img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.

For de fleste av oss nok Lotus fremdeles Se7en og smarte Formel 1-biler som vant, blant annet fordi Colin Chapman, geniet bak, leste reglementet bedre enn konkurrentene og fordi de hadde Jim Clark som sjåfør.

Lotus er lav vekt – alle som har hatt fornøyelse av å kjøre Elise en gang vet hva lav vekt betyr på krevende strekninger – da er ikke overvekt av hester viktig.

Og Lotus er at én og samme komponent kan brukes til minst to formål samtidig – det er også med på å holde vekten nede og funksjonaliteten oppe.

Les også: Superbilen er endelig definert

Bilene derfra har vært tilgjengelige for de fleste. Aldri billige riktignok, men Se7en kunne du bygge selv, gjerne med en sideventilert Ford 1,0-motor – den gikk som en bombe uansett. Og du finner fint brukbare brukte Eliser den dag i dag som de fleste vil ha råd til.

Dessuten har de alltid hatt greie navn: Elite, Evora, Eclat, Excel, Esprit, Exige, Europa, Elan.

Er det rart skepsisen begynte å markere seg da jeg hørte navnet på den nye?

Evija!

Selv om jeg ikke aner hvordan det uttales får jeg assosiasjoner til Sevilla uttalt på det jeg tror er spansk.

Er det et navn på en hyperbil?

Eller enda bedre spørsmål: hva skal Lotus med en hyperbil?

De som var der husker fremdeles med grøss Paris-utstillingen i 2010 da Lotus presenterte fem konseptbiler, den ene mer overstadig enn den andre.

De holdt på å knekke nakken på den – og ingen av bilene ble realisert.

Etter det har Lotus fått ny eier, Geely har overtatt. Og ny sjef. (Men den samme designsjefen forresten, Russel Carr) Og – hadde vi håpet – kanskje hadde Lotus funnet veien hjem igjen.

Er det noe verden ikke trenger, er det enda en firehjuling med mange tusen hester, skikkelig grunnflate og plass til to!

Tenk om de kunne gitt oss en mager sportsbil igjen, med glade kjøreegenskaper. Eller en smart, ukomfortabel, litt bråkete langtursbil, som alltid resulterer i et øre-til-øre smil.

I stedet kommer de opp med en bil der du for det første må lære hvordan navnet uttales. (Bare det at de må skrive i pressemeldingen at det skal uttales ‘E-vi-ya’ viser jo hvilken bærtur de er på nå).

For det andre, med en oppskrift som allerede er så sliten at det støver av den.

Batterielektrisk, 4-hjulsdrift med mengder av smart torque vectoring. 2000 hk, 1700 Nm. Mer enn 320 km/t. 4,5 x 2 meter (112 cm i høyden). Nesten 1700 kg (Colin Chapman roterer i sin grav).

Og – av spesiell interesse for norske motorjournalister: Nei – du får ikke hengefeste til den. Ja, rekkevidde på 400 km.

Men heldigvis er det opplagt at bilen også har noen smarte selskapstricks her og der.

Russell Carr forteller om venturier hentet fra Le Mans biler for å holde marktrykket oppe og bilen nede, og samtidig senke luftmotstanden. Det er ikke mye forstyrrende aero på utsiden – men det finnes en regulerbar spoiler.

Interiøret er jeg mer skeptisk til, det ser ut som en designskoleskisse, med quad-ratt og flytende midtkonsoll med mengder av sekskantede brytere og et veldig frittstående dashbord.

Under skallet vet vi lite om, men opphengningen er beskrevet som noen spesielle Multimatic-dempere – tre foran og tre bak, der den «overflødige» skal dempe det pressemeldingen kaller ‘heave’. (Uansett hva det er, aldri noe jeg tidligere har vært plaget av på en Lotus).

Det hele låter som noe push-rod, anti-roll system, men foreløpig har jeg ikke peiling.

Derimot ser jeg med sorg at de også har forlatt sin karakteristiske, halvt norske, aluminiums-struktur, og bygger hele bilen opp rundt en sentral kullfiber-monocoque.

Også når det gjelder prising følger denne nye Lotusen oppskriften til alle andre søvndyssende hyperbiler fra de siste par årene.

Den vil koste deg 1,7 millioner pund, og du må betale £ 250.000 for å få reservert deg en slot. Produksjonen skal starte neste år.

Og den skal – tro det eller ei – bygges i bare 130 eksemplarer, for å gjøre den til «en av verdens mest eksklusive biler».

Hvorfor 130?

Jo, interntypenummeret er 130!

Jeg vet at 122 var Evora, og jeg har omtrent kontroll opp til 124 – men hvor er de som kom etter?

Sorry, jeg er sikker på at de fleste andre omtaler du leser beskriver dette som en fantastisk oppskrift på noe som må bli en fantastisk bil.

Selv lengter jeg tilbake til 7, 14 og – kanskje spesielt – 26. For ikke å snakke om 111, den jeg nevnte, som er både aktuell og attraktiv fremdeles.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.
Les mer
layid-bilde1
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde2
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde3
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
layid-bilde4
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Nå er prisen på Peugeot 3008 GT Hybrid4 sluppet.
Les mer
layid-bilde6
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Den norske interessen for Skodas nye elektriske familiebil er enorm, bekrefter importøren. Nå slippes mer informasjon om bilen.
Les mer
layid-bilde7
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer


layid-bilde8
Her er helt nye Toyota Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer
layid-bilde10
VW T-Roc R prises under 600.000
Les mer
layid-bilde11
VW ID.3 - den nye elektriske folkebilen
Les mer
layid-bilde12
Nå starter el-bølgen fra Ford
Les mer
layid-bilde13
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde14
Volvo drypper elbil-nyheter
Volvo slipper flere detaljer rundt elbilen som skal vises frem for første gang om en uke.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er BMWs tredje M8
Etter Coupé og Cabriolet lanserer nå BMW det mest praktiske medlemmet av M8-familien.
Les mer
layid-bilde16
Disse skal selge Chery
Les mer
layid-bilde17
Lanseringskalender 2019
Les mer
layid-bilde18
Luftig Corvette
Tre måneder etter debuten av nye Corvette lanserer Chevrolet nå en alternativ utgave med automatisk hardtop.
Les mer
layid-bilde19
Lexus fornyer RX
Lexus RX har vært en utfordrer i premium SUV-segmentet siden forrige århundre. Nå kommer den i fornyet drakt.
Les mer
layid-bilde20
Polestar annonserer priser
Polestar har nå kunngjort prisen på sin kommende Tesla 3-utfordrer. Selv i en påkostet lanseringsutgave kommer den godt ut prismessig.
Les mer
layid-bilde21
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppdaterer RS4
Bare to år etter lanseringen tar Audi grep for å oppdatere sprekeste medlem av A4-familien.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW topper SUV-segmentet
I skarp kontrast til alle de nye elbilene pøser de tyske premium-produsentene ut nye muskelbiler. Her kommer nye SUV-er fra BMW.
Les mer
layid-bilde24
Slik transformeres XC40 til elbil
Ifølge Volvo har over 5000 satt seg på interesseliste for den kommende elbil-utgaven av XC40. Nå røper de noen av endringene som foretas når en fossilbil konverteres til elbil.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Toyota C-HR
Toyota foretar en midtlivs oppgradering av C-HR. Det innebærer blant annet at man heretter kan velge mellom to alternative hybridmodeller.
Les mer
layid-bilde26
Porsche Taycan - bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.
Les mer
layid-bilde27
Wey på andre forsøk
Les mer
toppsak-bilde28
Porsches første elbil
Taycan er ikke bare elektrisk rask, men Porsche-superrask. BilNorge skal de nærmeste dagene kjøre Porsches første batterielektriske sportsbil.
Les mer
layid-bilde29
Kompakte kraftpakker
Les mer
layid-bilde30
Nå kan du sette deg på Volvo-liste
Om noen uker skal Volvo presentere sin første elbil. Allerede i dag kan du registrere deg på interesselisten - uten å betale depositum.
Les mer
layid-bilde31
Mazda presenterer elbil i Tokyo
Mazda forteller i dag at de skal presentere sin første elbil på Tokyo Motor Show neste måned.
Les mer
layid-bilde32
Substitutt for savnet BMW
Er du blant dem som ønsker en BMW M3 Touring? Her er det nærmeste du kommer, om ikke BMW skulle velge å gjøre noe annet enn de pleier.
Les mer
toppsak-bilde33
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde34
En av ti
Les mer
layid-bilde35
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde36
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
layid-bilde37
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde38
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer