img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Legendariske XJ13 i ny tapping
Ecurie Ecosse, Le Mans-vinner i D-Type tiden, skal gjenskape den dødfødte Jaguar XJ13, men med et 2020-uttrykk.

Jeg vet ikke om jeg liker det. Hente frem et gammelt ikon for å lage en historie om hvorfor man skal bygge enda en superbil.

Men for det første dreier dette seg om hel ved, en bil som skal bygges opp rundt en V-tolver uten kunstig åndedrett – i 2019 er jo bare det nok til å gi prosjektet tommelen opp.

Dessuten skal den bygges av et selskap som, i hvert fall i navnet, har tettere kontakt med legenden enn de fleste andre som kunne tenkes å dukke opp.

Ecurie Ecosse var en av de mange operatørene som kjøpte sportsracere av Jaguar på femti-tallet og kjørte dem som nesten-fabrikk-biler. To ganger vant de Le Mans, i 1956 og 1957. Med D-Typer selvfølgelig.

Stallen døde en litt ugrei død, men så ble den gjenopplivet på begynnelsen av 80 tallet. Med adskillig lavere ambisjoner enn Le Mans.

Litt frem og tilbake, blant annet seriøse innslag i historisk racing, og nå drifter de noe som heter Nielsen Racing. Litt ambisjoner igjen, med noe Ligier på hjul.

Vi så dem på Le Mans med en Ligier eller to i år faktisk, så de er der ute et sted.

Og nå lover de altså at vi skal høre mer fra dem. For nå har de bygget opp følgende tenk-hvis:

Tenk hvis vi hadde banket på hos vår samarbeidspartner Jaguar i 1968 for å snakke om veien videre. Og så – under et laken – hadde vi oppdaget den hemmelige XJ13-bilen. Tenk hvis vi hadde kunnet overtatt den da, og investert penger og kunnskap i den, kanskje hadde vi vært der oppe med Ford og Ferrari?

Dette skjedde selvfølgelig ikke (mer om XJ 13 på slutten av denne artikkelen), men nå er altså Ecuire Ecosse i gang med en ny drøm, med røtter 50 år tilbake.

Resultatet av denne tenke-drømmen ville, sier de, blitt noe a la LM69 – som er navnet på den superbilen de nå planlegger å bygge.

Vi blir fortalt at de som konstruerer bilen skal forsøke å holde seg tett opp til det som var tilgjengelig av materialer og teknologi i 1969, og også forsøke å holde seg innenfor sportsvogn-regelverket. Samtidig som bilen skal bli lovlig på landeveien.

Men man legger inn moderne lettvekts-konstruksjoner, og det blir nok brukt en del aerodynamiske kunnskaper her som ikke var tilgjengelige den gangen Malcolm Sayer var Jaguars geniale designer/aerodynamiker.

Det eneste vi vet om denne bilens innhold er at «en quad-cam V12-motor skal være hjertet i bilen – en unik signatur som er designet slik at den skal bringe deg tilbake til slik det var å kjøre Le Mans i 1969».

Dessuten er det fortalt at den skal bygges i 25 eksemplarer, det antallet som måtte til i 1969 for å få FIA til å godkjenne dem i denne racingklassen.

Bilen skal debutere i de klassiske Ecurie Ecosse-fargene på et jålebilarrangement ved Londons Hampton Court Palace i september.

LITT OM XJ13
Da Jaguar begynte å arbeide med V12 motor for alvor begynte det å bli litt rytme i Le Mans-foten igjen. De satte derfor i gang med å utvikle ny racerbil med denne motoren i sentrum. Men arbeidet kom i skyggen av innsatsen rundt den viktige XJ6 limousinen.

De tok seg riktignok tid til å teste en halvferdig XJ13 på høyfartsbanen til forskningsinstituttet MIRA i 1967, men arbeidet med å få XJ 6 til lanseringen i 1968 tok all oppmerksomhet. Bilen, med David Hobbs bak rattet, etterlot seg i alle fall en banerekord på 259 km/t.

Da man endelig kunne begynne å se på den hemmelige skjønnheten igjen var klokka ti over tolv. Ford GT40, Porsche 917 og en og annen Ferrari hadde gjort den for gammel. Samtidig som regelverket nå begrenset motorvolumet til 3 liter.

Så den ble pakket inn i møllkuler, inntil noen hadde den geniale ideen å hente den frem igjen for litt filming i forbindelse med E-Type V12-lanseringen i 1971.

Norman Dewis, Jaguars legendariske testsjåfør (som døde i sommer, nesten 100 år gammel) tok ut den gamle bilen og dro tilbake til MIRA for å filme. Ferdig med jobben, på siste runden, punkterte et dekk i den doserte svingen. Bilen dundra inn i railen og flippet to ganger før den rullet to ganger til – og endte på hjulene.

Dewis fortalte lakonisk at han hadde slått av tenningen og krympet seg ned mot pedalene under flyturen.

Sakte og sikket ble bilen gjenoppbygget, og er i dag en av de store attraksjonene i selskapets Heritage-samling.

Jeg er vel kanskje ikke like sikker på at LM69 blir en tilsvarende attraksjon. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.
Les mer
layid-bilde1
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde2
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde3
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
layid-bilde4
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Nå er prisen på Peugeot 3008 GT Hybrid4 sluppet.
Les mer
layid-bilde6
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Den norske interessen for Skodas nye elektriske familiebil er enorm, bekrefter importøren. Nå slippes mer informasjon om bilen.
Les mer
layid-bilde7
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer


layid-bilde8
Her er helt nye Toyota Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer
layid-bilde10
VW T-Roc R prises under 600.000
Les mer
layid-bilde11
VW ID.3 - den nye elektriske folkebilen
Les mer
layid-bilde12
Nå starter el-bølgen fra Ford
Les mer
layid-bilde13
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde14
Volvo drypper elbil-nyheter
Volvo slipper flere detaljer rundt elbilen som skal vises frem for første gang om en uke.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er BMWs tredje M8
Etter Coupé og Cabriolet lanserer nå BMW det mest praktiske medlemmet av M8-familien.
Les mer
layid-bilde16
Disse skal selge Chery
Les mer
layid-bilde17
Lanseringskalender 2019
Les mer
layid-bilde18
Luftig Corvette
Tre måneder etter debuten av nye Corvette lanserer Chevrolet nå en alternativ utgave med automatisk hardtop.
Les mer
layid-bilde19
Lexus fornyer RX
Lexus RX har vært en utfordrer i premium SUV-segmentet siden forrige århundre. Nå kommer den i fornyet drakt.
Les mer
layid-bilde20
Polestar annonserer priser
Polestar har nå kunngjort prisen på sin kommende Tesla 3-utfordrer. Selv i en påkostet lanseringsutgave kommer den godt ut prismessig.
Les mer
layid-bilde21
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppdaterer RS4
Bare to år etter lanseringen tar Audi grep for å oppdatere sprekeste medlem av A4-familien.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW topper SUV-segmentet
I skarp kontrast til alle de nye elbilene pøser de tyske premium-produsentene ut nye muskelbiler. Her kommer nye SUV-er fra BMW.
Les mer
layid-bilde24
Slik transformeres XC40 til elbil
Ifølge Volvo har over 5000 satt seg på interesseliste for den kommende elbil-utgaven av XC40. Nå røper de noen av endringene som foretas når en fossilbil konverteres til elbil.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Toyota C-HR
Toyota foretar en midtlivs oppgradering av C-HR. Det innebærer blant annet at man heretter kan velge mellom to alternative hybridmodeller.
Les mer
layid-bilde26
Porsche Taycan - bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.
Les mer
layid-bilde27
Wey på andre forsøk
Les mer
toppsak-bilde28
Porsches første elbil
Taycan er ikke bare elektrisk rask, men Porsche-superrask. BilNorge skal de nærmeste dagene kjøre Porsches første batterielektriske sportsbil.
Les mer
layid-bilde29
Kompakte kraftpakker
Les mer
layid-bilde30
Nå kan du sette deg på Volvo-liste
Om noen uker skal Volvo presentere sin første elbil. Allerede i dag kan du registrere deg på interesselisten - uten å betale depositum.
Les mer
layid-bilde31
Mazda presenterer elbil i Tokyo
Mazda forteller i dag at de skal presentere sin første elbil på Tokyo Motor Show neste måned.
Les mer
layid-bilde32
Substitutt for savnet BMW
Er du blant dem som ønsker en BMW M3 Touring? Her er det nærmeste du kommer, om ikke BMW skulle velge å gjøre noe annet enn de pleier.
Les mer
toppsak-bilde33
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde34
En av ti
Les mer
layid-bilde35
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde36
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
layid-bilde37
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde38
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer