img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
de Tomaso er tilbake – på et vis
En av de etterhånden altfor mange meningsløse såkalte superbilene dukket opp på Goodwood nylig. Med de Tomaso logoen på, selv om det er vanskelig å se forbindelsen mellom dagens bil og det muntre eventyret i Modena som ble startet i 1959 og som for lengst burde vært begravet.

Det er så mye moro som forbindes med de Tomaso. Mannen selv, først og fremst, en skikkelig sjørøver som skrudde både Ford og den Italienske regjeringen så talentfullt at begge trodde han gjorde dem en tjeneste.

Hotel Canal Grande i Modena var hovedkvarteret – Alessandro de Tomaso eide det og det var sentrum for all sladder i området.

Noen fantastiske biler kom også fra den kanten, det er nok å nevne Mangusta og Pantera for å plassere ham blant klassikerne. At han også reddet både Maserati og Moto Guzzi kan føres på kredit-siden hans.

Dessuten var det der en av de store designerheltene mine, Tom Tjaarda, jobbet store deler av karrieren sin – og der han hadde de beste historiene fra.

Men det var mye rart der også, og enda rarere ble det etter at sjefen døde i 2003. Familien, først og fremst Santiago, sønnen, fortsatte å eie hotellet og forsøkte å holde liv i merkevaren etter at de siste grusomme bilene hadde vært produsert under ledelse av den norsk-amerikanske Qvale-familien på begynnelsen av 2000-tallet. 

På italiensk vis gikk det på en måte, det var til og med snakk om noe produksjon av og til, men så solgte Santiago merkevaren til en tidligere Fiat-sjef – fra den gangen Fiat-toppene var ganske fargerike og eide en fotballklubb og aldri brukte mindre enn to Rolexer samtidig – uten at noen egentlig skjønte hva de hadde tjent penger på.

(Mange norske bilbransjefolk husker fremdeles han som kom for å representere Fiats interesser etter at Norsk Auto hadde forstrukket seg!).

Hans innsats medførte i hvert fall noen drømmer som aldri gikk i oppfyllelse, så kom det noen kinesere om bord – mens Santiago fremdeles bodde i Modena og ble intervjuet om noe han ikke visste noe om.

Og så dukker de Tomaso P72 opp på Goodwood. Den ser konvensjonelt dramatisk ut, og inneholder selvfølgelig glimrende håndverk – men en annen helt, James Glickenhaus, er ikke imponert.

– Det ser ut som de har lagt tegnepapir oppå min P3/4 og tracet den rett av, og etter det har de klint på mye av min P 4/5, tordnet han på Twitter og beskylte dem også for å ha rappa interiøret fra Horacio Paganis biler og så pumpet den opp slik at den endte som en slags Varga-jente. (Referanse til gamle utgaver av Esquire!)

– Her ser jeg mye mer Koons enn Caravaggio, er hans suverent giftige overklasse-nedsettende karakteristikk som man må ha peiling på kunst for å begripe.

Les også: Grillparty i Monaco

Pressen lot av en eller annen grunn til å være svært begeistret, selv om de ikke fikk vite mer enn at den var bygget av Ideal Team Ventures i Hong Kong, de som kjøpe de Tomaso-navnet og som også kjøpte Apollo – en annen forvirret superbilhistorie

Det lille man vet om Apollo er at den har en V12 som kanskje kan klare 1000 hk (Königsegg er ikke imponert!), og at den skal bygges i ti eksemplarer til 2,7 millioner dollar for hver.

P72 blir nesten folkelig i sammenligning, den skal bygges i – gjett – 72 eksemplarer og koste rundt 750.000 dollar.

Men så fortsetter kineserne med flere historiske argumenter. 

P72 er en hyllest til de Tomaso-merkets 60-års dag, og er kalt P72 fordi den er inspirert av «den klassiske P70, designet av Peter Brock», får vi vite.

En av de minst betydelige bilene i de Tomasos historie. En komplett blindvei, men de Tomaso håpet han kunne dra med seg Carroll Shelby, som i det minste sendte ham en Cobra-aktig motor.

Og Shelby ba sin husdesigner, Peter Brock – en smart fyr, komplett amerikansk i hodet – gjøre noe med den italienske bilen.

Men siden interessen var lav og tiden knapp tok han bare utgangspunkt i en Cooper sportsbil som Shelby hadde stående i en krok, og tegnet på en enorm hekkspoiler.

Denne spoileren er egentlig det eneste som karakteriserer P70. Underlig da, at en bil som er inspirert av Brock-designet ikke en gang har med den ganske markerte detaljen.

Hadde den vært der hadde de kanskje sluppet unna den bitende kritikken fra Glickenhaus også.

LES OGSÅ:

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BMW forbereder nytt flaggskip
Det er fortsatt et par år til BMW setter iNext i produksjon, men forberedelsene er godt i gang for det nye, selvkjørende flaggskipet-
Les mer
layid-bilde1
Audis nye familieracer
25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 - familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.
Les mer
layid-bilde2
Taycan knuser rekkeviddeangsten
For mye Taycan i det siste? Ta med dette: Med den kan du kjøre fra Trondheim til sydspissen av Italia på 24 timer.
Les mer
layid-bilde3
Kamiq er Skodas nye og lille crossover
For de mange som ladbare biler ikke er et alternativ for, velger en god del av dem en SUV fra Skoda. Derfor kan Skoda Kamiq bli en viktig bil de nærmeste årene.
Les mer
layid-bilde4
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde6
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer


layid-bilde8
Legendariske XJ13 i ny tapping
Les mer
toppsak-bilde9
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde10
Nye Zoe - priset og klar
Les mer
layid-bilde11
Karma til Monterey
Les mer
layid-bilde12
En rimeligere e-tron
Les mer
layid-bilde13
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde14
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
toppsak-bilde15
Audi med ny nisjemodell
Audi lanserer A1 Citycarver, en småtøff bil basert på A1 Sportback.
Les mer
layid-bilde16
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde17
Nytt navn hos Audi
Les mer
layid-bilde18
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
layid-bilde19
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde20
de Tomaso er tilbake - på et vis
En av de etterhånden altfor mange meningsløse såkalte superbilene dukket opp på Goodwood nylig. Med de Tomaso logoen på, selv om det er vanskelig å se forbindelsen mellom dagens bil og det muntre eventyret i Modena som ble startet i 1959 og som for lengst burde vært begravet.
Les mer
layid-bilde21
Ny Corvette med midtstilt motor
Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
Les mer
layid-bilde22
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
toppsak-bilde23
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde24
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde25
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde26
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde27
Bentleys fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde29
Nok en BMW pick-up
Les mer
layid-bilde30
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde31
Den fine balansegangen
Når Audi nå lanserer sin nye S8 påstår de å ha funnet den rette formelen for dynamikk og komfort.
Les mer
layid-bilde32
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
toppsak-bilde33
Opel oppgraderer Astra
Etter fire år på markedet får Opel Astra en midtlivsoppgradering med ny teknikk.
Les mer
layid-bilde34
Ny Captur får en fordel i Norge
Les mer
layid-bilde35
BMW lanserer ny X6
Les mer
layid-bilde36
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde37
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde38
Oppgradering for Audi Q7
Fire år etter lanseringen får Audis store SUV en midtlivs-oppgradering slik at den kan holde koken noen år til.
Les mer