img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Audis nye familieracer
25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 – familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.

Med 600 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Newtonmeter gjør den unna akselerasjonen til 100 km/t på 3,6 sekunder. Motoren i nye RS6 Avant er en 4-liters twin-turbo V8 med mild hybridteknologi.

Etter knapt 12 sekunder runder RS 6 Avant 200 km/t. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Velger du «dynamic package», vil RS-stasjonsvognen nå 280 km/t – eller, om du velger «dynamic package plus», drar den helt opp til 305 km/t.

Dersom sjåføren tar foten av gasspedalen i hastigheter mellom 55 og 160 km/h, velger styresystemet ett av to, avhengig av kjøresituasjonen: Enten regenereres energi, eller så kan bilen «seile» i opptil 40 sekunder med motoren avslått.

Gromlåt
Selv med all denne spareteknologien, leverer 4.0 TFSI-motoren ifølge Audi en sportslig og fyldig V8-lyd. Føreren kan påvirke motorlyden med sine valg i «Audi drive select».

Selvsagt er RS6 utstyrt med quattro permanent firehjulsdrift. Kraftfordelingen foran / bak er 40:60 via en mekanisk senterdifferensial.

Ved hjulspinn overføres kreftene automatisk til den akselen som har best feste. Opptil 70% kan sendes til forhjulene, mens hele 85% av kreftene kan levers til bakhjulene.

– Gjennom vår 25-årige historie har Audi RS 6 Avant vær ett av det absolutte ikonene for vår store, verdensomspennende fanskare, sier Oliver Hoffmann, direktør ved Audi Sport GmbH.

– For første gang vil RS 6 Avant nå også bli tilgjengelig i Nord-Amerika, et marked med enormt potensial for ytterligere vekst.

Muskuløs utstråling
Karosseriet, som er unikt i sitt segment, formelig oser av muskler. Med unntak av fordørene, taket og bakluka består hele karosseriet av RS-spesifikke deler.

Bredden er utvidet med 40 millimeter på hver side, noe som gir markante hjulhus som understreker den sporty karakteren til den kraftfulle stasjonsvogna.

Nye RS 6 Avant er blant de første modellene fra Audi Sport som har det nye RS-designspråket. Dette vil vi se mer av på nye RS-modeller i tiden fremover.

Hele fronten skiller den fra standardmodellene. I tillegg til det nye panseret, med forhøyning for å romme kraftverket under, adopterer også RS 6 Avant frontlyktene fra nye A7

Disse har ikke bare et slankere og sportsligere uttrykk, men gir også mulighet for RS Matrix LED laserlys.

Kjøling og marktrykk
Den tredimensjonale bilkubestrukturen i Singelframe-grillen er i sort høyglans, og store luftinntak sørger for tilstrekkelig med kjøling samtidig som de understreker bilens muskler.

I hekken dominerer en markant diffuser de nedre regioner sammen med to ovale eksosrør. I kombinasjon med spoileren på bakluka sørger den for tilstrekkelig marktrykk i høye hastigheter.

Luftfjæring
RS adaptiv luftfjæring er standard, der den dynamiske dempingen er tunet spesielt for RS. Takket være nye luftfjæringsmoduler med 50 prosent høyere fjæringsstivhet tillattes for første gang en toppfart på 305 km/h – da med tilvalget «dynamic package plus».

Understellet kan sette i flere ulike modi, og inkluderer automatisk høydejustering.

Karosseriet på nye RS 6 Avant er i utgangspunktet 20 mm lavere enn en Audi A6 Avant med standardunderstell. I hastigheter over 120 km/t senkes bilen ytterligere 10 mm.

Et «lift mode» kan derimot heve bilen 20 mm igjen i lave hastigheter. Spennvidden i RS-understellet gir sjåføren fritt valg mellom langturskomfort og maksimale kjøreegenskaper.

Tilpasningsdyktig
Føreren kan velge mellom seks ulike kjøremodi i «Audi Drive select». To av dem, RS1 og RS2, kan konfigureres individuelt, og aktiveres med en dedikert «RS-MODE»-knapp på rattet.

«Audi drive select»-systemet påvirker motorstyringen, servostyringen, understellet, den dynamiske firehjulsstyringen, quattro sportsdifferensialen, motorlyden og det automatiske klimaanlegget.

RS2-modus har dessuten som spesifikk oppgave å påvirke den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC), bare med å trykke på en knapp (sportsmodus). ESC kan også slåes helt av.

Hjulutrustning
Nye RS 6 Avant har 21-tommers aluminiumsfelger i 10-ekers design som standard. Dekkstørrelsen er da 275/35. 22-tommers felger med 285/30-dekk kan leveres som ekstrautstyr.

Standardbremsene har sorte calipere og ventilerte stålskiver som måler 420 mm foran og 370 mm bak. Røde calipere kan levers som tilvalg.

Keramisk bremsesystem kan leveres som tilleggsutstyr – da med calipere lakkert i grått, rødt eller blått. Skivene her måler 440 mm foran og 370 mm bak, og systemet veier hele 34 kg mindre enn bremsesystemet i stål. Dermed reduseres den uavfjærede vekten betydelig.

Dedikert interiør
Det nyskapende og førerorienterte interiøret med heldigitale instrumenter understreker den sportslige karakteren til RS 6 Avant. Sportsrattet er i helperforert skinn, med flat underside. De nye, store RS-hendlene for manuelle girskift er laget i aluminium.

Sportsseter i sort nappa / Alcantara er standard. Som tilvalg kan RS-setene levers i perforert Valcona-lær, som for første gang også gir mulighet for seteventilasjon.

Familieorientert
Nye RS 6 Avant er blitt mer rommelig enn forgjengeren. Bagasjerommet har et volum på 565 liter, som kan økes til 1680 liter ved å felle ned baksetet.

Bakseteryggen er delt i forholdet 40:20:40. Med nedfelt bakseterygg er maksimal lengde i lasterommet 1,99 meter. Motorisert bakluke er standard, og for de mange av dere som er oåpptatt av dette – elektrisk, utfellbart tilhengerfeste kan leveres.

Nye RS 6 Avant blir levert med en omfattende utstyrspakke for å gi kombinasjonen kompromissløs sportslighet med uavgrenset langturskomfort. Mer enn 30 assistentsystemer er tilgjengelig.

Valgfrihet
Lakksortimentet til nye RS 6 Avant inneholder 13 farger, inkludert de to RS-spesifikke fargene «Nardo gray» og «Sebring black». Både krystall-effekt og matte nyanser kan velges.

Speilhusene er sorte som standard, men kan også levers i bilens farge – eller i matt aluminium. Audi-ringene og RS-logoene kan om ønskelig levers i sort. «Audi exclusive range» tilbyr i tillegg et rikholdig utvalg av spesialtilpasninger.

Nye Audi RS 6 Avant kommer på markedet mot slutten av 2019 med startpris fra kr 1.658.100 (inkl. frakt / levering Oslo).





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Amerikansk hyperbil til Genève
Så deilig å kunne slå fast at en av Genève-debutantene med skikkelig flærr går på bensin og ikke strøm. V-åtter og bare bitte små batterier.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde2
DS viser nytt flaggskip
Luksusmerket i PSA-familien, DS, viser en ny luksusmodell som kan få spesiell appell i Norge og Kina.
Les mer
layid-bilde3
Facelift på Volvos 90-serie
Fire år etter lanseringen får Volvo S90 et ansiktsløft og tekniske oppdateringer. V90 og Cross Country-versjonen får være med på spabehandlingen.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Cupra Leon
Når Leon Cupra blir Cupra Leon blir den en spydspiss for Seats morobilmerke. Du får den i to karosseriformer og med ulike drivlinjer, en av dem elektrifisert for å gi mest mulig kjøreglede.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Her er BMW-en mange har ventet på
BMW fortsetter elektrifiseringen av hele produktporteføljen. På bilutstillingen i Genève får flere nye modeller sin premiere, deriblant én som mange nordmenn har ventet på.
Les mer
layid-bilde6
Toppløst på øverste hylle
Dersom jeg hadde disponert 2-3 millioner til kjøp av åpen sportsbil, er dette definitivt en modell jeg ville sett nærmere på.
Les mer
layid-bilde7
Bare se, men ikke røre
Mazdas batterielektriske debut har vært teaset ganske lenge. Nå har den nye MX-30 vært på statisk besøk i Norge. Det kan vi i hvert fall påstå - den er i elbil-toppen når det gjelder utseende.
Les mer


layid-bilde8
Og navnet blir …
Les mer
toppsak-bilde9
Citroën oppgraderer C3
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Citroën C3. Her er de første bildene av bilen som kommer til sommeren.
Les mer
layid-bilde10
McLaren utvikler hybrider
Les mer
layid-bilde11
Appetittvekkere fra Skoda
Les mer
layid-bilde12
En Skoda for India
Les mer
layid-bilde13
Ny Megane kan bli attraktiv i Norge
Når Renault oppgraderer sin populære Megane er det spesielt en detalj som kan booste salget i Norge.
Les mer
layid-bilde14
Kia fornyer Sorento
Når Kia på den kommende Genève-utstillingen drar lakenet av en ny Sorento er det særlig ett moment som kan påvirke salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Mercedes røper fremtiden
Til sommeren lanserer Mercedes en ansiktsløftet E-Klasse spekket med ny teknologi. Her får du noen smakebiter.
Les mer
layid-bilde16
Nå kan du bestille nye Golf 8
Les mer
layid-bilde17
Nytt blad i postkassen - Bil blir til Bil Autofil
Les mer
layid-bilde18
Nye ladbare Kia-modeller
Kia utvider tilbudet for dem som ønsker en ladbar hybrid. To nye modeller er på plass i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde19
Helt ny Seat Leon
Seat har i dag presentert fjerde generasjon Leon. Den spanske fetteren har mye til felles med nye Golf.
Les mer
layid-bilde20
Oppfrisket Smart
Etter tre år på markedet får dagens generasjon av Smart-modellene et ansiktsløft. Og nå følger resten av verden i Norges fotefar.
Les mer
layid-bilde21
Så dyr blir nye Land Rover Defender
Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
Les mer
layid-bilde22
Variasjoner over Kamiq
De første bilene kom til Norge like før årsskiftet, men snart kommer nye utstyrsvarianter av kompakt-SUV-en Kamiq.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny BMW-motor til Supra
Da nye GR Supra ble lansert i fjor hadde den ett motoralternativ. Nå kommer et til, også det fra BMW.
Les mer
layid-bilde24
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Konsept for India
Skoda serverer de første designskisser av en modell som skal skreddersys for India. Den er først ut på en tilpasset plattform.
Les mer
layid-bilde26
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde27
Bestillingsklar el-Volvo
Les mer
toppsak-bilde28
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Genesis har i dag vist sin første SUV for publikum på hjemmebane. Betegnelsen indikerer at det kan komme både større og mindre modeller i fremtiden.
Les mer
layid-bilde29
Andre generasjon Mirai
Les mer
layid-bilde30
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Toyota har i dag presentert en første skisse på en ny kompakt-SUV som skal bygges side om side med Yaris.
Les mer
layid-bilde31
Belgisk Blå
Første nyttårsdag fylte racinglegenden Jacky Ickx 75 år. Den anledningen benyttet Porsche til å lage en spesialmodell.
Les mer
layid-bilde32
Toyota GR Yaris
Toyota er mer kjent for praktiske og driftssikre biler enn for sportslige egenskaper. Men de overrasker innimellom. Som her.
Les mer
toppsak-bilde33
Opel topper Insignia-familien
Opel får en ny toppmodell når den oppdaterte versjonen av Insignia GSi debuterer på bilutstillingen i Brussel denne uken.
Les mer
layid-bilde34
Renault-modeller blir strømførende
Les mer
layid-bilde35
Nye ladbare SUV-er fra BMW
Les mer
layid-bilde36
Nå kan du bestille RAV4 plug-in
Den ladbare hybridutgaven av Toyota RAV4 er nå klar for bestilling. Importøren tror RAV4 blir den mest populære hybridbilen i Norge i 2020, selv om nykommeren ikke er på plass før i andre halvår.
Les mer
layid-bilde37
Tyrkia vil lansere eget merke
Nå er det slett ikke uvanlig med bilproduksjon i Tyrkia - flere internasjonale selskaper har produksjonsanlegg der. Men nå er et eget elbilmerke på trappene.
Les mer
layid-bilde38
En forsmak fra Kina
NIO gir oss en forsmak på hva vi har i vente når kinesiske elbiler entrer Europa om kort tid.
Les mer