img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.

For de fleste av oss nok Lotus fremdeles Se7en og smarte Formel 1-biler som vant, blant annet fordi Colin Chapman, geniet bak, leste reglementet bedre enn konkurrentene og fordi de hadde Jim Clark som sjåfør.

Lotus er lav vekt – alle som har hatt fornøyelse av å kjøre Elise en gang vet hva lav vekt betyr på krevende strekninger – da er ikke overvekt av hester viktig.

Og Lotus er at én og samme komponent kan brukes til minst to formål samtidig – det er også med på å holde vekten nede og funksjonaliteten oppe.

Les også: Superbilen er endelig definert

Bilene derfra har vært tilgjengelige for de fleste. Aldri billige riktignok, men Se7en kunne du bygge selv, gjerne med en sideventilert Ford 1,0-motor – den gikk som en bombe uansett. Og du finner fint brukbare brukte Eliser den dag i dag som de fleste vil ha råd til.

Dessuten har de alltid hatt greie navn: Elite, Evora, Eclat, Excel, Esprit, Exige, Europa, Elan.

Er det rart skepsisen begynte å markere seg da jeg hørte navnet på den nye?

Evija!

Selv om jeg ikke aner hvordan det uttales får jeg assosiasjoner til Sevilla uttalt på det jeg tror er spansk.

Er det et navn på en hyperbil?

Eller enda bedre spørsmål: hva skal Lotus med en hyperbil?

De som var der husker fremdeles med grøss Paris-utstillingen i 2010 da Lotus presenterte fem konseptbiler, den ene mer overstadig enn den andre.

De holdt på å knekke nakken på den – og ingen av bilene ble realisert.

Etter det har Lotus fått ny eier, Geely har overtatt. Og ny sjef. (Men den samme designsjefen forresten, Russel Carr) Og – hadde vi håpet – kanskje hadde Lotus funnet veien hjem igjen.

Er det noe verden ikke trenger, er det enda en firehjuling med mange tusen hester, skikkelig grunnflate og plass til to!

Tenk om de kunne gitt oss en mager sportsbil igjen, med glade kjøreegenskaper. Eller en smart, ukomfortabel, litt bråkete langtursbil, som alltid resulterer i et øre-til-øre smil.

I stedet kommer de opp med en bil der du for det første må lære hvordan navnet uttales. (Bare det at de må skrive i pressemeldingen at det skal uttales ‘E-vi-ya’ viser jo hvilken bærtur de er på nå).

For det andre, med en oppskrift som allerede er så sliten at det støver av den.

Batterielektrisk, 4-hjulsdrift med mengder av smart torque vectoring. 2000 hk, 1700 Nm. Mer enn 320 km/t. 4,5 x 2 meter (112 cm i høyden). Nesten 1700 kg (Colin Chapman roterer i sin grav).

Og – av spesiell interesse for norske motorjournalister: Nei – du får ikke hengefeste til den. Ja, rekkevidde på 400 km.

Men heldigvis er det opplagt at bilen også har noen smarte selskapstricks her og der.

Russell Carr forteller om venturier hentet fra Le Mans biler for å holde marktrykket oppe og bilen nede, og samtidig senke luftmotstanden. Det er ikke mye forstyrrende aero på utsiden – men det finnes en regulerbar spoiler.

Interiøret er jeg mer skeptisk til, det ser ut som en designskoleskisse, med quad-ratt og flytende midtkonsoll med mengder av sekskantede brytere og et veldig frittstående dashbord.

Under skallet vet vi lite om, men opphengningen er beskrevet som noen spesielle Multimatic-dempere – tre foran og tre bak, der den «overflødige» skal dempe det pressemeldingen kaller ‘heave’. (Uansett hva det er, aldri noe jeg tidligere har vært plaget av på en Lotus).

Det hele låter som noe push-rod, anti-roll system, men foreløpig har jeg ikke peiling.

Derimot ser jeg med sorg at de også har forlatt sin karakteristiske, halvt norske, aluminiums-struktur, og bygger hele bilen opp rundt en sentral kullfiber-monocoque.

Også når det gjelder prising følger denne nye Lotusen oppskriften til alle andre søvndyssende hyperbiler fra de siste par årene.

Den vil koste deg 1,7 millioner pund, og du må betale £ 250.000 for å få reservert deg en slot. Produksjonen skal starte neste år.

Og den skal – tro det eller ei – bygges i bare 130 eksemplarer, for å gjøre den til «en av verdens mest eksklusive biler».

Hvorfor 130?

Jo, interntypenummeret er 130!

Jeg vet at 122 var Evora, og jeg har omtrent kontroll opp til 124 – men hvor er de som kom etter?

Sorry, jeg er sikker på at de fleste andre omtaler du leser beskriver dette som en fantastisk oppskrift på noe som må bli en fantastisk bil.

Selv lengter jeg tilbake til 7, 14 og – kanskje spesielt – 26. For ikke å snakke om 111, den jeg nevnte, som er både aktuell og attraktiv fremdeles.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BMW forbereder nytt flaggskip
Det er fortsatt et par år til BMW setter iNext i produksjon, men forberedelsene er godt i gang for det nye, selvkjørende flaggskipet-
Les mer
layid-bilde1
Audis nye familieracer
25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 - familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.
Les mer
layid-bilde2
Taycan knuser rekkeviddeangsten
For mye Taycan i det siste? Ta med dette: Med den kan du kjøre fra Trondheim til sydspissen av Italia på 24 timer.
Les mer
layid-bilde3
Kamiq er Skodas nye og lille crossover
For de mange som ladbare biler ikke er et alternativ for, velger en god del av dem en SUV fra Skoda. Derfor kan Skoda Kamiq bli en viktig bil de nærmeste årene.
Les mer
layid-bilde4
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde6
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer


layid-bilde8
Legendariske XJ13 i ny tapping
Les mer
toppsak-bilde9
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde10
Nye Zoe - priset og klar
Les mer
layid-bilde11
Karma til Monterey
Les mer
layid-bilde12
En rimeligere e-tron
Les mer
layid-bilde13
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde14
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
toppsak-bilde15
Audi med ny nisjemodell
Audi lanserer A1 Citycarver, en småtøff bil basert på A1 Sportback.
Les mer
layid-bilde16
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde17
Nytt navn hos Audi
Les mer
layid-bilde18
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
layid-bilde19
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde20
de Tomaso er tilbake - på et vis
En av de etterhånden altfor mange meningsløse såkalte superbilene dukket opp på Goodwood nylig. Med de Tomaso logoen på, selv om det er vanskelig å se forbindelsen mellom dagens bil og det muntre eventyret i Modena som ble startet i 1959 og som for lengst burde vært begravet.
Les mer
layid-bilde21
Ny Corvette med midtstilt motor
Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
Les mer
layid-bilde22
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
toppsak-bilde23
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde24
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde25
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde26
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde27
Bentleys fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde29
Nok en BMW pick-up
Les mer
layid-bilde30
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde31
Den fine balansegangen
Når Audi nå lanserer sin nye S8 påstår de å ha funnet den rette formelen for dynamikk og komfort.
Les mer
layid-bilde32
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
toppsak-bilde33
Opel oppgraderer Astra
Etter fire år på markedet får Opel Astra en midtlivsoppgradering med ny teknikk.
Les mer
layid-bilde34
Ny Captur får en fordel i Norge
Les mer
layid-bilde35
BMW lanserer ny X6
Les mer
layid-bilde36
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde37
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde38
Oppgradering for Audi Q7
Fire år etter lanseringen får Audis store SUV en midtlivs-oppgradering slik at den kan holde koken noen år til.
Les mer