img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
de Tomaso er tilbake – på et vis
En av de etterhånden altfor mange meningsløse såkalte superbilene dukket opp på Goodwood nylig. Med de Tomaso logoen på, selv om det er vanskelig å se forbindelsen mellom dagens bil og det muntre eventyret i Modena som ble startet i 1959 og som for lengst burde vært begravet.

Det er så mye moro som forbindes med de Tomaso. Mannen selv, først og fremst, en skikkelig sjørøver som skrudde både Ford og den Italienske regjeringen så talentfullt at begge trodde han gjorde dem en tjeneste.

Hotel Canal Grande i Modena var hovedkvarteret – Alessandro de Tomaso eide det og det var sentrum for all sladder i området.

Noen fantastiske biler kom også fra den kanten, det er nok å nevne Mangusta og Pantera for å plassere ham blant klassikerne. At han også reddet både Maserati og Moto Guzzi kan føres på kredit-siden hans.

Dessuten var det der en av de store designerheltene mine, Tom Tjaarda, jobbet store deler av karrieren sin – og der han hadde de beste historiene fra.

Men det var mye rart der også, og enda rarere ble det etter at sjefen døde i 2003. Familien, først og fremst Santiago, sønnen, fortsatte å eie hotellet og forsøkte å holde liv i merkevaren etter at de siste grusomme bilene hadde vært produsert under ledelse av den norsk-amerikanske Qvale-familien på begynnelsen av 2000-tallet. 

På italiensk vis gikk det på en måte, det var til og med snakk om noe produksjon av og til, men så solgte Santiago merkevaren til en tidligere Fiat-sjef – fra den gangen Fiat-toppene var ganske fargerike og eide en fotballklubb og aldri brukte mindre enn to Rolexer samtidig – uten at noen egentlig skjønte hva de hadde tjent penger på.

(Mange norske bilbransjefolk husker fremdeles han som kom for å representere Fiats interesser etter at Norsk Auto hadde forstrukket seg!).

Hans innsats medførte i hvert fall noen drømmer som aldri gikk i oppfyllelse, så kom det noen kinesere om bord – mens Santiago fremdeles bodde i Modena og ble intervjuet om noe han ikke visste noe om.

Og så dukker de Tomaso P72 opp på Goodwood. Den ser konvensjonelt dramatisk ut, og inneholder selvfølgelig glimrende håndverk – men en annen helt, James Glickenhaus, er ikke imponert.

– Det ser ut som de har lagt tegnepapir oppå min P3/4 og tracet den rett av, og etter det har de klint på mye av min P 4/5, tordnet han på Twitter og beskylte dem også for å ha rappa interiøret fra Horacio Paganis biler og så pumpet den opp slik at den endte som en slags Varga-jente. (Referanse til gamle utgaver av Esquire!)

– Her ser jeg mye mer Koons enn Caravaggio, er hans suverent giftige overklasse-nedsettende karakteristikk som man må ha peiling på kunst for å begripe.

Les også: Grillparty i Monaco

Pressen lot av en eller annen grunn til å være svært begeistret, selv om de ikke fikk vite mer enn at den var bygget av Ideal Team Ventures i Hong Kong, de som kjøpe de Tomaso-navnet og som også kjøpte Apollo – en annen forvirret superbilhistorie

Det lille man vet om Apollo er at den har en V12 som kanskje kan klare 1000 hk (Königsegg er ikke imponert!), og at den skal bygges i ti eksemplarer til 2,7 millioner dollar for hver.

P72 blir nesten folkelig i sammenligning, den skal bygges i – gjett – 72 eksemplarer og koste rundt 750.000 dollar.

Men så fortsetter kineserne med flere historiske argumenter. 

P72 er en hyllest til de Tomaso-merkets 60-års dag, og er kalt P72 fordi den er inspirert av «den klassiske P70, designet av Peter Brock», får vi vite.

En av de minst betydelige bilene i de Tomasos historie. En komplett blindvei, men de Tomaso håpet han kunne dra med seg Carroll Shelby, som i det minste sendte ham en Cobra-aktig motor.

Og Shelby ba sin husdesigner, Peter Brock – en smart fyr, komplett amerikansk i hodet – gjøre noe med den italienske bilen.

Men siden interessen var lav og tiden knapp tok han bare utgangspunkt i en Cooper sportsbil som Shelby hadde stående i en krok, og tegnet på en enorm hekkspoiler.

Denne spoileren er egentlig det eneste som karakteriserer P70. Underlig da, at en bil som er inspirert av Brock-designet ikke en gang har med den ganske markerte detaljen.

Hadde den vært der hadde de kanskje sluppet unna den bitende kritikken fra Glickenhaus også.

LES OGSÅ:

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.
Les mer
layid-bilde1
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde2
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde3
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
layid-bilde4
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Nå er prisen på Peugeot 3008 GT Hybrid4 sluppet.
Les mer
layid-bilde6
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Den norske interessen for Skodas nye elektriske familiebil er enorm, bekrefter importøren. Nå slippes mer informasjon om bilen.
Les mer
layid-bilde7
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer


layid-bilde8
Her er helt nye Toyota Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer
layid-bilde10
VW T-Roc R prises under 600.000
Les mer
layid-bilde11
VW ID.3 - den nye elektriske folkebilen
Les mer
layid-bilde12
Nå starter el-bølgen fra Ford
Les mer
layid-bilde13
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde14
Volvo drypper elbil-nyheter
Volvo slipper flere detaljer rundt elbilen som skal vises frem for første gang om en uke.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er BMWs tredje M8
Etter Coupé og Cabriolet lanserer nå BMW det mest praktiske medlemmet av M8-familien.
Les mer
layid-bilde16
Disse skal selge Chery
Les mer
layid-bilde17
Lanseringskalender 2019
Les mer
layid-bilde18
Luftig Corvette
Tre måneder etter debuten av nye Corvette lanserer Chevrolet nå en alternativ utgave med automatisk hardtop.
Les mer
layid-bilde19
Lexus fornyer RX
Lexus RX har vært en utfordrer i premium SUV-segmentet siden forrige århundre. Nå kommer den i fornyet drakt.
Les mer
layid-bilde20
Polestar annonserer priser
Polestar har nå kunngjort prisen på sin kommende Tesla 3-utfordrer. Selv i en påkostet lanseringsutgave kommer den godt ut prismessig.
Les mer
layid-bilde21
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppdaterer RS4
Bare to år etter lanseringen tar Audi grep for å oppdatere sprekeste medlem av A4-familien.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW topper SUV-segmentet
I skarp kontrast til alle de nye elbilene pøser de tyske premium-produsentene ut nye muskelbiler. Her kommer nye SUV-er fra BMW.
Les mer
layid-bilde24
Slik transformeres XC40 til elbil
Ifølge Volvo har over 5000 satt seg på interesseliste for den kommende elbil-utgaven av XC40. Nå røper de noen av endringene som foretas når en fossilbil konverteres til elbil.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Toyota C-HR
Toyota foretar en midtlivs oppgradering av C-HR. Det innebærer blant annet at man heretter kan velge mellom to alternative hybridmodeller.
Les mer
layid-bilde26
Porsche Taycan - bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.
Les mer
layid-bilde27
Wey på andre forsøk
Les mer
toppsak-bilde28
Porsches første elbil
Taycan er ikke bare elektrisk rask, men Porsche-superrask. BilNorge skal de nærmeste dagene kjøre Porsches første batterielektriske sportsbil.
Les mer
layid-bilde29
Kompakte kraftpakker
Les mer
layid-bilde30
Nå kan du sette deg på Volvo-liste
Om noen uker skal Volvo presentere sin første elbil. Allerede i dag kan du registrere deg på interesselisten - uten å betale depositum.
Les mer
layid-bilde31
Mazda presenterer elbil i Tokyo
Mazda forteller i dag at de skal presentere sin første elbil på Tokyo Motor Show neste måned.
Les mer
layid-bilde32
Substitutt for savnet BMW
Er du blant dem som ønsker en BMW M3 Touring? Her er det nærmeste du kommer, om ikke BMW skulle velge å gjøre noe annet enn de pleier.
Les mer
toppsak-bilde33
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde34
En av ti
Les mer
layid-bilde35
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde36
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
layid-bilde37
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde38
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer