img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Kineser på gjennomreise
Det virket som en munter roadtrip. I går var Aiways, en spennende kinesisk elbil, innom Oslo på sin tur fra Kina til Frankfurt via ganske mange omveier. 14.000 kilometer til sammen.

Aiways er noe av det ferskeste i kinesisk bilindustri. Grunnlagt i februar 2017. I dag har de ferdig bil, flere design- og testsentra (også i USA og Europa), og en helt komplett, flunkende ny fabrikk.

Det virker helt utrolig på en som har vokst opp i klassisk bilmiljø.

De to stifterne har god bilbakgrunn, i likhet med de fleste av deres kolleger. Samuel Fu og Gary Gu står det på visittkortene jeg fikk i Genève for et halvt år siden, men allerede der dukker et av mine typiske Kina-problemer opp.

For første gang jeg traff Fu var han Volvo-sjef i Kina, men på det visittkortet stod det Fu Qiang. Hvordan kunne jeg forstå at det var samme mannen – uten hjelp av ansiktsgjenkjenningsprogram (som sikkert også finnes i Aiways-bilen – den er lastet til ripa med slikt).

Og det samme med hr. Gu, da han var på topp hos SAIC. Den gang het han Gu Feng.

Hvorfor europeiserer de navnene sine hele tiden?

Men de har i hvert fall fått til masse, og de har vært smarte nok til å hente inn kompetente spesialister. På organisasjonskartet finner vi blant annet Roland Gumpert, «chief product officer» og Ken Okuyama, «Chief design consultant»

Gumpert er litt mer på superbilsiden («vi er ikke akkurat der nå») mens Okuyama flyr inn fra Tokyo et par dager hver måned, og ikke bare skal han være med på fremtidige modeller (den neste skal hete U7. VERDENSNYHET, BARE I BILNOGE), han er mentor for alle de unge designerne i selskapet, noe han også er godt egnet til – han har vært leder for bildesign på Art Center i California, og han skal sørge for hele konsernets designuttrykk. Et talent han lærte seg hos Pininfarina.

Hvordan det tekniske er aner jeg ikke, men den plattformen de viste i Genève virker super-proff, og å sitte inni bilen gir inntrykk av omtanke, høy kvalitet og en romfølelse på høyde med biler som koster det doble.

140 kW (kanskje litt mindre), 65 kW kapasitet (er ikke dette begynt å bli standard?) forholdsvis lav vekt som bidrar til høy rekkevidde og 280 cm akselavstand, trenger man egentlig å vite mer i første omgang?

Den har sikkert glimrende kjøreegenskaper…

Det den også har er en markedsplan som er litt annerledes enn flertallet av de nye.

Ingen forhandler selvfølgelig – det er jo standard nå. Og leasing, intet salg. Selvfølgelig må man finne en løsning hvis noen fremdeles vil prøvekjøre, sa Alexander Klose, også tidligere Volvo, nå ansvarlig for Aiways oversjøiske innsats. Men hvordan? Mange muligheter.

Service?

– Bilen er full av sensorer, fabrikken samler alle informasjoner og kan for eksempel planlegge forventede servicebehov, kanskje etter 100.000 kilometer.

Men (og dette er til forandring fra andre startups) disse dataene skal være kundens eiendom og skal kunne stilles til rådighet for alle verksteder, som vil kunne foreta nødvendige inngrep, lovte han, og kanskje uten å vite det bekreftet han dermed også at han var lojal mot EUs Gruppeunntak.

Med andre ord: ingen forhandler og servicekjede, bare ett og ett punkt spredt utover.

Tyskland er et av de markedene de er kommet lengst på. Der knytter de seg opp mot forsikringsselskapet Allianz, som kommer med kranbil og byttebil når (hvis) noe har skjedd, og drar problembiler av sted til det verkstedet du ønsker.

Det jobbes også med å koble seg opp mot et leasing-selskap, siden bilen bare skal leases. (Antydet pris € 400,-/mnd, «avhengig av incitamenter) og en pro forma listepris på ca. € 35.000.

For første gang på en elbil-introduksjon hørte jeg ingen spørre om hengerfeste, men det ble derimot spurt om Norge var et prioritert marked. 

– Hvorfor skulle det være det? spurte Klose, nesten som han ikke hadde oppfattet at Norge har oppfunnet elbilen.

Amma Hai svarte litt mer utfyllende. Hun fortalte om en fabrikk med kapasitet på 300.000 biler, inntil seks modeller samtidig, men i første omgang en ganske sakte ramp up, der det meste skulle gå på hjemmemarkedet med salgsstart i september.

Men siden det er hennes jobb å introdusere denne nye merkevaren på det europeiske markedet var det viktig for henne å komme tidlig i gang. Men hvilket marked som ble først ante hun foreløpig ikke. (Tidligere hadde hun en motsatt jobb, introdusere først Audi og deretter Mercedes-Benz på det kinesiske markedet).

– Derfor denne turen, sa hun og pekte på en av ekspedisjonsbilene. – Dette er mitt prosjekt, la hun til og hadde et langt, ganske muntert foredrag om ladebrikke- og ladebetaling-problemer, blant annet i Norge. 

– Lading må da bli mer samordnet med tiden, håpet hun.

– Hvorfor AIways?

– På kinesisk kan det bety mange ting, men egentlig: AI på vei. Vi skal være blant de smarteste både i business, produksjon og produkt.

Nå sirkler de seg nedover i Europa – du kan følge den videre ferden deres her, og målet er Frankfurt – akkurat i tide til utstillingen åpner.

– Ja, er ikke det et poeng?

Da dukket et annet element opp som viser friske tanker som blir tenkt annerledes.

– Vi skal da ikke stå på utstillingen, sa Hai overbærende. – Vi skal stå rett foran sentralstasjonen. Dels er det billigere og, forresten, hvem er det egentlig som besøker slike bilutstillinger lenger?




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde1
La Dolce Vita med Ferrari
Ferrari lovet oss en ny bil denne uken. Foreløpig har vi bare fått bildene, men det er mer enn nok til å overbevise.
Les mer
layid-bilde2
Cutting edge McLaren ser bakover
Man skal være stø i bilhistorien sin for å se hvor den nye McLaren-modellen har sine røtter. Modellen heter Elva, hos noen gir det kanskje assosiasjoner.
Les mer
layid-bilde3
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde4
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer
layid-bilde6
Gemballa på nye eventyr
Nå kommer det noen tegninger fra Gemballa som antyder at vi har en ny hyperbil på gang. Gemballa kan i hvert fall skryte på seg at de er etablerte og har gjort dette før.
Les mer
layid-bilde7
ID. Space Vizzion til LA
Volkswagen skal presentere syvende medlem av ID.-familien på LA Auto Show om et par uker. Her er en forsmak på hva vi har i vente.
Les mer


layid-bilde8
Lanseringskalender 2019
Les mer
toppsak-bilde9
Citroën lanserer ladbar SUV
Nå starter Citroën elektrifiseringen. Første modell ut er C5 Aircross Hybrid med elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde10
Prisene klare på Toyota C-HR
Les mer
layid-bilde11
BMW M2 for de mest entusiastiske
Les mer
layid-bilde12
Nok en ladbar BMW
Les mer
layid-bilde13
Fisker i opprørt hav
Henrik Fisker røper navnet på sin kommende el-SUV og avslører samtidig flere detaljer.
Les mer
layid-bilde14
Mikro-miljø hos Toyota
Tokyo-utstillingen er kjent for sine ganske ville konsepter. I år har imidlertid Toyota utkonseptert dem alle sammen. Med en enorm samling mikro-mobilitets-fantasier - inklusive en magisk sopelime - har de satt en rekord som nok (heldigvis) aldri vil bli slått.
Les mer
toppsak-bilde15
Humør-spreder i Tokyo
Daihatsu er langt fra død, og var en av de gladeste deltakerne i Tokyo. Dels på grunn av en uventet salgssuksess, men også på grunn av en blomstrende bukett konseptbiler.
Les mer
layid-bilde16
Her er nye Volkswagen Golf
Les mer
layid-bilde17
Nissan viser lekker elbil med 4x4
Les mer
layid-bilde18
BMW-favoritt blir heftigere og rimeligere
BMW kommer nå med M340i xDrive, som ligger an til et realt avgiftskutt fra nyttår.
Les mer
layid-bilde19
Her er nye Honda Jazz
Honda Jazz kommer nå i ny drakt, med hybridteknologi som standard.
Les mer
layid-bilde20
Lexus' elbil-fremtid
Så er også Lexus i gang med elbiler, vel å merke kun i form av en konseptbil. Det skjer på Tokyo Motor Show.
Les mer
layid-bilde21
Full femmer fra Suzuki
Noe av det morsomme med Tokyo-utstillingen er at du får alt fra mopeder til de tyngste lastebilene der. Suzuki er blant dem som boltrer seg med to- og tre-hjulinger også - i tillegg til fem firehjulere.
Les mer
layid-bilde22
Nissan, kanskje på alvor
Den konseptbilen Nissan har lagt voldsom vekt på, i forkant av Tokyo-utstillingen, sender ut mange signaler på at den er ment på alvor.
Les mer
toppsak-bilde23
Toyota blir mikro
Toyota har bygget små biler før, de - men ikke så smått som et konsept som debuterer på bilutstillingen i Tokyo.
Les mer
layid-bilde24
El-Mazda til 249.000, men «bare» 200 km rekkevidde
249.000 kroner er sjokkbillig for Mazdas første batterielektriske bil, men rekkevidde på bare 200 kilometer overrasker.
Les mer
layid-bilde25
Smugtitt på el-Mazda
Vi har lenge visst at en av de største - kanskje DEN største - nyheten på bilutstillingen i Tokyo blir den elektriske Mazdaen. Kanskje var det et «ekte» bilde som slapp ut på en nettside nettopp.
Les mer
layid-bilde26
Ny Alpine-variant
Som om ikke Alpine var sporty nok i utgangspunktet, kommer det nå en ny, heftigere variant av A110.
Les mer
layid-bilde27
Toyotas fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Audi A6 blir ladbar
Audi pøser ut ladbare hybrider. Her er A6 med ledning.
Les mer
layid-bilde29
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Les mer
layid-bilde30
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde31
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde32
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
layid-bilde34
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Les mer
layid-bilde35
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Les mer
layid-bilde36
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer
layid-bilde37
Her er helt nye Toyota Mirai
Ikke bare ser den lekker ut, den kan også kjøre i kollektivfeltene hvor elbilene er kastet ut.
Les mer
layid-bilde38
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer