img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Legendariske XJ13 i ny tapping
Ecurie Ecosse, Le Mans-vinner i D-Type tiden, skal gjenskape den dødfødte Jaguar XJ13, men med et 2020-uttrykk.

Jeg vet ikke om jeg liker det. Hente frem et gammelt ikon for å lage en historie om hvorfor man skal bygge enda en superbil.

Men for det første dreier dette seg om hel ved, en bil som skal bygges opp rundt en V-tolver uten kunstig åndedrett – i 2019 er jo bare det nok til å gi prosjektet tommelen opp.

Dessuten skal den bygges av et selskap som, i hvert fall i navnet, har tettere kontakt med legenden enn de fleste andre som kunne tenkes å dukke opp.

Ecurie Ecosse var en av de mange operatørene som kjøpte sportsracere av Jaguar på femti-tallet og kjørte dem som nesten-fabrikk-biler. To ganger vant de Le Mans, i 1956 og 1957. Med D-Typer selvfølgelig.

Stallen døde en litt ugrei død, men så ble den gjenopplivet på begynnelsen av 80 tallet. Med adskillig lavere ambisjoner enn Le Mans.

Litt frem og tilbake, blant annet seriøse innslag i historisk racing, og nå drifter de noe som heter Nielsen Racing. Litt ambisjoner igjen, med noe Ligier på hjul.

Vi så dem på Le Mans med en Ligier eller to i år faktisk, så de er der ute et sted.

Og nå lover de altså at vi skal høre mer fra dem. For nå har de bygget opp følgende tenk-hvis:

Tenk hvis vi hadde banket på hos vår samarbeidspartner Jaguar i 1968 for å snakke om veien videre. Og så – under et laken – hadde vi oppdaget den hemmelige XJ13-bilen. Tenk hvis vi hadde kunnet overtatt den da, og investert penger og kunnskap i den, kanskje hadde vi vært der oppe med Ford og Ferrari?

Dette skjedde selvfølgelig ikke (mer om XJ 13 på slutten av denne artikkelen), men nå er altså Ecuire Ecosse i gang med en ny drøm, med røtter 50 år tilbake.

Resultatet av denne tenke-drømmen ville, sier de, blitt noe a la LM69 – som er navnet på den superbilen de nå planlegger å bygge.

Vi blir fortalt at de som konstruerer bilen skal forsøke å holde seg tett opp til det som var tilgjengelig av materialer og teknologi i 1969, og også forsøke å holde seg innenfor sportsvogn-regelverket. Samtidig som bilen skal bli lovlig på landeveien.

Men man legger inn moderne lettvekts-konstruksjoner, og det blir nok brukt en del aerodynamiske kunnskaper her som ikke var tilgjengelige den gangen Malcolm Sayer var Jaguars geniale designer/aerodynamiker.

Det eneste vi vet om denne bilens innhold er at «en quad-cam V12-motor skal være hjertet i bilen – en unik signatur som er designet slik at den skal bringe deg tilbake til slik det var å kjøre Le Mans i 1969».

Dessuten er det fortalt at den skal bygges i 25 eksemplarer, det antallet som måtte til i 1969 for å få FIA til å godkjenne dem i denne racingklassen.

Bilen skal debutere i de klassiske Ecurie Ecosse-fargene på et jålebilarrangement ved Londons Hampton Court Palace i september.

LITT OM XJ13
Da Jaguar begynte å arbeide med V12 motor for alvor begynte det å bli litt rytme i Le Mans-foten igjen. De satte derfor i gang med å utvikle ny racerbil med denne motoren i sentrum. Men arbeidet kom i skyggen av innsatsen rundt den viktige XJ6 limousinen.

De tok seg riktignok tid til å teste en halvferdig XJ13 på høyfartsbanen til forskningsinstituttet MIRA i 1967, men arbeidet med å få XJ 6 til lanseringen i 1968 tok all oppmerksomhet. Bilen, med David Hobbs bak rattet, etterlot seg i alle fall en banerekord på 259 km/t.

Da man endelig kunne begynne å se på den hemmelige skjønnheten igjen var klokka ti over tolv. Ford GT40, Porsche 917 og en og annen Ferrari hadde gjort den for gammel. Samtidig som regelverket nå begrenset motorvolumet til 3 liter.

Så den ble pakket inn i møllkuler, inntil noen hadde den geniale ideen å hente den frem igjen for litt filming i forbindelse med E-Type V12-lanseringen i 1971.

Norman Dewis, Jaguars legendariske testsjåfør (som døde i sommer, nesten 100 år gammel) tok ut den gamle bilen og dro tilbake til MIRA for å filme. Ferdig med jobben, på siste runden, punkterte et dekk i den doserte svingen. Bilen dundra inn i railen og flippet to ganger før den rullet to ganger til – og endte på hjulene.

Dewis fortalte lakonisk at han hadde slått av tenningen og krympet seg ned mot pedalene under flyturen.

Sakte og sikket ble bilen gjenoppbygget, og er i dag en av de store attraksjonene i selskapets Heritage-samling.

Jeg er vel kanskje ikke like sikker på at LM69 blir en tilsvarende attraksjon. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BMW forbereder nytt flaggskip
Det er fortsatt et par år til BMW setter iNext i produksjon, men forberedelsene er godt i gang for det nye, selvkjørende flaggskipet-
Les mer
layid-bilde1
Audis nye familieracer
25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 - familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.
Les mer
layid-bilde2
Taycan knuser rekkeviddeangsten
For mye Taycan i det siste? Ta med dette: Med den kan du kjøre fra Trondheim til sydspissen av Italia på 24 timer.
Les mer
layid-bilde3
Kamiq er Skodas nye og lille crossover
For de mange som ladbare biler ikke er et alternativ for, velger en god del av dem en SUV fra Skoda. Derfor kan Skoda Kamiq bli en viktig bil de nærmeste årene.
Les mer
layid-bilde4
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde6
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer


layid-bilde8
Legendariske XJ13 i ny tapping
Les mer
toppsak-bilde9
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde10
Nye Zoe - priset og klar
Les mer
layid-bilde11
Karma til Monterey
Les mer
layid-bilde12
En rimeligere e-tron
Les mer
layid-bilde13
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde14
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
toppsak-bilde15
Audi med ny nisjemodell
Audi lanserer A1 Citycarver, en småtøff bil basert på A1 Sportback.
Les mer
layid-bilde16
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde17
Nytt navn hos Audi
Les mer
layid-bilde18
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
layid-bilde19
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde20
de Tomaso er tilbake - på et vis
En av de etterhånden altfor mange meningsløse såkalte superbilene dukket opp på Goodwood nylig. Med de Tomaso logoen på, selv om det er vanskelig å se forbindelsen mellom dagens bil og det muntre eventyret i Modena som ble startet i 1959 og som for lengst burde vært begravet.
Les mer
layid-bilde21
Ny Corvette med midtstilt motor
Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
Les mer
layid-bilde22
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
toppsak-bilde23
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde24
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde25
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde26
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde27
Bentleys fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde29
Nok en BMW pick-up
Les mer
layid-bilde30
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde31
Den fine balansegangen
Når Audi nå lanserer sin nye S8 påstår de å ha funnet den rette formelen for dynamikk og komfort.
Les mer
layid-bilde32
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
toppsak-bilde33
Opel oppgraderer Astra
Etter fire år på markedet får Opel Astra en midtlivsoppgradering med ny teknikk.
Les mer
layid-bilde34
Ny Captur får en fordel i Norge
Les mer
layid-bilde35
BMW lanserer ny X6
Les mer
layid-bilde36
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde37
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde38
Oppgradering for Audi Q7
Fire år etter lanseringen får Audis store SUV en midtlivs-oppgradering slik at den kan holde koken noen år til.
Les mer