img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Audis nye familieracer
25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 – familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.

Med 600 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Newtonmeter gjør den unna akselerasjonen til 100 km/t på 3,6 sekunder. Motoren i nye RS6 Avant er en 4-liters twin-turbo V8 med mild hybridteknologi.

Etter knapt 12 sekunder runder RS 6 Avant 200 km/t. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Velger du «dynamic package», vil RS-stasjonsvognen nå 280 km/t – eller, om du velger «dynamic package plus», drar den helt opp til 305 km/t.

Dersom sjåføren tar foten av gasspedalen i hastigheter mellom 55 og 160 km/h, velger styresystemet ett av to, avhengig av kjøresituasjonen: Enten regenereres energi, eller så kan bilen «seile» i opptil 40 sekunder med motoren avslått.

Gromlåt
Selv med all denne spareteknologien, leverer 4.0 TFSI-motoren ifølge Audi en sportslig og fyldig V8-lyd. Føreren kan påvirke motorlyden med sine valg i «Audi drive select».

Selvsagt er RS6 utstyrt med quattro permanent firehjulsdrift. Kraftfordelingen foran / bak er 40:60 via en mekanisk senterdifferensial.

Ved hjulspinn overføres kreftene automatisk til den akselen som har best feste. Opptil 70% kan sendes til forhjulene, mens hele 85% av kreftene kan levers til bakhjulene.

– Gjennom vår 25-årige historie har Audi RS 6 Avant vær ett av det absolutte ikonene for vår store, verdensomspennende fanskare, sier Oliver Hoffmann, direktør ved Audi Sport GmbH.

– For første gang vil RS 6 Avant nå også bli tilgjengelig i Nord-Amerika, et marked med enormt potensial for ytterligere vekst.

Muskuløs utstråling
Karosseriet, som er unikt i sitt segment, formelig oser av muskler. Med unntak av fordørene, taket og bakluka består hele karosseriet av RS-spesifikke deler.

Bredden er utvidet med 40 millimeter på hver side, noe som gir markante hjulhus som understreker den sporty karakteren til den kraftfulle stasjonsvogna.

Nye RS 6 Avant er blant de første modellene fra Audi Sport som har det nye RS-designspråket. Dette vil vi se mer av på nye RS-modeller i tiden fremover.

Hele fronten skiller den fra standardmodellene. I tillegg til det nye panseret, med forhøyning for å romme kraftverket under, adopterer også RS 6 Avant frontlyktene fra nye A7

Disse har ikke bare et slankere og sportsligere uttrykk, men gir også mulighet for RS Matrix LED laserlys.

Kjøling og marktrykk
Den tredimensjonale bilkubestrukturen i Singelframe-grillen er i sort høyglans, og store luftinntak sørger for tilstrekkelig med kjøling samtidig som de understreker bilens muskler.

I hekken dominerer en markant diffuser de nedre regioner sammen med to ovale eksosrør. I kombinasjon med spoileren på bakluka sørger den for tilstrekkelig marktrykk i høye hastigheter.

Luftfjæring
RS adaptiv luftfjæring er standard, der den dynamiske dempingen er tunet spesielt for RS. Takket være nye luftfjæringsmoduler med 50 prosent høyere fjæringsstivhet tillattes for første gang en toppfart på 305 km/h – da med tilvalget «dynamic package plus».

Understellet kan sette i flere ulike modi, og inkluderer automatisk høydejustering.

Karosseriet på nye RS 6 Avant er i utgangspunktet 20 mm lavere enn en Audi A6 Avant med standardunderstell. I hastigheter over 120 km/t senkes bilen ytterligere 10 mm.

Et «lift mode» kan derimot heve bilen 20 mm igjen i lave hastigheter. Spennvidden i RS-understellet gir sjåføren fritt valg mellom langturskomfort og maksimale kjøreegenskaper.

Tilpasningsdyktig
Føreren kan velge mellom seks ulike kjøremodi i «Audi Drive select». To av dem, RS1 og RS2, kan konfigureres individuelt, og aktiveres med en dedikert «RS-MODE»-knapp på rattet.

«Audi drive select»-systemet påvirker motorstyringen, servostyringen, understellet, den dynamiske firehjulsstyringen, quattro sportsdifferensialen, motorlyden og det automatiske klimaanlegget.

RS2-modus har dessuten som spesifikk oppgave å påvirke den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC), bare med å trykke på en knapp (sportsmodus). ESC kan også slåes helt av.

Hjulutrustning
Nye RS 6 Avant har 21-tommers aluminiumsfelger i 10-ekers design som standard. Dekkstørrelsen er da 275/35. 22-tommers felger med 285/30-dekk kan leveres som ekstrautstyr.

Standardbremsene har sorte calipere og ventilerte stålskiver som måler 420 mm foran og 370 mm bak. Røde calipere kan levers som tilvalg.

Keramisk bremsesystem kan leveres som tilleggsutstyr – da med calipere lakkert i grått, rødt eller blått. Skivene her måler 440 mm foran og 370 mm bak, og systemet veier hele 34 kg mindre enn bremsesystemet i stål. Dermed reduseres den uavfjærede vekten betydelig.

Dedikert interiør
Det nyskapende og førerorienterte interiøret med heldigitale instrumenter understreker den sportslige karakteren til RS 6 Avant. Sportsrattet er i helperforert skinn, med flat underside. De nye, store RS-hendlene for manuelle girskift er laget i aluminium.

Sportsseter i sort nappa / Alcantara er standard. Som tilvalg kan RS-setene levers i perforert Valcona-lær, som for første gang også gir mulighet for seteventilasjon.

Familieorientert
Nye RS 6 Avant er blitt mer rommelig enn forgjengeren. Bagasjerommet har et volum på 565 liter, som kan økes til 1680 liter ved å felle ned baksetet.

Bakseteryggen er delt i forholdet 40:20:40. Med nedfelt bakseterygg er maksimal lengde i lasterommet 1,99 meter. Motorisert bakluke er standard, og for de mange av dere som er oåpptatt av dette – elektrisk, utfellbart tilhengerfeste kan leveres.

Nye RS 6 Avant blir levert med en omfattende utstyrspakke for å gi kombinasjonen kompromissløs sportslighet med uavgrenset langturskomfort. Mer enn 30 assistentsystemer er tilgjengelig.

Valgfrihet
Lakksortimentet til nye RS 6 Avant inneholder 13 farger, inkludert de to RS-spesifikke fargene «Nardo gray» og «Sebring black». Både krystall-effekt og matte nyanser kan velges.

Speilhusene er sorte som standard, men kan også levers i bilens farge – eller i matt aluminium. Audi-ringene og RS-logoene kan om ønskelig levers i sort. «Audi exclusive range» tilbyr i tillegg et rikholdig utvalg av spesialtilpasninger.

Nye Audi RS 6 Avant kommer på markedet mot slutten av 2019.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde1
En av ti
Når Brabus legger sin sjel i å bygge den ultimate Geländewagen blir den så eksklusiv at det holder med ti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Prisene på nye Mazda CX-30 er nå klare. I november kommer de første bilene til Norge.
Les mer
layid-bilde4
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde6
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer
layid-bilde7
Fra romfart til bybil
En av de mer spennende presentasjonen i en IAA-avdeling som het New Mobility World kom fra romfart. Der ble vi servert en helt ny serie modul-baserte autonome kjøretøy.
Les mer


layid-bilde8
Volkswagens neste elbil
Les mer
toppsak-bilde9
En sjelden fugl
Isdera var en god bekjent en periode. Så forsvant de fullstendig, men er åpenbart tilbake på et vis nå. De hadde i hvert fall en bil i gammel tradisjon i Frankfurt i år.
Les mer
layid-bilde10
Trippelseier for Dennis Hauger
Les mer
layid-bilde11
Morsomste Macan fornyes
Les mer
layid-bilde12
Retro med blikket rettet fremover
Les mer
layid-bilde13
Grillparty hos BMW
BMW viste en firer-studie i Frankfurt. Fronten gjorde at man nesten glemte å legge merke til hvor vellykket resten av bilen var. Men fabrikken har andre kort i ermet også.
Les mer
layid-bilde14
Diskresjon - ikke lenger en selvfølge
HongQi, som bygget Røde Flagg - luksuslimoen for Mao og alle hans etterfølgere - har plutselig slått ut med armene. Frankfurts mest overraskende.
Les mer
toppsak-bilde15
Kontraster hos Mercedes
Tre store nyheter hos Mercedes. Utstillingslokalet deres så ut som det det egentlig er, de kom med sin elektriske S-drøm, men den største nyheten var dessverre også den kjedeligste, så den kommer til å få minst oppmerksomhet.
Les mer
layid-bilde16
Opp i rekkevidde - ned i pris
Les mer
layid-bilde17
Opels hybride SUV er priset
Les mer
layid-bilde18
Ford klar med ladbar Kuga
Ford er klar med en ny generasjon Kuga. Leveringene starter på nyåret, men prisene er klare nå.
Les mer
layid-bilde19
Ikon i helt ny drakt
Jeg er spent på hvordan menigheten reagerer på denne, for det er ingen enkel oppgave Land Rover har tatt på seg når de nå presenterer en helt ny Defender.
Les mer
layid-bilde20
Skodas første elbil blir attraktiv
Skoda lanserer sin første elbil i Frankfurt. Den har velkjent teknologi og blir blant Norges aller billigste bybiler.
Les mer
layid-bilde21
Attraktiv pris på Corsa-e
Nye Opel Corsa har sin debut i Frankfurt. Den mest aktuelle modellen for Norge er priset og klar for salg.
Les mer
layid-bilde22
Lever Honda i sin egen verden?
Bilen er kul og kjøreglad, men når Honda setter en altfor høy pris i dagens marked tror jeg prosjektet er dødt før det er startet.
Les mer
toppsak-bilde23
Endelig ute av skapet
Endelig kan vi vise detaljerte bilder og avsløre fakta om elbilen tusenvis av nordmenn står på venteliste for å kjøpe i 2020.
Les mer
layid-bilde24
Audi oppgraderer A5-familien
Blant attraksjonene på Audis stand i Frankfurt finner vi oppgraderte versjoner av A5 og S5 i tre karosseriformer.
Les mer
layid-bilde25
En opptur og en nedtur
Ladbare hybrider står i lanseringskø hos Mercedes for tiden. I dag kommer to nye, en av dem med skuffende rekkevidde.
Les mer
layid-bilde26
Over 50 km elektrisk rekkevidde for 508
Ladbare hybridutgaver av Peugeot 508 er på plass på tampen av 2019. Nå får vi offisielle data som viser at den elektriske rekkevidden blir godt over 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde27
Puma er priset
Les mer
toppsak-bilde28
Cupra debuterer på MEB-plattformen
Når bilutstillingen i Frankfurt åpner neste uke viser Cupra en elektrisk konseptbil. De legger ikke skjul på at den skal realiseres.
Les mer
layid-bilde29
Endelig offisiell: Porsche Taycan
Les mer
layid-bilde30
Honda e i produksjon
Honda har nå startet produksjonen av sin kompakte elbil. Publikums-debuten finner sted i Frankfurt til uka.
Les mer
layid-bilde31
Her er nye Nissan Juke
Nye Nissan Juke ble i kveld avduket samtidig i fem europeiske byer. Norge er ikke med på det nye Juke-kartet.
Les mer
layid-bilde32
Kia utvider plug-in-utvalget
Kia ruster seg for å møte nye, strengere utslippskrav som innføres fra 2020.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundai oppgraderer Ioniq
Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.
Les mer
layid-bilde34
Ny X5 plug-in
Les mer
layid-bilde35
Mercedes lanserer ny crossover
Les mer
layid-bilde36
God elektrisk rekkevidde for ny Peugeot
Firehjulstrekkeren Peugeot 3008 GT Hybrid4 er ferdig testet og har fått WLTP-tall for rekkevidde og CO2-utslipp.
Les mer
layid-bilde37
Eksklusiv Tesla-utfordrer
Blant nyhetene på Monterey var en ny Tesla-utfordrer. Men noen volummodell blir den ikke.
Les mer
layid-bilde38
Kineser på gjennomreise
Det virket som en munter roadtrip. I går var Aiways, en spennende kinesisk elbil, innom Oslo på sin tur fra Kina til Frankfurt via ganske mange omveier. 14.000 kilometer til sammen.
Les mer