img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Kineser på gjennomreise
Det virket som en munter roadtrip. I går var Aiways, en spennende kinesisk elbil, innom Oslo på sin tur fra Kina til Frankfurt via ganske mange omveier. 14.000 kilometer til sammen.

Aiways er noe av det ferskeste i kinesisk bilindustri. Grunnlagt i februar 2017. I dag har de ferdig bil, flere design- og testsentra (også i USA og Europa), og en helt komplett, flunkende ny fabrikk.

Det virker helt utrolig på en som har vokst opp i klassisk bilmiljø.

De to stifterne har god bilbakgrunn, i likhet med de fleste av deres kolleger. Samuel Fu og Gary Gu står det på visittkortene jeg fikk i Genève for et halvt år siden, men allerede der dukker et av mine typiske Kina-problemer opp.

For første gang jeg traff Fu var han Volvo-sjef i Kina, men på det visittkortet stod det Fu Qiang. Hvordan kunne jeg forstå at det var samme mannen – uten hjelp av ansiktsgjenkjenningsprogram (som sikkert også finnes i Aiways-bilen – den er lastet til ripa med slikt).

Og det samme med hr. Gu, da han var på topp hos SAIC. Den gang het han Gu Feng.

Hvorfor europeiserer de navnene sine hele tiden?

Men de har i hvert fall fått til masse, og de har vært smarte nok til å hente inn kompetente spesialister. På organisasjonskartet finner vi blant annet Roland Gumpert, «chief product officer» og Ken Okuyama, «Chief design consultant»

Gumpert er litt mer på superbilsiden («vi er ikke akkurat der nå») mens Okuyama flyr inn fra Tokyo et par dager hver måned, og ikke bare skal han være med på fremtidige modeller (den neste skal hete U7. VERDENSNYHET, BARE I BILNOGE), han er mentor for alle de unge designerne i selskapet, noe han også er godt egnet til – han har vært leder for bildesign på Art Center i California, og han skal sørge for hele konsernets designuttrykk. Et talent han lærte seg hos Pininfarina.

Hvordan det tekniske er aner jeg ikke, men den plattformen de viste i Genève virker super-proff, og å sitte inni bilen gir inntrykk av omtanke, høy kvalitet og en romfølelse på høyde med biler som koster det doble.

140 kW (kanskje litt mindre), 65 kW kapasitet (er ikke dette begynt å bli standard?) forholdsvis lav vekt som bidrar til høy rekkevidde og 280 cm akselavstand, trenger man egentlig å vite mer i første omgang?

Den har sikkert glimrende kjøreegenskaper…

Det den også har er en markedsplan som er litt annerledes enn flertallet av de nye.

Ingen forhandler selvfølgelig – det er jo standard nå. Og leasing, intet salg. Selvfølgelig må man finne en løsning hvis noen fremdeles vil prøvekjøre, sa Alexander Klose, også tidligere Volvo, nå ansvarlig for Aiways oversjøiske innsats. Men hvordan? Mange muligheter.

Service?

– Bilen er full av sensorer, fabrikken samler alle informasjoner og kan for eksempel planlegge forventede servicebehov, kanskje etter 100.000 kilometer.

Men (og dette er til forandring fra andre startups) disse dataene skal være kundens eiendom og skal kunne stilles til rådighet for alle verksteder, som vil kunne foreta nødvendige inngrep, lovte han, og kanskje uten å vite det bekreftet han dermed også at han var lojal mot EUs Gruppeunntak.

Med andre ord: ingen forhandler og servicekjede, bare ett og ett punkt spredt utover.

Tyskland er et av de markedene de er kommet lengst på. Der knytter de seg opp mot forsikringsselskapet Allianz, som kommer med kranbil og byttebil når (hvis) noe har skjedd, og drar problembiler av sted til det verkstedet du ønsker.

Det jobbes også med å koble seg opp mot et leasing-selskap, siden bilen bare skal leases. (Antydet pris € 400,-/mnd, «avhengig av incitamenter) og en pro forma listepris på ca. € 35.000.

For første gang på en elbil-introduksjon hørte jeg ingen spørre om hengerfeste, men det ble derimot spurt om Norge var et prioritert marked. 

– Hvorfor skulle det være det? spurte Klose, nesten som han ikke hadde oppfattet at Norge har oppfunnet elbilen.

Amma Hai svarte litt mer utfyllende. Hun fortalte om en fabrikk med kapasitet på 300.000 biler, inntil seks modeller samtidig, men i første omgang en ganske sakte ramp up, der det meste skulle gå på hjemmemarkedet med salgsstart i september.

Men siden det er hennes jobb å introdusere denne nye merkevaren på det europeiske markedet var det viktig for henne å komme tidlig i gang. Men hvilket marked som ble først ante hun foreløpig ikke. (Tidligere hadde hun en motsatt jobb, introdusere først Audi og deretter Mercedes-Benz på det kinesiske markedet).

– Derfor denne turen, sa hun og pekte på en av ekspedisjonsbilene. – Dette er mitt prosjekt, la hun til og hadde et langt, ganske muntert foredrag om ladebrikke- og ladebetaling-problemer, blant annet i Norge. 

– Lading må da bli mer samordnet med tiden, håpet hun.

– Hvorfor AIways?

– På kinesisk kan det bety mange ting, men egentlig: AI på vei. Vi skal være blant de smarteste både i business, produksjon og produkt.

Nå sirkler de seg nedover i Europa – du kan følge den videre ferden deres her, og målet er Frankfurt – akkurat i tide til utstillingen åpner.

– Ja, er ikke det et poeng?

Da dukket et annet element opp som viser friske tanker som blir tenkt annerledes.

– Vi skal da ikke stå på utstillingen, sa Hai overbærende. – Vi skal stå rett foran sentralstasjonen. Dels er det billigere og, forresten, hvem er det egentlig som besøker slike bilutstillinger lenger?




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde1
En av ti
Når Brabus legger sin sjel i å bygge den ultimate Geländewagen blir den så eksklusiv at det holder med ti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Prisene på nye Mazda CX-30 er nå klare. I november kommer de første bilene til Norge.
Les mer
layid-bilde4
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde6
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer
layid-bilde7
Fra romfart til bybil
En av de mer spennende presentasjonen i en IAA-avdeling som het New Mobility World kom fra romfart. Der ble vi servert en helt ny serie modul-baserte autonome kjøretøy.
Les mer


layid-bilde8
Volkswagens neste elbil
Les mer
toppsak-bilde9
En sjelden fugl
Isdera var en god bekjent en periode. Så forsvant de fullstendig, men er åpenbart tilbake på et vis nå. De hadde i hvert fall en bil i gammel tradisjon i Frankfurt i år.
Les mer
layid-bilde10
Trippelseier for Dennis Hauger
Les mer
layid-bilde11
Morsomste Macan fornyes
Les mer
layid-bilde12
Retro med blikket rettet fremover
Les mer
layid-bilde13
Grillparty hos BMW
BMW viste en firer-studie i Frankfurt. Fronten gjorde at man nesten glemte å legge merke til hvor vellykket resten av bilen var. Men fabrikken har andre kort i ermet også.
Les mer
layid-bilde14
Diskresjon - ikke lenger en selvfølge
HongQi, som bygget Røde Flagg - luksuslimoen for Mao og alle hans etterfølgere - har plutselig slått ut med armene. Frankfurts mest overraskende.
Les mer
toppsak-bilde15
Kontraster hos Mercedes
Tre store nyheter hos Mercedes. Utstillingslokalet deres så ut som det det egentlig er, de kom med sin elektriske S-drøm, men den største nyheten var dessverre også den kjedeligste, så den kommer til å få minst oppmerksomhet.
Les mer
layid-bilde16
Opp i rekkevidde - ned i pris
Les mer
layid-bilde17
Opels hybride SUV er priset
Les mer
layid-bilde18
Ford klar med ladbar Kuga
Ford er klar med en ny generasjon Kuga. Leveringene starter på nyåret, men prisene er klare nå.
Les mer
layid-bilde19
Ikon i helt ny drakt
Jeg er spent på hvordan menigheten reagerer på denne, for det er ingen enkel oppgave Land Rover har tatt på seg når de nå presenterer en helt ny Defender.
Les mer
layid-bilde20
Skodas første elbil blir attraktiv
Skoda lanserer sin første elbil i Frankfurt. Den har velkjent teknologi og blir blant Norges aller billigste bybiler.
Les mer
layid-bilde21
Attraktiv pris på Corsa-e
Nye Opel Corsa har sin debut i Frankfurt. Den mest aktuelle modellen for Norge er priset og klar for salg.
Les mer
layid-bilde22
Lever Honda i sin egen verden?
Bilen er kul og kjøreglad, men når Honda setter en altfor høy pris i dagens marked tror jeg prosjektet er dødt før det er startet.
Les mer
toppsak-bilde23
Endelig ute av skapet
Endelig kan vi vise detaljerte bilder og avsløre fakta om elbilen tusenvis av nordmenn står på venteliste for å kjøpe i 2020.
Les mer
layid-bilde24
Audi oppgraderer A5-familien
Blant attraksjonene på Audis stand i Frankfurt finner vi oppgraderte versjoner av A5 og S5 i tre karosseriformer.
Les mer
layid-bilde25
En opptur og en nedtur
Ladbare hybrider står i lanseringskø hos Mercedes for tiden. I dag kommer to nye, en av dem med skuffende rekkevidde.
Les mer
layid-bilde26
Over 50 km elektrisk rekkevidde for 508
Ladbare hybridutgaver av Peugeot 508 er på plass på tampen av 2019. Nå får vi offisielle data som viser at den elektriske rekkevidden blir godt over 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde27
Puma er priset
Les mer
toppsak-bilde28
Cupra debuterer på MEB-plattformen
Når bilutstillingen i Frankfurt åpner neste uke viser Cupra en elektrisk konseptbil. De legger ikke skjul på at den skal realiseres.
Les mer
layid-bilde29
Endelig offisiell: Porsche Taycan
Les mer
layid-bilde30
Honda e i produksjon
Honda har nå startet produksjonen av sin kompakte elbil. Publikums-debuten finner sted i Frankfurt til uka.
Les mer
layid-bilde31
Her er nye Nissan Juke
Nye Nissan Juke ble i kveld avduket samtidig i fem europeiske byer. Norge er ikke med på det nye Juke-kartet.
Les mer
layid-bilde32
Kia utvider plug-in-utvalget
Kia ruster seg for å møte nye, strengere utslippskrav som innføres fra 2020.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundai oppgraderer Ioniq
Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.
Les mer
layid-bilde34
Ny X5 plug-in
Les mer
layid-bilde35
Mercedes lanserer ny crossover
Les mer
layid-bilde36
God elektrisk rekkevidde for ny Peugeot
Firehjulstrekkeren Peugeot 3008 GT Hybrid4 er ferdig testet og har fått WLTP-tall for rekkevidde og CO2-utslipp.
Les mer
layid-bilde37
Eksklusiv Tesla-utfordrer
Blant nyhetene på Monterey var en ny Tesla-utfordrer. Men noen volummodell blir den ikke.
Les mer
layid-bilde38
Kineser på gjennomreise
Det virket som en munter roadtrip. I går var Aiways, en spennende kinesisk elbil, innom Oslo på sin tur fra Kina til Frankfurt via ganske mange omveier. 14.000 kilometer til sammen.
Les mer