img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Kineser på gjennomreise
Det virket som en munter roadtrip. I går var Aiways, en spennende kinesisk elbil, innom Oslo på sin tur fra Kina til Frankfurt via ganske mange omveier. 14.000 kilometer til sammen.

Aiways er noe av det ferskeste i kinesisk bilindustri. Grunnlagt i februar 2017. I dag har de ferdig bil, flere design- og testsentra (også i USA og Europa), og en helt komplett, flunkende ny fabrikk.

Det virker helt utrolig på en som har vokst opp i klassisk bilmiljø.

De to stifterne har god bilbakgrunn, i likhet med de fleste av deres kolleger. Samuel Fu og Gary Gu står det på visittkortene jeg fikk i Genève for et halvt år siden, men allerede der dukker et av mine typiske Kina-problemer opp.

For første gang jeg traff Fu var han Volvo-sjef i Kina, men på det visittkortet stod det Fu Qiang. Hvordan kunne jeg forstå at det var samme mannen – uten hjelp av ansiktsgjenkjenningsprogram (som sikkert også finnes i Aiways-bilen – den er lastet til ripa med slikt).

Og det samme med hr. Gu, da han var på topp hos SAIC. Den gang het han Gu Feng.

Hvorfor europeiserer de navnene sine hele tiden?

Men de har i hvert fall fått til masse, og de har vært smarte nok til å hente inn kompetente spesialister. På organisasjonskartet finner vi blant annet Roland Gumpert, «chief product officer» og Ken Okuyama, «Chief design consultant»

Gumpert er litt mer på superbilsiden («vi er ikke akkurat der nå») mens Okuyama flyr inn fra Tokyo et par dager hver måned, og ikke bare skal han være med på fremtidige modeller (den neste skal hete U7. VERDENSNYHET, BARE I BILNOGE), han er mentor for alle de unge designerne i selskapet, noe han også er godt egnet til – han har vært leder for bildesign på Art Center i California, og han skal sørge for hele konsernets designuttrykk. Et talent han lærte seg hos Pininfarina.

Hvordan det tekniske er aner jeg ikke, men den plattformen de viste i Genève virker super-proff, og å sitte inni bilen gir inntrykk av omtanke, høy kvalitet og en romfølelse på høyde med biler som koster det doble.

140 kW (kanskje litt mindre), 65 kW kapasitet (er ikke dette begynt å bli standard?) forholdsvis lav vekt som bidrar til høy rekkevidde og 280 cm akselavstand, trenger man egentlig å vite mer i første omgang?

Den har sikkert glimrende kjøreegenskaper…

Det den også har er en markedsplan som er litt annerledes enn flertallet av de nye.

Ingen forhandler selvfølgelig – det er jo standard nå. Og leasing, intet salg. Selvfølgelig må man finne en løsning hvis noen fremdeles vil prøvekjøre, sa Alexander Klose, også tidligere Volvo, nå ansvarlig for Aiways oversjøiske innsats. Men hvordan? Mange muligheter.

Service?

– Bilen er full av sensorer, fabrikken samler alle informasjoner og kan for eksempel planlegge forventede servicebehov, kanskje etter 100.000 kilometer.

Men (og dette er til forandring fra andre startups) disse dataene skal være kundens eiendom og skal kunne stilles til rådighet for alle verksteder, som vil kunne foreta nødvendige inngrep, lovte han, og kanskje uten å vite det bekreftet han dermed også at han var lojal mot EUs Gruppeunntak.

Med andre ord: ingen forhandler og servicekjede, bare ett og ett punkt spredt utover.

Tyskland er et av de markedene de er kommet lengst på. Der knytter de seg opp mot forsikringsselskapet Allianz, som kommer med kranbil og byttebil når (hvis) noe har skjedd, og drar problembiler av sted til det verkstedet du ønsker.

Det jobbes også med å koble seg opp mot et leasing-selskap, siden bilen bare skal leases. (Antydet pris € 400,-/mnd, «avhengig av incitamenter) og en pro forma listepris på ca. € 35.000.

For første gang på en elbil-introduksjon hørte jeg ingen spørre om hengerfeste, men det ble derimot spurt om Norge var et prioritert marked. 

– Hvorfor skulle det være det? spurte Klose, nesten som han ikke hadde oppfattet at Norge har oppfunnet elbilen.

Amma Hai svarte litt mer utfyllende. Hun fortalte om en fabrikk med kapasitet på 300.000 biler, inntil seks modeller samtidig, men i første omgang en ganske sakte ramp up, der det meste skulle gå på hjemmemarkedet med salgsstart i september.

Men siden det er hennes jobb å introdusere denne nye merkevaren på det europeiske markedet var det viktig for henne å komme tidlig i gang. Men hvilket marked som ble først ante hun foreløpig ikke. (Tidligere hadde hun en motsatt jobb, introdusere først Audi og deretter Mercedes-Benz på det kinesiske markedet).

– Derfor denne turen, sa hun og pekte på en av ekspedisjonsbilene. – Dette er mitt prosjekt, la hun til og hadde et langt, ganske muntert foredrag om ladebrikke- og ladebetaling-problemer, blant annet i Norge. 

– Lading må da bli mer samordnet med tiden, håpet hun.

– Hvorfor AIways?

– På kinesisk kan det bety mange ting, men egentlig: AI på vei. Vi skal være blant de smarteste både i business, produksjon og produkt.

Nå sirkler de seg nedover i Europa – du kan følge den videre ferden deres her, og målet er Frankfurt – akkurat i tide til utstillingen åpner.

– Ja, er ikke det et poeng?

Da dukket et annet element opp som viser friske tanker som blir tenkt annerledes.

– Vi skal da ikke stå på utstillingen, sa Hai overbærende. – Vi skal stå rett foran sentralstasjonen. Dels er det billigere og, forresten, hvem er det egentlig som besøker slike bilutstillinger lenger?




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
Zagato-hilsen bakover
Zagato har nettopp sluppet bilder av noe som kan se ut som en ganske nydelig hilsen tilbake til de gamle Iso Rivolta-bilene. Fru Zagato har nok en finger med i dette spillet.
Les mer
layid-bilde2
Ladbare nykommere fra Jeep
Jeep lanserer sine første ladbare modeller på det europeiske markedet. Renegade 4xe og Compass 4xe er snart Norges-aktuelle.
Les mer
layid-bilde3
Italiensk elbil fra Polen
Det er nettopp presentert planer om en ny elbil fra Polen. Karosseriet er klart, men man leter fremdeles etter det som skal ligge under.
Les mer
layid-bilde4
Bombe: “Limited production” fra Lambo.
Hva er det med rikingene. Er ikke en Chiron eller en Aventador eksklusiv nok? MÅ de jazzes opp enda mer, og få en ekstra null på fakturaen, for at det skal bli attraktivt. Hvor patetisk er ikke det?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Global SUV til India
Hvorfor Nissan kalte sin nye Magnite en «Global B SUV» når det samtidig ble presisert at den bare skulle til India, er vanskelig å forstå
Les mer
layid-bilde6
Forsmak på Aiways andre
Kina åpnet før helgen sin første bilmesse siden korona-utbruddet. Der viser Aiways et nytt konsept som skal realiseres neste år.
Les mer
layid-bilde7
Bling-bling og luksus fra BMW
BMW presenterer to såkalte Edition-versjoner av sine mest luksuriøse modeller. Man skal ha mye penger og spesiell smak for å falle for fristelsene.
Les mer


layid-bilde8
AMG topper GT-familien
Les mer
toppsak-bilde9
Nytt liv i elektrisk Twingo
Renaults nye elektriske Twingo skulle vært presentert på Genève-utstillingen. Det ble den ikke. Nå er den på vei igjen, først i et spesielt, begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde10
Svarer på Bronco: Wrangler med V8
Les mer
layid-bilde11
SsangYongs første elbil
Les mer
layid-bilde12
Selvkjøring fra kinesisk svenske
Les mer
layid-bilde13
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av ladbare hybrider under merkenavnet EQ Power. Nå er det salgsstart for tre nye modeller.
Les mer
layid-bilde14
Porsche lanserer ny 911 Turbo
Toppmodellen, 911 Turbo S, er allerede på markedet. Nå følger den litt mer moderate 911 Turbo i to karosseriformer - Coupé og Cabriolet.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er Nissans elektriske crosser
Nissan har i dag avduket sin nye Ariya - en el-crosser med egenskaper svært mange nordmenn etterspør. Her blir det nye ventelister.
Les mer
layid-bilde16
Bronco er endelig tilbake
Les mer
layid-bilde17
BMW iX3 med god rekkevidde
Les mer
layid-bilde18
Facelift for Q5
Audi foretar en midtlivs oppgradering av Q5 SUV-en. Endringene er størst innendørs, og det kommer nye muligheter for dem som ønsker hybridteknologi.
Les mer
layid-bilde19
Hybrid uten batterier
Lamborghini har avduket sin Sian Roadster. Som utgaven med tak er den hybrid, men noen batteripakke finner du ikke her.
Les mer
layid-bilde20
AC feirer 58 år med Cobra
Forfriskende at noen velger 58 år som en fødselsdag det skal gjøres noe ut av. AC gjør det med stil.
Les mer
layid-bilde21
Taxi-basert varebil med smarte løsninger
Med røtter i en moderne London-taxi har britiske LEVC nå lansert en spennende varebil. Norsk importør er på banen så snart eksporten starter.
Les mer
layid-bilde22
Seats mest sportslige til Norge
En elbil var det som skulle til for å etablere Seats sportslige merke i Norge. Nå er det besluttet at el-Born kommer i Cupra-versjon.
Les mer
toppsak-bilde23
Audis andre Q4 e-tron
Audi har i kveld kjørt en virtuell presentasjon av sitt nyeste konsept - Q4 Sportback e-tron. De lover rekkevidde på over 500 kilometer i toppmodellen, men den er nok uaktuell for oss.
Les mer
layid-bilde24
Grenadier er avkledd
Ineos Automotive har nå vist de første bildene av sin nye off-roader. Den ser kapabel ut til de oppgavene den er tiltenkt.
Les mer
layid-bilde25
Flere detaljer om ny Santa Fe
For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.
Les mer
layid-bilde26
Ny Taycan vist i Kina
Porsche har vist en ny innstegsmodell av Taycan i Kina denne uken. Det er foreløpig uvisst om modellen er aktuell for andre markeder.
Les mer
layid-bilde27
Nye toppmodeller med 3 elmotorer
Les mer
toppsak-bilde28
Suzuki lanserer plug-in hybrid
Med Across lanserer Suzuki sin første ladbare hybrid. Bilen er tett beslektet med en modell som allerede er blant Norges mest populære i klassen, så her bør det være duket for suksess.
Les mer
layid-bilde29
Oppdatert Tiguan blir ladbar hybrid
Les mer
layid-bilde30
Spennende el-SUV fra BYD
Skepsisen var stor da de første japanske biler gjorde sin entre på 60-tallet og ikke mindre da de første koreanerne dukket opp 20 år senere. Nå står kinesiske produsenter i kø - det er bare å venne seg til tanken.
Les mer
layid-bilde31
Her er nye Citroën C4
Citroën vil ikke støte noen potensielle kunder fra seg. Derfor lanserer de nå sin nye generasjonen C4 med alternative drivlinjer.
Les mer
layid-bilde32
Mach 1 vender tilbake
Etter 17 års fravær lanserer Ford en ny Mustang Mach 1 - selvsagt med kraftig V8 under panseret.
Les mer
toppsak-bilde33
Donkers 2G
Mens Telenor holder på å rulle ut 5G i Norge er ikke Donkervoort kommet lenger enn 2G. Men det er heldigvis en G vi på hjul er litt mer interessert i.
Les mer
layid-bilde34
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Les mer
layid-bilde35
Bestselgeren i fornyet versjon
Les mer
layid-bilde36
VW-luksus i ny form
Volkswagen foretar en midtlivs oppdatering av sin mest luksuriøse sedan. Samtidig lanserer de den i ny, elegant karosseriform.
Les mer
layid-bilde37
Nå løsner situasjonen for e-Niro
Etter to år med lange ventelister og meget begrensede leveringer er Kia-importøren så trygge på leveringssituasjonen at de åpner for nye bestillinger av e-Niro.
Les mer
layid-bilde38
Nå blir også Mokka elektrisk
Salget av Opel Mokka har vært beskjedent her i landet de siste årene, men nå kommer en ny generasjon som vil gjøre den kompakte crossoveren svært aktuell for Norge.
Les mer