på grunn av en blomstrende bukett konseptbiler.
Les mer
layid-bilde16
Her er nye Volkswagen Golf
Les mer
layid-bilde17
Nissan viser lekker elbil med 4x4
Les mer
layid-bilde18
BMW-favoritt blir heftigere og rimeligere
BMW kommer nå med M340i xDrive, som ligger an til et realt avgiftskutt fra nyttår.
Les mer
layid-bilde19
Her er nye Honda Jazz
Honda Jazz kommer nå i ny drakt, med hybridteknologi som standard.
Les mer
layid-bilde20
Lexus' elbil-fremtid
Så er også Lexus i gang med elbiler, vel å merke kun i form av en konseptbil. Det skjer på Tokyo Motor Show.
Les mer
layid-bilde21
Full femmer fra Suzuki
Noe av det morsomme med Tokyo-utstillingen er at du får alt fra mopeder til de tyngste lastebilene der. Suzuki er blant dem som boltrer seg med to- og tre-hjulinger også - i tillegg til fem firehjulere.
Les mer
layid-bilde22
Nissan, kanskje på alvor
Den konseptbilen Nissan har lagt voldsom vekt på, i forkant av Tokyo-utstillingen, sender ut mange signaler på at den er ment på alvor.
Les mer
toppsak-bilde23
Toyota blir mikro
Toyota har bygget små biler før, de - men ikke så smått som et konsept som debuterer på bilutstillingen i Tokyo.
Les mer
layid-bilde24
El-Mazda til 249.000, men «bare» 200 km rekkevidde
249.000 kroner er sjokkbillig for Mazdas første batterielektriske bil, men rekkevidde på bare 200 kilometer overrasker.
Les mer
layid-bilde25
Smugtitt på el-Mazda
Vi har lenge visst at en av de største - kanskje DEN største - nyheten på bilutstillingen i Tokyo blir den elektriske Mazdaen. Kanskje var det et «ekte» bilde som slapp ut på en nettside nettopp.
Les mer
layid-bilde26
Ny Alpine-variant
Som om ikke Alpine var sporty nok i utgangspunktet, kommer det nå en ny, heftigere variant av A110.
Les mer
layid-bilde27
Toyotas fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Audi A6 blir ladbar
Audi pøser ut ladbare hybrider. Her er A6 med ledning.
Les mer
layid-bilde29
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Les mer
layid-bilde30
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde31
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde32
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
layid-bilde34
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Les mer
layid-bilde35
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Les mer
layid-bilde36
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer
layid-bilde37
Her er helt nye Toyota Mirai
Ikke bare ser den lekker ut, den kan også kjøre i kollektivfeltene hvor elbilene er kastet ut.
Les mer
layid-bilde38
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer