img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
BMW forbereder nytt flaggskip
Det er fortsatt et par år til BMW setter iNext i produksjon, men forberedelsene er godt i gang for det nye, selvkjørende flaggskipet-

BMW iNext ble først vist frem som en visjonær studiemodell høsten 2018.  Etter kort tid ble studiemodellen til en prototype, og siden i vinter har BMW vært i full gang med videre utvikling og testing.

Nå produseres den første serien med prototyper, som skal brukes til en rekke formål, før serieproduksjonen av den helelektriske BMW iNext begynner i 2021.

Godt bevoktet
Midt i München ligger BMWs utviklings- og innovasjonssenter. På et eget og strengt bevoktet område produseres alle BMWs prototyper. Lenge før de endelige modellene lanseres, starter forberedelsene til serieproduksjon.

Med et samlet areal på 100.000 m2 er anlegget arbeidsplassen til 850 mennesker, som jobber med utvikling av opptil seks biler samtidig.

Så mange som 100 prototyper av iNext skal produseres før serieproduksjonen starter. Mange av disse blir brukt til testing og tilrettelegging av selve produksjonen.

Systemer og maskiner skal nå programmeres og kalibreres til å bli så nøyaktig at de kan operere med detaljer helt ned til 100 mikrometer, noe som tilsvarer bredden av et hårstrå.

BMW Group har også etablert en egen avdeling som driver utelukkende med avansert 3D-printing av nye enheter.

Når serieproduksjonen av BMW iNEXT starter i Dingolfing i 2021, vil den dele produksjonslinje med både plug-in hybrider og biler med forbrenningsmotor. Det gir full fleksibilitet i produksjonskapasiteten.

Digitalisert produksjon
Digitalisering åpner for nye muligheter og forbedring av produksjonssystemene. Disse digitale verktøyene erstatter komplekse, kostbare konstruksjoner som tidligere har blitt brukt til å teste nye modeller.

Blant annet bruker BMW «virtuelle arbeidere» for å finne de mest effektive prosessene for montering.

Allerede før de første prototypene er laget kan man da sikre at arbeidsplassene på fabrikken er ergonomisk tilpasset og gir enkel tilgang til montering både på utsiden og innsiden av bilen.

Radarsensorer som støtter førerassistentsystemer og automatisert kjøring blir også testet og kalibrert, slik at de kan monteres på bilene uten vanskeligheter senere i serieproduksjonen.

Det neste flaggskipet
Studiemodellen BMW iNext hadde rause mål med en lengde på 5055 mm, en høyde på 1690 mm og den målte 2062 mm i bredden. Prototypen skiller seg ikke mye fra denne.

Med andre ord er målene litt større enn den helt nye generasjonen BMW X5. Det betyr både et romslig interiør og nok plass til en rekke nye tekniske installasjoner.

BMW iNext vil kunne by på autonome egenskaper på det vi kjenner som nivå 3 og får en rekkevidde på 600 km, kalkulert etter den nye WLTP-standarden. Det legges til rette for autonom kjøring på flere måter.

(saken fortsetter)

Unikt ratt
Rattet i bilen vil skille seg ut fra de tradisjonelle sirkulære rattene i form av en polygon-design – flatt på toppen og bunnen med runde sider.

Den utradisjonelle geometrien kan minne om ratt som man finner i flere racerbiler og fly. Formen på rattet vil gjøre det enkelt å gå fra autonom kjøring til vanlig aktiv kjøring, fordi man umiddelbart kan se styringsgraden på rattet under autonom kjøring.

I tillegg sørger formen på rattet for større bevegelighet og gjør det lettere å se instrumentpanelet bak rattet.

BMW iNext vil også få et helt nytt dashbord med en ny, stor og kurvet touch-skjerm. Infotainment-skjermen viser nødvendig informasjon til sjåføren på en ergonomisk og intuitiv måte og vil også kunne tilpasses og brukes fra passasjersiden.

Global produksjon
iNext er bare én av de kommende elektrifiserte modellene som lanseres fra BMW Group de neste årene. I 2023, to år tidligere enn opprinnelig planlagt, vil selskapet tilby 25 elektrifiserte modeller. Frem til 2025, forventes salget av BMW Groups elektrifiserte modeller å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år.

Produksjonen av de helelektriske BMW-modellene vil fordele seg rundt om i verden. Fra fabrikken i Leipzig har mer enn 150.000 eksemplarer av BMW i3 rullet ut dørene siden 2013. Rundt 22.000 av disse kjører i dag på norske veier.

I høst starter produksjonen av den første helelektriske Minien på fabrikken i Oxford. I 2020 starter produksjonen av BMW iX3 i Shenyang (Kina), og i 2021 starter produksjonen av BMW i4 i München og det nye flaggskipet BMW iNext i Dingolfing.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
De morsomme Golf-variantene
Golf GTI har i årevis hatt sin tilhengerskare, men hva skjer når skjerpede utslippskrav tvinger frem et nytt alternativ?
Les mer
layid-bilde2
DS på gode avveier
Er det DS vi må støtte oss til for å få noen konseptideer som er litt annerledes? Aero Sport Lounge virker svært lovende blant alle såpestykkene med påklistrete aerodynamiske finesser.
Les mer
layid-bilde3
Appetittvekkere fra Skoda
Skoda viser skisser av den nye generasjonen Octavia RS som skal avdukes om en snau måned.
Les mer
layid-bilde4
Kompakt elbil fra Renault
Renault viser foreløpig siste tilskudd i sin elbil-familie når Genève-utstillingen åpner neste uke. Det er foreløpig ikke tatt stilling til om den tas til Norge gjennom offisielle kanaler.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny stjerne fra Polestar
Polestar kommer til å delta i Genève, blant annet med en flunkende ny konseptbil. Det legges vekt på bærekraft og menneske-maskin-interface. Hva ellers er nytt?
Les mer
layid-bilde6
Amerikansk hyperbil til Genève
Så deilig å kunne slå fast at en av Genève-debutantene med skikkelig flærr går på bensin og ikke strøm. V-åtter og bare bitte små batterier.
Les mer
layid-bilde7
DS viser nytt flaggskip
Luksusmerket i PSA-familien, DS, viser en ny luksusmodell som kan få spesiell appell i Norge og Kina.
Les mer


layid-bilde8
Facelift på Volvos 90-serie
Les mer
toppsak-bilde9
Her er nye Cupra Leon
Når Leon Cupra blir Cupra Leon blir den en spydspiss for Seats morobilmerke. Du får den i to karosseriformer og med ulike drivlinjer, en av dem elektrifisert for å gi mest mulig kjøreglede.
Les mer
layid-bilde10
Her er BMW-en mange har ventet på
Les mer
layid-bilde11
Toppløst på øverste hylle
Les mer
layid-bilde12
Bare se, men ikke røre
Les mer
layid-bilde13
Og navnet blir …
Skoda avslører navnet på sin kommende el-SUV som mange nordmenn venter spent på.
Les mer
layid-bilde14
Citroën oppgraderer C3
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Citroën C3. Her er de første bildene av bilen som kommer til sommeren.
Les mer
toppsak-bilde15
McLaren utvikler hybrider
SPIONBILDER: Selv sportsbilprodusentene må tilpasse seg stadig strengere utslippskrav for å overleve. Her er en fremtidig modell fra McLarens «folkerekke».
Les mer
layid-bilde16
En Skoda for India
Les mer
layid-bilde17
Ny Megane kan bli attraktiv i Norge
Les mer
layid-bilde18
Kia fornyer Sorento
Når Kia på den kommende Genève-utstillingen drar lakenet av en ny Sorento er det særlig ett moment som kan påvirke salget i Norge.
Les mer
layid-bilde19
Mercedes røper fremtiden
Til sommeren lanserer Mercedes en ansiktsløftet E-Klasse spekket med ny teknologi. Her får du noen smakebiter.
Les mer
layid-bilde20
Nå kan du bestille nye Golf 8
Volkswagen har nå offentliggjort prisen på lanseringsmodellen av nye Golf 8 i Norge og samtidig åpnet ordrebøkene.
Les mer
layid-bilde21
Nytt blad i postkassen - Bil blir til Bil Autofil
Velkommen til ny tidsregning for bilblader i Norge. For bladet Bil er ikke lenger bare Bil, men også Autofil. Bil Autofil.
Les mer
layid-bilde22
Nye ladbare Kia-modeller
Kia utvider tilbudet for dem som ønsker en ladbar hybrid. To nye modeller er på plass i løpet av våren.
Les mer
toppsak-bilde23
Helt ny Seat Leon
Seat har i dag presentert fjerde generasjon Leon. Den spanske fetteren har mye til felles med nye Golf.
Les mer
layid-bilde24
Oppfrisket Smart
Etter tre år på markedet får dagens generasjon av Smart-modellene et ansiktsløft. Og nå følger resten av verden i Norges fotefar.
Les mer
layid-bilde25
Så dyr blir nye Land Rover Defender
Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
Les mer
layid-bilde26
Variasjoner over Kamiq
De første bilene kom til Norge like før årsskiftet, men snart kommer nye utstyrsvarianter av kompakt-SUV-en Kamiq.
Les mer
layid-bilde27
Ny BMW-motor til Supra
Les mer
toppsak-bilde28
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde29
Konsept for India
Les mer
layid-bilde30
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde31
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
layid-bilde32
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Genesis har i dag vist sin første SUV for publikum på hjemmebane. Betegnelsen indikerer at det kan komme både større og mindre modeller i fremtiden.
Les mer
toppsak-bilde33
Andre generasjon Mirai
Toyota er sammen med Hyundai de to produsentene som leverer hydrogenbiler på det norske markedet. Nå trenger du ikke lenger være ihuga hydrogen-entusiast for å velge en Mirai.
Les mer
layid-bilde34
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Les mer
layid-bilde35
Belgisk Blå
Les mer
layid-bilde36
Toyota GR Yaris
Toyota er mer kjent for praktiske og driftssikre biler enn for sportslige egenskaper. Men de overrasker innimellom. Som her.
Les mer
layid-bilde37
Opel topper Insignia-familien
Opel får en ny toppmodell når den oppdaterte versjonen av Insignia GSi debuterer på bilutstillingen i Brussel denne uken.
Les mer
layid-bilde38
Renault-modeller blir strømførende
Renault avslører nå detaljer om to nye, elektrifiserte modeller som begge får tilleggsbetegnelse E-Tech.
Les mer