img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Hyundai oppgraderer Ioniq
Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.

Ioniq har vært en stor suksess for Hyundai i Norge, og bilen har rukket å bli en av de vanligste elbilene på norske veier. Hittil i år er det ifølge OFV registrert 2226 nye Ioniq på norske skilter mot 2500 i hele 2018.

Suksessen er nok en kombinasjon av at Ioniq har en rekkevidde som er tilstrekkelig for mange, samtidig som den har moderat leveringstid og riktig pris.

Nå lanseres Ioniq i «ny» utgave med vesentlige oppgraderinger.

–  Ioniq står sammen med Kona electric helt sentralt i vårt modellprogram, og er en av våre mest solgte biler noensinne i Norge. Ioniq er fortsatt den mest effektive elbilen, og dette kombineres nå med et større batteri som gir svært god elektrisk rekkevidde. I tillegg får bilen en enda mer omfattende utstyrspakke, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Kapasiteten til batteripakken økes fra 28 kWt til 38,3 kWt. Det betyr en forbedring på 36 prosent, og gir nye Ioniq en rekkevidde på 311 kilometer etter den realistiske WLTP-syklusen (forgjengeren har 280 km etter den gamle NEDC-standarden).

Les test av Ioniq og tre aktuelle konkurrenter fra bladet BIL

Appstyring
Nye Ioniq får enda flere sikkerhetsfunksjoner, tilkoblede tjenester og appstyring med Bluelink®, så vel som et fornyet design både inn- og utvendig.

Det nye designet inkluderer blant annet en endret front med ny grill, full LED-lykter og ny LED-signatur både i front og hekk.

Innvendig får bilen et helt nytt dashbord, som blant annet gir plass til en helt ny 10,25-tommers infotainment-enhet med nytt brukergrensesnitt. En annen nyhet er ambient lighting i kupeen, som gir et moderne tilsnitt.

Ombordladerens kapasitet økes fra 6,6 kW til 7,2 kW. Dermed kan man lade hurtigere hjemme. På en 100 kW-hurtigladestasjon vil man kunne lade opp batteripakken fra 0 til 80 prosent på 54 minutter.

Nye Ioniq electric får også økt antallet hestekrefter fra 120 til 136. Dreiemomentet er 295 Nm.

Ladbar hybrid
Ioniq plug-in vil som tidligere leveres med et batteri på 8,9 kWt, og bilen får en systemeffekt på 141 hestekrefter. Ren elektrisk rekkevidde er 52 kilometer etter WLTP-syklusen.

– I Norge velger vi fremover å kun satse ladbart på Ioniq. Det betyr at vi velger bort den vanlige hybridutgaven, og har fullt fokus på Ioniq electric og plug-in. I Hyundai har vi miljø i førersetet, og biler med ladeplugg står nå for over 90 prosent av salget vårt, sier Knudsen i Hyundai.

Avanserte muligheter
Med Bluelink® kan man enkelt styre funksjoner som klimaanlegg og dørlåser fra smarttelefonen. Eierne vil i tillegg kunne starte og slå av motoren fra Bluelink®-appen. Man kan også sjekke batteristatusen fra smarttelefonen sin, så vel som å styre lading og eventuelle planlagte ladeperioder.

Nye Ioniq er også Hyundais første modell med eCall. Dette nødanropssystemet sørger for at bilen automatisk ringer 112 om airbagene løses ut. Man kan også gjør et nødanrop manuelt via en knapp i takkonsollen. Viktig informasjon om bilen, tidspunkt for ulykken, hvilken retning man kjørte i, og om airbager eller andre trykksensorer er utløst, sendes automatisk til nødetatene.

I tillegg til disse tjenestene er LIVE services inkludert i biler med navigasjonssystem. Med LIVE services har man alltid tilgang til oppdatert informasjon om ladepunkter og ladestasjoner, trafikk, fotobokser (der dette er tillatt), parkering, forhandlere i nærheten, vær, samt live interessepunktsøk.

Infotainmentsystemet på 10,25’’ får dessuten støtte for skybasert talestyring på seks språk. Støtte for Android Auto og Apple CarPlay er standard uansett om man har navigasjon eller ikke, og bilen har støtte for multi-bluetooth hvor flere telefoner kan være tilkoblet samtidig.

Oppgradert sikkerhet
Nye Ioniq får enda flere aktive sikkerhetssystemer, og det automatiske nødbremsesystemet får nå støtte for syklistgjenkjenning i tillegg til bil- og fotgjengergjenkjenning.

Filskifteassistent og fjernlysassistent er standard, og bilen får nå i tillegg mulighet for avansert filholder som søker å holde bilen midt i filen i hastigheter fra 0 km/t.

Intelligent trafikkskiltgjenkjenning er også tilgjengelig, og leser av fartsgrensen live ved hjelp av et kamera i frontruten i tillegg til navigasjonsdetaljer.

Systemet for adaptiv cruise-kontroll med køfunksjon er også oppgradert, og har nå varsling dersom bilen foran er i ferd med å skifte fil.

Nye Ioniq henter dessuten viktige funksjoner fra Kona electric, og med oppgradert system for regenerativ bremsing får nye IONIQ electric mulighet for enpedalkjøring.

Via hendler på rattet og funksjonen for smart regenerering kan sjåfører enkelt bremse til null uten å bruke bremsepedalen.

Hyundai mener tydeligvis bilen tåler en prisøkning, for elbilen går opp 28.000 kroner mens den ladbare hybriden stiger med 15.000 for innstegsmodellen og 5000 mer for Teknikk-versjonen. Det gjør neppe bilen mindre populær nå som den får økt rekkevidde og mer utstyr inkludert.

Priser nye Hyundai Ioniq electric:

IONIQ electric standard

kr 282.900

IONIQ electric Teknikk

kr 307.900

Skinnseter (krever Teknikk)

kr 10.000

Elektrisk soltak med LED interiørbelysning (krever skinnseter)

kr 10.000

 

Priser nye Hyundai Ioniq plug-in:

IONIQ plug-in standard

kr 311.900

IONIQ plug-in Teknikk

kr 341.900

Skinnseter (krever Teknikk)

kr 10.000

Elektrisk soltak med LED interiørbelysning (krever skinnseter)

kr 10.000

Nye IONIQ kan bestilles fra 2. september. Kundeleveranser starter 21. oktober.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde1
La Dolce Vita med Ferrari
Ferrari lovet oss en ny bil denne uken. Foreløpig har vi bare fått bildene, men det er mer enn nok til å overbevise.
Les mer
layid-bilde2
Cutting edge McLaren ser bakover
Man skal være stø i bilhistorien sin for å se hvor den nye McLaren-modellen har sine røtter. Modellen heter Elva, hos noen gir det kanskje assosiasjoner.
Les mer
layid-bilde3
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde4
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer
layid-bilde6
Gemballa på nye eventyr
Nå kommer det noen tegninger fra Gemballa som antyder at vi har en ny hyperbil på gang. Gemballa kan i hvert fall skryte på seg at de er etablerte og har gjort dette før.
Les mer
layid-bilde7
ID. Space Vizzion til LA
Volkswagen skal presentere syvende medlem av ID.-familien på LA Auto Show om et par uker. Her er en forsmak på hva vi har i vente.
Les mer


layid-bilde8
Lanseringskalender 2019
Les mer
toppsak-bilde9
Citroën lanserer ladbar SUV
Nå starter Citroën elektrifiseringen. Første modell ut er C5 Aircross Hybrid med elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde10
Prisene klare på Toyota C-HR
Les mer
layid-bilde11
BMW M2 for de mest entusiastiske
Les mer
layid-bilde12
Nok en ladbar BMW
Les mer
layid-bilde13
Fisker i opprørt hav
Henrik Fisker røper navnet på sin kommende el-SUV og avslører samtidig flere detaljer.
Les mer
layid-bilde14
Mikro-miljø hos Toyota
Tokyo-utstillingen er kjent for sine ganske ville konsepter. I år har imidlertid Toyota utkonseptert dem alle sammen. Med en enorm samling mikro-mobilitets-fantasier - inklusive en magisk sopelime - har de satt en rekord som nok (heldigvis) aldri vil bli slått.
Les mer
toppsak-bilde15
Humør-spreder i Tokyo
Daihatsu er langt fra død, og var en av de gladeste deltakerne i Tokyo. Dels på grunn av en uventet salgssuksess, men også på grunn av en blomstrende bukett konseptbiler.
Les mer
layid-bilde16
Her er nye Volkswagen Golf
Les mer
layid-bilde17
Nissan viser lekker elbil med 4x4
Les mer
layid-bilde18
BMW-favoritt blir heftigere og rimeligere
BMW kommer nå med M340i xDrive, som ligger an til et realt avgiftskutt fra nyttår.
Les mer
layid-bilde19
Her er nye Honda Jazz
Honda Jazz kommer nå i ny drakt, med hybridteknologi som standard.
Les mer
layid-bilde20
Lexus' elbil-fremtid
Så er også Lexus i gang med elbiler, vel å merke kun i form av en konseptbil. Det skjer på Tokyo Motor Show.
Les mer
layid-bilde21
Full femmer fra Suzuki
Noe av det morsomme med Tokyo-utstillingen er at du får alt fra mopeder til de tyngste lastebilene der. Suzuki er blant dem som boltrer seg med to- og tre-hjulinger også - i tillegg til fem firehjulere.
Les mer
layid-bilde22
Nissan, kanskje på alvor
Den konseptbilen Nissan har lagt voldsom vekt på, i forkant av Tokyo-utstillingen, sender ut mange signaler på at den er ment på alvor.
Les mer
toppsak-bilde23
Toyota blir mikro
Toyota har bygget små biler før, de - men ikke så smått som et konsept som debuterer på bilutstillingen i Tokyo.
Les mer
layid-bilde24
El-Mazda til 249.000, men «bare» 200 km rekkevidde
249.000 kroner er sjokkbillig for Mazdas første batterielektriske bil, men rekkevidde på bare 200 kilometer overrasker.
Les mer
layid-bilde25
Smugtitt på el-Mazda
Vi har lenge visst at en av de største - kanskje DEN største - nyheten på bilutstillingen i Tokyo blir den elektriske Mazdaen. Kanskje var det et «ekte» bilde som slapp ut på en nettside nettopp.
Les mer
layid-bilde26
Ny Alpine-variant
Som om ikke Alpine var sporty nok i utgangspunktet, kommer det nå en ny, heftigere variant av A110.
Les mer
layid-bilde27
Toyotas fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Audi A6 blir ladbar
Audi pøser ut ladbare hybrider. Her er A6 med ledning.
Les mer
layid-bilde29
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Les mer
layid-bilde30
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde31
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde32
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
layid-bilde34
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Les mer
layid-bilde35
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Les mer
layid-bilde36
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer
layid-bilde37
Her er helt nye Toyota Mirai
Ikke bare ser den lekker ut, den kan også kjøre i kollektivfeltene hvor elbilene er kastet ut.
Les mer
layid-bilde38
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer